Kauppiaat eivät halua Bavaria purjeveneitä??

Bavaria venettä harkitseva!!

Uusimassa Venelehdessä oli testi uudesta 30 jalkaisesta Bavariasta. Mielenkiintoista jutussa oli kuitenkin testin lopussa väite että venevälittäjät eivät mielellään ota vaihdossa tai karsastaa Bavaria purjeveneitä!!

Enpä ole moista väitettä ennen kuullut, samassa lehdessä oli muuten julmetusti kritiikkiä Bavaria 42 Matchin kölinirtoamisesta ja bavarioiden (bavaria 38 match) laatuongelmista. Olisikohan tämä innostanut Venelehden toimittajaa tekemään omia johtopäätöksiä käytettyjen Bavaria purjeveneiden kysynnästä vai mihin väite perustuu.

Bavaria purjeveneitä lyödään nyt ilmesisesti kuin vierasta sikaa ja veneyleisölle halutaan antaa samanlainen kuva kuin eräälle amerikkalaiselle moottoriveneelle annettiin 10 vuotta sitten.

54

10414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timop!

      Kävi tuossa vain mielessä, että kuinkahan usein venevälittäjät ottavat itse vaihdossa mitään, yleensähän ne välittävät asiakkaiden veneitä, kuten asunnonvälittäjätkin...

      ... varsin kummaa, jos ei ostajakuntaa kiinnostavaa tavaraa nollariskillä viitsi listoillensa laittaa...

    • näin se on

      Totta se on että Suomen suurimmat venevälittäjät eivät mielellään ota Bavariaa välitettäväksi. Pitävät sitä liian suurena riskinä. Välittäjät ovat vastuussa välittämistään veneistä.
      Näin he ovat itse sanoneet.

      Toisaalta he kaikki maahantuovat Bavarian kilpailioita. Mahtaakohan olla oma lehmä ojassa?

      Mielenkiintoista olisi myös tietää ottavatko he oikeasti vastuuta mistään välittämistään veneistä.

      • Epäilijä

        Voisitko kertoa mistä lähteestä olet tuon "tosiasian" kaivanut. Mielellään kirjallisessa muodossa. Ikinä en ole välittäjään törmännyt, jolle mikä tahansa vene näkemättä ei olisi kelvannut. Välittäjät tarvitsevat kassavirtaa ja vastuukysymykset ohitetaan hyvällä sopimustekniikalla. Soitapa huviksesi 5 välittäjää läpi ja tarjoa vuoden 2003 Bavariaa, niin jokainen ottaa sellaisen välittömästi listalleen. Tämä asia on tosi. Kaksi venettäni olen eri välittäjien kanssa nimittäin myynyt.


      • nähnyt

        Kyllähän se varmaan venevälittäjiä kypsyttää, kun he tosiaankin myyvät myös uusia veneitä. Rapeita ranskalaisia ja laadukkaita Ruotsalaisia. Ja hvetin kalliita. Kun katsoo esim. vastaavan ranskalais veneen hintaa (verrattuna Bavaria 30) täytyy ihmetellä, jos joku sen ostaa. Siis muun kuin Bavarian.

        Ja näyttää nuo käytetytkin seisovan kuukaudesta toiseen listoilla.

        Ja näyttää suomalaiset olevan tyhmiä. Nyt broidin kanssa pari kuukautta veneilly stadin ja Porvoon alueilla. Mikähän siinä on, että jos näkee uuden karhean purjeveneen, on se Bavaria. Yhden Clipper 323 Kaunissaaressa nähny. Näyttää muuten menneen Tamholtilta vastaava kaupaksi. Oiskohan se.

        Jos itse toisi maahan purjeveneitä (ei Bavariaa), vois olla ehkä aika hiljasta. Luulenpa niin. Kyllä kahvia kuluis.


      • näin se on
        Epäilijä kirjoitti:

        Voisitko kertoa mistä lähteestä olet tuon "tosiasian" kaivanut. Mielellään kirjallisessa muodossa. Ikinä en ole välittäjään törmännyt, jolle mikä tahansa vene näkemättä ei olisi kelvannut. Välittäjät tarvitsevat kassavirtaa ja vastuukysymykset ohitetaan hyvällä sopimustekniikalla. Soitapa huviksesi 5 välittäjää läpi ja tarjoa vuoden 2003 Bavariaa, niin jokainen ottaa sellaisen välittömästi listalleen. Tämä asia on tosi. Kaksi venettäni olen eri välittäjien kanssa nimittäin myynyt.

        Voisitko itse esittää kirjallisen todistuksen, että jokainen välittäjä ottaa Bavarian välitettäväkseen. Jos voit niin saadaan asiaan totuus.
        Ainakin Yachtmarketin Jere sekä Nauticarlssonin Lefa ovat sanoneet etteivät Bavariaa enää ota välitettäväkseen. Väittävät venettä niin huonoksi.
        Sitä en tiedä onko niillä oma lehmä ojassa, sillä hehän maahantuovat myös veneitä.

        Jos on ostamassa Bavariaa, ja epäilee niitten luotettavuutta kannattaa myös kysellä venetarkastajilta. Heillä pitäisi olla kokemusta veneiden hyvistä ja huonoista puolista.
        Hyvämaineisilla korjaustelakoilla voi myös olla mielenkiintoista kerrottavaa.
        En tiedä miten vakuutuslaitosten venevahinkotarkastajat suhtautuvat, jos heidän mielipidettä Bavariasta kysellään. Heillä saattaa olla jotain kerrottavaa veneestä.


      • Faktat
        näin se on kirjoitti:

        Voisitko itse esittää kirjallisen todistuksen, että jokainen välittäjä ottaa Bavarian välitettäväkseen. Jos voit niin saadaan asiaan totuus.
        Ainakin Yachtmarketin Jere sekä Nauticarlssonin Lefa ovat sanoneet etteivät Bavariaa enää ota välitettäväkseen. Väittävät venettä niin huonoksi.
        Sitä en tiedä onko niillä oma lehmä ojassa, sillä hehän maahantuovat myös veneitä.

        Jos on ostamassa Bavariaa, ja epäilee niitten luotettavuutta kannattaa myös kysellä venetarkastajilta. Heillä pitäisi olla kokemusta veneiden hyvistä ja huonoista puolista.
        Hyvämaineisilla korjaustelakoilla voi myös olla mielenkiintoista kerrottavaa.
        En tiedä miten vakuutuslaitosten venevahinkotarkastajat suhtautuvat, jos heidän mielipidettä Bavariasta kysellään. Heillä saattaa olla jotain kerrottavaa veneestä.

