Miksi aromisuolaa haukutaan epäterveelliseksi ?

Anonyymi-ap

En ymmärrä miksi aromisuolaa haukutaan kokkauspiireissä. Eikö kaikkea
muutakin suolaa voisi sitten haukkua yhtälailla ? Siinä on suolan mukana muitakin makuja ja jos se jonkun mielestä maistuu hyvältä, niin ei kai siinä mitään ihmeellistä pitäisi olla.

39

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Käytän lähes joka päivä Aromat-suolaa. Natriumglutamaatin käytölle ei ole asetettu rajoituksia, koska sen ei ole todettu aiheuttavan haittaa. Natriumglutamaatti on aminohapon (glutamiinihappo) natriumia sisältävä suola.

• Anonyymi00002

Japanilaiset ovat pitkäikäisiä ja käyttävät aromisuolaa.

• Anonyymi00005

Ehkä se johtuu enemmänkin siitä muusta ruuasta, eli ruokavaliosta siellä, eikä yksittäisestä mausteesta.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Ehkä se johtuu enemmänkin siitä muusta ruuasta, eli ruokavaliosta siellä, eikä yksittäisestä mausteesta.

Kalaa syövät kai.

• Anonyymi00003

Sama täällä, kuuluu perusmausteisiin, niihin vähiin mitä ylipäätään käytän. Tykkään lihan mausta sinällään, en sotke sitä liioilla mausteilla. Tv:ssä joku kokki aromisuolaa joskus halveerasi.

• Anonyymi00011

Niinhän ne telkussa tekee. Tuo aromisuola sisältää kuitenkin useita eri mausteita, se on ihan hyvä kombi. Käytetään sitä, ei ujostella.

• Anonyymi00004

Ehkä

Ehkä se vähän hämää maullaan, koska mausteita. Perustana kuitenkin tavallinen suola. Elikkäs sitä ehkä laitetaan turhan paljon, koska se ei itessään maistu suolalle. Sipulit sun kurkumat maistuu enenpi ja itse suolaa tulee ruokaan kuitenkin ronskisti. "Piilosuolainen" suola.

On mullakin sitä olemassa, kyllä sitä joskus tulee käytettyä. Normisuolaa eniten kuluu, mutta olen tykästynyt yrttisuoloihin. Enkä aina laita mitään suolaa chilit, pippurit jne kyllä maustaa hyvin.

Kandee kokeilla yrttisuolaa. Niistä makua mukavasti ja muistin mukaan varsinaista suolaa ei kovin paljoa. Sinällään en mausteseoksia hirveesti fanita , mutta kyllä aromisuolassa on omanlaisensa maku.

=DW=

• Anonyymi00015

Minä olen aika suolainen nainen jopa voileivän päällekkäin joskus ripottelen meri suolaa Kun kävin lääkärin tarkastuksessa niin lääkäri samoi että lisää hieman suolan käyttöä verikokeet näyttivät nitriitin vajausta sanoin että nyt jo olen syönyt enemmän suolaa kun normaalisti pitäisi . Mitta jos esim oksentelee paljon tai on ripuli yhtä mittaa niin. Suola vajaus on. Siitä johtava
        Munuaiset kärsii jos liikaa käyttää samoin jos liian vähän.
        Tätini lopetti kokonaan suolan ja sokerin käytön , meni huonoon kuntoon ja kuoli aika äkkiä siitä kun oli lopettanut molemmat

• Anonyymi00027
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Minä olen aika suolainen nainen jopa voileivän päällekkäin joskus ripottelen meri suolaa Kun kävin lääkärin tarkastuksessa niin lääkäri samoi että lisää hieman suolan käyttöä verikokeet näyttivät nitriitin vajausta sanoin että nyt jo olen syönyt enemmän suolaa kun normaalisti pitäisi . Mitta jos esim oksentelee paljon tai on ripuli yhtä mittaa niin. Suola vajaus on. Siitä johtava
        Munuaiset kärsii jos liikaa käyttää samoin jos liian vähän.
        Tätini lopetti kokonaan suolan ja sokerin käytön , meni huonoon kuntoon ja kuoli aika äkkiä siitä kun oli lopettanut molemmat

Sokerin lopettaminen ei kuoleta ketään, mutta sen käyttäminen monet.

