Miksi ihmiset haluavat olla reilusti ylipainoisia?

Anonyymi-ap

Kyllä kyse on haluamisesta olla lihava ei asia muutoin ole perusteltua!
Iänikuiset geenit ei asiaan liity, vaikka sen taakse kilpaa rynnätään!

Lautasmalli pieneksi ja paino putoaa, syökää lasten annoksia. Se riittää aikuiselle jos kulutus pientä, koska se riittää lapselle joka kuluttaa paljon!

63

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Trikoo on läskillä ruma.

• Anonyymi00002

Moni, joka "ei syö paljon mitään mutta lihoo" ei syö ruokaa,
      vaan syö pullaa ja muuta lihottavaa mättöä ja saattaa pettää
      itseään, että vika geeneissä.

• Anonyymi00005

Sokerista voi tulla riippuvaiseksi, mutta siitä on helppo päästä eroon.
        Ei vaadi paljon jos ihmisellä on selkärankaa ja halua päästää ylipainostaan
        eroon.

• Anonyymi00004

Suomalaisten kannattaisi ottaa mallia japanilaisten ruokavaliosta.

Japanissa vain 4–5 prosenttia väestöstä on lihavia, mikä on huomattavasti vähemmän kuin länsimaissa.
      Japanilainen ruokavalio on avaintekijä: he syövät paljon kalaa, riisiä ja kasviksia sekä vähän eläinrasvoja, maitotuotteita ja sokeria.
      Japanilaiset elintavat, kuten ruokakulttuuri ja liikkuminen, tukevat hoikkuutta ja terveyttä.

• Anonyymi00006

Anna-Stina Nykästä haastateltiin. Hän juuri sanoi että tuo "syö vain mitä kulutat" on juuri ymmärtämättömien ihmisten laulu. Ei lihavuudessa ole kyse nälästä vaan jostkin aivan muusta eikä psyykeä aina pysyytä hoitamaan ja kaivamaan esille mikä siellä mielessä vaivaa. Jotenkin sinne päin puhui. Hän on laihduttanut kymmeniä kiloja kaikilla mahdollisilla dieteillä ja painonhallinta-ohjelmilla, mutta elämäntapamuutos ja painon pysyminen vain ei onnistu.
      Uskon häntä, jo senkin vuoksi että lukemattomat ihmiset olisivat lopettaneet himonsa jos olisivat pystyneet.
      Se on helppo sellaisen sanoa, jolla itsellä ei ylipainoa ole. Ei ole minullakaan mutta ymmärrystä sentään on.

• Anonyymi00007

Niin voisin verrata sitä omaan heikkouteeni, liika murehtimiseen. Arvaa vain miten suututtaa kun toinen sanoo, Ei kannata murehtia, Se on ihan turhaa, Minä en murehdi yhtään.

• Anonyymi00008

Terveellinen ruoka maksaa liikaa. Ihmiset syövät halpaa lihottavaa ruokaa, jos muuhun ei rahat riitä.

• Anonyymi00015

Terveellinen ruoka on edullista, koska se on kasvisruokaa.
        Kasviksia tai juureksia saa ostaa edullisesti ympäri vuoden.
        Lidlistä.

• Anonyymi00023

Tutki tarkemmin. Olet nimittäin väärässä.

• Anonyymi00010

Olen ollut lihava melkein koko aikuisikäni. Laihdutin kerran n. 50 kiloiseksi. Laihuutta kesti n. viisi vuotta. Olo ei ollut ollenkaan hyvä. Palelin jatkuvasti, taudit iskivät helposti, rauta-arvot olivat huonot lisäraudan syömisestä huolimatta.
      Palattuani normaaliin ruokailuun, niin paino nousi, olo parani, terveys koheni ja rauta-arvot palautuivat normaaliksi ilman lisärautaa.
      Liikuntaa olen harrastanut koko ikäni. Nykyisin vaan kuntoni mukaan.
      En ole koskaan pitänyt makeasta, pullasta tai sokerijuomista. En syö pitsoja tai hampurilaisia. Syön neljä kertaa päivässä ihan tavallista kotiruokaa.
      Hyväksyn sen, että olen vaan tällainen läski.

