Ovatko suomalaiset vielä erakkokansaa ?

Anonyymi-ap

Suomalaisista erakoista on tehty dokumentteja, joita on näytetty YLE areenassa
https://areena.yle.fi/tv/ohjelmat/30-316

Mitkä piirteet ovat mielestäsi hallitsevia suomalaisessa luonteessa
vai onko erakkouskin stereotypia varsinkin nykyään, koska nuorissa ei
sellaista piirrettä juurikaan huomaa ja joskus voi erehtyä pitämän ujoutta ja arkuutta erakkoutena.
Meitä on introvertteja ja ekstrovertteja ja sehän ihan ok.

Kumpaa sinä olet enemmän luonteeltasi ? Ulospäin vai sisäänpäinkääntynyt ?
Vai siltä väliltä ?

39

432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Olen ulospäin suuntautuva, ihmishakuinen. Viihdyn kyllä joskus hetken
      omassa rauhassanikin, niinkuin varmaan jokainen.

Suomalainen on ehkä vähän jäyhä ja yksikseenkin viihtyvä ? Nuoret ei niinkään.
      Nuoret ovat kansainvälisiä ja vilkkaampia ilman perinteistä suomalaista varauksellisuutta. Nuoret tuntuvan olevan avoimia kaikelle.

Ikävää, että yhteiskunnan meininki nyt on nuoria lamaava.
      On vaikea saada töitä ja päästä elämän alkuun, kun yhtä
      työpaikkaa hakee tuhat ihmistä.

Naapurin nuori nainen äskettäin kertoi, että hän oli etsinyt kesätyöpaikkaa
      jo viikkoja ja vihdoin tärppäsi, kun haki 300 kilometrin päästä.
      Hänet oli valittu viidensadan hakijan joukosta !
      Kesätyöpaikka löytyi 200 kilometrin päästä, jossa asuu ystävä, jonka luona
      hän voi asua työpestin ajan.

• Anonyymi00002

Kesätyöpaikka löytyi siis 300 kilometrin päästä, tuli näpyvirhe.

• Anonyymi00037

Asuuko silleä, vai ajaako joka aamu?

• Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Asuuko silleä, vai ajaako joka aamu?

Se kerrotaan jutun lopussa. Luki-luki(ko?).

• Anonyymi00003

Suomalaiset ovat omaan napaan tuijottavia jotka eivät osaa ottaa huomioon itsekkyytensä vaikutusta kanssaihmisten toimintaan.
      Ilman mainittavaa lisävaivaa voisi saada kokonaisuuden sujumaan helpommin.

• Anonyymi00006

Niin se taitaa olla, suomalainen on vaikeasti lähestyttävä.
        Hiukan saisi olle etelämaalaista sosiaalisuutta luonteessa enemmän.
        Vai onko se luonneasia vai ympäristön muokkausta ?

• Anonyymi00035
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Niin se taitaa olla, suomalainen on vaikeasti lähestyttävä.
        Hiukan saisi olle etelämaalaista sosiaalisuutta luonteessa enemmän.
        Vai onko se luonneasia vai ympäristön muokkausta ?

Geenit on suomalaisilla sellaiset.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00035 kirjoitti:

Geenit on suomalaisilla sellaiset.

Geenit vaikuttavat 'vain' neljäsosan. Muut vaikuttavat tekijät ovat elämäntavat, ympäristö ja sattuma. Ts. ko. aiheessa geeneillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä, muut peittoavat ne.

• Anonyymi00004

Itse olen erakko.

• Anonyymi00005

Minäkin olen erakko vaikka asun kaupungissa.
      Kiitos aloittajalle tuosta linkistä. On jokunen jota en ole nähnyt. Keskiviikkona sadepäivä, silloin joudan katsomaan.