        Kerrot nyt sellaista palturia tekstissäsi, että toivottavasti Jere tai Leif eivät lue tätä. En näe tarvetta enää kommentoida tällaista valhetta.


      • Jake
        Faktat kirjoitti:

        Kerrot nyt sellaista palturia tekstissäsi, että toivottavasti Jere tai Leif eivät lue tätä. En näe tarvetta enää kommentoida tällaista valhetta.

        Kyllä tuo oli totta: molemmat ovat näin sanoneet, eikä heidän listoillaan näy Bavariaa. Syytkin siihen ovat ihan hyvät...


      • myydään
        Jake kirjoitti:

        Kyllä tuo oli totta: molemmat ovat näin sanoneet, eikä heidän listoillaan näy Bavariaa. Syytkin siihen ovat ihan hyvät...

        Eihän Bavariaa myydä kuin noin 2500 kpl vuodessa. Jatkuvasti saadaan lukea niiden huonoudesta. Tosin itse en ole nähnyt. Voisiko joku sanoa, mikä niissä on huonoa?


      • kauppias
        nähnyt kirjoitti:

        Kyllähän se varmaan venevälittäjiä kypsyttää, kun he tosiaankin myyvät myös uusia veneitä. Rapeita ranskalaisia ja laadukkaita Ruotsalaisia. Ja hvetin kalliita. Kun katsoo esim. vastaavan ranskalais veneen hintaa (verrattuna Bavaria 30) täytyy ihmetellä, jos joku sen ostaa. Siis muun kuin Bavarian.

        Ja näyttää nuo käytetytkin seisovan kuukaudesta toiseen listoilla.

        Ja näyttää suomalaiset olevan tyhmiä. Nyt broidin kanssa pari kuukautta veneilly stadin ja Porvoon alueilla. Mikähän siinä on, että jos näkee uuden karhean purjeveneen, on se Bavaria. Yhden Clipper 323 Kaunissaaressa nähny. Näyttää muuten menneen Tamholtilta vastaava kaupaksi. Oiskohan se.

        Jos itse toisi maahan purjeveneitä (ei Bavariaa), vois olla ehkä aika hiljasta. Luulenpa niin. Kyllä kahvia kuluis.

        Olen torimyyjä (kuvitellaan). Myyn mansikkaa 5 € litra. Viereen tulee myyjä, joka myy yhtä hyvää mansikkaa 3 € litra. Kyllä hepittää. Vielä kehtaa pyytää mua ottamaan niitä 3 € mansikoita myyntiin.

        Mutta, eihän kukaan sitten osta mun omia mansikoita 5 €:lla.

        Ja kaikki torimyyjät yhtä kypsiä. Ja jos myytäis käytettyjä mansikoita, jotka maksaa yhtä paljon kuin ton häirikkömyyjän uudet mansikat, käytettyjenkin mansikoitten myyjät kypsyis.

        Ei kun nettiin "NE ON HUONOJA NOI HALVAT, PAKKO OLLA"

        Mutta onneksi kuluttajat äänestää jaloillaan, ja ostaa 3 €:n mansikoita.


      • Hapa
        nähnyt kirjoitti:

        Kyllähän se varmaan venevälittäjiä kypsyttää, kun he tosiaankin myyvät myös uusia veneitä. Rapeita ranskalaisia ja laadukkaita Ruotsalaisia. Ja hvetin kalliita. Kun katsoo esim. vastaavan ranskalais veneen hintaa (verrattuna Bavaria 30) täytyy ihmetellä, jos joku sen ostaa. Siis muun kuin Bavarian.

        Ja näyttää nuo käytetytkin seisovan kuukaudesta toiseen listoilla.

        Ja näyttää suomalaiset olevan tyhmiä. Nyt broidin kanssa pari kuukautta veneilly stadin ja Porvoon alueilla. Mikähän siinä on, että jos näkee uuden karhean purjeveneen, on se Bavaria. Yhden Clipper 323 Kaunissaaressa nähny. Näyttää muuten menneen Tamholtilta vastaava kaupaksi. Oiskohan se.

        Jos itse toisi maahan purjeveneitä (ei Bavariaa), vois olla ehkä aika hiljasta. Luulenpa niin. Kyllä kahvia kuluis.

        Olen "nähnyt"-nimimerkin kanssa täysin samaa mieltä!

        On se kumma miten Bavaria saa joka foorumilla ihmisten hiukset nousemaan pystyyn ja sellaisen inhoreaktion. Ehkäpä se tosiaan johtuu siitä, että nämä ihmiset pelkäävät oman käytetyn purtensa arvon alentuvan, kun Bavaria valtaa markkinoita.

        Itselläni ei ole Bavariaa, joten puolustuspuheet eivät siitä johdu ;) Pari tuttua on vaihtanut vähän käytetyn Bavariansa suurempaan, joten ei niissä veneissä voi olla mitään pahasti pielessä.

        Suuri osa meistä on perhepurjehtijoita, jotka haaveilevat hieman suuremmasta veneestä, johon koko perhe (ja ehkä tuttavapariskuntakin) mukavasti majoittuu ja viettää kesäloman. Bavaria on tehnyt tämän monelle meistä mahdolliseksi. Kaiken lisäksi Bavaria on mielestäni ihan tyylikkään näköinen ja varmasti riittävän nopea useimmille meistä.

        Samanlaista läpimurtoa on tekemässä myös Elan. Vene 1-2/2005:ssa oli 37-jalkaisten vertailu, jossa selkeästi halvin Elan pärjäsi mainiosti Finngulfin ja X:n rinnalla. Tämä on skandinaaviselle veneteollisuudelle ehkä kova paikka, mutta varmasti meidän kuluttajien etu...


      • FE Mies
        Hapa kirjoitti:

        Olen "nähnyt"-nimimerkin kanssa täysin samaa mieltä!

        On se kumma miten Bavaria saa joka foorumilla ihmisten hiukset nousemaan pystyyn ja sellaisen inhoreaktion. Ehkäpä se tosiaan johtuu siitä, että nämä ihmiset pelkäävät oman käytetyn purtensa arvon alentuvan, kun Bavaria valtaa markkinoita.

        Itselläni ei ole Bavariaa, joten puolustuspuheet eivät siitä johdu ;) Pari tuttua on vaihtanut vähän käytetyn Bavariansa suurempaan, joten ei niissä veneissä voi olla mitään pahasti pielessä.

        Suuri osa meistä on perhepurjehtijoita, jotka haaveilevat hieman suuremmasta veneestä, johon koko perhe (ja ehkä tuttavapariskuntakin) mukavasti majoittuu ja viettää kesäloman. Bavaria on tehnyt tämän monelle meistä mahdolliseksi. Kaiken lisäksi Bavaria on mielestäni ihan tyylikkään näköinen ja varmasti riittävän nopea useimmille meistä.

        Samanlaista läpimurtoa on tekemässä myös Elan. Vene 1-2/2005:ssa oli 37-jalkaisten vertailu, jossa selkeästi halvin Elan pärjäsi mainiosti Finngulfin ja X:n rinnalla. Tämä on skandinaaviselle veneteollisuudelle ehkä kova paikka, mutta varmasti meidän kuluttajien etu...

        Pari kaveria on jo kerennyt hankkia Bavarian, itse ajattelin tilata ensi tai seuraavaksi kesäksi oman. 30 tai 33 jalkainen on mielessä.

        Nyt kun selailee myyntipalstoja niin ei tule mieleenkään käyttää 60 000€ 80-luvun käytettyyn, kun samalla hinnalla saa uuden Bavarian. Tämä taitaa palstalaisia eniten vituttaa, oman veneen arvo on laskenut kuin lehmän häntä.

        Yhden Bavarian purjehdimme jo Itä-Meren poikki, eikä hommassa todellakaan ilmennyt mitään ongelmia. Keskinopeus oli noin 7,5 solmua, eli kyllä se matka Bavariallakin joutui :-)

        Uskon kyllä hyvin ettei Bavaria sovi purjehtijoille joille tärkeintä on status tai jatkuva kisaaminen jopa lomapurjehduksilla, onneksi en kuulu noihin ihmisluokkiin.

        Jälkimmäisiä näkyy paljon satamissa, usein murjottavan vaimon ja kitisevien kakaroiden kanssa. Perhe ei ymmärrä miksi koko ajan pitää olla läskiä laidalla ja purjetta vaihtaa 10 minuutein välein vauhdin optimoimiseksi, tai miksi ei kerrankin voisi jäädä aurinkoiseksi päiväksi rantaan nauttimaan kesästä ja unohtaa 50 mailia vuorokaudessa periaatteen...

        Minä taas nautin veneilystä omalla tavallani, perheen ja hyvien ystävien kanssa kesästä nauttien. Arvostan veneessä mukavuutta, esim. Lämmin suihku päivän jälkeen tuntuu erittäin mukavalta.


      • Neiti X
        FE Mies kirjoitti:

        Pari kaveria on jo kerennyt hankkia Bavarian, itse ajattelin tilata ensi tai seuraavaksi kesäksi oman. 30 tai 33 jalkainen on mielessä.

        Nyt kun selailee myyntipalstoja niin ei tule mieleenkään käyttää 60 000€ 80-luvun käytettyyn, kun samalla hinnalla saa uuden Bavarian. Tämä taitaa palstalaisia eniten vituttaa, oman veneen arvo on laskenut kuin lehmän häntä.

        Yhden Bavarian purjehdimme jo Itä-Meren poikki, eikä hommassa todellakaan ilmennyt mitään ongelmia. Keskinopeus oli noin 7,5 solmua, eli kyllä se matka Bavariallakin joutui :-)

        Uskon kyllä hyvin ettei Bavaria sovi purjehtijoille joille tärkeintä on status tai jatkuva kisaaminen jopa lomapurjehduksilla, onneksi en kuulu noihin ihmisluokkiin.

        Jälkimmäisiä näkyy paljon satamissa, usein murjottavan vaimon ja kitisevien kakaroiden kanssa. Perhe ei ymmärrä miksi koko ajan pitää olla läskiä laidalla ja purjetta vaihtaa 10 minuutein välein vauhdin optimoimiseksi, tai miksi ei kerrankin voisi jäädä aurinkoiseksi päiväksi rantaan nauttimaan kesästä ja unohtaa 50 mailia vuorokaudessa periaatteen...

        Minä taas nautin veneilystä omalla tavallani, perheen ja hyvien ystävien kanssa kesästä nauttien. Arvostan veneessä mukavuutta, esim. Lämmin suihku päivän jälkeen tuntuu erittäin mukavalta.

        Miksi ollenkaan veneilet? Jos lämmin suihku on päiväsi kohokohta,mikset vietä hotellilomaa. Mihin se retkeilymieli veneilyssä nykyisin on kadonnut?? Mielestäni Bavariat muistuttaa lähinnä kylpyammeita jotka eivät kevyessä tuulessa liiku eteen päin.


      • Jonttu
        Neiti X kirjoitti:

        Miksi ollenkaan veneilet? Jos lämmin suihku on päiväsi kohokohta,mikset vietä hotellilomaa. Mihin se retkeilymieli veneilyssä nykyisin on kadonnut?? Mielestäni Bavariat muistuttaa lähinnä kylpyammeita jotka eivät kevyessä tuulessa liiku eteen päin.

        Miksi merellä pitäisi elää askeettista elämää? Jos kohtuuhintaan on tarjolla sateensuojaa, lämmitintä, valoa, lämmintä vettä, pehmeää patjaa yms, niin miksi ihmeessä joku kieltäytyisi sellaisten käyttämisestä :-o

        Jos joku saa kiksejä avoveneellä liikkumisesta ja telttailusta, niin suotakoon se hänelle. Samoin suotakoon valinnan vapaus lämpimästä suihkusta nauttivalle. Elämässä pitää tehdä valintoja.


      • Luxu
        Jonttu kirjoitti:

        Miksi merellä pitäisi elää askeettista elämää? Jos kohtuuhintaan on tarjolla sateensuojaa, lämmitintä, valoa, lämmintä vettä, pehmeää patjaa yms, niin miksi ihmeessä joku kieltäytyisi sellaisten käyttämisestä :-o

        Jos joku saa kiksejä avoveneellä liikkumisesta ja telttailusta, niin suotakoon se hänelle. Samoin suotakoon valinnan vapaus lämpimästä suihkusta nauttivalle. Elämässä pitää tehdä valintoja.

        Jos on valittava samalla hinnalla HYVÄT purjehdusominaisuudet hotelliominaisuuksia vastaan, on purjehtijan valinta selvä.
        Pelkän vesillälomailijan valinta lienee yhtä selvä.


