Voisivatko ihmiset ystävällisesti lopettaa skitsoksi nimittelyn. Ethän osoittele syöpäpotilastakaan että katso syöpäpotilas. Olen niin väsynyt tähän nimittelyyn, olen kuullut jopa pitkäaikaisen tuttavani puhuvan minusta skitsona. Kaupungilla olen kuullut sanottavan , että tuo vanha skitso. Työpaikallakin olen pelkkä skitso. Jos se on ainoa millä haluat mielenterveysongelmaisesta puhua niin ole mieluimmin hiljaa. Terveystietojen pitäisi olla muuten olla yksityisiä.
skitsoksi nimittely
62
463
Vastaukset
- Anonyymi00001
Syöpä ja skitsofrenia ovat ihan eri asioita, ja ne leimaavat aika eri tavalla. Kumpikaan ei välttämättä näy heti päälle päin.
Mistä ihmiset tietävät ja osaavat nimitellä sinua skitsoksi? Olisiko mahdollista vaihtaa toisenlaiseen seuraan?- Anonyymi00002
mielenterveyspotilaita seuraa usein stigma eli leima. Jos sinulla on muutama sairaalajakso takana ja olet ollut katukuvassa voimakkaasti lääkittynä, niin eipä se paljon arvailuja jätä. Olen harkinnut maastamuuttoa, mutta tosiaankin ensin jätän nuo vanhat " kaverit".
- Anonyymi00008
Anonyymi00002 kirjoitti:
mielenterveyspotilaita seuraa usein stigma eli leima. Jos sinulla on muutama sairaalajakso takana ja olet ollut katukuvassa voimakkaasti lääkittynä, niin eipä se paljon arvailuja jätä. Olen harkinnut maastamuuttoa, mutta tosiaankin ensin jätän nuo vanhat " kaverit".
Lääkittynä menee huomattavasti paremmin läpi kadulla, kuin ilman lääkkeitä.
- Anonyymi00032
Anonyymi00008 kirjoitti:
Lääkkeistä on muutakin haittaa kuin vain terveyshaittoja
- Anonyymi00033
Anonyymi00032 kirjoitti:
Lääkkeistä on muutakin haittaa kuin vain terveyshaittoja
Lääkkeissä on omat hyötynsä ja haittansa. Valitettavasti meillä on paljon ihmisiä jotka eivät vain pärjää päivittäisessä elämässään ilman lääkkeitä, ja niiden mukanaan tuomia sivuvaikutuksia.
Sillä on kuitenkin huomattava ero, että pystytkö lääkkeiden avulla kävelemään kadulla, vai oletko sidottuna lepareissa jonnekkin punkanpohjalle. - Anonyymi00035
Anonyymi00008 kirjoitti:
Jos on tosi runsas lääkitys, esim. neuroleptejä isoja annoksia, se näkyy ihmisestä myös päällepäin.
- Anonyymi00003
Miksi et voi sanoa tuttavallesi ettet pidä hänen tavastaan puhutella sinua. Miten joku vieras ihminen voi tietää sun diagnoosista? Työpaikallasi työkaverisi nimittelet vaikka et ole siellä kellekkään kertonut. Kuka sun työpaikalla tietää? Eikö sinulla fiksuna aikuisena ihmisenä ole rohkeutta sanoa heille ja keskustella heidän kanssaan asiasta. Pomoko työpaikalla on kertonut sun työkavereille? Miksi hän sellaista menis tekee? Hänhän on ottanut sut sinne töihin sun osaamisen takia.
- Anonyymi00004
Jos et enää skitsoile niin eihän tuo inhimillistä kohtelua toki ole.