• Anonyymi00007

Joudun olemaan yksin enimmäkseen ja se tekee minut surulliseksi.
      Ihmisten seura olisi tärkeää minulle. Kun läheisiä ja ystäviä oli vielä
      elossa oli niin ihanaa, kun joku soitti ja kysyi "Mitä kuuluu ?"
      Nyt ei ole enää ketään, vain joku puolituttu naapuri, joka elää
      omaa elämäänsä eikä siihen mahdu yksinäistä.

• Anonyymi00008

Suomessa asui vuoden 2024 lopussa noin 1,34 miljoonaa ihmistä yksin. Yksinasuvien määrä on kasvanut tasaisesti, ja nykyisin jo lähes joka neljäs suomalainen asuu yksin.

Yhden hengen taloudet ovat yleisin asuntokuntamuoto. Esimerkiksi Helsingissä peräti 49 % kaikista asuntokunnista on yhden hengen talouksia.

Yksinasuminen on yleistä kaikissa ikäryhmissä, mutta erityisen suuri osa heistä on iäkkäämpiä; yli 60-vuotiaiden osuus kaikista yksinasuvista on noin 45 %.

Kuten monesti on todettu yksinasuminen ei aina tarkoita yksinäisyyttä,
      mutta yksinäisiä vanhuksia on laskettu olevan 300000 tai jopa puoli
      miljoonaa.
      Eivät kaikki ole erakoita omasta tahdostaan.

• Anonyymi00009

Eikö se ole vähän omituista ... ?
        Lähes puolessa asunnoista asuu vain yksi ihminen.

Yleisintä yksinasuminen on suurissa kaupungeissa ja maantieteellisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa. Yksinasuvat naiset painottuvat suuriin kaupunkeihin,
        miehet taas syrjäisempiin kuntiin.

• Anonyymi00010

Miten joku voi muka vapaaehtoisesti erakkouden ?

• Anonyymi00011

Itse olen valinnut erakkoelämän, omien huonojen elämänkokemusten kautta. Niin paljon huonoja kokemuksia eri ihmisistä. Ensin erakoiduin eläinteni kanssa elämiseen, sitten aivan yksin, mutta eläimeni muistoissani, sydämessäni. Koirien kuvat esillä, juttelen heille päivittäin.

Erakkona saan elää rauhassa omaa elämääni: ei ole riitoja, ilkeilyjä, kateutta, käskyttämisiä, ei henkistä hallintaa, hyväksikäyttöä. Itse rakentamani elämäni on yksin omani.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Itse olen valinnut erakkoelämän, omien huonojen elämänkokemusten kautta. Niin paljon huonoja kokemuksia eri ihmisistä. Ensin erakoiduin eläinteni kanssa elämiseen, sitten aivan yksin, mutta eläimeni muistoissani, sydämessäni. Koirien kuvat esillä, juttelen heille päivittäin.

Erakkona saan elää rauhassa omaa elämääni: ei ole riitoja, ilkeilyjä, kateutta, käskyttämisiä, ei henkistä hallintaa, hyväksikäyttöä. Itse rakentamani elämäni on yksin omani.

Olen aivan samaa mieltä. Oma on elämäni ja saan olla juuri kuin haluan!

• Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Täällä myös minä vapaaehtoinen erakko. Nautin olostani, elämästäni. Panostan fyysiseen ja psyykkiseen hyvään oloon. En koe yksinäisyyttä yksin ollessani.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00011 kirjoitti:

sama minulla toi kuvio.

• Anonyymi00015

Luostareissa harjoitetaan erakko elämää. Historiasta muistan lukeneeni, että varsinkin keskiajalla vetäydyttiin luostariin. Jopa siinä määrin, että siitä tuli ongelma, kun lasiskaa ainesta kerääntyi niihin liikaa.
      Onhan Suomessakin vielä luostareita: Valamon munkkiluostari ja Lintulan nunnaluosrit Heinävedellä. Ovat molemmat ortodoksisia.
      Kyllä ev.lut. kirkollakin on luostarinomaista toimintaa. Naantalin Birkittalaisluostarista on puhuttu, mutta löytyy muualtakin vastaavanlaista toimintaa.
      Luostareissa voi hiljentyä, puuhailla kasvien kanssa maata muokaten ja nauttia luonnosta.

