kuka on vanhan ajan ystävä??

Anonyymi-ap

Minä olen mut oonkohan ainoa täällä?????

Esim nää älylaitteet, robotit ja tekoäly = ei mun juttu.
Mieluusti en käyttäisi autoakaan enkä mitään laitteita että tekisin vain käsillä .

Vanha aika jolla viittaan vaikkapa aikaan ennen autojen ja teollisuuden tuloa kun elettihin maatalous-yhteiskunnassa ja osa meni hakkaamaan metsiä ja osa elätti ittensä taiteiden kautta.

Tähän ei ole minulla tällaisen elämään/aikakauteen mitään sellaista syytä jossa ajattelisin niin että ilmasto olisi syynä siihen että haluisin elää niin.

Mä pyrin elämään nyt nykyään juuri siten että koko ajan oon menossa kohti tuollaista aikakauden elämää .

Oon harkinnut että joskus luopuisin autosta ja tekisin kauppareissut kävelyllä (apostolinkyyti) ja talavella potkukelkalla ja pyöräillen.

Tällainen aikakaus josta nyt ihannoin, oli sitä aikakautta jolloin köyhyys koko maailmassa oli suurempaa mut uskoisin että ihmiset oli lopulta onnellisempia kuin nykyään.

Sairaat esim asuivat vanhempiensa nurkassa kotona ja pärjäsivät ihan hyvin. Osa sairaista joutui laitoksiin.

36

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mistä tunnet sä ystävän?

• Jos jättäytyy pois kaikesta onkohan riski että syrjäytyy? Ja jos työelämässä lienet niin mainitsemasi elämäntapa ei liene mahdollista?

Vanhanajan elämänmuoto voi näyttäytyä romantisoitumisena mitä se ei aikoinaankaan todellakaan ollut.

• Anonyymi00003

Noh minä olen erakkoluonne ja oon henkisesti sairas . Minulle ei välttämättä sovi täysin eristäytynyrt elämä että uskon että tekkee hyvää minulle kun näen ihmisiä ja pijän yllä tiettyä aktiivisuutta&sosiaalisuutta.

Olen sairaseläkeläinen (saan takuueläkettä) ja oon ollu auttamassa isää hänen työkuvioissa yli 20 vuoden ajan.

Unelmani olisi että maailma menisi takaisin samaan vanhaan tyyliin. Todennäköistä se ei ole mutta toisaalta on sekin mahdollista koska jos nykyinen järjestelmä tulee ns tien päähän eli nykyinen järjestelmä romahtaa.

Jatkuva velanotto ja mammonan haku voi ajaa itsensä umpikujaan.

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Noh minä olen erakkoluonne ja oon henkisesti sairas . Minulle ei välttämättä sovi täysin eristäytynyrt elämä että uskon että tekkee hyvää minulle kun näen ihmisiä ja pijän yllä tiettyä aktiivisuutta&sosiaalisuutta.

Olen sairaseläkeläinen (saan takuueläkettä) ja oon ollu auttamassa isää hänen työkuvioissa yli 20 vuoden ajan.

Unelmani olisi että maailma menisi takaisin samaan vanhaan tyyliin. Todennäköistä se ei ole mutta toisaalta on sekin mahdollista koska jos nykyinen järjestelmä tulee ns tien päähän eli nykyinen järjestelmä romahtaa.

Jatkuva velanotto ja mammonan haku voi ajaa itsensä umpikujaan.

Niinpä.
        Ainahan voi edetä omassa elämässään vanhoja aikoja kohden niissä asioissa missä kykenee. Pienesti omassa elämässä kuitenkaan jättäytymättä täysin ulkopuolelle nykymenostakaan.

Kun sinä olet eläkkeellä sinulle se voi olla ehkä useammissa asioissa mahdollista kuin esimerkiksi työssäkäyvälle, jossa työnantaja ja työn luonne sanelevat osallistumisen ehdot ainakin työaikana.

Nauti elämästä, lisääntyvästä valosta, keväästä.

• Anonyymi00002

Siihen aikaan kun tauno palo.