• Anonyymi00011

Perkele se on jokaisen asia miten haluaa syyä.
      esim äitini mies esimerkkinä otan;
      hän söi 12 lihapullaa ja iso annos pottumuussia. Se oli aamupala. Kello 11.00 ateriana 7 broilerinkoipipalaa ja iso annos pottumuussia.
      Välipalana kello 12.30 5 lasillista jugurttia ja banaaneja 5 kappaletta söi myös.
      Kello 14.30 hän söi 4 palaa broilerinkoipia ja ryysti päälle vielä lautasellisen hernekeittoa (palvilihan kanssa).

Kello 17.00 söi pussillisen karkkia ja kahvin kanssa otti kaksi isoa palaa kermatäytekakkua.

Kello 18.20 ruoka-aterialla 7 lihapullaa ja pottumuussia.

Iltapala 20.20 jolloin söi karkkia ja sipsejä sekä kermatäytekakkua .

Miksi esim hänen pitäisi laihduttaa ? En ymmärrä koska jokaisen oma henkilökohtainen asia.

Hän tuhahti minulle kun kerroin netin tiukkapipoista jotka käskee laihduttaa niin hän tuhahti "ja minähän en ala laihduttamaan että mieluummin kuolen kuin laihdutan"

Olen itse samaa mieltä että mieluummin kuolen pois kuin luopuisin herkuistani. Olen normaalipainoinen itse kun harrastan liikuntaa mutta en ole luopunut herkuista enkä aiokaan. Jos joku kieltää mun ilot elämän niin en jaksa enää elää vaan kuolisin mieluummin pois.

Mikä vaivaa ihmisiä? Onko pipo liian kireällä?

• Anonyymi00012

saatan olla ja hän myös jääräpää mutta mieluummin jääräpää kuin tiukkapipo koska elämä on paljon rennompaa kun on rento =)
        Hankalaksi on minut ja äitini mies todettu että kuulemma oomme tosi jääriä ja hankalia =)
        mut elämä on rennompaa kun ottaa rennommin.

• Anonyymi00014

oonki vitsailu usein että äitini mies on kuin oma isäni kun on niin samanlainen hahha.

Itsekäs, laiska , ärhäkkä ja vaikka mitä.

syöminen yhdistää meitä. Persous kun syömme toisten nenän edestä ruoat.
        Hän meni jonneki paikkaan jossa söi meljkein jkaikki ruoat toisten nenän edestä. Oli siinä huonetoveri kummastellut hänen käytöstä ja ihmetellyt hänen syöntihalujaan.
        Minäkin täällä kotona syön kaikki ruoat ettei isälle jää paljon mitään koska oon syömäri ja juomari. Sanon isälle "mitäs et itse syö , ole nopeampi, en minä ala säästeleen ruokaa että ruoka on sitä varten että se syyän".

Persous, ruokahimo, joka ajaa syömään .

• Anonyymi00042

Se on tasan tarkkaan niin kauan "henkilökohtainen asia" kun ei läskeillään rasita veronmaksajien kukkaroa!!

Mutta lähes jokainen todella lihava kärsii nivelongelmista ja kroonisista sairauksista. He todennakoisesti joutuvat tuki- ja liikuntaelin sekä sydän- ja verisuoni leikkauksiin useammin kuin hoikat tai normaalipainoiset. JA SE MAKSAA ja se ei enää olekaan "henkilökohtainen asia"

Superlihavat kuormittavat terveydenhuoltoa ja moni jää näiden takia vaille hoitoa tai joutuu odottamaan hoitoa kun itsensä valaaksi mussuttanut pääsee milloin mihinkin hoitoon

• Anonyymi00013

nytkin söin ison kourallisen ksylitolikarkkia ja meen kahville ottaan sen kanssa kuivakakkua . kukaan ei voi tätä nautintoo kieltää minulta, ei edes netin tiukkapipot &pätijät.

Samaan aikaan juoksen juoksumatolla, teen myös nopeatempoista hölkkäjuoksua ja kävelyä = kyllä siinä kalorit pallaa.

Tää äitini aviomies joka ei liiku ollenkaa ja syö enemmän kuin hevonen, on tietenkin reilusti sairaalloisen ylipainoinen mutta en moiti häntä.

Lällällää ettepä voi kieltää meidän herkutteluhetkiä .

• Anonyymi00016

vaikka olen tällainen omanlaisensa omalaatuinen ihminen vikoineni niin oon ihan ylpeä itsestäni ja hyvän itsetunnon omaava eikä mua koskaan kiinnosta ihmisten mielipiteet eli viittaan esim tällaisii mielipiteisiin jossa kritisoidaan syömistä tai mun omaa tekemistäni. Mä oon semmonen että en kuuntele kovin paljoa muita että omapäinen. Omalaatuinen. HAnkalaksikin todettu. Kuten se äitini mies. Ei sitäkään kiinnosta yhtään mitä muut neuvoo ja sannoo.