- Anonyymi00005
Ilmoita työsuojeluvaltuutetulle
- Anonyymi00006
Olen ottanut yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, kehoitti puhumaan esihenkilölle. Olen puhunut esihenkilölle, mutta ei mitään vaikutusta. Niin se, miten ihmiset tietävät: olen terveydenhuoltoalalla töissä. Siellähän työskentelevät pääsevät helposti toisten tietoihin. Pyysin lokitietoja, mutta ne olivat vain viimeiseltä kahdelta vuodelta. Tuttavani kanssa päätin katkaista välit. Se, miten täysin tuntemattomat ihmiset nimittelevät, se on minulle vähän mysteeri. Kyseessä ei ole harhoista. Mutta todellakin, ihminen pystytään leimaamaan kyllä melko hyvin. Minun mielestä kyseessä on terveystietojen levittäminen, mutta kenetpä siitä saa vastuuseen? Ja on todella vaikea todistaa.
- Anonyymi00007
Asenteita ei tollanen muuta
- Anonyymi00009
Vieraat ihmiset siis nimittelevät sua kun menevät sun ohi. Kuinka moni vieras vastaantulija sua nimittelee kun ohittavat sut.
- Anonyymi00010
Eikö sinulla ole kykyä aikuisena ihmisenä keskustella sun työkavereitten kaa asiasta. Miksi et voi fiksuna ihmisenä kysyä miksi he toimivat niin.
- Anonyymi00012
Anonyymi00010 kirjoitti:
Eikö sinulla ole kykyä aikuisena ihmisenä keskustella sun työkavereitten kaa asiasta. Miksi et voi fiksuna ihmisenä kysyä miksi he toimivat niin.
Asenteisiin se ei auta mitään
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Jos hoitaa työnsä hyvin ja voi hyvin ,niin miksi noilla työkavereilla on noin iso vaikutus. Miksi ei voi nauttia niistä asioista jotka tuo elämään iloa. Ei kait työkaverit ole ainoa asia elämässä. Eikö elämässä ole mitään muuta. Esim ystävät,harrastukset .
- Anonyymi00015
Anonyymi00012 kirjoitti:
Onko pomo kertonut sun työkaverille sun mt asioista? Mitä sun työkaverit sanoo kun kun kysyt kuka heille on kertonut mielenterveysasioita? Jos pomo on kertonut niin voisitko kysyä pomoltasi miksi hän on menneyt kertomaan.
- Anonyymi00016
Sinua siis kiusataan töissä? Jos esimies ei puutu työpaikkakiusaamiseen,
työnantaja rikkoo työturvallisuuslakia. Jos työnantaja (edes ylempi johto) ei puutu asiaan, voit tehdä ilmoituksen työsuojeluviranomaiselle. - Anonyymi00017
Anonyymi00009 kirjoitti:
Vieraat ihmiset siis nimittelevät sua kun menevät sun ohi. Kuinka moni vieras vastaantulija sua nimittelee kun ohittavat sut.
Ei moni, mutta yksikin kerta on liikaa.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Yksi ihminen on nimitellyt sua. Oletko ajatellut terveydenhuollon ammattilaisena että tuolla nimittelijällä on itsellään mielenterveyshäiriö ja hän voi huudella muillekin kuin sulle. Yhen kerran on huudellut sulle niin sä loukkaannut heti. Minkälainen itsetunto sulla on?
- Anonyymi00019
Anonyymi00017 kirjoitti:
Eli sä et kestä jos joku mielenterveysongelmainen huutelee sulle yhen kerran. Miksi sun pitää ottaa itseesi toisen mt häiriöstä johtuva huutelu.
- Anonyymi00023
Anonyymi00018 kirjoitti:
Yksi ihminen on nimitellyt sua. Oletko ajatellut terveydenhuollon ammattilaisena että tuolla nimittelijällä on itsellään mielenterveyshäiriö ja hän voi huudella muillekin kuin sulle. Yhen kerran on huudellut sulle niin sä loukkaannut heti. Minkälainen itsetunto sulla on?
aika hyvä itsetunto siihen nähden, että työpaikkakiusaamista on kestänyt monta vuotta. Tuo kertakommentti tarkoitti siis tuntematonta.
- Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
aika hyvä itsetunto siihen nähden, että työpaikkakiusaamista on kestänyt monta vuotta. Tuo kertakommentti tarkoitti siis tuntematonta.
