Hei!
Noin 1.5kk sitten minulle tuli oikeaan silmään (huom oire vain oikeassa silmässä), hieman keskeisen näön alapuolelle, vasempaan alaviistoon, sellainen kirkas epämääräisenmuotoinen (pisaraa muistuttava) piste, joka näkyy esim. siten, että kun suljen silmäni ja aukaisen sen, piste vilahtaa näkökentässä, tai kun kuljetan katsettani vaikkapa sormissa vaaleaa taustaa vasten, huomaan siellä seassa liikkuvan kirkkaan valopisteen, joka tuntuu myöskin katoavan aina kun katsetta pitää paikallaan pidempään (tai jos ei räpäytä silmiä).
Huomionarvoista on, että minulla on aurallinen migreeni, jota olen sairastanut n. 5 vuotta. Tyypillisessä migreenikohtauksessa saan erittäin tavanomaisia sahalaita-kuvioita sekä puutoskohtia näkökentässä, jotka menevät 15-20min kuluessa ohi, ja tätä seuraa päänsärky. Siis hyvin tyypillinen migreeni.
Tämän pisteen ilmaannuttua luulin sitäkin ensin migreenin auraoireeksi, mutta kun piste ei kadonnut muutamaan päivään, menin lääkäriin, ja pääsin tutkimuksiin sairaalaan (koska oire ei sovi migreenin oirekuvaan, ja epäilivät esim. pientä aivoinfarktia), jossa minulta otettiin pään CT, pään MRI, kävin silmälääkärin tutkimuksissa (jossa silmänpohjat tutkittiin perinpohjin) sekä otettiin vielä likvor-näyte. Kaikki tutkimukset olivat normaaleja, sillä poikkeuksella, että vasemman silmäni (siis oireettoman silmän) näkökentässä oli pienen pieni painauma yläkentässä. Oireilevassa silmässä näkökenttä oli normaali.
Kysymys kuuluukin: mistä on kysymys ?
Voiko kyseessä silti olla pieni aivoinfarkti (vaikka okkipitaaliseen infarktiin kaiketi yleensä kuulusi se, että oire on näkyvissä kummassakin silmässä) ? Voiko kyseessä olla näköhermoon liittyvä toimintahäiriö (likvorin ollessa normaali ainakaan keskushermostoon liittyviä tulehduksia ei pitäisi olla) ? Vai voiko tämä viitata jotain kautta esim. MS-tautiin (vaikka MRI:ssä ja likvorissa ei ollutkaan pienintäkään viitettä siitä) ?
Olen lukenut internetistä käsitteestä "pitkittynyt migreeniaura", joka määritelmän mukaan kyllä olisi alle viikon kestävä auraoire. Ja myöskin käsitteestä "migraneous infarct", joka viittaisi jonkin tason infarktiin, joka aiheuttaisi pitkittyneen (migreenityyppisen) auraoireen.
Olenkin huolestunut nyt siitä, mikä oireen takana on, koska oire on ja pysyy ja joinakin päivinä/hetkinä näköhäiriön koko tuntuu suuremmalta kuin toisina (eli pisara/valopiste on suurempi). Kertaakaan oireen alettua se ei ole ollut täysin poissa, vaikka usein ollessani keskittynyt muihin asioihin en huomaakaan sitä lainkaan.
Minulla on uusi aika silmäpolille sairaalaan, jossa silmiä edelleen tutkitaan uudestaan/lisää, mutta en usko sieltä löytyvän mitään uutta.
Olisiko silmälääketieteen puolella tämmöiselle oireelle olemassa jotain järkevää selitystä ? Itse en ole oikein expertti, vaikka olenkin kaikenlaista yrittänyt aiheesta koluta. Lähinnäkin aivoperäiset syyt pelottivat alkuun melkoisesti, mutta lääkärien mukaan mitään aivoihin liittyvää ei ainakaan tehdyillä tutkimuksilla pystytä osoittamaan.
Lisätietona vielä, että minulla on ollut migreenejä normaalia vähemmän viime kuukausina. Viimeisen 6kk:n aikana vain kolme kohtausta, joista kaksi tuli hiljan, eli kun oire oikeassa silmässä oli jo olemassa. Kohtaukset olivat täysin tavanomaisia, eivätkä vaikuttaneet silmän oireeseen mitenkään. Näkökenttäpuutokset ja sahalaidat tulivat ja menivät normaalisti, mutta tuo kirkas piste näkyy edelleen silmiä räpsyttäessä tai liikuteltaessa.
Lisäksi: tiedän, mitä ovat lasiaissamentumat, koska minulla on ollut niitä jo ~ 15 vuotta, eikä nyt ole kyse siitä.