• Vanha aika =) hyvä aika! Älytv.Älykänny, Tekoäly.
      Puhuva auto, automatisoitu kaupassa käynti, korttisinne, www.osoite tänne.
      Digitalisoitu yhteiskunta, sen tavat pitää osata - muuten jäät jotain olennaista paitsi.

Kaikesta voi luopua, mutt pitää osata kuitenkin mahdollisuudet.
      Muuten putoo metsäläisex .

• Anonyymi00004

no kyllä minä kokeilin digipalvelua eli terveyskeskuksessa neuvottiin menemään omakantaan ja minäpä päätin ottaa ideasta kopin vasttaan ja kotona sitten kirjauduin omakantaan eli kirjautuminen onnistui mutta sen jälkeen en osannut löytää verikokeiden tuloksia joten mun piti kertoa sitten terveyskeskuksessa että en osannut käyttää sitä palvelua.

On kait minulla jonkinasteisia älyllisiä haasteita kun mm todettiin pikkulapsena minulla olevan hahmotushäiriö. Se voi sitten välillä arjessa näkyä älyllisinä kompurointeina.

digipalvelut ei välttämättä onnistu rajallisen älyllisen kapasiteetin omaavilta ihmisiltä saatikka älylisesti kehitysvammaisilta ja myös syrjääntyneet ihmiset ei välttämättä etene digipalveluihin kun ei heillä välttämättä ole sellaisia mahdollisuuksia edes.

• Anonyymi00004 kirjoitti:

no kyllä minä kokeilin digipalvelua eli terveyskeskuksessa neuvottiin menemään omakantaan ja minäpä päätin ottaa ideasta kopin vasttaan ja kotona sitten kirjauduin omakantaan eli kirjautuminen onnistui mutta sen jälkeen en osannut löytää verikokeiden tuloksia joten mun piti kertoa sitten terveyskeskuksessa että en osannut käyttää sitä palvelua.

On kait minulla jonkinasteisia älyllisiä haasteita kun mm todettiin pikkulapsena minulla olevan hahmotushäiriö. Se voi sitten välillä arjessa näkyä älyllisinä kompurointeina.

digipalvelut ei välttämättä onnistu rajallisen älyllisen kapasiteetin omaavilta ihmisiltä saatikka älylisesti kehitysvammaisilta ja myös syrjääntyneet ihmiset ei välttämättä etene digipalveluihin kun ei heillä välttämättä ole sellaisia mahdollisuuksia edes.

Kirjoitustesi perusteella minusta sinulla ei vaikuttaisi olevan kovinkaan paljon "älyllisiä haasteita". Selviydyt paljon haasteellisimmistakin tehtävistä kuin kanta.fi labravastaukset vai olenko ihan väärässä?

• Anonyymi00016
        Siili25 kirjoitti:

Kirjoitustesi perusteella minusta sinulla ei vaikuttaisi olevan kovinkaan paljon "älyllisiä haasteita". Selviydyt paljon haasteellisimmistakin tehtävistä kuin kanta.fi labravastaukset vai olenko ihan väärässä?

Kiitos kehuista. Mun äly onkin todettu kaksijakoiseksi eli psykologit, sairaanhoitajat ja psykiatrit on sanoneet että mulla on erikoinen älykkyystaso koska voi olla tosi korkealla (huippuälykäs siis ) ja sitten voi mennä tosi alas (melkein kehitysvammaisen tasolle) ja viimeksi entinen psykologini (psykologi vaihtui minulla) sanoi minua älykkääksi ihmiseksi josta olin otettu kyllä.

• Anonyymi00018
        Siili25 kirjoitti:

mulla on tosi vaikea menneisyys &lapsuus. Kun olin erilaisempi kuin muut niin heti jouduin kaikissa kouluissa silmätikuksi. 10 vuotta kun kävin kouluja niin olin jokapäiväkiusattu eli joka päivä kiusattihin. Se oli henkistä väkivaltaa. Henkinen on oikeastaan pahempaa kuin fyysinen. Se jätti arvet ja romahdutti psyykkeen aikalailla että huonommuuden tunteita että esim työelämään siirtymine oli iso haaste ja armeijat sun muut kuviot. Jäin pian kotiin neljän seinän sisälle. Isoserkullani on käytännössä aivan sama elämänhistoria kuin minulla eli kiusattu kaikissa kouluissa ja hänkin oli erilaisempi kuin muut niin joutui heti kiusatux ja hän sitten erkaantui yhteiskunnasta ja nykyään pelaa tietokonepelejä kuulokkeet korvilla aamusta iltaan (jopa yöhön). Minulla on kuitenkin sentään hyvä rytmi etten valvo myöhään koskaan. En pysty oikein edes valvomaan koska hermostoni on sellainen että en jaksa. Esim kirjan lukeminen tuottaa vaikeuksia keskittyä. Täällä paikassa pystyn keskittyyn parhaiten. Se mikä motivoi mua parhaiten, onnistuu multa parhaiten mutta yleensäkin elämässäni on paljon mulla motivaatio-ongelmia koska mikään asia ei meinaa kiinnostaa minua. Ei minua ehkä ihmisetkään kiinnosta kovin paljoa loppupelissä mutta toisaalta en kait mä ole täysin erakkokaan kun kuitenki pidän yhteyttä esim täällä ihmisiin ja ompa mulla 15 vuoden pituinen nettiystävyys erään haaparannassa asuvan ruotsalaisen miehen kanssa jolla on suomalainen äiti joten hän puhuu hyvää suomenkieltä.

henkistä sairastelua koko ikäni, puhumattomuutta mut välillä puhun toki että ne kerrat jotka puhun, niin puhun isäni , äitini ja veljeni kanssa ja muiden kanssa en sitten puhu niinkään. Esim viime kerralla muistan kun isää autoin hänen työjutussa niin olin eräässä työpaikassa pakkaushommissa niin mun piti yhtäkkiä lähteä pois paikalta koska mulle iski paniikkikohtaus (meinasin pyörtyä jännityksestä ) koska en saanut puhuttua siinä tilanteessa niin mun piti mennä autoon istumaan. Isä tulikin sitten kohta autoon ja kaikki meni sitten hyvin. Monet ihmiset pystyy elämään sen kanssa jos on sosiaalisia ongelmia &puhumattomuutta mutta minulle se on ollu koko elämäni ajan iso ongelma. En tiedä onko se jotain semmosta etten hyväksy itseäni mutta kun se tilanne /tilanteet on oikeasti niin hankalia välillä että mä pakenen paikalta .

• Anonyymi00005

"Tällainen aikakaus josta nyt ihannoin, oli sitä aikakautta jolloin köyhyys koko maailmassa oli suurempaa mut uskoisin että ihmiset oli lopulta onnellisempia kuin nykyään.

Sairaat esim asuivat vanhempiensa nurkassa kotona ja pärjäsivät ihan hyvin. Osa sairaista joutui laitoksiin."

Ihania ja idealistisia ajatuksia, joilla luultavasti ei ole hirveästi todellisuuspohjaa. Miten niin ihmiset olivat onnellisempia ennen? Tämä väite ei kyllä perustu mihinkään ja jos kuuntelee vanhempia tai lukee kuvauksia entisistä ajoista niin elämä on ollut todella rankkaa, raskasta ja ilon aiheita ollut vähän. Kuolleisuuskin on ollut juuri tämän takia aivan eri tasolla kuin nyt esim. lapsikuolleisuus

Sairaat ja vammaiset laitettiin köyhäinlaitoksiin, yh-äidit ja lapset olivat roskasakkia ja äpäröitä; tämäkö on mielestäsi toisista huolehtimista tai sitä ennen aikojen parempaa elämää?

Sinun on helppo peruuttaa tuohon aikaan, ei muuta kuin auto myyntiin ja kaikki vempeleet veks, kuten laite jolla oman kommenttisi kirjoiti. Varmasti löytyy maaseudulta halpoja elle ilmaisia talon rötisköjä, joissa voi elää sitä ennen aikoijen ihanaa elämää.

• Anonyymi00006

en ole koskaan sanonut että se on hyvä asia jos jotain ihmisiä pijetään roskasakkina ja äpäröinä.