Ja sinä otit itseesi jonkun tuntemattoman ihmisen huutelun ,jolla on ongelmia. Minkä ihmeen takia pitää loukkaantua jos joku huonosti voiva ihminen huutelee sulle yhen kerran. Ihmiset voi huonosti mutta ei niistä tartte vetää hernettä nenää. Miten voi jonkun tuntemattomabn ihmisen huutelu vaikuttaa noin paljon. Ihmisille huudellaan jatkuvasti kaikkea.
- Anonyymi00027
Anonyymi00013 kirjoitti:
Jos hoitaa työnsä hyvin ja voi hyvin ,niin miksi noilla työkavereilla on noin iso vaikutus. Miksi ei voi nauttia niistä asioista jotka tuo elämään iloa. Ei kait työkaverit ole ainoa asia elämässä. Eikö elämässä ole mitään muuta. Esim ystävät,harrastukset .
Töissä ollaan aika lailla 8h päivästä ja jos tollanen työpaikka niin kidutustahan se on. Et pääse niitä pakoon. Huono työpaikan ilmapiiri saa ihmisiä saikulle ja burn outtiin
- Anonyymi00028
Anonyymi00016 kirjoitti:
Sinua siis kiusataan töissä? Jos esimies ei puutu työpaikkakiusaamiseen,
työnantaja rikkoo työturvallisuuslakia. Jos työnantaja (edes ylempi johto) ei puutu asiaan, voit tehdä ilmoituksen työsuojeluviranomaiselle.Omalla kohdallani kokeilin aikoinaan tätä. Ihan turhaa. Jos ihmiset on ilkeitä ei noilla ole mitään väliä
- Anonyymi00036
Anonyymi00017 kirjoitti:
Ei kaduilla ventovieraat vastaantulijat voi tietää, kuka on minkäkin lainen, tai onko mahdollisesti sairas, tms.
- Anonyymi00041
Anonyymi00027 kirjoitti:
Töissä ollaan aika lailla 8h päivästä ja jos tollanen työpaikka niin kidutustahan se on. Et pääse niitä pakoon. Huono työpaikan ilmapiiri saa ihmisiä saikulle ja burn outtiin
Kyllä. Mutta hän voi tehdä ilmoituksen kiusaamisesta. Millasta muuta kiusaamista on tapahtunut kuin skitsoksi huutelua?
- Anonyymi00011
josefiina
- Anonyymi00014
aleksandra
- Anonyymi00020
Niin, kiusaamistahan tuo on. Mutta kun se vähitellen murentaa itsetunnon niin, että et pysty ottamaan asiaa puheeksi. Mutta kiitos kommenteista! Totta on myös se, että täytyy jättää omaan arvoonsa nuo. Ei niillä työkavereilla niin suurta merkitystä ole. Olen kuitenkin sitä mieltä, että se on työsuojelurikos jos ja kun terveystiedot leviävät. Aviin olen ottanut yhteyttä ja otan uudelleen jos vielä jatkuu. kaupungillahan tuntemattomien huutelu pitää jättää omaan arvoonsa. Ei ne niin terveitä ne huutelijatkaan ole.
- Anonyymi00021
On kait sun elämässä muutakin kuin työkaverit ? kaupungilla on kaikenlaisia ihmisiä. Luuletko oikeesti että olet ainoa jolle huudellaan. Miksi otat itseesi jonkun ohikulkijan huutelut. Oletko noin herkkä että pitää ottaa itseensä jonkun mt häiriöisen huutelut. Kertoo vaan sun huonosta itsetunnosta ja itsensä arvostamisesta.
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
On kait sun elämässä muutakin kuin työkaverit ? kaupungilla on kaikenlaisia ihmisiä. Luuletko oikeesti että olet ainoa jolle huudellaan. Miksi otat itseesi jonkun ohikulkijan huutelut. Oletko noin herkkä että pitää ottaa itseensä jonkun mt häiriöisen huutelut. Kertoo vaan sun huonosta itsetunnosta ja itsensä arvostamisesta.
adhd vaivaiset
- Anonyymi00029
Aika turhaa se on. Ketään ei kiinnosta
T. Samanlaista kokenu ite ennenkuin vaihdoin työpaikkaa - Anonyymi00045
Anonyymi00022 kirjoitti:
adhd vaivaiset
Onko ADHA ihan oikeasti "vaiva" ?