Kiitos mahdollisesta lisätiedosta tai avusta!
Pisaranomainen kirkas piste näkökentässä ?
21
20092
Vastaukset
- Guy27
Hei!
Oireesi kuulostivat kovasti samantyyppisiltä kuin minulla. Olen kirjoittanut niistä tänne aikaisemmin.
Myös minulla on esiintynyt aurallista migreeniä, tosin ilman päänsärkyä (opthalminen migreeni), ei kylläkään parin viime vuoden aikana. Minulla näkyy kirkkaita pisteitä näkökentässä useampiakin aina, kun katson vaaleaa taustaa vasten jonkin esineen reunaa, vaikkapa taulunkehystä valkoisella seinällä tai tämän kirkkaan PC-monitorin reunaa. Myös minulla pisteet tuntuvat katoavan, tosin hyvin hitaasti. Lisäksi näkökentässä on jo noin vuoden ajan ollut pysyvästi pari pientä skotomaa, joiden reunalla migreeniauran kaltaista väreilyä. Skotomat näkyvät vain yhdellä silmällä esim. tekstiä lukiessa.
Silmälääkärit ovat tutkineet silmänpohjat, mutta eivät ole löytäneet vikaa. Kävin myös neurologilla, joka totesi neurologisen statuksen normaaliksi. Varmuuden vuoksi olen myös menossa pään MRI-kuvaukseen, joskin neurologi piti lähes varmana ettei siitä löydy vikaa. Ongelmat esiintyvät minullakin kummassakin silmässä erikseen, siksi okkipit. häiriö on epätodennäköinen.
Aivoperäiset syyt ovat huolestuttaneet minuakin, mutta vaikuttavat epätodennäköisiltä. Minun kohdallani on epäilty mm. näköhermon verenkiertohäiriötä runsaiden vaskulaaririskitekijöiden vuoksi (korkea verenpaine, korkea kolesteroli, diabetes). Myös magnesiumin tai B-vitamiinin puutetta on joku epäillyt syyksi.
Enpä tiedä, kannattaako tuosta olla niin kamalan huolissaan, ellei oire pahene. Olen lukenut useista tapauksista, joissa migreenipotilailla on ollut tämän tyyppisiä oireita, jotka ovat kestäneet vuosiakin ja sitten vain kadonneet. Parasta katsella rauhassa, mitä tuleman pitää. Murehtimalla tilanne ei miksikään muutu.- mies26
Hei!
Onpa huojentavaa kuulla, että on muitakin vastaavankaltaisen ongelman parissa. Ei sillä, että toivoisin kenellekään tämmösiä, mutta se vain osoittaa sen, että luultavasti joku tietty tekijä, joka on esim. meille kahdelle yhteinen, saa aikaan nämä täntyyppiset oireet. Itsekin olen miettinyt tuon opthalmisen migreenin mahdollisuuksia, koska joskus minulla ei ole laisinkaan pääkipua migreenin yhteydessä, vaan vain pelkät näköhäiriöt. Mutta se on tietysti toinen juttu, eikä tähän välttämättä liity. Tiesitkö, että on olemassa myös ns. retinaalinen migreeni, jossa migreenioireet (eli verisuonten supistelu yms.) esiintyvät vain silmän verkkokalvolla ? Tämäkin voisi olla yksi vaihtoehto. Taikka sitten joku näköhermon/verkkokalvon toimintahäiriö, jonka syy voi tietysti olla joku puutostila, josta mainitsit. Taidanpa kokeilla B-vitamiini magnesiumkuuria heti kärkeen.
Olisin kiinnostunut kuulemaan sinun jatkotutkimuksiesi tuloksia, jos olet halukas kertomaan. Ja myös varmaan voitais vaihtaa aiheesta pari muutakin sanaista enemmän.
Mikäli tuntuu, niin heitäppä emailia osoitteeseen: [email protected]. Tein tuon ihan tätä varten, kun en viitsi laittaa keskusteluryhmiin omaa osoitetta spammin yms. vuoksi.
Palataan asiaan, ja tsemppiä sinulle!
- Arvaaja__
Tuollainen vois olla lasiaisen samentuma, kun piste jatkaa liikettä kun silmän liike pysähtyy...
Laita vaikka tänne keskustelupalstalle tai Googeliin hakusanoiksi "lasiaisen samentuma" niin tietoa löytyy.