Köyhäinlaitos on ollut monien sairaiden ja vammaisten myös turvapaikka jos esim osa sairaista on olleet niin köyhiä ettei ole pystyneet asumaan omakotitalossa = viittaan yksinasuviin sairaisiin.

mun isän sairas veli asui isäni perheen talonnurkassa koko ikänsä. Jokapäiväjuoppo oli ja pelkäsi ihmisiä (vähän kuten minäkin pelkään).

• Anonyymi00007

olen mä koettanut digipalveluita esim mutten osaa oikein. Pääsin kirjautumaan omakantaan mutten päässyt näkemään verikokeideni tuloksia.

*Oon mä siirtynyt itseasiassa osittain vanhaan aikaan. En käytä älylaitteita ja mulla on itseasiassa vanhan ajan kännykkämalli etten ole hommannu älykännykkää. Ne on semmosia haasteellisia kännyköitä eikä mulla tulis koskaan kuuloonkaan maksaa laskuja kännykän kautta että aina mulla pitää olla tietokone jonka kautta maksan laskut.

Jossain vaiheessa kun vanhemmistani aika jättää , siirryn luonnollisesti pois tietyistä kuvioista eli luovun autosta , telkkarista ja saatan alkaa lämmittää omakotitaloani pelkästään puilla etten käytä sähköä ollenkaan ja käyn kaupoissa talvisin kelkalla ja kesäisin kävellen tai pyörällä ja kaupungille on matkaa 9 kilometriä joten saa siinä ainakin hyvää liikuntaa ja kovan kunnon.

Lisäksi taidan luopua myös puhelimestani. Silloin toki asetan itseni vaikeuksiin mutta kun oon niin vieraantunut kaikesta niin todennäköisesti siinä käy niin että luovun myös kännykästä. Kännykkä on tarpeellinen jos esim sattuu onnettomuus.

Mulla on aina olemassa varasuunnitelma B että suunnittelen aina tulevaisuutta.
        Ehkä viljelen jotain kasveja ja perunaa ja kotoa käsin teen jotain pikkutyötä (veljeni kautta voisin saada esim semmosen kotityön) eläkepäivinä.

Rauhallista maaseudun erakon elämää. Mikä siinä muka on väärin??

• Anonyymi00009
        Anonyymi00007 kirjoitti:

olen mä koettanut digipalveluita esim mutten osaa oikein. Pääsin kirjautumaan omakantaan mutten päässyt näkemään verikokeideni tuloksia.

*Oon mä siirtynyt itseasiassa osittain vanhaan aikaan. En käytä älylaitteita ja mulla on itseasiassa vanhan ajan kännykkämalli etten ole hommannu älykännykkää. Ne on semmosia haasteellisia kännyköitä eikä mulla tulis koskaan kuuloonkaan maksaa laskuja kännykän kautta että aina mulla pitää olla tietokone jonka kautta maksan laskut.

Jossain vaiheessa kun vanhemmistani aika jättää , siirryn luonnollisesti pois tietyistä kuvioista eli luovun autosta , telkkarista ja saatan alkaa lämmittää omakotitaloani pelkästään puilla etten käytä sähköä ollenkaan ja käyn kaupoissa talvisin kelkalla ja kesäisin kävellen tai pyörällä ja kaupungille on matkaa 9 kilometriä joten saa siinä ainakin hyvää liikuntaa ja kovan kunnon.

Lisäksi taidan luopua myös puhelimestani. Silloin toki asetan itseni vaikeuksiin mutta kun oon niin vieraantunut kaikesta niin todennäköisesti siinä käy niin että luovun myös kännykästä. Kännykkä on tarpeellinen jos esim sattuu onnettomuus.

Mulla on aina olemassa varasuunnitelma B että suunnittelen aina tulevaisuutta.
        Ehkä viljelen jotain kasveja ja perunaa ja kotoa käsin teen jotain pikkutyötä (veljeni kautta voisin saada esim semmosen kotityön) eläkepäivinä.

Rauhallista maaseudun erakon elämää. Mikä siinä muka on väärin??