• Anonyymi00017

Tuskinpa kukaan haluaa olla ylipainoinen....

Ihmisen energiantarve on keskimäärin 1600−3000 kilokaloria vuorokaudessa.

Lasten ja nuorten perusaineenvaihdunta on vilkasta kasvun ja fyysisen aktiivisuuden myötä.

Esimerkiksi 15-vuotiaat pojat tarvitsevat energiaa päivittäin noin 2700 kilokaloria ja tytöt noin 2300 kilokaloria.

• Anonyymi00019

Mulla ylipainoa ollut jo vuosia sellainen 7-8 kiloo enkä ole stressiä siitä ottanut. Laitan itse ruokani enkä syö valmiita, enkä myöskään puputa pullaa kuin ehkä kerran viikossa köyhiä ritareita tai satunnaisesti jotain kakkua ja salaatitkin jätän kauppaan kun vatsa ei tykkää. Kuumentamattomista kasviksista tulee hirveät ilmavaivat ja turvotus ja jopa kouristuksia, siksi ei salaatit kuulu ruokaani. Joka päivä en lenkillä käy ja itte kiloni kannan. Lääkitystä ei ole kun verenpainelääke ja sitä ne jaksaa ihmetellä apteekissakin . Ikä jo hiukan yli 70

• Anonyymi00020

Ruokieni kaloreita en ole koskaan laskenut kun en jaksa alkaa punnitsemaan ja kirjaamaan mitään. Ruokani teen mutu-menetelmällä ilman reseptejä. Kun vain itselle kokkaa niin voi laittaa mitä haluaa.

Anonyymi00019
        2026-03-14 11:04:21

• Anonyymi00021

Hyvä aloitus, mutta vain siksi, ettei ole poliittista propagandaa ja julistusta!

• Anonyymi00022

Aloittajan toisessa kappaleessa on suurin syy sille, miksi ylipainoiset ovat ylipainoisia. Ihmisen pitää syödä kunnolliset, vaikka isotkin annokset oikeaa, kunnon ruokaa, hyvää ravintoa, niin ei tarvitse sitten heti kohta nälkäänsä ahtaa kaikenlaista moskaa mahan täydeltä.

• Anonyymi00037

• Anonyymi00025

Sikiö- ja varhaisnuoruusajan lahjana saatu rasvasolujen lukumäärä on yksilökohtainen.
      Niiden määrään ei voi myöhemmin vaikutta. Vain kokoon.
      Myös aineenvaihdunta vaihtelee yksilöittäin.
      Energiamäärä joka lihottaa yhtä laihduttaa toista, saman kaltaista ja tapaista henkilöä.
      Käytännön kokemus 5:n viikon ajalta. Minä lihoin ja täysin vertailukelpoinen kaverini laihtui. Painoeroa tuli 6kg.
      Selvitys. Olimme 5:n viikon automatkalla teltan kanssa pääosin Välimeren maissa. Söimme samat sapuskat. Ryyppäsimme saman verran. liikuimme samat kujat.
      Kaveri oli minun kokoiseni ja rakenteeltaan saman tyyppinen.
      Kuitenkin myöhempinä vuosina onnistui pulskistumaan kohtuullisesti.
      Työelämäni aikaiset kaksi työkaveriani olivat läpipaskureita. Mikään ei tehonnut. Toinen sanoi, että hänen isänsä on samanlainen.
      Edes ikääntyminen ei tehonnut näihin. Tapasimme vielä +70v ikäisinä

• Anonyymi00065

Jaa.

• Anonyymi00027

Kun elintavat, ruokailuajat, ruuan laatu, juomien laatu, uniajat, liikunta ym. tekijät ovat syvälle juurtuneet "selkärankaan", on niiden muutostoimet työläitä.
      Tiedän tämän, koska itse tein tarvitsemiani korjauksia moneen painonhallintaan vaikuttavaan tekijään muutama vuosi sitten. Vaatii kovaa itsekuria, että pystyy tekemään ja pitäytymään suunnitelmassa. Vallankin, kun menee useita viikkoja ennenkuin vaaka alkaa reakoida muutoksiin. Ei paino heti lähde putoamaan.
      Pudotin vajaat 20kg n.6kk:ssa ja 5v. on paino ollut vakaa.
      Silti, herkut houkuttaa ja yrittää koukuttaa, kaikki makeat pahimpia kantoja kaskessa.

