Ystäväni rakenteli viime viikkohin saakka käytössäni olleen pöytäkoneeni noin 20 vuotta sitten Verkkkokaupasta osat lentolaukun kokoista peltikaappia lukuun ottamatta on vaihdettu. W11-päivitystä ei siihen voitu tehdä, koska emoevy ja pari vuotta aiemminja korjaamista taloudellisesti järkevänä.
Koneessa on W10-päivitys, joten en voi käyttää sitä enää esim. pankkiasioitteni hoitamiseen. En voi viedä sitä enää hyvälle ystävälleni. R.I.P.
Onko KAIKKI oleelliset tiedot koneeni SSD-kiintolevyllä ja voinko siirtää/kopioda ne lähiaikoina hankinnassa olevan sopivan pöytäkoneen levylle?
Minulla on joku adapteri, jolla siirsin joskus käytöstä poistetusta HDD-levystä data (vuosian aikana kertyneitä digikuvia) joillekin ulkoisille levyille. Kuulin, että SSD-levyillä tieto ei säily, joten esim digikuvat olen tallentanut HDD-levyille, pilvipalveluita en ole käyttänyt enkä käytä.
Siis ongelma on se, etten ehtinyt siirtää koneen hengissä ollessa kaikkia sen tiedostoja turvaan.
Tiivistelmä: Riittääkö se, että pelastan sen koneen kiintolevyn, ja saan siitä kaikki tarpeellisen datan siirreltyä uudelle koneelleni ja mulle levyille?
kyni omaksua uusia asoita on hidastunut ikäni (79v) vuoksi, joten kyselen. Ei ole tyhmiä kysymyksiä, mutta tyhmiä kysyjiä on.
Vanhuksen pöytäkone jäi ansaitulle eläkkeelle
11
358
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tiedot on tallessa kunhan otat kiintolevyn talteen.
Huolestuttavaa on ettei sinulla ole varmuuskopioita. Levy voi hajota yllättäen ja ainoa tapa saada tiedot käyttöön on kopio, mieluummin useampikin. - Anonyymi00002
Ainahan voit asennuttaa siihen jonkin linuxin, esim. Linux Mintin jolla saat koneellesi lisää elinaikaa ja turvapäivitykset tulee ajallaan.
- Anonyymi00003
"en voi käyttää sitä enää esim. pankkiasioitteni hoitamiseen"
Miksi?
Minulla on Win7 joka toimii pankeissa ja virastoissa kuin junan vessa.- Anonyymi00004
Joo, kyllähän toi toimii pankeissa mutta ei ole enää turvallinen.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Joo, kyllähän toi toimii pankeissa mutta ei ole enää turvallinen.
Tuo W seiskan toiminnan junavessamaisuus vaikuttaa hieman oudolta, oma Nordean verkkopankkiyhteyteni ja ID sovelluskseni katkesivat, ja syyksi sanottiin ettei W10 ole enää Nordean turvaluokituksen mukainen, joten jouduin päivittämään läppärini W11-käyttikseen.
Mikä lenee oma pankkisi? - Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Tuo W seiskan toiminnan junavessamaisuus vaikuttaa hieman oudolta, oma Nordean verkkopankkiyhteyteni ja ID sovelluskseni katkesivat, ja syyksi sanottiin ettei W10 ole enää Nordean turvaluokituksen mukainen, joten jouduin päivittämään läppärini W11-käyttikseen.
Mikä lenee oma pankkisi?Osoitit kysymyksesi väärälle henkilölle, minä kun en käytä windowsia pankkitoiminnoissa vaan käytän vain Linux Minttiä kun menen pankkiin. Windowsia käytän äärimmäisen harvoin, sanoin vain tuolle edelläkirjoittaneelle ettei W7 ole enää turvallinen pankeissa.
- Anonyymi00007
Anonyymi00006 kirjoitti:
Osoitit kysymyksesi väärälle henkilölle, minä kun en käytä windowsia pankkitoiminnoissa vaan käytän vain Linux Minttiä kun menen pankkiin. Windowsia käytän äärimmäisen harvoin, sanoin vain tuolle edelläkirjoittaneelle ettei W7 ole enää turvallinen pankeissa.
Ilmeisesti Nordean palvelupisteessä ei kerrottu minulle kaikkea, koska yhteys vain lakkasi toimimasta, ja kyseltyäni minulle kerrottiin että W10 pitää päivittää yhdeksitoista??
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ilmeisesti Nordean palvelupisteessä ei kerrottu minulle kaikkea, koska yhteys vain lakkasi toimimasta, ja kyseltyäni minulle kerrottiin että W10 pitää päivittää yhdeksitoista??
Niin tai sitten vaihdat kokonaan käyttistä Win->Linux.
- Anonyymi00009
Anonyymi00005 kirjoitti:
Mikä lenee oma pankkisi?"Nordean verkkopankkiyhteyteni ja ID sovelluskseni katkesivat, ja syyksi sanottiin ettei W10 ole enää Nordean turvaluokituksen mukainen,"
Ei pidä paikkaansa. - Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
"Nordean verkkopankkiyhteyteni ja ID sovelluskseni katkesivat, ja syyksi sanottiin ettei W10 ole enää Nordean turvaluokituksen mukainen,"
Ei pidä paikkaansa.Vaimoni vanhan AndroidSamsungin yhteys Nordeaan lakkasi toimimasta, sen turvapäivityksen vanhennettua ja eli piti hankkia uudempi kapula, jonka yhteyden liittäminen pankin järjestelmään homma aukeni. Hän käyttää kaikkiin vahvaa tunnistautimista vaativien yhteyksien avaamiseen pankin linkkiä. Pitänee vaihtaa sekin Suomi.fi:hin. Onko se turvallisempi tai muuten parempi??
Onkohan tuossa windows 10-11-jutussa kysymys kuitenkin puhelimen turvapäivityksestä jota ei saanut kuuden vuoden ikäiseen Samsungiin? Katekismuksen kokoisista Samsungeista on mukavampi katsella pieniä tekstejä kuin "kätevän pienikokoisista" iPhoneista harmaakaihisilla silmillä. iPhonet ovat hiton kalliitakin, joten niitä ei kannata alkaa mainostaa.
Samalla meitä opeastettiin W10:n rahastusohjelmasta, jossa kolmenkympin vuosimaksulla saa turvaa 2028 vuoden loppupuolelle. Asia oli toki ollut tiedossa jo kauan.
Se taitaa pitää paikkansa, että Windows on rahastusfirma jonka talous ei horju.
Pankissa ei mainittu mitään Linuxista jota tiettävävästi Nordeakin käyttää. Heille lienee sama millä käyttöjärjestelmällä asiakkaat hoitavat asioitaan ja tuovat rahaa pankille, kunha se on pankin toiminnalle turvallista.
Kesämökkini komerossa on yksi vanha läppäri, jossa on W seiska. Selaan sillä kesäisin lehtiä ja sähköpostiani ja katselen sadepäivinä elokuvia. Olen asentanut siihen 0patch "tietoturvalaastariohjelman" noin vuosi sitten, eikä vielä ole tullut mitään ongelmia.
Onko kenelläkään kokemusta ja lisätietoa kyseisestä "nollalaastarista"? - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Vaimoni vanhan AndroidSamsungin yhteys Nordeaan lakkasi toimimasta, sen turvapäivityksen vanhennettua ja eli piti hankkia uudempi kapula, jonka yhteyden liittäminen pankin järjestelmään homma aukeni. Hän käyttää kaikkiin vahvaa tunnistautimista vaativien yhteyksien avaamiseen pankin linkkiä. Pitänee vaihtaa sekin Suomi.fi:hin. Onko se turvallisempi tai muuten parempi??
Onkohan tuossa windows 10-11-jutussa kysymys kuitenkin puhelimen turvapäivityksestä jota ei saanut kuuden vuoden ikäiseen Samsungiin? Katekismuksen kokoisista Samsungeista on mukavampi katsella pieniä tekstejä kuin "kätevän pienikokoisista" iPhoneista harmaakaihisilla silmillä. iPhonet ovat hiton kalliitakin, joten niitä ei kannata alkaa mainostaa.
Samalla meitä opeastettiin W10:n rahastusohjelmasta, jossa kolmenkympin vuosimaksulla saa turvaa 2028 vuoden loppupuolelle. Asia oli toki ollut tiedossa jo kauan.
Se taitaa pitää paikkansa, että Windows on rahastusfirma jonka talous ei horju.
Pankissa ei mainittu mitään Linuxista jota tiettävävästi Nordeakin käyttää. Heille lienee sama millä käyttöjärjestelmällä asiakkaat hoitavat asioitaan ja tuovat rahaa pankille, kunha se on pankin toiminnalle turvallista.
Kesämökkini komerossa on yksi vanha läppäri, jossa on W seiska. Selaan sillä kesäisin lehtiä ja sähköpostiani ja katselen sadepäivinä elokuvia. Olen asentanut siihen 0patch "tietoturvalaastariohjelman" noin vuosi sitten, eikä vielä ole tullut mitään ongelmia.
Onko kenelläkään kokemusta ja lisätietoa kyseisestä "nollalaastarista"?"Onko kenelläkään kokemusta ja lisätietoa kyseisestä "nollalaastarista"?
Melkein ihan sama mitä käyttää. Ei noin vanhaa käyttöjärjestelmää saa turvalliseksi netissä. Jos paikkaamattoman nollapäivä-aukon kautta pääsee haittaohjelma täysin oikeuksin, se voi vaikka sammuttaa virustorjunnan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial151730Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1401712Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3041352Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221098Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101086- 132984
- 285965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3935- 10915
- 77897