Kuinka moni ei päässyt ylioppilaaksi

:(

Kuinka moni teistä ei päässyt ylioppilaaksi,minä en päässyt :( ei näytä elämä enää ruusuiselta,eikä se kyllä ole koskaan näyttänytkään :(

18

5921

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sla

      Itse en päässyt viime syksynä ylioppilaaksi, englanti jäi kymmenestä pisteestä kiinni.

      Tänä keväänä kirjoitin englannin uudelleen ja läpi meni ja reippaasti, vaikka en olisi KOSKAAN uskonut!

      Tiedän kyllä pettymyksesi, koska olen ollut ihan samassa tilanteessa!

      Mistä sinulla jäi kiinni?

      Koita jaksaa, pettymys menee ohi, kun muilla on juhlat ohi!
      Endi syksynä olet onnellinen ylioopilas!!!!!

    • VitalStatix

      No joo itse jouduit näköjään systeemin uhriksi. Yo-kokeiden pisteitähän säädellään siten et saadaan väkisin se maaginen n.5% hylättyjä eli sul kävi vaan huono arpaonni täl kertaa =(
      Hylättyjä tuli siis tänä keväänä 5,5% kaikista kirjoittaneista!

      • felix

        ...mut siitä 5,5%:sta moni pääsi kuitenkin ylioppilaaksi. Yksikään I:n saanut ei oo mikään systeemin uhri, I:t on joko ansaittuja tai sit on vaan käynyt surkee tuuri ja mennyt hommat ihan pieleen.


      • VitalStatix
        felix kirjoitti:

        ...mut siitä 5,5%:sta moni pääsi kuitenkin ylioppilaaksi. Yksikään I:n saanut ei oo mikään systeemin uhri, I:t on joko ansaittuja tai sit on vaan käynyt surkee tuuri ja mennyt hommat ihan pieleen.

        ..YTL:n haaste on saada joka kerta pisterajat väännettyä siten et saadaan tasainen gaussin käyrä. Kun pisterajat on saatu säädettyä niin sitten aloitetaan arvosanojen sovittaminen pisterajoihin eli arpominen keneltä napataan muutama piste et tulee esim. A -> I ja kenelle lisätään muutama piste et tulee esim. C -> M.

        Eli kyllä sitä joutuu aikamoiseen arvontaan


      • felix
        VitalStatix kirjoitti:

        ..YTL:n haaste on saada joka kerta pisterajat väännettyä siten et saadaan tasainen gaussin käyrä. Kun pisterajat on saatu säädettyä niin sitten aloitetaan arvosanojen sovittaminen pisterajoihin eli arpominen keneltä napataan muutama piste et tulee esim. A -> I ja kenelle lisätään muutama piste et tulee esim. C -> M.

        Eli kyllä sitä joutuu aikamoiseen arvontaan

        Mä tiedän ihan hyvin, mitä niille pisterajoille tehdään. Olisko susta sitten oikein, että ne olis joka vuonna samat? Useimmat opettajatkin sentään höllää/kiristää arvosteluasteikkoaan jos koe menee tavallista paremmin/huonommin, vaikka se tehdään usein jopa alle 20 oppilaan tulosten perusteella. Jokanen koe ei ole yhtä helppo ja on ihan oikein, että niitä hylsyjä tulee joka vuonna suunnilleen sama määrä. Näin siitä huolimatta, että mä itse kirjotan pitkän saksan syksyllä vaikka se tarkottaa suunnilleen pykälän verran huonompaa arvosanaa kuin kevään kirjoituksista tulis, mikäli vanhat merkit pitää kutinsa. Katsos kun pitkää saksaa ei vielä kirjota kauheen moni niin tämmösiä vaihteluja tapahtuu, ihan toista se on pakollisissa ja englannissa. Niissä kokeen taso vaihtelee taatusti enemmän kuin kokeen tekijöitten taidot.


      • VitalStatix
        felix kirjoitti:

        Mä tiedän ihan hyvin, mitä niille pisterajoille tehdään. Olisko susta sitten oikein, että ne olis joka vuonna samat? Useimmat opettajatkin sentään höllää/kiristää arvosteluasteikkoaan jos koe menee tavallista paremmin/huonommin, vaikka se tehdään usein jopa alle 20 oppilaan tulosten perusteella. Jokanen koe ei ole yhtä helppo ja on ihan oikein, että niitä hylsyjä tulee joka vuonna suunnilleen sama määrä. Näin siitä huolimatta, että mä itse kirjotan pitkän saksan syksyllä vaikka se tarkottaa suunnilleen pykälän verran huonompaa arvosanaa kuin kevään kirjoituksista tulis, mikäli vanhat merkit pitää kutinsa. Katsos kun pitkää saksaa ei vielä kirjota kauheen moni niin tämmösiä vaihteluja tapahtuu, ihan toista se on pakollisissa ja englannissa. Niissä kokeen taso vaihtelee taatusti enemmän kuin kokeen tekijöitten taidot.

        ..parempi, että pisterajat olisi kiinteät ja samalla kokeiden taso pidettäisiin JOKA vuosi samana. Nythän erivuosina kirjoittaneet eivät ole samanarvoisessa asemassa, kun pisterajat ja arvosanat määräytyy sen mukaan kuinka fiksuja tai tyhmiä kokelaat on ollu!