      • Pena
        Jonttu kirjoitti:

        Miksi merellä pitäisi elää askeettista elämää? Jos kohtuuhintaan on tarjolla sateensuojaa, lämmitintä, valoa, lämmintä vettä, pehmeää patjaa yms, niin miksi ihmeessä joku kieltäytyisi sellaisten käyttämisestä :-o

        Jos joku saa kiksejä avoveneellä liikkumisesta ja telttailusta, niin suotakoon se hänelle. Samoin suotakoon valinnan vapaus lämpimästä suihkusta nauttivalle. Elämässä pitää tehdä valintoja.

        Jos täällä kaikilla olisi "suotakoon se hänelle"-periaate, niin tylsäksi menisi.


      • fredy
        Neiti X kirjoitti:

        Miksi ollenkaan veneilet? Jos lämmin suihku on päiväsi kohokohta,mikset vietä hotellilomaa. Mihin se retkeilymieli veneilyssä nykyisin on kadonnut?? Mielestäni Bavariat muistuttaa lähinnä kylpyammeita jotka eivät kevyessä tuulessa liiku eteen päin.

        Mistä kumpuaa jatkuva oletus ettei bavaria kulje. Tulin juuri lomilta ja monta Bavariaa näin ja mielestäni kaikki kulkivat varsin hyvin.Piritaan mennessäni ajelin uuden Bavaria 30 cruiserin rinnalla pitkät matkat ja vauhtia piisasi reilut 6 solmua.


      • verrata
        Neiti X kirjoitti:

        Miksi ollenkaan veneilet? Jos lämmin suihku on päiväsi kohokohta,mikset vietä hotellilomaa. Mihin se retkeilymieli veneilyssä nykyisin on kadonnut?? Mielestäni Bavariat muistuttaa lähinnä kylpyammeita jotka eivät kevyessä tuulessa liiku eteen päin.

        Masturbating with rasp if slightly amusing, but mostly painfull :-)

        Eli jos joku haluaa hypätä sadevesiämpäriin helmikuussa palelemaan ja hakkaamaan itseään reunoihin simuloidakseen purjehdusta, voi hän minun puolestani aivan vapaasti tehdä niin.

        Turha tulla minulle kertomaan saanko veneillä vai en, tai millä veneellä saan veneillä. Minä olen saanut tarpeekseni epämukavista 80-luvun jollista (ja yhdestä 40-luvun kaunottaresta) loppuiäkseni, Bavaria 30 myös voittaa kaikki samankokoiset Olssonit yms. nopeudessa kevyesti.


      • Pena
        verrata kirjoitti:

        Masturbating with rasp if slightly amusing, but mostly painfull :-)

        Eli jos joku haluaa hypätä sadevesiämpäriin helmikuussa palelemaan ja hakkaamaan itseään reunoihin simuloidakseen purjehdusta, voi hän minun puolestani aivan vapaasti tehdä niin.

        Turha tulla minulle kertomaan saanko veneillä vai en, tai millä veneellä saan veneillä. Minä olen saanut tarpeekseni epämukavista 80-luvun jollista (ja yhdestä 40-luvun kaunottaresta) loppuiäkseni, Bavaria 30 myös voittaa kaikki samankokoiset Olssonit yms. nopeudessa kevyesti.

        Turha nyt hermostua: ei kukaan kiellä sinua purjehtimasta Bavarialla. Mutta tyhmäksi kyllä voivat väittää, jos sanot että Bavaria vastaa tasoltaan ja laadultaan muita, vaikka onkin puolta halvempi.


      • JRxxx
        Pena kirjoitti:

        Turha nyt hermostua: ei kukaan kiellä sinua purjehtimasta Bavarialla. Mutta tyhmäksi kyllä voivat väittää, jos sanot että Bavaria vastaa tasoltaan ja laadultaan muita, vaikka onkin puolta halvempi.

        ...on niin epämääräinen käsite, ettei siinä ole vastaanväittämistä, jos joku katsoo Bavarian laadun vastaavan tarpeitaan yhtä hyvin kuin jonkin puolet kalliimman. Käyttääkseni automaailman vertausta: jos Lada täyttää kuluttajan tarpeet, niin se on hänen kannaltaan aivan yhtä laadukas kuin Mersu. Eikä Bavarian vertaaminen Ladaan ole tähän asti esitetyn valossa oikeudenmukaista, lähempänä olisi kai jokin perusperheauto luokkaa Nissan tai Opel tai Renault.


      • perhepurjehtija
        Luxu kirjoitti:

        Jos on valittava samalla hinnalla HYVÄT purjehdusominaisuudet hotelliominaisuuksia vastaan, on purjehtijan valinta selvä.
        Pelkän vesillälomailijan valinta lienee yhtä selvä.

        Jep, mutta osa purjehtijoista purjehtii perheen ja pienten lasten kanssa, jolloin mukavuus nousee arvoonsa. Vaippojen vaihtaminen ei ole kivaa askeettisessa kilpapurressa. Miksi tehdä perheen yhteisestä vapaa-ajasta ja vähäisestä lomasta kärsimystä, kun se voisi olla miellyttävääkin?

        Ja purjehdusta on sellainenkin matkanteko, jossa tärkein tavoite ei ole äärimmilleen trimmatut purjeet ja kovin mahdollinen vauhti. Itselläni ei ainakaan ole pienintäkään kilpailuviettiä eikä tarvetta ohittaa jokaista kohdalle osuvaa venettä. Olen täysin tyytyväinen ja nautin purjehduksesta, kunhan eteenpäin liikutaan purjeilla. Olen perillä, kun olen merellä - so what's the hurry?


      • näkemystä
        Neiti X kirjoitti:

        Miksi ollenkaan veneilet? Jos lämmin suihku on päiväsi kohokohta,mikset vietä hotellilomaa. Mihin se retkeilymieli veneilyssä nykyisin on kadonnut?? Mielestäni Bavariat muistuttaa lähinnä kylpyammeita jotka eivät kevyessä tuulessa liiku eteen päin.

        retkeilymieli ei tarkoita masokismia. retkeillä voi mukavastikin. etenkin jos tehdään pitkiä purjehduksia ja veneessä asutaan viikkoja/kuukausia, lämmin suihku ei suinkaan ole ylimääräistä luksusta vaan tuiki tarpeellinen juttu. muutenkin mukavuuksien tarve liittyy usein purjehduksien kestoon, pitkällä avomeriosuudella kaivataan enemmän "mukavuuksia" kuin lyhyillä pyrähdyksillä. samoin perheen kanssa veneillessä tarvitaan myös enemmän mukavuuksia kuin parin äijän kesken... joten kukin omien tarpeidensa mukaan.

        turha väittää, etteikö oikeaa purjehdusta olisi purjehtiminen maailman merillä hyvin varustetulla (myös mukavuuksin kuten lämmin suihku, kunnon keittiövarustus jne) purrella, en minäkään väheksy jollapurjehdusta.