• Anonyymi00028

Jos syö terveellistä kotiruokaa eikä syö enemmän kuin kuluttaa
      paino ei nouse.
      Jos vähentää edes hiukan ruuan määrää alle kulutuksen laihtuu takuuvarmasti,
      vaikka se olisikin hidasta.
      Pudotin painoani noin 200-250 grammaa viikossa.
      Sitä ei juuri syömisessä huomannut.
      Nälkää ei tarvinnut kärsiä.
      Liikuin myös hiukan enemmän, puolisen tuntia kävelyä lisää 3-4 kertaa viikossa
      tai jotain muuta kevyttä liikuntaa.
      Paino laski kaksitoista kiloa vuodessa ihan huomaamatta ja on pysynyt kohdillaan.

Pullia ja muuta turhaa en ole oikeastaan syönyt koskaan.
      Jos kylässä tarjotaan kahvin kanssa pulla tai pipari syön, en halua tehdä numeroa siitä. En kyläile usein. Kerran kuukaudessa korkeintaan.

• Anonyymi00029

Sutoileva läskiporukka jolla ei ole mitään tekemistä vetää halpaa ruokaa naamaansa ja ihmettelee laiskana passiivisia aivo ja läskejään
      Sutoilijan tyhjät sivot jauhavat tyhjää

• Anonyymi00031

Lihava tai laiha, jos tyytyväinen ja voi hyvin niin mikä siinä on huonoa. Kattelin yhtä pyöreää ihmistä ja ihmettelin miten hän liikkui niin joustavasti ja reippaasti. "Ei ole koiraa karvoihin kattomista" pätee tässäkin asiassa. Parempi olla arvostelematta ketään ja iloitsee siitä mitä ite on.

• Anonyymi00036

Kun ikää tulee tarpeeksi, niin "lihava" ei enää liiku "niin joustavasti ja reippaasti". Jos ollenkaan.

• Anonyymi00032

Yksi tekijä, mikä passivoi nykyisin, vallankin meitä vanhoja, on televiisio. On aivan liian helppoa lysähtää pehmeään nojatuoliin ja räplätä kaukosäädintä. Ja vielä se, että varataan jo ennalta herkkuja notkuvä pöytä eteen.
      Tuolla jo mainittiinkin, että liikkua pitää. Ei tarvii juosta ei, rauhallisempikin kävely kelpaa. 1-2 tuntia / päivä ulkoilua ehkäisee jo ennalta monia vaivoja ja ylipainoakin ja kohottaa mielialaa.

• Anonyymi00033

Minua ei telkkari nakita sohvalle , mutta käsityöt kyllä niin että on pakko muistaa välillä nousta ylös ja jaloitella hetki ettei istu tuntitolkulla ilman taukoa näpertämässä-

• Anonyymi00048

Niin, kukin elää tavallaan , minua ei ihmisten painot haittaa kaikkeen on omat syynsä ihmisen aineenvaihdunta on jokaisella erilainen .
        Tunnen perheen jossa on kuusi henkilöä kolme heistä on ylipainoisia ja toisen kolme hoikkia. Syövät samaa ruokaa ja ulkoilevat kaikki. Joten miksi tehdä asiaa ihmisten painosta. Jokainen on omanlainen yksilönsä omalla aineenvaihdunta systeemillään. Pääasia että kukin viihtyy sellaisena kun on.
        Jossain jotenkin vikaa kun tehdään asiaa toisten ihmisten painoista , laihat voisivat ehkä keskittyä vaan omaan laihuuteensa. Eikä muiden ihmisten olemisiin ja tekemisiin.
        Kukin on ihan vaan hyvä ihminen oamalla tavallaan

• Anonyymi00034

Lihavuus on paitsi epäterveellistä myös epäesteettisen näköistä.
      Lihava ei voi olla koskaan tyylikäs.

• Anonyymi00050

Epä esteettistä???
        Ole sinä vaan tyylikäs omissa kuvioissasi ja jätä tuollaiset kommentit kirjoittamasta.
        Tunnen ihmisen joka kärsii lihavuudesta vaikka syö oikein ja ulkoilee joka päivä, ja sinunlaistesi ihmisten mielipiteet ovat turhia. Annetaan jokaisen olla sellaisia kun ovat.
        Jossain vikaa kun kun aletaan kommentoimaan toisten ihmisten kehon muotoa.
        Itse taistelen ongelman kanssa joka on päinvastainen, ei kuule sekään ole mitenkään mieltä kohentavaa .