Se voi olla myös voimavara. - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Onko ADHA ihan oikeasti "vaiva" ?
Se voi olla myös voimavara.Korjaus, siis ADHD.
- Anonyymi00024
Ihmisillä on näköjään tällä palstallakin vaikea uskoa että mielenterveysongelmaisia leimataan ja syrjitään niin töissä kun vapaa-ajalla. Mutta onnea selviämiseen sitten kun sattuu omalle kohdalle!
- Anonyymi00025
Minulla on mt diagnoosi ja ei minua syrjitä.
- Anonyymi00030
Anonyymi00025 kirjoitti:
Minulla on mt diagnoosi ja ei minua syrjitä.
oletettavasti kukaan ei tiedä siitä sillon
- Anonyymi00037
Syrjitään, eikä syrjitä. Molempia tapahtuu.
Joskus on myös niin, että mt-ongelmaisella voi olla tosi heikko itsetunto, ja toisten sanomiset ja tekemiset vain tuntuu syrjinnältä. En siltikään väitä, etteikö sitä myös tapahtuisi. - Anonyymi00038
Anonyymi00030 kirjoitti:
Minun kaverit ja tutut tietävät, että minulla on mt-taustaa, diagnooseja he eivät tiedä. Ei ole koskaan ollut aiheellista kertoa niistä kuin muutamille harvoille.
En koe, että minua olisi koskaan kaveri- ja tuttavapiirissä syrjitty taustani takia. Vaikka avoimesti usein kerron siitä. - Anonyymi00042
Anonyymi00030 kirjoitti:
Kyllä tietävät. Minun ystävät ei esim syrji ja eikä kukaan muukaan.
- Anonyymi00047
Anonyymi00042 kirjoitti:
Kyllä tietävät. Minun ystävät ei esim syrji ja eikä kukaan muukaan.
Silloin ne ovatkin hyviä ystäviä, kun eivät välitä, onko sinulla sairautta vai ei. Hyvät ystävät eivät käännä selkäänsä, huonommat saattavat sen tehdä, mutta saavat sitten jäädäkin unhoon, jos niin käy.
- Anonyymi00057
Anonyymi00047 kirjoitti:
Silloin ne ovatkin hyviä ystäviä, kun eivät välitä, onko sinulla sairautta vai ei. Hyvät ystävät eivät käännä selkäänsä, huonommat saattavat sen tehdä, mutta saavat sitten jäädäkin unhoon, jos niin käy.
Juuri näin. Alussa ystävyys on ollut sellaista mikä täyttää minun hyvän ystävyyden piirteet. Mutta se on muuttunut siihen että minä yritän sietää toisen välinpitämättömyyden.Osoitetaan käytöksellä ettei heitä kiinnosta mutta silti he "haluavat" pitää yhteyttä vaikka eivät osoita sitä käytöksellään tavattaessa. Jos kysyt jotain ja siihen vastataan,niin se vastauksen vois kuunnella.Ei katsella seinille ja sanoa ettei kuunnellut. Ja pyytää kertomaan uudelleen. Eli älä kysy jos et halua kuulla vastausta.
- Anonyymi00058
Anonyymi00057 kirjoitti:
Juuri näin. Alussa ystävyys on ollut sellaista mikä täyttää minun hyvän ystävyyden piirteet. Mutta se on muuttunut siihen että minä yritän sietää toisen välinpitämättömyyden.Osoitetaan käytöksellä ettei heitä kiinnosta mutta silti he "haluavat" pitää yhteyttä vaikka eivät osoita sitä käytöksellään tavattaessa. Jos kysyt jotain ja siihen vastataan,niin se vastauksen vois kuunnella.Ei katsella seinille ja sanoa ettei kuunnellut. Ja pyytää kertomaan uudelleen. Eli älä kysy jos et halua kuulla vastausta.