      • Luxu
        perhepurjehtija kirjoitti:

        Jep, mutta osa purjehtijoista purjehtii perheen ja pienten lasten kanssa, jolloin mukavuus nousee arvoonsa. Vaippojen vaihtaminen ei ole kivaa askeettisessa kilpapurressa. Miksi tehdä perheen yhteisestä vapaa-ajasta ja vähäisestä lomasta kärsimystä, kun se voisi olla miellyttävääkin?

        Ja purjehdusta on sellainenkin matkanteko, jossa tärkein tavoite ei ole äärimmilleen trimmatut purjeet ja kovin mahdollinen vauhti. Itselläni ei ainakaan ole pienintäkään kilpailuviettiä eikä tarvetta ohittaa jokaista kohdalle osuvaa venettä. Olen täysin tyytyväinen ja nautin purjehduksesta, kunhan eteenpäin liikutaan purjeilla. Olen perillä, kun olen merellä - so what's the hurry?

        Minäkin olen ollut vuosikymmenet perillä ja kasvattanut kaksi lastani (nyt jo aikuisia) osin veneessä, jonka hyvät purjehdusominaisuudet ovat merkittävästi lisänneet perilläolon mukavuutta.


      • Kerro
        myydään kirjoitti:

        Eihän Bavariaa myydä kuin noin 2500 kpl vuodessa. Jatkuvasti saadaan lukea niiden huonoudesta. Tosin itse en ole nähnyt. Voisiko joku sanoa, mikä niissä on huonoa?

        .. Mikä on Bavariassa (paisti kyseinen automerkin täsmennys) PAREMPAA KUIN 70-LUVUN LAATUVENEEESSÄ?

        Mennen tullen säässä kuin säässä on Linjett, Albin, H. turvallisempi kuin joku saksalainen tai ranskalainen jonka kannella ei voi kävellä ilman lumikenkiä ettei jalka mene läpi,
        A


      • Omaan Linjettiin
        näkemystä kirjoitti:

        retkeilymieli ei tarkoita masokismia. retkeillä voi mukavastikin. etenkin jos tehdään pitkiä purjehduksia ja veneessä asutaan viikkoja/kuukausia, lämmin suihku ei suinkaan ole ylimääräistä luksusta vaan tuiki tarpeellinen juttu. muutenkin mukavuuksien tarve liittyy usein purjehduksien kestoon, pitkällä avomeriosuudella kaivataan enemmän "mukavuuksia" kuin lyhyillä pyrähdyksillä. samoin perheen kanssa veneillessä tarvitaan myös enemmän mukavuuksia kuin parin äijän kesken... joten kukin omien tarpeidensa mukaan.

        turha väittää, etteikö oikeaa purjehdusta olisi purjehtiminen maailman merillä hyvin varustetulla (myös mukavuuksin kuten lämmin suihku, kunnon keittiövarustus jne) purrella, en minäkään väheksy jollapurjehdusta.

        on harkinnassa lämmin vesi... itse tietty moinen hommataan ja tehdään .. ettei mene taas sen kauheen maksamisen puolelle kun monet täällä väittää että... - purjehtiminen ja veneen ylläpito maksaa ihan kamalsti on niiin kallista että ihan perseet notkuu väärästä lompakkon kohtelusta satamissa ja telakoilla... -

        /A


      • olga
        Kerro kirjoitti:

        .. Mikä on Bavariassa (paisti kyseinen automerkin täsmennys) PAREMPAA KUIN 70-LUVUN LAATUVENEEESSÄ?

        Mennen tullen säässä kuin säässä on Linjett, Albin, H. turvallisempi kuin joku saksalainen tai ranskalainen jonka kannella ei voi kävellä ilman lumikenkiä ettei jalka mene läpi,
        A

        taitaa luettelemistasi veneistä olla h jota vielä tehdään on se kumma miks ne ei tee niitä hyviä veneitä enään....


      • Severi
        Kerro kirjoitti:

        .. Mikä on Bavariassa (paisti kyseinen automerkin täsmennys) PAREMPAA KUIN 70-LUVUN LAATUVENEEESSÄ?

        Mennen tullen säässä kuin säässä on Linjett, Albin, H. turvallisempi kuin joku saksalainen tai ranskalainen jonka kannella ei voi kävellä ilman lumikenkiä ettei jalka mene läpi,
        A

        Asetelma on siis uusi Bavaria vastaan käytetty 70-luvun vene. Suurin osa 70-luvulla tehdyistä veneistä ei ole ns. laatuveneitä. Ei ollut silloin, eikä asia ole siitä vuosien mittaan muuttunut.

        - Uusi kone ja vetolaite
        - Uusi seisova ja juokseva riki sekä kansihelat
        - Uudet purjeet
        - Ei osmoosiongelmaa
        - Ei kosteus- home- yms vaurioita tai käytön jälkiä sisustuksessa
        - Pumput, sähkö- ja kaasulaitteet uusia
        - Paremmat ja käyttökelpoisemmat sisätilat
        - Takuu

        Uusien kojeiden ja laitteiden etu on tietysti käyttövarmuus verrattuna vanhoihin. Lisäksi omistaja tietää alusta asti "missä mennään" niiden osalta. Tietysti vanhankin veneen saa tekniikan osalta uuden veroiseksi, mutta hintavertailu kallistuu silloin yhä enemmän uutta suosivaksi. Minä ainakin haluaisin teettää/tehdä vanhan veneen kunnostuksen itse, jotta tietäisin varmasti mitä se on "syönyt". Suhtaudun varovaisuudella veneeseen, jossa on juuri ennen myyntiä "uusittu sähköt" tai "kunnostettu moottori". Uuden omistajan murheina on em. tapauksissa ollut ensimmäisenä kesänä moottorin kastuminen pakoputken kautta ja sähköpääkeskuksen palo. Nämä esimerkit viime kesältä Suomessa ja Ruotsissa 80-luvulla tehdyistä "laatuveneistä". "Pohjoismainen laatu" ei siis tee veneistäkään haavoittumattomia ja pomminvarmoja sijoitukohteita.


