On se kumma, miten tässä kaupungissa viedään vähäosaiselta viimeinenkin ilo – ja vieläpä fyysisesti kauemmas. Puhun tietysti Varkauden Alkon järkyttävästä muutosta Lidlin kainalosta tuonne Prisman kaukaiseen prameuteen. Ensi silmäyksellä tämä saattaa näyttää ”palvelujen keskittämiseltä”, mutta todellisuudessa kyseessä on syrjintää suosiva sijaintipolitiikka.
Meille rehellisille arkipäivän virkistäytyjille, joiden askel ei ehkä ole se kevein ja joiden elämänrytmi on perinteisesti noudattanut Lidlin ja Alkon pyhää symbioosia, tämä on suoranainen katastrofi. Ennen pystyi nappaamaan saksalaiset paistopisteen tuotteet ja siirtymään parilla horjuvalla askeleella jalompien juomien ääreen. Nyt edessä on vaellus, joka vastaa vähintäänkin pientä pyhiinvaellusmatkaa.
Jos kaupunki kerran haluaa hankaloittaa logistiikkaamme näin radikaalisti, on sen myös kannettava vastuunsa. Ehdotankin seuraavia välittömiä toimenpiteitä:
Säännöllinen joukkokyyditys: Kaupungin on järjestettävä tunnin välein liikennöivä -bussi joka poimii uupuneet kansalaiset vanhan sijainnin raunioilta ja kuljettaa heidät maksutta Prisman porteille.
Kela-taksin käytön laajentaminen: Jos alkoholismi kerran luokitellaan sairaudeksi, on loogista, että Kela-taksilla on voitava matkustaa suoraan lääkkeen äärelle.
Kotipoltto-oikeuden palauttaminen: Jos valtio ja Alko pakenevat kansalaisen ulottumattomiin, on annettava lupa omavaraisuuteen. Sallittakoon meille erityislupa pystyttää omat tislaamot kerrostalojen parvekkeille ja pihapiireihin. Se olisi paitsi ekologista lähituotantoa, myös todellista huoltovarmuutta.
Varkauden päättäjien on herättävä. Emme me Prismaan halua lähteä muiden silmätikuksi harhailemaan – me haluamme palvelumme sinne, missä kansa on. Nykyisellään tilanne on kestämätön: joko kaupunki hoitaa kuljetukset, tai kansa alkaa keittää itse.
Varkauden Alkon muutto on isku suoraan janoisen kansalaisen nilkkaan
70
987
Vastaukset
- Anonyymi00001
Jepulis, kyllä on ollut hyvä ottaa Lidlin paistopisteestä mukaan patonkia, croissanteja ja karjanpiirakkoo ja sitten Alkosta hyvää viiniä ja jälkiruokakonjakit kyytipojaksi.
- Anonyymi00171
Kyykkyviiniä ostat. Alle 10€.
- Anonyymi00002
Alkoholismiin sairastunneet voisivat lääkärintodistuksen kansana hakea Kelalta - 50% ostokuponkeja Pöytäviinaan hankintaan niin ei tarvii kotipolttoiseen ryhtyä.
- Anonyymi00172
Niin ja eläke alkoholismi perusteena😎
- Anonyymi00054
Kyllä! Pitäisikö järjestää adressi allekirjoitettavaksi, jossa vaadittaisiin ilmaisia kelakyytejä alkoon, ainakin 3 kertaa päivässä. Adressi luovutettaisiin kaupunginvaltuuston kokouksessa valtuuston käsiteltäväksi.
Tää on viimeinen taisto... - Anonyymi00065
"Kyyditys" oli aloittajalta hyvä sanavalinta!
- Anonyymi00083
Eikö Alko ole enään Citymarketin yhteydessä? Siitähän ei pitkä matka ole esim. taksilla Lidliin.
- Anonyymi00098
Monella paikkakunnalla on tehty Alkon siirtoja asiakkaiden lisäämiseksi kaupan puolelle, jopa politiikka on pelissä mukana.
- Anonyymi00146
Alkoholia voi ja saa valmistaa myös itse .Itselleen,näin Minä toimin,mutten myy sitä ,se myyminen on laitonta,mutta valmistaminen ei.EP Kommila .
- Anonyymi00150
Ei saa itse valmistaa väkeviä, jokainen tietää tämän
- Anonyymi00148
Onko viinaa pakko juoda?
- Anonyymi00149
Ei kai se ihan välttämätöntä ole.
- Anonyymi00189
Krapulassa se vasta janottaakin.
- Anonyymi00206
Luterilainen juoppokansa vaeltaa kohti taivaan kirkkautta alkon kautta !
Sellainen kansa ja tavat.
Ketjusta on poistettu 154 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.3512093IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk481665Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet1541331Johanna Tukiainen ei suostu muuttamaan pois vuokra-asunnosta!
Seiska kertoi tänään, että Johanna Tukiainen ei ole suostunut poistumaan Helsingin Munkkisaarenkadun vuokra-asunnostaan.871199- 1431178
Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko
Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää5021161Olimmeko molemmat
ujoja ja hankalia, vai minä vain? Mietin, oliko se silloin epävarmuutta vai kiinnostuksen puutetta.851082Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast4701057Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen
Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten91028Mun on ikävä sua J ,
Mun on ikävä sua J, haluaisin tutustua paremmin (vaikka tämä aivan älytöntä onkin). Voitaisiinko nähdä ja jutella ihan48982