Mikä estää elämästä vanhanajan elämää jos sellainen jotenkin on mahdollista,
        mutta miksi ei säilyttäisi kuitenkin hyödyllisiä "uudenajan" vempeleitä
        eli esimerkiksi puhelimen/kännyn. Se voi joskus olla tarpeellinen.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00009 kirjoitti:

nuo roistot esim on nykyajan ongelma kun puhelimiin iskevät ja oon itseensäsulkeutunut persoona joten en vastaa kellekään , kenenkään puhelinsoittoon. Lisäksi en ole hyvä puhumaan puhelimessa jos siellä on joitain jotka puhuu tietyistä asioista koska en ymmärrä heidän puhetta ja kuten sanoin niin oon itseensäsulkeutunut ihminen niin en pysty edes jutteleen paljoa kännykässä. Vieraantunut. Kirjoittaminen netissä on toistaiseksi mun ainoa kommunikoinnin väline. Oon parempi ilmaiseen itteeni kirjottamalla kuin puhumalla. Suu pysyy lähes aina kiinni.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Toki jos luopuisin monista asioista mistä haaveilen (jos saan toteutettua mut yleensä saan asiat toteutettua kuten pudotin painoa) niin voisin toki tietokoneen ainakin pitää itselläni josta en luopuis niin voisin kirjoitella täällä kun kirjoittaminen on lähinnä ainoa kommunikoinnin välineeni kun en puhu paljoa vaan itseensäsulkeutunut ja toki mun pitää nähdä ihmisiä kun käyn kauppa-asioilla niin minulle on hieno asia nähdä ihmisiä koska en usko että jaksaisin henkisesti enää jos en näkisi edes ihmisiä.

• Oliko näin jotta kerroit olevasi 43- vuotias? Eli et ole kovin ennenvanhaa aikoja elänyt?

Käytät nytkin paljon tietokonetta vai kuinka? Puhelinta? Tykkäät musiikista ja niihinkin tarvii käsittääkseni jonkinsortin sovelluksen? Keskustelet somessa?

Luopuisitko kaikista näistä?

• Anonyymi00015

Juu 43 ja täytän 13.toukokuuta 44v. On tätä elämää nähty. pikkulapsesta asti oon ollut kommunikaatio-rajoitteinen ihminen ettei meinaa kommunikointi aina ihmisten kanssa sujua normaalisti ja oon vuoskauvet rampannut mielenterveystoimistolla psykologien juttusilla . Nytkin pian on taas aika /meno sinne eli ensi viikolla.

Ovat sanoneet "älä lopeta kokonaan sosiaalisia kanssakäymisiä ihmisiin vaikka haluttaisi sua niin koska sä voit piat seota sitten "

Kuuntelen kyllä heitä etten mikään 100% jääräpää ole vaikka oonkin aika jäärä itsepäinen ukkeli. En toki ihan täysin sulje korviani jos saan hyviä neuvoja.

Musiikki on mun elämä. En varmaan siitä pystyis luopumaan jos meinaan luopua tietyistä asioista , siitä en pysty luopumaan.

• Anonyymi00017

Itseasiassa mä käyn kauppaostoksilla ja on isäni työ jossa autan isääni jossa näen ihmisiä. Mä en haluakaan lopettaa kokonaan kontakteja ihmisiin koska uskon että ottaisin silloin liian ison riskin koska olemassa sekoamisriski. Minulla kun on heikot hermot niin ei kannata ottaa liian isoja riskejä missään asioissa ja kun mulla heikot hermot niin elämän tulisi olla aina mahdollisimman tasapainoista.

Mulla oli iso kriisi marraskuun lopulla 2025 mutta onneksi selvisin siitä.

• Anonyymi00015 kirjoitti:

Juu 43 ja täytän 13.toukokuuta 44v. On tätä elämää nähty. pikkulapsesta asti oon ollut kommunikaatio-rajoitteinen ihminen ettei meinaa kommunikointi aina ihmisten kanssa sujua normaalisti ja oon vuoskauvet rampannut mielenterveystoimistolla psykologien juttusilla . Nytkin pian on taas aika /meno sinne eli ensi viikolla.

