onko riisi hyväksi?

Siiira

Minulla on n. 10-vuotias kultainennoutaja, joka on tähän mennessä ollut erittäin terve ja vilkas koira. Jopa niin vilkas, että harva sitä ikäisekseen uskoisikaan.

Aloin kuitenkin tässä pikkuhiljaa miettiä koiralleni yleislääkärin tarkastusta, koska on jo tuon verran ikää. Valitettavasti opiskelijabudjettini ei anna juuri tällä hetkellä myöten kalliiseen eläinlääkäriin. Täytyy siis pari kuukautta vielä odotella.

Lueskelin kuitenkin www.elainlaakari.net sivustoa ja siellä kerrottiin kuinka riisi on erittäin hyväksi koiran vatsalle. Ajattelin siis samantien (eilen) kokata koiralleni riisipitoisen aterian (riisiä, jauhelihaa, raejuustoa..). Jostain syystä koirani kuitenkin jo eilen illalla alkoi ripuloida ja samaa on jatkunut tänään. Juuri äsken, käyttäessäni sitä jo ties kuinka monetta kertaa tämän päivän aikana ulkona, se myös oksensi.

Onkohan nyt siis sattumaa, että koirani alkoi reagoida ikävällä tavalla juuri riisin syöttämisen jälkeen, vai eikö riisi sittenkään sovi koiralleni? Samaisella sivulla nimittäin kehotettiin syöttämään ripuloivalle koiralle riisin keitinlientä ja myöhemmin riisipitoista ruokaa, kun vatsa jo kestää paremmin.

Nyt minulla on siis pieni ongelma, mitä tehdä ripuloivan koirani kanssa. Mitä sille kannattaisi syöttää? Siis, asiasta tietävät auttakaa!

9

10453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siiira

Sitäkin ihmettelen, kun toisaalla koiralle annettava ruoka kehotetaan kypsentämään (mm. siellä elailaakari.net -sivuilla)ja toisaalla painotetaan esim. raa'an lihan tärkeyttä koiran elimistölle.. Mitenkähän tähän sitten pitäisi suhtautua?

• rekku

olen antanut koirallmme pennusta saakka keitettyä riisiä ,osittain tummaa osittain valkoista.Olen liottanut yön yli ja sitten keittänyt.Sitten lisännyt raakaa jauhelihaa tai vähän vanhempana jauhettua mahaa.Vatsa on pysynyt hyvänä.Mutta koirat ovat kovin yksilöllisiä.P.S hyvä lääke tilapäiseen ripuliin on Inupekt forte.(usein yksikin tbl riittää.)

• eppu
        rekku kirjoitti:

olen antanut koirallmme pennusta saakka keitettyä riisiä ,osittain tummaa osittain valkoista.Olen liottanut yön yli ja sitten keittänyt.Sitten lisännyt raakaa jauhelihaa tai vähän vanhempana jauhettua mahaa.Vatsa on pysynyt hyvänä.Mutta koirat ovat kovin yksilöllisiä.P.S hyvä lääke tilapäiseen ripuliin on Inupekt forte.(usein yksikin tbl riittää.)

Riisi on ihan hyväksi koiralle kunhan totuttelette pienillä annoksilla mikäli koirasi ei ole sitä aiemmin saanut. Riisi on paljon paremmin siedetty kuin esim erilaiset viljatuoteet sillä se ei juurikaan aiheuta allergisia oireita. Tietenkin harvoja poikkeuksiakin on, tosin niistä en ole kuullut.
        Muista silti vaikka sinulla opiskelijabudjett että koirasi tarvitsee myös eläinvalkuaista ja rasvaa.

• lellu

Jos olet yhtäkkiä ,esim.jos normaalisti syö nappuloita antanut sille uudenlaisen aterian, se riittää saamaan herkkävatsaisen koiran mahan sekaisin.Ruokavalion muutokset pitää tehdä vähitellen,uutta entisenlaisen sekaan lisäten.Totta kyllä on ,että kaikkien koirien vatsa ei siedä suurta määrää raakaa lihaa kerralla.

• zed

Minulla on ollut kaksi dobermann-rotuista koiraa joille ei kummallekaan sopinut riisi. Saivat aivan samoja oireita, vaikka pennusta yritin pikku hiljaa totuttaa. En tiedä oliko kyseessä rotukohtainen juttu, mutta eläinlääkäri vain kehoitti kokeilemaan esim. täysjyvämakaroonia ja se sopikin sitten. Totesi vain, että kaikille ei riisi sovi vastoin yleistä olettamusta.

• koirienystävä

uutta ruokaa tulee antaa vähitellen jotta koira tottuu siihen. yllättävät muutokset saattavat heittää masun sekaisin.

oma koirani ei enää nykyisin siedä hyvin edes riisiä. hän onkin aikas herkkävatsainen kaveri. yleensä riisi on hyvin siedettyä.

raaka lihakin ärsyttää monilla masua, jotka eivät ole siihen tottuneet. kokeile siis ihan vähitellen totutella ensin vaikka sillä riisillä nappuloitten sekaan ja pikkuhiljaa raakaa lihaa hiukan, mutta hoida ensin se masu normaaliksi, ettei ärsyynny lisää.

mahan saa kuntoon attapektillä jota saa apteekista ja myös piimä rauhoittaa vatsaa. juusto kovettaa ja viili on hyvä myös. attapektiä voi antaa vaikka jokaisen ruuan joukkoon niin kauan kuin masu on rauhoittunut.

• hauvelixx

Meillä ainakin menee herkkävatsaisella koiralla juustosta vatsa täysin sekaisin..

• koirienystävä
        hauvelixx kirjoitti:

Meillä ainakin menee herkkävatsaisella koiralla juustosta vatsa täysin sekaisin..

koirat ovat yksilöitä, mutta omillani on juusto auttanut monesti ripuliin.

• Minde

tiesithän että riisi pitää keittää todella kypsäksi..sellaiseksi mössöksi, ennen kuin annat koiralle? minä annoin aikoinaan koiruudelleni liian raakaa riisiä ja kävi juuri samalla tavalla kuin sinun hauvallesi..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1763
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1179
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1178
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1038
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      833
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      811
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      754
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      132
      698
    10. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    Aihe