Vaaraton mutta ärsyttävä juttu. - Valo Ilmiö
Itselläni on jo vuosia ollut tuonkaltaisia valoilmiöitä, lähinnä oikeassa silmässä ja oikealla yläviistossa. Joskus valoilmiö tulee lähes keskelle näkökenttää, sen koko ja muoto vaihtelee. Mutta se on selkeästi havaittavissa, että se on vain toisessa silmässä ja juuri räpytellessä se näkyy hyvin, tai sitten valkoista pintaa vasten. Usein valopilkku näkyy myös kirkkaan mustana "reikänä" jota ympäröi säkenöivä keltainen kehys. Nyt on ollut yli viikon yhtämittaa isompi ja hieman haaleampi säkenöivä läiskä ja sen alapuolella kirkkaampi hehkuva "reikä". Ja sama juttu migreenit tulee ja menee mutta noi valopilkut ja räiskäleet pysyy. Uskon että ongelma löytyy silmästä... verkkokalvosta tms paikasta. Mahd. myös korkean verenpaineen aiheuttama muutos.
Mulla on tällä viikolla lääkäri ja katsotaan mihin se mut määrää.- mies28 nyttemmin
Terve,
Itselläni on siis nyt kolme vuotta ollut oikeassa silmässä tuo ilmiö. Välillä hävinnyt käytännössä kokonaan, mutta kuin sattumalta eilen aamulla kun heräsin niin oikeassa silmässä oli tuommonen kirkas pallero taas!
En ole ollut noista huolissani enää pitkään aikaan. Verenpainettakaan mulla ei kyllä normaalisti ole yli viitearvojen.
Kertoilehan täällä, mitä lääkäri suositteli. Mahtaa olla joku silmään liittyvä asia, tuskin vakavaa, koska muakin tuo on jo kolme vuotta vaivannut, eikä ole pahentunut. - Mhmm
mies28 nyttemmin kirjoitti:
Terve,
Itselläni on siis nyt kolme vuotta ollut oikeassa silmässä tuo ilmiö. Välillä hävinnyt käytännössä kokonaan, mutta kuin sattumalta eilen aamulla kun heräsin niin oikeassa silmässä oli tuommonen kirkas pallero taas!
En ole ollut noista huolissani enää pitkään aikaan. Verenpainettakaan mulla ei kyllä normaalisti ole yli viitearvojen.
Kertoilehan täällä, mitä lääkäri suositteli. Mahtaa olla joku silmään liittyvä asia, tuskin vakavaa, koska muakin tuo on jo kolme vuotta vaivannut, eikä ole pahentunut.Minullakin vähän vastaavanlainen juttu toisessa silmässä. Jos katson jotain valkoista tai vaaleaa pintaa, tai jos ulkona on kovin kirkasta, näkökenttää pitkin "valuu" kirkas viiva, kun räpsäytän silmää, viiva on taas ylhäällä ja lähtee valumaan alaspäin. Tuo on ollut niin kauan kuin muistan. Tuskin vaarallista, mutta joskus vähän häiritsevää.
- valopilkkku
Voisitko kertoa mitä lääkärisi sanoi?
- Jaksutin
valopilkkku kirjoitti:
Voisitko kertoa mitä lääkärisi sanoi?
- 27v.mies
Juuri tuollaista kun kuvailit on ruvennu itselläkin ilmestymään tässä vuoden sisään ja silmätkin on lääkäri todennut terveeksi. Aloittanut kyllä päätetyön tässä samoihin aikoihin. Migreeniä kyllä löytyy äidiltä mutta ei juuri itsellä ole sen kummempia päänsärkyjä ikinä ollut, paitsi ehkä juuri nyt muutaman kerran tullut silmäperäistä päänsärkyä (sattuu tuijotella tekstejä). Oireet eivät ole kyllä pahentuneet joten en ole kovin huolissani.
- ...
minulla on tuommoinen samanlainen kirkas piste ilmestynyt oikeaan silmään. mistähän mahtaa olla kyse? ei se satu kuitenkaan, mutta on vaan aika häiritsevää.
olen 22-vuotias nainen - minä
Minulla on kanssa viikko sitten ilmestynyt näkökenttään paikallaan pysyvä kirkas läikkä. Näen sen kyllä kummallakin silmällä. Minulla on ollut liikkuvia valojuovakuvioita silmissä aina silloin tällöin jo vuosia, jonkinlaista silmämigreeniä kai, mitään päänsärkyä niihin ei ole liittynyt. Ne kuitenkin aina häipyvät melko nopeasti, mutta tämä läikkä ei tunnu katoavan. Kävin silmälääkärissä eikä silmistä löytynyt mitään vikaa. Ahdistaa kun ajattelen että se ei ehkä koskaan katoa, häiritsee kuitenkin.
- ...
Onkohan kyse vain jostain puutoksesta? kun ei tuo nyt niin vakavalta kuulosta...