Ovat sanoneet "älä lopeta kokonaan sosiaalisia kanssakäymisiä ihmisiin vaikka haluttaisi sua niin koska sä voit piat seota sitten "

Kuuntelen kyllä heitä etten mikään 100% jääräpää ole vaikka oonkin aika jäärä itsepäinen ukkeli. En toki ihan täysin sulje korviani jos saan hyviä neuvoja.

Musiikki on mun elämä. En varmaan siitä pystyis luopumaan jos meinaan luopua tietyistä asioista , siitä en pysty luopumaan.

No hyvä että sinulla on kontakti sinne mtt:hen. Saat tukea. ja jos et kasvotusten kykene ihmisten kanssa kommunikoimaan pidä kiinni somesta. Minusta olet täällä aika taitava kirjoittamaan ajatuksiasi mutta koska somemaailma voi olla myös julma, älä kaikkea itsestäsi tänne vaan anna. Nauti musiikista kuten nautitkin,

• Anonyymi00008

Labrakokeitten tulokset ei ole olleet minullekaan kovin helppo löytää
      omakannasta. Siellä näkyy lähete, mutta saa etsiä missä on tulokset.

• Anonyymi00011

Vanhoille kääkille ei ole ollenkaan hyväksi käydä netissä vahtailemassa jotain labra-arvojaan ja saada luulotaudilleen lisää polttoainetta.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Vanhoille kääkille ei ole ollenkaan hyväksi käydä netissä vahtailemassa jotain labra-arvojaan ja saada luulotaudilleen lisää polttoainetta.

Eivät kaikki ole luulotautisia. Terveyttään on hyvä seurailla varsinkin ikääntyessä.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Eivät kaikki ole luulotautisia. Terveyttään on hyvä seurailla varsinkin ikääntyessä.

Suurin osa on. Käyvät jatkuvalla syötöllä tohtori Googlen vastaanotolla ja kuvittelevat loput. Vanhat ämmät pahimpia. Kuormittavat luuloineen terveydenhuoltojärjestelmää raskaasti.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Hypokondria on paha tauti.

• Anonyymi00010

Aloittaja ei käytä nykyajan teknisiä laitteita, mutta kuitenkin on netissä poraamassa omaa surkeuttaan ennen seittemää aamulla🤣

• Eihän hän sanonut että ei käytä vaan pyrkii sitä kohti. Eikä varsinkaan poraa surkeuttaan. Älä ole ilkeä.

• Anonyymi00012

Pystyn kyllä toteuttamaan asioita ...voin kertoa yhren... noin 6-7 vuotta puhuin että aion laihduttaa ja hetken vaikutti ettei se koskaan toteudu mut sitten päätin... sitten kun päätän niin mun kohalla se tarkoottaa myös sitä että toteutan asian.

• Anonyymi00019

Täällähän on mielenkiintoinen aihe. En ole ehtinyt pariin päivään paikalle kun on ollut menoja.
      Aloittaja, saattaa olla että joudutaan tai päästään vielä elämään omavaraisesti. Kun vallanhimoiset suurvaltojen johtajat tuhoavat öljyvarannot toinen toisensa jälkeen sitä tuottavista maista, vaihtoehtoiset ruoanvalmistusmenetelmät on hyvä olla hallinnassa. Tai kun se Venäjän vaurioitunut öljylaivat lopullisesti hajoaa, oliko se nyt Itämerellä, niin etsitään metsän lähteitä ja luonnonjärviä, jos vielä löytyy.
      Hienoa että sinulla on haluja ja taitoja palata vanhaan, niin minullakin. Tällä hetkellä ruokani koostuu niin alkuperäisistä aineksista kuin se tänä päivänä on mahdollista. Onneksi lähelläni asuu vielä maanviljelijöitä, joita voi ostaa suoraan tuotteita ja vävyni metsästää joten peuran maksaa ja luullista lihaa on.
      Ei omakanta ihan helppo järjestelmä olekaan, varsinkin jos tarvitsee vain harvoin käyttää. En millään löytänyt hammaslääkärikäyntitietojani, ja kysyessäni paikallisesta tk:sta huomattiin että hl ei ollut osannut niitä sinne laittaa. Kaikkein hassuinta on että lääkäri toi sen paperilla minulle kotiin ja hän on käynyt sentään ilmaista yliopistoamme 6 v. Nyt hammastietoni ovat kannassa kommervenkkien jälkeen.
      Nautitaan elämästä, haaveillaan tulevasta ja siihen asti sompataan tietotekniikan kanssa unohtamatta niitä vanjoja käytännön temppuja mitä osaamme. Ja mikä suunnittelemasta lisää, tulevat ne sitten käyttöön tai eivät.