• Anonyymi00007

Suolaa ylipäätään haukutaan.

• Anonyymi00010

Herrojen herkku, ei syö siat, ei koske koirat. Mitä se on..???

SUOLA !!!

• Anonyymi00016

Niinhän ne tekee, mutta ihminen tarvitsee myös suolaa

• Anonyymi00008

En ole aromisuolaa käyttänyt vuosikymmeniin, Vegeta on parempaa .

• Anonyymi00009

Minulla on aina aromisuolaa kaapissa ja käytän sitä tarpeen mukaan.

• Anonyymi00012

Olen maistanut 1960 luvulla. Hyi. Lisäaineita paljon siinä ja maku huono.
      Minun maku on kehittynyt. Käytän vain Kuivatut yrtti mausteet. Br filee ja nauta jauhelihalle, suolaa.Kermaa.

• Anonyymi00014

"Sinun maku on kehittynyt" ??? Kuitenkin näyttäisi sitä pahaa suolaa olevan listallasi.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00014 kirjoitti:

"Sinun maku on kehittynyt" ??? Kuitenkin näyttäisi sitä pahaa suolaa olevan listallasi.

Suolaa tarvitaan. Jos ette tiedä ottakaa selvää. Eikä se ole vaarallista. Älkää uskoko edian höpön höpöä. Tehkää päinvastoin mitä yritetään väittää
        Provence,välimeren mausteseokset makuuni, Ei vahvat pippuriset polttavat suuta. En syö pihvejä koskase vaikeaa hampaat ei ole niin hyvät. Pehmeää lihaa. En käytä ketsuppia koska pullo vanhenee avattuna. Esim Pirkka luomu. Onko turvallista mikä päiväys on? .,
        Sinappia en syö enkä muita mausteseoksia.Perunasalaatti pilattu RYPSI RAPSI ÖLJYILLÄ kuten LEIVÄT. Eräs vanhus ei syönyt suolaa tarpeeksi ja meni sekaisin. Saiaalaan ja sinne jäi joku halvaus tms.

• Anonyymi00013

Aromisuola on paljon parempi kuin normisuola.Noilla kokeilla on asennevamma aromisuolaa kohtaan

• Anonyymi00019

Aromisuola on kelvotonta. Saatte samoja makuja mutta parempia käyttämällä useita mausteita.
        Ammattikokit sanovat ettei ole hyvä mauste käyttää.
        Aromisuolan käyttäjät,, hei siinä on varmaan riippuvuutta lisäävä aineksia, Ette voi syödä muuta

• Anonyymi00025
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Aromisuola on kelvotonta. Saatte samoja makuja mutta parempia käyttämällä useita mausteita.
        Ammattikokit sanovat ettei ole hyvä mauste käyttää.
        Aromisuolan käyttäjät,, hei siinä on varmaan riippuvuutta lisäävä aineksia, Ette voi syödä muuta

Ehkä ei kelvotonta. Joillain on riippuvuuksia tv:n ammattikokkeihin. Kaikki mitä ne sanoo, on melkeinpä kuin Herran sanaa.

• Anonyymi00017

Mietin

Aromisuolassa muistakseni ei ole jodia. Se ehkä myös syy epäterveellisen maineeseen.

Elintarpeissa, juustoissa, leivissä sun makkaroissa on reilusti suolaa. Aikoinaan oli tieto, sekään suola ei ollut joditettua. Nykyisin kai aikakin osaan käytetään jodisuolaa. En ole tutkaillut onko näin. Kellään parempaa tietoa.

Mutta d+ vitamiini ja jodi, niitä suomessa pitää elintarvikkeidiin kuitenkin lisätä. Koska muuten ei saada tarpeeksi.

=DW=

• Anonyymi00022

kaliumjodidi ja d3 ovat myrkkyä

• Anonyymi00020

JODIA PUTÅÄ OLLA. Aromisuola ei ole. lihotuttaa

• Anonyymi00024

Aromisuola lihotuttaa ? Älä puhu puppua !

• Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Aromisuola lihotuttaa ? Älä puhu puppua !

Ihme kumma, kun käytän aromisuolaa, silti olen mallia S. Johtuu varmaankin geeneistä?

• Anonyymi00033
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Ihme kumma, kun käytän aromisuolaa, silti olen mallia S. Johtuu varmaankin geeneistä?

En ole minäkään lihonut aromisuolan takia, turha sitä on lihavuudestaan
        syyttää.

• Anonyymi00021

Verenpaineet nousee ja dementiat lisääntyy. Syökää vaan mikä maistuu hyvälle ja muistakaa juoda kahvia

• Anonyymi00028

Mutta ei missään nimessä pannukahvetta, se nostaa koresteroolit kattoon.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Mutta ei missään nimessä pannukahvetta, se nostaa koresteroolit kattoon.

Ei nosta, älä viitsi.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Ei nosta, älä viitsi.

Tarkoitin tuon sarkasmiksi, kun siitä monet pauhaa. Meillä juodaan pannukahvia varsin usein.

• Anonyymi00023

Tavallista suolaa on monissa tuotteissa mitä kaupassa ostaa
      ja monivitamiinitabuissa. Eiköhän jodia saa kuitenkin hyvin ?

• Anonyymi00029

Tavallista kyllä.

Mutta elintarviketeollisuus ei aikoinaan käyttänyt lainkaan jodioutua suolaa. Käytössä luemma nykyisin, mutta en tiedä, kuinka laajasti ja missä tuotteissa.

Siis sinölläänhän suolaa saa ruuasta yllinkyllin. Mutta tosta jodinmäärästä ei mulla ole tietoa. Jodiakaan kun ei saa liikaa vetää.

Vitamiinien vetäminen suuremmassa määrin on turhaa. Mutta d- vitamiinia pitää kyllä varmasti ainakin jonkin verran käyttää.

=DW=

• Anonyymi00034

Ei kai monivitamiinitabuissa suolaa ole? Tarkastin itse ja siellä on tiettyjä natrium-osia, muttei ne suolaa ole. Kaikki, missä on natriumia, ei tarkoita, että olisi kyse suolasta.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Ei kai monivitamiinitabuissa suolaa ole? Tarkastin itse ja siellä on tiettyjä natrium-osia, muttei ne suolaa ole. Kaikki, missä on natriumia, ei tarkoita, että olisi kyse suolasta.

Jodista olikin kyse !!! Jodia on monivitamiinipillereissä.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Jodista olikin kyse !!! Jodia on monivitamiinipillereissä.

"Tavallista suolaa on monissa tuotteissa mitä kaupassa ostaa ja monivitamiinitabuissa." (Ilman kolmea huutomerkkiä.) Kuinka tuon nyt sitten kukakin ymmärtää.

• Anonyymi00031

Minulla sellainen herkku, ruisleipäviipaleen päälle tuorekurkkusiivuja ja ripaus aromisuolaa,,,nam.

• Anonyymi00032

Olen joutunut olemaan mahdollisimman suolattomalla ruokavaliolla
      jo yli 20 vuotta.
      Saan kuitenkin väkisin suolaa kaupan tuotteista esim. leivästä.
      En sitten tiedä, olisiko minulla jodivaje jos en söisi yhden monivitamiinipillerin
      päivässä, jossa on 20 % vuorokauden jodin tarpeesta.

• Anonyymi00037

On liian helppo ja hyvä, kokit haluaa viilistellä omilla mausteilla

• Anonyymi00039

Heleppo ja hyvä, ei meillä ainakaan ujostella sitä käyttää. Ja on vielä sopiva moneen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      44
      4746
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      56
      2595
    3. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1044
    4. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1015
    5. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      71
      984
    6. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      119
      935
    7. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      71
      904
    8. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      137
      845
    9. Se mies rakastaa minua

Ja minä rakastan häntä. 😌
      Ikävä
      48
      820
    10. Taas mietin että

mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,
      Ikävä
      51
      788
    Aihe