• Anonyymi00051
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Epä esteettistä???
        Ole sinä vaan tyylikäs omissa kuvioissasi ja jätä tuollaiset kommentit kirjoittamasta.
        Tunnen ihmisen joka kärsii lihavuudesta vaikka syö oikein ja ulkoilee joka päivä, ja sinunlaistesi ihmisten mielipiteet ovat turhia. Annetaan jokaisen olla sellaisia kun ovat.
        Itse taistelen ongelman kanssa joka on päinvastainen, ei kuule sekään ole mitenkään mieltä kohentavaa .

Opettele hyvä ihminen syömään kunnolla, reiluja annoksia. Vai eikö ruoka maita? Siinäkin voi ehkä itseään "kouluttaa".

• Anonyymi00054
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Epä esteettistä???

" ... syö oikein ja ulkoilee ... " ! Ei kerro lihavuusasiasta yhtään mitään.

• Anonyymi00062

Montakin tyylikästä, hyvin pukeutunutta, lihavaa (mikä se määritelmä onkaan) tavanneena, en sanoisi laihoista samaa. Yleistää ei kannata. Voit sinäkin aloittaa vaikka menemällä peilin eteen, onko varaa haukkua ketään? Ei auta, vaikka olisit kuinka laiha, mutta se ruma luonne säteilee paremmin kanssakulkijoihin, kun vaikkapa 10kg ylipaino.

• Anonyymi00040

Vanhana on vaikea laihduttaa. Sen täytyy tapahtua ehkä hyvin hitaasti.

• Anonyymi00041

Totta. Ja pitää kuitenkin muistaa syödä, se vaikuttaa yleiseen terveyteen.

• Anonyymi00043

Läskiperse on reppupötsin ohella luotaan työntävä.

• Anonyymi00045

Joskus teinien kielenkäyttökin vähän vieroksuttaa.

• Anonyymi00063

Ja sit ne perseet, mitkä on täytetty betonilla tai ties millä, on niin ihaaaania🤣

• Anonyymi00044

Ihmiset syövät nykyään ahdistukseen vai onko ennenkin syöty ?
      Onko se sama kuin lohturuoka - en tiedä-

• Anonyymi00046

Otso ja Olga Lihavuori painonvartijoitten listaykköset.

• Anonyymi00047

Lautasmalli pieneksi. Aloittaja, kyllä se lautasmalli pieni onkin, lautasella halvinta ruokaa, koska ruoka on se mistä säästää voi tai sanotaanko tinkiä. Näillä tuloilla.

• Anonyymi00049

On arkipäivää, että suuri osa ikäihmisistä joutuu tinkimään melkein kaikesta mahdollisesta rahankäytöstä. Ne, joita taloushuolet ei kosketa, olkoot onnellisia.

• Anonyymi00053

Lautasmallia ei kannata pienentää, jos tahtoo pysyä terveenä ja kunnossa.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Lautasmallia ei kannata pienentää, jos tahtoo pysyä terveenä ja kunnossa.

Ei tarvitsekaan pienentää. Lautastahan ei ole mikään pakko täyttää reunoja myöten

• Anonyymi00056
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Ei tarvitsekaan pienentää. Lautastahan ei ole mikään pakko täyttää reunoja myöten

Esim. salaatilla ja / tai kasvispainotteisella ruualla sen voi huoletta täyttää vaikka reunojen yli.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Esim. salaatilla ja / tai kasvispainotteisella ruualla sen voi huoletta täyttää vaikka reunojen yli.

Terveellinen ruoka antaa pelivaraa juuri mainitsemallasi tavalla.

• Anonyymi00052

Kummasti persiit leviää, wcpaperit pienenee.

• Anonyymi00058

Emboa tarjouksessa cittareissa, isossa pyyhintäkoossa, iso perseisille!

• Anonyymi00059

Aloittaja itse lienee kaikin puolin täydellinen ihminen?

• Anonyymi00064

Kuka meistä mahtaisi täydellinenolla, mutta ylipainoisuus on täällä Suomenmaassa iso ongelma. Siitä kaikkine vaaroineen on tervettä meitä pullukoita muistutella.

• Anonyymi00066

Onko niinkään omasta halusta kyse?

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      13
      1693
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      138
      1686
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      264
      1235
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1088
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      955
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      129
      949
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      897
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      878
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      875
    Aihe