• Anonyymi00020

Suomen alueen (ruotsi &suomi ja muut suomen lähialueen valtiot) valtiot vaarassa katastrofi jos nuo Venäjän öljylaivat tuhoutuu merellä että sehän voisi vaarantaa ihmishenkiä tosi paljon että on käsittämätöntä ettei voida puuttua siihen eli estää näitä laivoja kulkemasta merellä että kyllä se olisi pakkokeinoin estettävä ettei tapahdu katastrofia.

Voi olla ettei vettä enää saada että luonnonjärvistäkin se vesi on sellaista että se pitää tietääkseni tislata ja keittää useita kertoja ennenkuin sitä uskaltaa juoda??

• Anonyymi00021
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Suomen alueen (ruotsi &suomi ja muut suomen lähialueen valtiot) valtiot vaarassa katastrofi jos nuo Venäjän öljylaivat tuhoutuu merellä että sehän voisi vaarantaa ihmishenkiä tosi paljon että on käsittämätöntä ettei voida puuttua siihen eli estää näitä laivoja kulkemasta merellä että kyllä se olisi pakkokeinoin estettävä ettei tapahdu katastrofia.

Voi olla ettei vettä enää saada että luonnonjärvistäkin se vesi on sellaista että se pitää tietääkseni tislata ja keittää useita kertoja ennenkuin sitä uskaltaa juoda??

Turha pelätä jatkuvasti, kom sii kom saa, kansalainen on äänestänyt eikä muuuta voi.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Turha pelätä jatkuvasti, kom sii kom saa, kansalainen on äänestänyt eikä muuuta voi.

Tässä on nyt just vastaava kommentti kun sanotaan lihavalle, älä syö enemmän kuin kulutat.

• Anonyymi00023

En oikein ymmärrä miksi pitäisi ainakaan kaikessa palata vanhaan.
      Kun ikää tulee ja arkielämä on tehty helpoksi nautin siitä.
      En aio ruveta naurispaistikkaita paistelemaan.

• Anonyymi00025

Eikö jossain kommentissa käynyt ilmi, että aloittaja on vähän päälle 40 vuotias
      eli mitä kokemusta hänellä on "vanhasta ajasta" ?

• Anonyymi00028

Ei yhtään mitään. Kunhan LUULEE kaikenlaista.

• Anonyymi00029

Olen 70 , ja tuos on varma perä,ennen ihminen oli ihminen ja kokonaisuudessaan paljon onnellisempi ,kuin nykyään, kaik typerä kiire ja härdelli oli poissa sekoittamassa ihmismieltä, ja hyvin pärjättiin ja töitä oli jokalähtöön,ei tarttenu olla "insinjööri" ja maaseutu kukoisti ja oli pahanpäivän varaa kaikille . Tänään sanovat et ,iso osa nuoremmista ns. kaupunkilaisista eivät osaa edes tulta tehä ???? muusta puhumattakaan ,,kun kivikauden aikaan jo osasivat +++ uskomatonta , no kaikenmaailman laturit ym osaavat sitäkin paremmin ,ikävä kyllä, minulla ei ole öisin tuollaset vermeet latauksissa eikä sähkörasioissa kiinni ,valvonnan alla kyllä tarvittaessa ... pilalla alkaa maailma olla ja ihmiset mukana..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      92
      2127
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      33
      2070
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1835
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1360
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1251
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1141
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1050
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      56
      1003
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      67
      936
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      282
      895
    Aihe