Millaisia valoja teillä on käytösdä? Itse olen harkinnut veneen hankintaa, mutta sopivan valaistuksen löytäminen on haaste.
Purjeveneen valaistusta suunniteltaessa moni saattaa ihmetellä, että miksi ihmeessä veneessä tarvitaan sähkölamppuja, kun ympärillä on niin paljon luonnonvaloa – aurinko päivällä ja kuu sekä tähdet yöllä – ja lisäksi tuuli, joka on purjehtimisen perusta. Jollain propeloilla voisi saada sähköä. Eikö luonnonvalon ja tuulen yhdistelmä näin ollen riittäisi valaistukseen?
Toki päivänvalo on tietenkin erinomainen valonlähde, mutta purjeveneessä on usein tilanteita, joissa luonnonvalo ei riitä tai sitä ei ole lainkaan. Esimerkiksi myöhäisillan tai yön tunteina, kun aurinko on laskenut, luonnonvalo katoaa lähes kokonaan. Tällöin sähkölamput ovat välttämättömiä turvallisuuden ja navigoinnin kannalta. Vaikka kuu ja tähdet voivat tarjota jonkin verran valoa, ne eivät ole riittäviä esimerkiksi veneen sisätilojen, ohjaamon tai kannen valaisuun. Lisäjsi aina ei tuule, joten tuo propellikaan ei sähköä antaisi, ellei sitä otse pyörittäisi.
Toisaalta, miksi ei voisi käyttää tavallista sähkölamppua, joka on tuttu ja helppokäyttöinen? Purjeveneessä on monia erityisvaatimuksia valaistukselle. Tavalliset sähkölamput voivat olla liian herkkiä kosteudelle, tärinälle ja suolavedelle, jotka ovat purjehduksen arkipäivää. Lisäksi purjeveneessä on rajoitetusti sähköenergiaa, joka yleensä tuotetaan akkujen ja generaattorin tai aurinkopaneelien avulla. Tavalliset lamput kuluttavat usein enemmän energiaa kuin veneen sähköjärjestelmä kestää, mikä voi johtaa akkujen nopeaan tyhjenemiseen.
Tuuli itsessään ei tuota valoa, joten vaikka se on purjehtimisen voimanlähde, se ei voi korvata valaistusta. Tuuli voi toki auttaa esimerkiksi jo aikaisemmin mainittujen propellien pyörittämisessä tai generaattorin kautta sähköntuotannossa, mutta valonlähteenä se ei toimi. Aurinko puolestaan on erinomainen energianlähde, ja nykyaikaiset aurinkopaneelit voivat hyödyntää sitä tehokkaasti veneen sähkön tuottamiseen, mutta aurinko ei korvaa varsinaista valonlähdettä pimeällä.
Lisäksi purjeveneessä valaistuksen tulee olla suunniteltu niin, että se ei häiritse yöaikaan silmiä tai muuta navigointia. Esimerkiksi kirkas valkoinen valo voi sokaista, joten veneissä käytetään usein himmeämpiä, punertavia tai sinertäviä valoja, jotka säilyttävät pimeänäön. Tavalliset kotitalouslamput eivät yleensä täytä näitä vaatimuksia.
Millaisia ajatuksia teillä herää?
Purjeveneeseen sopiva valo
7
217
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kerropa nyt rehellisesti ymmärrätkö purjeveneestä mitään?
Tarinasi on kyllä melko viihdyttävää ja kappalejako on tolallaan, mutta turhaa toistoa on liikaa. Lisäksi joitakin näppäilyvirheitä löytyy, jotka ovat inhimillisiä, jos et ole botti.
Jotenkin tuosta postauksestasi kuultaa läpi sama tunnelma kuin noista viime aikoina tehdyistä höpö aloituksista.
Tuosta edellä mainitusta syystä johtuen en vielä tässä vaiheessa vastaa suoraan aloituksen valaistusta koskevaan osioon.
Suo anteeksi, jos olen tulkinnut asian väärin.
Voimme jatkaa aiheen käsittelyä, jos annat jonkin selvän elonmerkin siitä että olet aidosti kiinnostunut valaistuksen järjestämisestä.
Terveisin nimimerkiltä kokemusta löytyy.- Anonyymi00002
No niin, heti joku palstan besserwisser vittuilee parista typosta.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Kuinka niin heti? Aikaa meni 2,5h ennen kuin aloittajan skeidaan joku viitsi kommentoida,
- Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Kuinka niin heti? Aikaa meni 2,5h ennen kuin aloittajan skeidaan joku viitsi kommentoida,
Se on lyhyt aika kosmoksen mittareilla mitattuna.
- Anonyymi00005
Anonyymi00002 kirjoitti:
Et taida sinäkään ymmärtää mitään veneistä.
Kuvaavaa tässä on se, että aloittaja ei näytä osallistuvan keskusteluun, jota tuo ensimmäinen vastaaja näytti haluavan.
Tästä voi helposti nähdä, että tuo aloittaja on ainakin yksi näistä viime aikaisista höpö aloituksen tekijöistä.
Tuo ensimmäinen vastaaja näytti sen arvaavan ja siksi ei lähtenyt enempää aiheesta kirjoittamaan.
Nyt maanantaina näyttää tämä höpöttäjä aktivoituneen uusin voimin ja tuloksia saamme kaikki täällä lukea D.
- Anonyymi00006
Mulla moottoriveneessä jo tehtaalta punaiset valot valaisevat silmiin häikäisemättä koko veneessä, lisäksi "prykalla" ison karttapöydän päällä kohdevalo kartalle punaisena/valkoisena polotterit ja tutkan saa yö valaistukseen, muut mittarit vain himmennettyä.
Mielestäni ajossa mielummin pimeessä ja jos liikkuu, niin laitan päälle. Satamassa / ankkurissa ihan hyvät "tunnelma" valot ja ne on ledeillä ja akusto on iso Lifepo4 joten virran kulutuksella ei ole mitään merkitystä.
Tuskin asentaisin itse jälkeä päin, mutta ihan hyvät kun ovat- Anonyymi00007
Noin se pitää olla, jos haluaa pimeässä turvallisesti toimia.
Jokaisen tulisi ymmärtää, että yöadaptio häviää pienestäkin valkoisen valon vilahduksesta.
Yönäön takaisin saaminen kestää jopa 20 minuuttia - iästä riippuen.
Nuorena silmä adaptoituu nopeammin, mutta aina siellä on jonkun pituinen viive.
Minä olen itse käyttänyt punaista valoa näyttävää otsalamppua vaativissa olosuhteissa.
Veneessäni ei ole noin hienoja systeemejä kuin sinulla.
Harkinnassa on ollut laittaa tuollainen valaistus, mutta kun liikun ainoastaan keskikesällä, niin se on jäänyt sinne harkinnan puolelle D.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi463088Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs462881100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502515Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo492403Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322096Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581850- 451769
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä411616- 461535
- 261361