Amppelitomaatissani ollut jo monta viikkoa ensimmäinen ja jo aika kookas raakile, koskas se oikein punastuu?Vai pitääkö se viedä sisälle?
Koska tomaattini punehtuvat?
10
9618
Vastaukset
Tomaatin kasvu kukasta kypsäksi tomaatiksi kestää n. 50-60 vrk. Tosin helteet lyhentävät tätäkin aikaa. Tomaatti ei kasva kokoa enää juuri ennen kypsymistään, sillä sen sisällä tapahtuu siementen kypsyminen joka ei näy ulospäin ja vasta kun siemenet ovat valmiita, alkaa tomaattikin punoittaa ja houkuttelee näin jonkun syömään ja levittämään siemeniä. No eihän ne tomaatit täällä pohjolassa itsekseen kasva, mutta mistä se kasvi tietää asuinpaikkansa. Jos muuten kiinnostaa muutkin vihannekset, niin katso: http://www.cedunet.com/~rte47
- Maaria
ehkä tomaattini sitten vielä ehtii tänä kesänä "punastumaan"!
- ehtiikö jos sataa/on kylmä ...
Maaria kirjoitti:
ehkä tomaattini sitten vielä ehtii tänä kesänä "punastumaan"!
ekaa vuotta kasvattelen. Ulkona ruukuissa ja maassa. Vihreitä ja kovia pikku pampuloita on tullut, osa kukassa vielä.Toivo elää.
Nyt ulkona sataa ja on kuin syksy. Eikös just hedelmävaiheessa tuo Lämpö/aurinko tekis eetvarttia? Kannattaako suosiolla kasvattaa tomaatti kasvihuoneessa? Tai osittain sisällä?
Kiitos tiedosta tomaatin kypsymiseen liittyen. Hyvää kannattanee odottaa :). - ehdi
ehtiikö jos sataa/on kylmä ... kirjoitti:
ekaa vuotta kasvattelen. Ulkona ruukuissa ja maassa. Vihreitä ja kovia pikku pampuloita on tullut, osa kukassa vielä.Toivo elää.
Nyt ulkona sataa ja on kuin syksy. Eikös just hedelmävaiheessa tuo Lämpö/aurinko tekis eetvarttia? Kannattaako suosiolla kasvattaa tomaatti kasvihuoneessa? Tai osittain sisällä?
Kiitos tiedosta tomaatin kypsymiseen liittyen. Hyvää kannattanee odottaa :).tänä kesänä. Kasvatin toissa kesänä (silloin oli ne kovat helteet) ruukussa lämpimällä seinustalla, silloin ennätti joku punastuakin. Mutta kun syksy tulee ja hallat niin katko tomaatit kokonaisina terttuina sisälle kypsymään. Älä ota irti vaan anna olla rangassa kiinni. Ne mitkä eivät näytä kypsyvän niin tee vaikka perinteisiä vihreitä tomaatteja etikkaliemessä, jos tykkäät säilykkeistä.
Näin äitini teki ennen muinoin maalla asuessani. Toi tomaatit roikkumaan narulle uunin pankon viereen ja siinä ne sitten punastuivat. - Kirsikkatomaatteja parvekke...
ehdi kirjoitti:
tänä kesänä. Kasvatin toissa kesänä (silloin oli ne kovat helteet) ruukussa lämpimällä seinustalla, silloin ennätti joku punastuakin. Mutta kun syksy tulee ja hallat niin katko tomaatit kokonaisina terttuina sisälle kypsymään. Älä ota irti vaan anna olla rangassa kiinni. Ne mitkä eivät näytä kypsyvän niin tee vaikka perinteisiä vihreitä tomaatteja etikkaliemessä, jos tykkäät säilykkeistä.
Näin äitini teki ennen muinoin maalla asuessani. Toi tomaatit roikkumaan narulle uunin pankon viereen ja siinä ne sitten punastuivat.Kiitos tiedosta! Mullakin on eka kesää kirsikkatomaattia kasvamassa parvekkeella. Olen iloisen epäuskon vallassa seurannut niiden kasvua, mutta nyt on meinannut tulla epäusko, kun pikkutomaatteja pullottaa joka oksalla, mutta yksikään ei näytä kypsyvän...No, ne asustavat lasitetulla parvekkeella, joten ehkä on vielä toivoa...
Toinen vaara joka uhkaa parvekkeella on kirvat, joita oli parissa kukkivassa kukassa. Ruiskuttelin paniikissa Raidia, toivottavasti jättävät pikkutomaattini rauhaan!! Onko teillä tähän hyviä vinkkejä? Luulen, että itse asiassa koko kirvat seittiä tekevät ötökät tulivat alunperin puutarhalta ostetuista kahdesta yrtistä. Siemenestä kasvatetut ei ole olleet moksiskaan - siis toistaiseksi. Elän siis huolekkaita aikoja...