Jos minulle sattuisi tulemaan uusia kavereita ja ystäviä, jotka katselisivat vain seiniä, eivätkä kuuntelisi puhetta, eivät he olisi kauaa kavereitani eikä ystäviäni.
Kaveruudessa ja ystävyydessä otetaan toinen huomioon puolin ja toisin.
Jos toinen ihminen on sellainen, ettei sitä seura kiinnosta, niin ei sellaisen kanssa kannata roikkua. - Anonyymi00061
Anonyymi00058 kirjoitti:
Jos minulle sattuisi tulemaan uusia kavereita ja ystäviä, jotka katselisivat vain seiniä, eivätkä kuuntelisi puhetta, eivät he olisi kauaa kavereitani eikä ystäviäni.
Kaveruudessa ja ystävyydessä otetaan toinen huomioon puolin ja toisin.
Jos toinen ihminen on sellainen, ettei sitä seura kiinnosta, niin ei sellaisen kanssa kannata roikkua.Minä laitoinkin sen ystävyyden poikki. Vähän aikaa jaksoin katsella mutta sitten luovutin. Tämän tapauksen kun kerroin terveydenhuollossa niin katsottiin että minulla on ongelmia ihmissuhteissa. Terveydenhuolto nähtävästi katsoi että minulla on ongelma koska ystäväni käytös muuttui ja minun olisi terveydenhuollon mielestä pitänyt jatkaa ystävyyssuhdetta ihmisen kanssa joka ei välitä ja jota ei seurani enää kiinnosta, Tervyeydenhuolto katsoi että minulla on ongelmia ihmissuhteisssa. Sain käsityksen että huonossa ystävyyssuhteessa pitää olla ,koska muuten katsotaan että sinulla on ongelmia ihmisissuhteissa jos laitat välit poikki. Jos parisuhde menis poikki niin eihän siinä saa mt diagnoosia ,mutta jos ystävyys suhde menee poikki toisen käytöksen takia ,niin se katsotaan sairauden oireeksi. Parisuhteessa saa erota mutta huonosta ystävyyssuhteesta et saa lähteä,koska se kertoo ihmissuhdeongelmista. Parisuhteessa saa tulla ongelmia mutta ystävyyssuhteissa ne samat ongelmat katsotaan sairauden oireena. Esim. välinpitämättömyys, toisen arvostamisen puute, toisen kunnioittamisen puute ym. Parisuhteen purkautumisessa nämä ymmärretään mutta ystävyyssuhteessa nämä ei kelpaa välien poikki laittamiseen.
- Anonyymi00031
Jos terveydenhoitoalan työskentelevät kollegasi tosiaan ovat noin ymmärtämättömiä mielen sairautta kohtaan heidät nyt voi kai ohittaa pelkällä olankohautuksella mitättömiänä ammattitaidottomina hyypiöinä eikä välittää puheistaan pätkääkään. Jos olet sinut sairauteni kanssa ja ottanut siitä niskalenkin.
- Anonyymi00034
En puhu kenestäkään henkilökohtaisesti.
Skitsoksi nimittely on ehdottomasti tuomittavaa. Mutta valitettavan usein tulee sellainen mielikuva, että yllättävän iso osa siitä "skitson" stigmasta on siellä skitsofreenikon omassa päässä.
Mistä se kadulla vastaantuleva ulkopuolinen voisi tietää jonkun näkymättömän sairauden? Joko sairas itse kuvittelee sen stigman, tai sairaus on jo siinä vaiheessa että se ei enää ole mitenkään "näkymätön"- Anonyymi00039
Tämäkin valitettavasti tosiasia. Oireileva psykoosisairas (esim. skitsofreenikko) ihminen voi luulla kadulla kulkiessaan, että jotkut katsovat pahasti, tai nauravat juuri "minulle", tai puhuvat "minusta" pahaa, ym.
Se kuuluu niin sanotusti taudin kuvaan joskus. - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Tämäkin valitettavasti tosiasia. Oireileva psykoosisairas (esim. skitsofreenikko) ihminen voi luulla kadulla kulkiessaan, että jotkut katsovat pahasti, tai nauravat juuri "minulle", tai puhuvat "minusta" pahaa, ym.