      • Luxu
        Severi kirjoitti:

        Asetelma on siis uusi Bavaria vastaan käytetty 70-luvun vene. Suurin osa 70-luvulla tehdyistä veneistä ei ole ns. laatuveneitä. Ei ollut silloin, eikä asia ole siitä vuosien mittaan muuttunut.

        - Uusi kone ja vetolaite
        - Uusi seisova ja juokseva riki sekä kansihelat
        - Uudet purjeet
        - Ei osmoosiongelmaa
        - Ei kosteus- home- yms vaurioita tai käytön jälkiä sisustuksessa
        - Pumput, sähkö- ja kaasulaitteet uusia
        - Paremmat ja käyttökelpoisemmat sisätilat
        - Takuu

        Uusien kojeiden ja laitteiden etu on tietysti käyttövarmuus verrattuna vanhoihin. Lisäksi omistaja tietää alusta asti "missä mennään" niiden osalta. Tietysti vanhankin veneen saa tekniikan osalta uuden veroiseksi, mutta hintavertailu kallistuu silloin yhä enemmän uutta suosivaksi. Minä ainakin haluaisin teettää/tehdä vanhan veneen kunnostuksen itse, jotta tietäisin varmasti mitä se on "syönyt". Suhtaudun varovaisuudella veneeseen, jossa on juuri ennen myyntiä "uusittu sähköt" tai "kunnostettu moottori". Uuden omistajan murheina on em. tapauksissa ollut ensimmäisenä kesänä moottorin kastuminen pakoputken kautta ja sähköpääkeskuksen palo. Nämä esimerkit viime kesältä Suomessa ja Ruotsissa 80-luvulla tehdyistä "laatuveneistä". "Pohjoismainen laatu" ei siis tee veneistäkään haavoittumattomia ja pomminvarmoja sijoitukohteita.

        on verrata 70-luvun laatuveneitä ja tämän päivän metritavaraa.
        Pitää toki uusille sarjatuotantoveneille ottaa vertailukohdaksi eilispäivän metritavara. Sekin on useimmiten lujemmin tehty kuin mikään nykytusinatuote. Juuri perusteiden, rungon kölinkiinnityksen, rustien ... lujuus painaa vaa'an vanhemman hyväksi. Tykötarpeet voi sitten uusia, nehän ovat varsinaista kulutustavaraa.


      • B.F.
        Omaan Linjettiin kirjoitti:

        on harkinnassa lämmin vesi... itse tietty moinen hommataan ja tehdään .. ettei mene taas sen kauheen maksamisen puolelle kun monet täällä väittää että... - purjehtiminen ja veneen ylläpito maksaa ihan kamalsti on niiin kallista että ihan perseet notkuu väärästä lompakkon kohtelusta satamissa ja telakoilla... -

        /A

        Näitä isoja 50 jalkaisia moottoriveneitä joita on ilmestynyt vesillemme valtava määrä viime vuosina. Sellainen alus ei lähde rannasta ihan halvalla ja polttoainetta palaa tommoisessa esim 56 jalkaisessa princessissä 4-5 litraa per maili. Veneily on ihan sikakallista hommaa. Onneksi kausi on vain 3-4 kuukautta muuten ei olisi varaa koko harrastukseen. Kohta myyn veneeni pois ja ostan ja jonkun terhisail 375 jotta pääsen takaksin siihen veneilyn aitoon nautintoon ja mielihyvään.


      • Saappaanheittäjä
        FE Mies kirjoitti:

        Pari kaveria on jo kerennyt hankkia Bavarian, itse ajattelin tilata ensi tai seuraavaksi kesäksi oman. 30 tai 33 jalkainen on mielessä.

        Nyt kun selailee myyntipalstoja niin ei tule mieleenkään käyttää 60 000€ 80-luvun käytettyyn, kun samalla hinnalla saa uuden Bavarian. Tämä taitaa palstalaisia eniten vituttaa, oman veneen arvo on laskenut kuin lehmän häntä.

        Yhden Bavarian purjehdimme jo Itä-Meren poikki, eikä hommassa todellakaan ilmennyt mitään ongelmia. Keskinopeus oli noin 7,5 solmua, eli kyllä se matka Bavariallakin joutui :-)

        Uskon kyllä hyvin ettei Bavaria sovi purjehtijoille joille tärkeintä on status tai jatkuva kisaaminen jopa lomapurjehduksilla, onneksi en kuulu noihin ihmisluokkiin.

        Jälkimmäisiä näkyy paljon satamissa, usein murjottavan vaimon ja kitisevien kakaroiden kanssa. Perhe ei ymmärrä miksi koko ajan pitää olla läskiä laidalla ja purjetta vaihtaa 10 minuutein välein vauhdin optimoimiseksi, tai miksi ei kerrankin voisi jäädä aurinkoiseksi päiväksi rantaan nauttimaan kesästä ja unohtaa 50 mailia vuorokaudessa periaatteen...

        Minä taas nautin veneilystä omalla tavallani, perheen ja hyvien ystävien kanssa kesästä nauttien. Arvostan veneessä mukavuutta, esim. Lämmin suihku päivän jälkeen tuntuu erittäin mukavalta.

        FE- miehelle tiedoksi!
        Tuskin olet purjevenettä koskaan edes nähnyt!Kerro:Millaisten purjeveneiden hinnat ovat laskeneet ,kuin lehmänhännät?Joku esimerkki?Voisin harkita 80-lukulaisen skandin hankkimista?Siis FE- mies,kerropa venemerkki ja myyjä?


      • Joakim1
        Saappaanheittäjä kirjoitti:

        FE- miehelle tiedoksi!
        Tuskin olet purjevenettä koskaan edes nähnyt!Kerro:Millaisten purjeveneiden hinnat ovat laskeneet ,kuin lehmänhännät?Joku esimerkki?Voisin harkita 80-lukulaisen skandin hankkimista?Siis FE- mies,kerropa venemerkki ja myyjä?