• Anonyymi00016

Haudassa saa olla hiljaa. Siihen asti haluan ihmisten seuraa.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Haudassa saa olla hiljaa. Siihen asti haluan ihmisten seuraa.

Toivottavasti on hiljaista. Jotkut kyllä väittävät hautausmailla kummittelevankin.

• Anonyymi00017

Oma tila ja rauha on suomalaisuutta, ehdottomasti.

• Anonyymi00018

Itse olen erakko.

• Anonyymi00019

Kyllä sitä pakostaki erakoituu kun tulee vanhaksi,
      kaikki rakkaat ja läheiset kaverit ovat kuolleet,
      on vain jälkeläiset ja nuoremmat ikäpovet
      eikä heidän kanssaan ole semmosia läheisiä juttu tuokioita eikä menoja kuin oman ikäisillä omilla kaveeillaan oli,

kyllä tämä vanhuus on todella hankalaa aikaa,
      yksin ei tahtois olla
      olis edes joku puhekaveri elossa mutta kun ei ole,
      eikä vieraitten muitten kanssa jutut ole samoja kuin omien tuttujen kanssa oli

tänäänki olen kokenu itteni erakoksi, yksin kävin suihkussa pari tuntia ähräsin kylppärissä,
      enne ei suhkussa käyntikää ollu näin vaikeeta kuin nyt on,

KUOLIS POIS tässä maailmassa ei ole minulle enään mitäään minkä vuoksi eläisin,

saisivat alkaa jakaa eutanasia myrkky pillereitä ainaki minulle
      lähtisin äkisti saappaat jalassa ,
      enkä olis kenkään huolen aihe enään,

nythän eduskuntaa myöten ovat SCHKISSA meidän vanhusten takia,
      kun valtiolla ei ole rahaa huolehtia enään omista suomen vanhuksista,

niillä on siellä HIRVITTÄVÄN huono omatunto sen takia,
      siellä ne RÄYHÄÄ keskenään meidän vanusten takia, kauheessa rahapulassaan,,, surku, kun eivät ole osanneet hoitaa valtion taloutta niin että menot ja tulot olis tasapainossa, kaikki on nyt helvettiä valtion kassassaki vain velka hevetti riesana , josta ei ole ulostuloa tiedossakaan,,

MÄ en aijo yhteiskuntaa rasittaa omalla vanuudellani millää tavalla,
      en ikinä ole sossusta saanu mitää enkä mitään tukia yhtitikas mihinkää,
      me puolisonkanssa elimme omalla työllä ja lopuksi työeläkkeellä,

puoiliso on vaan kuollu ja nyt mä ERAKKONA vietän loppelämääni oman itteni ympäillä pidän itse itsestäni huolta ja kuolen pois sitten kun luoja muistaa hakea mut poissa,

muistais vaan pian hakea
      olen jo vanha ja voimat hiipuu,
      ja tämä erakkoelämäki on kovain kovin kovin tylsää,
      ennen oli toisin
      me lähdetiin , metiin ja tultiin, ja matkusteltiin ympäri suomea ja ulkomaita,

minäki puolison kuoleman jälkeen yksinki lähdi vaikka minne harrastuksiin ,kun oli veil paremmassa kunnossa,
      mutta kun kunto hiipuu nyt ei lähdekkään enään noin vain,
      kyllä vanhan ihmisen loppuelämä on maanpäällinen helvetti lopulta,

ei ooooo edes puhekavereita elossa, eikä nuorten kanssa kiinosta jutut niikuin kiinosti oman ikäisten omien kavereitten kanssa,

no niiin,
      tulipahan taas purnattua ,
      helpotti kummasti tätä vanhan erakon elämää,
      on edes tämä tietokone jonka kanssa saa marmattaa pahan olonsa julki,