Se kuuluu niin sanotusti taudin kuvaan joskus.Entä sitkun se on totta mut kukaan ei usko koska oot vaan "skitso"?
- Anonyymi00048
Anonyymi00040 kirjoitti:
Entä sitkun se on totta mut kukaan ei usko koska oot vaan "skitso"?
Niin, tuo onkin monimutkainen juttu, koska se skitson "leima" voi aiheuttaa myös epäuskoa, vaikka toinen puhuisikin totta. Vaikeaa niitä on erottaa toisistaan, ainakaan ihan hetkessä.
- Anonyymi00050
Anonyymi00048 kirjoitti:
Niin, tuo onkin monimutkainen juttu, koska se skitson "leima" voi aiheuttaa myös epäuskoa, vaikka toinen puhuisikin totta. Vaikeaa niitä on erottaa toisistaan, ainakaan ihan hetkessä.
Tiedän yhden tapauksessa missä diagnoosin takia seksuaalista ahdistelua ei otettu tosissaan
- Anonyymi00052
Anonyymi00050 kirjoitti:
Tiedän yhden tapauksessa missä diagnoosin takia seksuaalista ahdistelua ei otettu tosissaan
Ikävä kyllä tällaista tapahtuu. Myös terveydenhuollossa joskus törmää sellaiseen, ettei fyysisiä vaivoja ja oireita välttämättä uskota, jos ihmisellä on taustalla mt-ongelmia.
- Anonyymi00043
Eikö aloittaja vois ajatella että näillä hänen työkavereilaan on itsellään paha olla. Kuten koulukiusaajilla jotka kiusaa koulussa. Sama on aikuisena. Kyllä aikuisetkin voi purkaa pahaa oloaan kiusaamalla. Tiedätkö millasta sun työkavreiden elämä on työn ulkopuolella.
- Anonyymi00049
Olen samaa mieltä, että ihminen, jolla on hyvä olla, ei koe tarvetta kiusata muita.
Ihmiset purkavat pahaa oloaan kukin omalla tavallaan, ja joskus se valitettavasti voi kohdistua muihin ilman mitään syytä.
- Anonyymi00044
Miksi et voi kysyä miksi he nimittelevät sinua? Mikset voi kysyä heiltä mistä he ovat saaneet tietää sun terveystietoja. Pomosi ja työterveyshuolto kieltää että he ovat osallisena tiedon kertomisessa?
- Anonyymi00051
Ja mitä se auttaa? Ei se kiusaaminen siitä katoa
- Anonyymi00053
Anonyymi00051 kirjoitti:
Ja mitä se auttaa? Ei se kiusaaminen siitä katoa
Työsuojeluviranomainen voi velvoittaa työnantajan selvittämään tilanteen ja ryhtymään toimiin häirinnän poistamiseksi.AVI voi antaa työnantajalle kehotuksen korjata epäkohta määräajassa.Jos epäkohta on vakava, AVI voi antaa huomautuksen.Jos on syytä epäillä työturvallisuusrikosta, AVI voi viedä asian poliisin selvitettäväksi.
Tästähän työnantaja varmasti tykkää että hänestä tulee poliisitutkinta. - Anonyymi00054
Anonyymi00053 kirjoitti:
Työsuojeluviranomainen voi velvoittaa työnantajan selvittämään tilanteen ja ryhtymään toimiin häirinnän poistamiseksi.AVI voi antaa työnantajalle kehotuksen korjata epäkohta määräajassa.Jos epäkohta on vakava, AVI voi antaa huomautuksen.Jos on syytä epäillä työturvallisuusrikosta, AVI voi viedä asian poliisin selvitettäväksi.
Tästähän työnantaja varmasti tykkää että hänestä tulee poliisitutkinta.Kokeilin aikoinaan. Ihan turhaa, Ainut ratkaisu on vaihtaa työpaikkaa
- Anonyymi00055
Anonyymi00054 kirjoitti:
Kokeilin aikoinaan. Ihan turhaa, Ainut ratkaisu on vaihtaa työpaikkaa
Voisko alottaja miettiä mistä kiusaaminen ylipäänsä johtuu? kiusaajan omasta pahasta olosta.