        No FE Mies kirjoitti kommenttinsa 12 vuotta sitten, mutta osui kyllä varsin oikeaan. 2005 on voinut ostaa uutena 60 tonnilla Bavaria 30 Cruiserin, josta saa tänä päivänä n. 50 tonnia. Käytettynä sai n. 60 tonnilla tuolloin Vene-lehden pörssinumerosta poimittuna mm. Diva 39 -86 57 tonnia , Maestro 35 -84 68 tonnia, Dehler 34 -89 64 tonnia , Omega 34 52 tonnia , Comfortina 32 -85 54 tonnia jne.

        Nyt näyttä Blue Oceanilla olevan Omega 34 29 tonnia, Dehler 34 39 tonnia ja Comfortina 32 32 tonnia. Maestro 35 -88 on Nettiveneessä 56 tonnia. Noin "uusi" taisi olla selväsi kalliimpi -05.


      • kaikki_esimerkiksi
        Kerro kirjoitti:

        .. Mikä on Bavariassa (paisti kyseinen automerkin täsmennys) PAREMPAA KUIN 70-LUVUN LAATUVENEEESSÄ?

        Mennen tullen säässä kuin säässä on Linjett, Albin, H. turvallisempi kuin joku saksalainen tai ranskalainen jonka kannella ei voi kävellä ilman lumikenkiä ettei jalka mene läpi,
        A

        Et ole nähnyt ja kokenut oikeasti suunniteltua ja sarjavalmistettua venettä vielä.


      • Tilanteetmuuttuu
        näin se on kirjoitti:

        Voisitko itse esittää kirjallisen todistuksen, että jokainen välittäjä ottaa Bavarian välitettäväkseen. Jos voit niin saadaan asiaan totuus.
        Ainakin Yachtmarketin Jere sekä Nauticarlssonin Lefa ovat sanoneet etteivät Bavariaa enää ota välitettäväkseen. Väittävät venettä niin huonoksi.
        Sitä en tiedä onko niillä oma lehmä ojassa, sillä hehän maahantuovat myös veneitä.

        Jos on ostamassa Bavariaa, ja epäilee niitten luotettavuutta kannattaa myös kysellä venetarkastajilta. Heillä pitäisi olla kokemusta veneiden hyvistä ja huonoista puolista.
        Hyvämaineisilla korjaustelakoilla voi myös olla mielenkiintoista kerrottavaa.
        En tiedä miten vakuutuslaitosten venevahinkotarkastajat suhtautuvat, jos heidän mielipidettä Bavariasta kysellään. Heillä saattaa olla jotain kerrottavaa veneestä.

        Ovatko nuo venekauppiaat vielä pystyssä, jotka kertoivat etteivät ota Bavarioita vaihdossa? 2005-07 Bavoja myytiin muistini mukaan yli 100 kpl, muita 15. Tänä vuonna ei kai ole myyty uusia pursia edes tuota 15 yhteensäkään. Bavoja ei kai yhtään? Käytettyjen maahantuonti on kai vilkkaampaa.


    • BavaCruisailija

      Onpas mielenkiintoista lukea näitä reilun vuosikymmenen ikäisiä kommentteja.
      Paljon on noista ajoista muuttunut. Uusia matkapurjeveneitä myydään Suomessa enää muutama vuodessa ja nuo tuon ajan Bavariat on edelleen aktiivikäytössä siinä missä saman aikakauden "laatuveneetkin" eikä niitä ongelmia ole yhtään enempää kun muunkaan merkkisissä veneissä. Bavarioiden vihaajien mieletkin ovat jo rauhoittuneet ja merkki on vakiinnuttanut asemansa yhtenä vaihtoehtona sarjavalmisteita peruscruiseria etsiville.

      Jotakin Bavaria sai kuitenkin vuosituhannen alun agressiivisella markkinaosuuden haulla aikaan. Muiden vastaavien tuotteiden valmitajien oli pakko reagoida ja tarkistaa hinnoitteluaan ja tuotantotekniikkaansa uusien vaatimusten mukaan. Ehkä markkinat myös jakautuivat selvemmin kohtuuhintaisiin keskieurooppalaisiin sarjatuotantocruisereihin ja kalliimpiin usein pohjoismaissa veistettäviin C/R-jahteihin. Valitettavaa tietysti on se, että suomalaiset valmistajat ovat käytännössä pudonneet pelistä ja jättäneet tämänkin pajatson ruotsalaisten tyhjennettäväksi.

      • Kun viime vuosikymmenen puolivälissä aloin hiljalleen harkita purjeveneeseen siirtymistä ja ääneen mainitsin mm. Bavarian olevan vaihtoehto, sanottiin minulle monen seurakumppanin suulla, että "odota muutama vuosi, niitä tulee kohta halvalla markkinoille vähän käytettyinä, kun nyt lainarahalla ostaneet uusveneilijät luopuvat rahojen loppuessa tai siksi, ettei veneily olekaan heidän juttunsa". Eipä ole näkynyt :) Joten olen ihan tyytyväinen, että 11 vuotta sitten ostin käytetyn skandin n. 40 000 euroa halvemmalla kuin uusi Bavaria 37 olisi irronnut.


      • erittelemättä
        10-14 kirjoitti:

        Kun viime vuosikymmenen puolivälissä aloin hiljalleen harkita purjeveneeseen siirtymistä ja ääneen mainitsin mm. Bavarian olevan vaihtoehto, sanottiin minulle monen seurakumppanin suulla, että "odota muutama vuosi, niitä tulee kohta halvalla markkinoille vähän käytettyinä, kun nyt lainarahalla ostaneet uusveneilijät luopuvat rahojen loppuessa tai siksi, ettei veneily olekaan heidän juttunsa". Eipä ole näkynyt :) Joten olen ihan tyytyväinen, että 11 vuotta sitten ostin käytetyn skandin n. 40 000 euroa halvemmalla kuin uusi Bavaria 37 olisi irronnut.

        Noiden vuosien jälkeen tosin kaikkien veneiden hinnat tulivat alas.


    • Seilaavaerkki

      Eiköhän nämä vuodet ole näyttäneet, että Bavariat ovat kuitenkin tukevampaa tekoa kun saman aikakauden rapeat ranskalaiset kilpailijansa. Eivätkä ne yksin kappalein ja kalliisti siellä ladon perällä veistetyt tuon aikakausden suomalaiset "laatuveneetkään" aina niin onnistuneita ole olleet. Itselläni ei Bavaa ole, mutta lähipiirissä on parikin ja olen toisella niistä merkittävän määrän maileja purjehtinutkin myös isoilla vesillä. Toimivat siinä missä muutkin, makuasioistahan tässä lopulta kuitenkin on kysymys.