Onnea teille viljelyksiinne, olen ihan hurahtanut nyt tähän puuhaan, mutta ihan amatööri ja opettelen kantapään kautta :) - Maaria
Kirsikkatomaatteja parvekke... kirjoitti:
Kiitos tiedosta! Mullakin on eka kesää kirsikkatomaattia kasvamassa parvekkeella. Olen iloisen epäuskon vallassa seurannut niiden kasvua, mutta nyt on meinannut tulla epäusko, kun pikkutomaatteja pullottaa joka oksalla, mutta yksikään ei näytä kypsyvän...No, ne asustavat lasitetulla parvekkeella, joten ehkä on vielä toivoa...
Toinen vaara joka uhkaa parvekkeella on kirvat, joita oli parissa kukkivassa kukassa. Ruiskuttelin paniikissa Raidia, toivottavasti jättävät pikkutomaattini rauhaan!! Onko teillä tähän hyviä vinkkejä? Luulen, että itse asiassa koko kirvat seittiä tekevät ötökät tulivat alunperin puutarhalta ostetuista kahdesta yrtistä. Siemenestä kasvatetut ei ole olleet moksiskaan - siis toistaiseksi. Elän siis huolekkaita aikoja...
Onnea teille viljelyksiinne, olen ihan hurahtanut nyt tähän puuhaan, mutta ihan amatööri ja opettelen kantapään kautta :)on vasta suuhun saatu, muut ovat vielä aivan raakileita ja vihreitä.Mutta täytyy kai sitten sisällä yrittää niitä kasvattaa jos ei muuten punastu!
- Vihdoinkin...
Maaria kirjoitti:
on vasta suuhun saatu, muut ovat vielä aivan raakileita ja vihreitä.Mutta täytyy kai sitten sisällä yrittää niitä kasvattaa jos ei muuten punastu!
Olin jo luopunut toivosta saada ikinä tomaatejani syötävään kuntoon, mutta tänään en ollut silmiäni uskoa: siellä niitä punaisena pöllötti! Älkää siis tekään menettäkö toivoa, ihmeiden aika eikä kesä ole vielä ohi!!
- sanna
Vihdoinkin... kirjoitti:
Olin jo luopunut toivosta saada ikinä tomaatejani syötävään kuntoon, mutta tänään en ollut silmiäni uskoa: siellä niitä punaisena pöllötti! Älkää siis tekään menettäkö toivoa, ihmeiden aika eikä kesä ole vielä ohi!!
Tomaattien punastuminen tänä kesänä kuulostaa olevan aika myöhässä jokaisella viljelijäehdokkaalla. Omat tomskut ovat kanssa ihan yhtä raakoja, kuin kuukausi sittenkin. Tosin ne joista rakas lapseni on käynyt haukkaamassa ovat punastuneet... Eivät siis ne rikkinäisetkään varman kypsiä ole vaan lapsen lähentelyistä nolostuneita.
- Tarja
ehdi kirjoitti:
tänä kesänä. Kasvatin toissa kesänä (silloin oli ne kovat helteet) ruukussa lämpimällä seinustalla, silloin ennätti joku punastuakin. Mutta kun syksy tulee ja hallat niin katko tomaatit kokonaisina terttuina sisälle kypsymään. Älä ota irti vaan anna olla rangassa kiinni. Ne mitkä eivät näytä kypsyvän niin tee vaikka perinteisiä vihreitä tomaatteja etikkaliemessä, jos tykkäät säilykkeistä.
Näin äitini teki ennen muinoin maalla asuessani. Toi tomaatit roikkumaan narulle uunin pankon viereen ja siinä ne sitten punastuivat.Kiitos hallanvaralta vinkistä. Mulla on terttukaupalla avomaalla ruukussa kasvatetun kirsikkatomaatin raakileita ja huoli oli kova niiden kypsymisen ehtimisestä, mutta eipä ole enää. Tuon sisälle punastelemaan ja taidanpa tehdä myös säilykettä vihreistä.
Kiitos! Tarja kirjoitti:
Kiitos hallanvaralta vinkistä. Mulla on terttukaupalla avomaalla ruukussa kasvatetun kirsikkatomaatin raakileita ja huoli oli kova niiden kypsymisen ehtimisestä, mutta eipä ole enää. Tuon sisälle punastelemaan ja taidanpa tehdä myös säilykettä vihreistä.
Kiitos!Älä vaan katko tomaattejasi hallan uhatessa, kun ne kerran ovat ruukuissa. Ruukuthan voi nostella hallaöiksi suojaan ja tuoda taas ulos, sillä hallaa on aluksi vain selkeänä aikana ja silloin päivät ovat vielä aurinkoisia. Sitten voi olla vielä viikkoja hallatonta aikaa. Kun on muovihuone täynnä tomaatteja, ei hallantorjubta ole yhtä helppoa, mutta vesitynnyrit ja lämmittimet auttavat, samoin huoneen yli heitettt harso.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517003Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414734HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2982676- 1401969
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321579Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 161449
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki201194mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k101109