- Anonyymi00056
Kiusaaminen on usein keino hallita omaa epävarmuutta, purkaa stressiä tai käyttää väärin valtaa. Kiusaaja voi tuntea itsensä uhatuksi (esim. kollegan osaamisen vuoksi) ja yrittää suojella omaa asemaansa kiusaamalla. Kiusaaja saattaa kadehtia kiusatun taitoja, suosiota tai työmoraalia.Vaikeus ymmärtää toisten tunteita tai tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa.Joskus taustalla voi olla tarve hallita tai dominoida toisia.Kiusaaja kokee olevansa hierarkiassa ylempänä tai muuten vahvemmassa asemassa kuin kiusattu.Kiinnittyminen "laumamentaliteettiin", jossa yksi työntekijä eristetään ryhmästä.
Liiallinen työmäärä, kiire ja epäterve kilpailu työpaikasta tai resursseista lisäävät häirintää. Epävarmuus työpaikasta, yt-neuvottelut, muutokset johdossa tai epäselvät roolit aiheuttavat kaaosta ja kiusaamista.- Anonyymi00059
Ihmisellä voi olla myös kotielämässään, vapaa-ajalla vaikeuksia, ongelmia, ja ne voivat seurata myös työpaikalle, purkaa pahaa oloaan ehkä sitten työkavereihin.
Sama kun joskus asiakaspalvelua työkseen tekevät saattavat joskus purkaa jonkun oman ongelman, vaikka vain huonon päivänkin, asiakkaaseen, vaikka asiakkaalla ei ole osaa eikä arpaa työntekijän pahaan oloon. - Anonyymi00060
Anonyymi00059 kirjoitti:
Ihmisellä voi olla myös kotielämässään, vapaa-ajalla vaikeuksia, ongelmia, ja ne voivat seurata myös työpaikalle, purkaa pahaa oloaan ehkä sitten työkavereihin.
Sama kun joskus asiakaspalvelua työkseen tekevät saattavat joskus purkaa jonkun oman ongelman, vaikka vain huonon päivänkin, asiakkaaseen, vaikka asiakkaalla ei ole osaa eikä arpaa työntekijän pahaan oloon.Jep. Mut ei silti aita siihen et oot kiusaamisen kohde
- Anonyymi00062
Kiusaajat jatkavat koska he huomaavat että sillä pystytään vaikuttaa kiusatun oloon. He saavat jonklinlaista nautintoa kun huomaavat että heidän sanoillaan ja teoillaan pystyy vaikuttaa toisen hyvinvointiin. ja saamaan toiselle pahan olon koska itse voivat huonosti. Kiusaamisen taustalla on oma paha olo. Hyvinvoiva ja mielekästä elämää elävällä ei tarve kiusata ja alistaa toista. Mä en usko että tällänen tukee kiusaajan omaa hyvinvointia ja onnellisuutta. Jos kiusaaminen tuo omaan elämään iloa niin ihmettelen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,634908Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk313715Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699223340- 792315
- 241889
Tekeekö hän
Tekeekö hän sinut h*lluksi ja millä tavalla? Uusi yritys, kun edellinen aloitus poistettiin.271571Laine voitti oikeudessa
Onnea Savonlinna! Laine voitti oikeudessa kuten arvelinkin ja lieköhän palaa valtaisuimelleen?401512Grahn-laasonen taas todisti millaista porukkaa
kokoomusloiset ovat...työttömät jäävät kuulemma kotiin nukkumaan kun naapuri lähtee töihin...eikös taannoin kokoomuslois3281449Puistotyöntekijät
Miksi ei siivoojia näy. Näin hyvät ilmat. Voisi kerätä roskat. Onko rahat loppu. 🤔🤔🤔141423Onko kaivatullasi iso ego? Entä sinulla?
Vaikuttaako jommankumman ego jotenkin siihen, että ette voi lähentyä?331320