    • Ranskiseinatise

      Rapea ranskalainen ei natise valtameren aallokossa niinkuin baijerin perunasalaatti. Koitettu on molempia isommassakin kelissä ja ranskis ei vaan pidä runkonatinaa niinkuin bava. Samanikäiset ja kokoiset paatit kyseessä. Mutta kukin tulkoon autuaaksi omalla uskollaan.

      • liimakasa

        Jos tuo nyt olisi totta, ettei natise, niin eihän ne joustavat liimaliitokset varmaan natisekaan, vaan irtoavat sitten aikanaan vanhuuttaan rasituksessa.


      • narinoitta.paras

        Enpä edes tiedä, oliko äänitys tehty rapeassa ranskiksessa vai baijerilaisessa, mutta aivan vastikään sen kuuntelin. Joka tapauksessa se oli äänitetty rapsakassa kelissä isoilla vesillä. Narina oli aivan käsittämättömän kova, sellaisessa vaatii nukkuminen sekä korvatulpat että kuulosuojaimet. Nekään eivät tietenkään vaimenna mieleen hiipivää epäilystä veneen kestämisestä.

        Muistan Skopbankin kierrolta nuoremmalle Gahmbergille tehdyn jäynän, kun hänelle kerrottiin veneen keulimmaisen laipion olevan irti. Eihän se tietenkään ollut, mutta epäily jäi itämään. On aivan eri asia, mitä vene kestää ja mitä miehistö uskoo ja luottaa sen kestävän.


    • ariel371

      Bavarioita on erityisen paljon pitkiä reissuja tekevillä norjalaisilla.
      Mikä hyvänsä vene kestää kyllä valtameriaallokossa, mutta toisia veneitä on ymmärrettävä piiskata aallokossa vähemmön kuin toisia. On ajettava syvemmälle reivattuna.
      Seppomartti on täällä kertonut muistaakseni laipioiden irtoiluista Atlantilla kun on vedetty tosissaan kelissä ranskiksella. Tällaiset kertomukset on hyvä ottaa vakavasti, himmata hiukan ja päästä perille vähemmin ongelmin.

      Kaikilla Bavan ja ranskalaisten venemalleilla on maailmalla tehty kovia reissuja. Juttuja kannattaa lukea, vahvistaa muiden heikoiksi kokemia paikkoja ja lähteä vasta sen jälkeen matkaan. Mitään tehdasvenettä ei tarvitse mitenkään vahvistaa kesäisille Itämeren seiluille. Jonkun Bavarian peräsinvannasputken vahvistaminen ei maksa juuri mitään ja sen tehtyä voi huoletta lähteä vaikka mihin.

      • mitätön.valmistuskulu

        Se vaan on kummallista, että peräsinvannasputkea ei ole vahvistettu jo veneen valmistusvaiheessa, koska se ei kalliimpana jälkiasennuksenakaan maksa juuri mitään.


    • Kaikista purjeveneistä tulee vanhoina bavarioita.

      • Zurpo

        Bavaria, tuo merten Dacia. Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee.


    • Bavarioiden suosio onkin romahtanut. Myynti on tippunut melkein nollaan.

      • Omajokaiselle

        Ja muitako uusia menee paljon enemmän


      • Omajokaiselle

        Maailmanlaajuisesti Bavarioita menee kuin kuumille kiville. Dusselin messuilla ostettiin 130 Bavariaa.


      • Omajokaiselle kirjoitti:

        Ja muitako uusia menee paljon enemmän

        No se nyt oli ironiaa. Olen nähnyt taulukon valmistetuista purjevenistä maittain vuodelta 2012. Suomi 30, Saksa 1200, USA 4300, Ranska 4800, Puola 5000.


    • 21006

      Nyt kun on nähty miten hyviä Bavariat ovat, on varmaan aika hävetä näitäkin puheita. Nyt, vuonna 2018, jokainen tietää ja tajuaa että Bavaria on huippulaatua pikkurahalla. Mikä häpeä niille jotka nohevana ostivat HR:a ja muita ylihintaisia pursia. Bavaria on pitänyt suhteellisesti parhaiten arvonsa hyvän ja luotettavan laatunsa ansiosta.

      • Konkka

        Niin hyviä että koko firma meni selvitystilaan.


      • 18214

        Onhan siellä uusi isäntä nyt ohjaksissa. Uskon että korkea laatu ja edullinen hinta ovat edelleen saatavilla eikä tavan purjehtijan tarvitse haaskata rahaa "merkkiveneisiin" kuin korkeintaan statuksen vuoksi, mikä pursiseuroilla onkin ehkä se tärkein...


      • JärkiKäteen
        Konkka kirjoitti:

        Niin hyviä että koko firma meni selvitystilaan.

        Konkurssi kertoo vain taloudellisesta osamattomuudesta taikka oikeastaan vaan rahan puutteesta. EI siis mitenkään tuotteen laadusta tai ominaisudesta.


      • Konkka
        JärkiKäteen kirjoitti:

        Konkurssi kertoo vain taloudellisesta osamattomuudesta taikka oikeastaan vaan rahan puutteesta. EI siis mitenkään tuotteen laadusta tai ominaisudesta.

        Jotkut konkurssit johtuvat taloudellisesta osaamattomuudesta tai rahan puutteesta. Usein kuitenkin ainakin osasyynä on se että firman tuotteet eivät ole tarpeeksi kilpailukykyisiä hinnaltaan ja laadultaan suhteessa muuhun tarjontaan.


      • anttiparia

        Kannattaa perehtyä tähän tapaukseen. Bavarian omistaja oli ostanut lainarahalla paljon uutta omistusta mm. Lagoon, Grand soleil jne.. Lopulta tilanne oli se että velkaa oli enemmän kuin pystyivät hoitamaan. Eli Bavarian tuotanto oli tavallaan riippumaton tässä asiassa. Omistaja oli liian kunnianhimoinen.. Onneksi saivat uuden omistajan.


    • oiikiopkop

      Pääomasijoittajien haukat hakevat nopeat voitot konsteillaan ja sitten ennen konkurssia omat rahat ulos. Ei ne koskaan tällaista tuotantoa hanki pitkäaikaiseksi. Kaikki tietää ettei veneiden valmistus ole kulatakaivos. Suomessakin konkurssi on tullut useammalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      94
      3291
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      304
      1823
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1667
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      94
      1515
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      407
      1481
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      416
      1377
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1300
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1137
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      346
      972
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      275
      955
    Aihe