- kummahomma_
Vanha, mutta hyvä threadi :) On aika kummallista, että google ei löydä yhtään mitään selitystä tai oirekuvausta, joka sopisi tähän valoläikkään... tai miksi sitä ikinä kutsuukaan. Mulle ilmesty n. tunti sitten sellainen oikeeseen silmään n. klo kahteen aika ylös. Nyt se on laskeutunut muutaman "sentin" alas päin. Mullakin se välähtelee kun räpyttelee silmiä. Tummaa taustaa vasten ei juurikaan näy, kun ei räpyttele, mutta kirkasta taustaa vasten taas näkyy punertava pehmeärajainen köntti. Aika pyöreä. Mullakin on ollut aurallinen migreeni. Ihan lapsesta asti. Mutta nuo valoläikät ei reagoi mitenkään migreeniin.
- Mies18v
Itsellä opthalminen migreeni(pelkkä näköhäiriö) kohtaus ollut 3 kertaa josta 2 viime vuoden aikana. Suvussa paljon migreeniä (Äiti, veli ,isoäiti yms.) Nyt tässä 5kk sit alkoi näkymään tollaset epämääräiset valolaikut näkökentässä. Väreinä kirkasta mustaa, sinistä ja vihertävää. Näkyy päivittäin ja kattaa koko näkökentän, tosin melkein aina ja voimakkaampana oikealla puolella. Valot näkyvät keskellä ja harvemmin reunoilla. Silloin tällöin valolaikku välähtää räpäyttäessä ja sen kesto on 3-30 sekuntia. Voi olla useita kerralla. Ei ole pahentunut kuukausien saatossa tosin niin vähän vielä toi 5kk että pitää seurailla. Neurologinen status normaali 1kk sit TK:ssa eikä muita oireiluja. Silmälääkärissä en ole vielä käynyt mutta epäilen suuresti ettei kyse ole silmästä juurikin molemminpuolisuuden takia vaan oire lähtöperältään ns. kortikaalinen. Ajattelin käydä vielä parin kuukauden seurailun jälkeen TK:s ja pyytää MRI:tä. Toivottavasti ei tosiaan mitään vakavaa!
- lightsplatter
Itsekin olen ihmetellyt tiedon vähyyttä näistä melko yleisisesti kysellyistä näköhäiriöistä. Ongelma on myös se, ettei tiedä millä termeillä hakee.
Moni on kuullut varmasti "silmämigreenistä", joka on kansankieltä normaalin migreenin aurailmiöstä johtuva, mutta harva on kuullut retinamigreenistä. Suomen kielellä haettaessa ei löydy mitään otsikkotasolta, vaan pitää penkoa laajalti, eikä siltikään välttämättä löydä. Englannin kielisiä sivuja taas löytyy runsaasti. Esim: https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/retinal-migraine/ Olen etsinyt itse siitä tietoa jo muutamia vuosia hakusanoilla "silmän valoilmiö", "valopiste silmässä", "valoläikkä silmässä" jne. ja aina päätyy johonkin aivoja käsitteleviin, tavallista migreeniä käsitteleviin yms. sairauksia käsitteleviin sivustoihin. Vasta muutama kuukausi sitten kuulin neurologilta "retinamigreenistä" ja hänen kuvailemansa oireet sopivat omiin oireisiini kuin isi äitin selkään. Eli vihdoin mysteeri selvisi.
Retinamigreenissä tunnusomaista on juuri se, että se esiintyy vain toisessa silmässä, koska sähköinen häiriö tapahtuu nimensä mukaisesti retinassa. Valoilmiön koko voi vaihdella millin kokoisesta pisteestä isompiin, jopa koko silmän näkökentän peittäviin "räiskäleisiin". Ne voi olla sekunteja, minuutteja ja tunteja kestäviä. Muoto voi pysyä samana, tai elää hitaasti. Minulla näitä on lähes päivittäin, mutta vain harvoin päänsärkyä niiden yhteydessä tai jälkeen. Silmänpohjan kuvauksessa ei näy mitään muutoksia sen aikana eikä jälkeenkään. Eikä kyse ole aivoperäisestä, eikä henkeä uhkaavasta ongelmasta. Sitten jos valoilmiö näkyy koko näkökentässä, niin ongelma on syvemmällä ja on syytä olla yhteydessä lääkäriin ilman viivyttelyjä. - Anonyymi
liittyy näköhermoihin ja verenkiertoon, ei vaarallinen, yhtä vaaraton kuin lasiaissamentumat, anna olla rauhassa niin aivot alkaa resetoida asian, jos ajattelet asiaa kuumeisesti päivittäin, eivät aivotkaan kykene resetoimaan ko. asiaa
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä238519Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3401653- 3821372
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset2901366- 61295
- 711262
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331050Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241036Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.50992- 36968