      • felix
        VitalStatix kirjoitti:

        ..parempi, että pisterajat olisi kiinteät ja samalla kokeiden taso pidettäisiin JOKA vuosi samana. Nythän erivuosina kirjoittaneet eivät ole samanarvoisessa asemassa, kun pisterajat ja arvosanat määräytyy sen mukaan kuinka fiksuja tai tyhmiä kokelaat on ollu!

        Tunnetko yhtään opettajaa? Oletko koskaan kysynyt yhdeltäkään opelta, kuinka vaikeeta on tehdä aina just tietyntasosia kokeita? Saman tason säilyttäminen edellyttää että joka koe tehtäis just yhden ja saman kaavan mukaan, mikä puolestaan tarkottais sitä, että kaikki tietäis tasan tarkkaan minkä tyyppisiä tehtäviä kokeeseen tulee. Sitten oppilaat osais lukea just ne jutut ja - tadaa - tason A oppilaas pystyis hyvin vähällä vaivalla saamaan C:n ja M:n taidoilla varustetusta oppilaasta tulis laudaturin lakitettu. Se vasta eri ikäluokkien eriarvosuutta lisäiskin, kun aiemmat polvet on saanut samoilla taidoilla huonompia arvosanoja. Kysy vaikka keltä tahansa opelta (joka ei kierrätä samoja kokeita joka vuosi) niin saat vastaukseksi, että on täysin mahdotonta tehdä vaan tietyntasosia kokeita jos tekee niistä kokeista sisällöllisesti vähänkin vaihtelevia.


    • Ylioppilas

      ....ja tuli vielä kaks ällääkin!

    • Samu

      En päässyt en, Matikka jäi pisteen päähän.
      Aine jota aina pelkäsin, aine jota jopa harjoittelin ja josta sain prelissä M:n.
      No yo:ssa sitten iski paineet ja en osannut mitään, tuloksena 10pistettä ja I.
      Sääli sinänsä, että kaikki kaverini kyllä pääsivät, myöskin äitini katsoi kuin vierasta sikaa ja aloitti lapsellisen haukkumisen.
      No elämä voittaa toivonmukaan aikanaan ja nyt pidän pari kk lomaa (pääsen toivonmukaan kuitenkin kesätöihin) ja aloitan uudet valmistautumiset tuohon pitkän matikan penteleeseen.

      • HippiHiiri81

        Et sä sitten kirjoittanu reaalia että olisit siitä saanut kompensaatiopisteitä?


      • Samu
        HippiHiiri81 kirjoitti:

        Et sä sitten kirjoittanu reaalia että olisit siitä saanut kompensaatiopisteitä?

        Pakolliset, eli: Äidinkieli, Englanti, Matikka ja Reaali.
        Ruotsin jätin pois, kun kerran on Norsseissa mahdollista.
        Mitäpä kompensaatiopisteitä sitä nyt saisi, en minä ainakaan ole kuullut.


      • Outi
        Samu kirjoitti:

        Pakolliset, eli: Äidinkieli, Englanti, Matikka ja Reaali.
        Ruotsin jätin pois, kun kerran on Norsseissa mahdollista.
        Mitäpä kompensaatiopisteitä sitä nyt saisi, en minä ainakaan ole kuullut.

        Siis etkö ole ollenkaan kuullut kompensaatiosta? Käy katsomassa esim. http://www.jklmlk.fi/koulut/palu/abinopas.html#6 ja sieltä kohta "6. kompensaatio". Ja kohdasta "4. arvosanat" voit laskea montako pistettä saat. Voit siis hyvinkin päästä ylioppilaaksi, jos muut aineet menivät melko hyvin. Varmista juttu sitten tietysti vielä koulultasi.


    • dreamer

      en mäkään. Tosin en edes yrittänyt,koska puuttui pari kurssia.

      Joten tein periaatepäätöksen, etten mene kavereideni juhliin. Tulee muuten tosi paha mieli..

      • pantteri

        Hei kyl se siitä! Te voitte yrittää uudelleen! Pääsin onneksi, mut jotkin tulokset harmittaa..


    • jp

      Jos oot hyvässä koulussa susta voi tuntua siltä et oot jotenkin poikkeuksellisen tyhmä kun kaikki muut saa lakin mut moni ei oikeesti pääse koskaan ylioppilaaksi ja sä voit kai vielä yrittää uudelleen!?

    • CitizenBob

      Eräs rehtori Etelä-Pohjanmaalta mainitsi ylioppilasjuhlan puheessaan, että YKSI EI PÄÄSSYT ylioppilaaksi... Todella ajattelemattomasti sanottu, kyseessä vielä pieni paikkakunta missä kaikki tuntee toisensa. Varmaan helpotti reputtaneen fiilistä helvetisti... Kiitos!

      • pantterl

        Lisää varmasti ruotsalaisrakkautta reputtajasa..hih..noloa olla se tyyppi :(


    • 12vihaistamiestä

      Lukeeko joku vielä tätä voiko kertoa, että mitä kirjoititte seuraavalla kerralla? :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe