Minulla oli puoli vuotta sitten aivoinfarkti. Olen siitä toipunut jo takaisin työelämään.
Mutta on tullut katkokävely ja pystyn kävelemään km ja sitten pohkeet ovat hirvittävän kipeät. Pysähdyn viisi min ja taas kävelen vähän jne.
Kävin hierojalla, ei apua.
Jos epäilen katkokävelyä, onko se neurologia joka tutkii vai joku muu lääkärI?
Katkokävely, kuuloko neurologialle
8
184
Vastaukset
- Anonyymi00001
Siellä on vaan nupissa vaurioitunut hermokanavia aivotulpassa ja siksi tuo. Siihen ei ole mitään muuta lääkettä olemassa kuin treenata vaan se aina mitä pystyy. Hermosäie taisi parantua n.1mm vuodessa joten aika voi auttaa. Jos taas jää paikalleen eikä treenaa, aivoissa ja elimistössä ei ole enää sitä tarvetta parantua tai kehittyä joten sitten jääkin paikalleen. Eli on neuro hommia mutta ei ne osaa sen paremmin oikeasti auttaa. Rahat menee mutta mitään et saa.
Tsemppiä kävelyille ja harjoitusta vaan. Rentoutusta, treenausta ja lepoa. Terveellisiä ruokailuja yms.- Anonyymi00004
Kiitos, jatkan siis kävelyä vaikka ei sitä voi nautinnoksi sanoa. ap
- Anonyymi00002
Jos kyseessä on epäily valtimotautiin liittyvästä katkokävelystä, hakeudu ensisijaisesti yleislääkärille tai verisuonikirurgille. Neurologille on aiheellista hakeutua, jos oireet viittaavat hermostoperäiseen syyhyn (esim. selkäydinkanavan ahtauma eli spinaalistenoosi), joka aiheuttaa myös kävelyn katkoksia.
Tupakoitko? diabetes? Kolesteroli normaali?Verenpaine normaali?- Anonyymi00005
Minä itse vaan sanon sitä katkokävelyksi ehkä ei sitä edes ole.
En tupakoi, ei ole diabetes, kolesterolilääkkeet sain infarktin jälkeen, verenpaine normaali. ap
- Anonyymi00003
Tarkoittaako aloittaja nyt katkokävelyä, vai sellaista, että kävelee jonkin matkaa ja joutuu pysähtymään, eli kävely ns. katkeaa lyhyin kävelymatkan välein ?
Katkokävely tarkoittaa sellaista, että askel on lyhyt ja askelen raideleveys on kaventunut. Sellainen on yleensä pikkuaivojen häiriö.
Erikseen on kävely, joka kulkee jonkun matkaa ja sitten on pysähdyttävä.- Anonyymi00006
Ei mulla ole tuollaista mitä kuvailet katkokävelyksi. ap
- Anonyymi00007
Monilla iäkkäämmillä ihmisillä, ehkä nuoremmillakin, voi erilaiset sairaudet aiheuttaa sen, ettei jaksa kerralla kävellä kovin pitkää matkaa, vaan on pysähdyttävä välillä.
Joissain terveydenhuollon kyselyissäkin, kun tutkitaan jotain kuntoon ja vointiin liittyvää, on kysymys, montako metriä pystyy kävelemään pysähtymättä.
Esim. keuhko-, sydän- ja verisuonisairaudet voivat aiheuttaa tuollaista. Joillekin hengästymistä, ja jotkut joutuvat pysähtymään kesken kävelyn, jos alkaa esim. jaloissa tuntumaan pahalta.
On niin monia erilaisia syitä tuohonkin "ongelmaan", että paha mennä sanomaan jotain tiettyä. Eikä me maallikot paljoa tiedetäkään, ammattilaisten tehtävähän se on.- Anonyymi00008
Ylipainokin saattaa aiheuttaa pysähtelyä kun lisää nivelten, jänteiden ja lihasten kuormitusta, mikä johtaa usein kipuun ja tarpeeseen pysähtyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2732495Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."762419- 1201598
SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis91589Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis501506Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641387- 1331359
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711250Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821049Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731029