on mulla joskus kivempiaki päiviä,
      nyt oli tämmömen marmatus ,

kohta alanki kattomaan TV:tä jos sieltä tulis jotain mielenkiintoista,

moikka nyt voikaa te hyvin, ainaki paremmin kuin minä,

minäki kyllä koitan selvityä näitten vanhuuden hankaluuksieni kanssa kunnialla hautaan,,,,

kirjoitellaan kuulumisia kuitenki,,,

koitan selvitä ihan yksin tämän loppuelämän,
      ja kuolen kenekään tietämättä yksikseni sitten kun aikani on,
      se ainaki on toiveeni,

• Anonyymi00023

Eutanasia on murha / itsemurha, vaikka sen suorittaisi tappamiseen koulutettu lääkärikin.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Eutanasia on murha / itsemurha, vaikka sen suorittaisi tappamiseen koulutettu lääkärikin.

Se on a r m o murha. Koeta selvittää käsitteet. Jos suinkin kykenet.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Suomen päättäjät ovat tyhmiä varsinki ne t e k o -h u r s k a a t
        jotka vastustaa eutanasia lakia suomeen,
        enemmänki nämä teko-hurskaat ovat psygopaatteja,
        ilmeisesti nauttivat huonokuntoisten vanhusten kivuliaasta loppuelämän vaikeuksista,
        vaikka moniki vanhus on terve järkinen ja tajuaa oman helvetillisen vaikean loppuvaiheen ja tahtoisivat kuolla kunnialla pois toisten vastuksislta,

kuolema olisi armo-teko vanhukselle silloin kun vanhus itse on sitä pyytäny ja perustellu miksi haluaa ennen sata vuotis päiväänsä kuolla jo pois,

jotenki EI ymmärrä miksi suomeen ei saada eutanasia lakia voimaan,
        ja
        miksi mieluummin kidutetaan vanhus kuoliaaksi hittasti , vaikka valtiolta on rahat loppu, eikä kukaan edes auta vanhuksia vaivoissaan,
        heitteille jätetään kitumaan,

kehtaako nämä TEKO-PYHÄT katsoa itseään enään peilistä, melko törkeetä
        psykoppaattista touhua niiltä,

muualla euroopan maissaki on eutabasia laki ollu voimassa varmaan sata vuotta, mutta suomi näyttelee TEKO-PYHÄÄ PYKOPAATTIA,,,

mielipide, !

• Katsoin tuon "Niitty" ohjelman Ylen Areenasta.
      Paikansin murteen perusteella tapahtumapaikan lähelle omia kotikuntujani, syntymäseutuani., ja kesäinen luonto oli idyllinen ja nostalginen skenario josta tämä tosikertomus lähti alulle. Sisar ja veli, pienet puitteet, saari, niitty, kotitalo ja karja, koira seurana, eikä he osanneet edes kaivata muuta. He olivat erakoita omasta tahdostaan ja heille riitti ivät elämän pienet puitteet. Kun sisarelta kysyttiin, olisiko hän ehkä viihtynyt paremmin kirkonkylässä, niin hän vastasi ettei tiennyt, koska ei ollut koskaan asunut siellä.
      Suomalaiset ovat itsetutkiskeluun taipuvaista kansaa ja tämä oman reviirin tarve, eristäytyminen ja jopa erakkoutuminen tulee usein mainituksi erityisenä suomalaisena kansanpiirteenä. Siinä on varmasti perää, että Suomessa on eniten erakkoja/ yksinään viihtyviä/ihmisiä karttavia yksilöitä per neliömetri kuin monessa muussa maassa. Väestötiheys ei koskaan ole ollut suuri ja vaikka kaupungissa voi tuntea itsensä aivan yhtä yksinäiseksi, niin se on usein syrjäytyneisyyden osoitus, ei itse valittua eristäytymistä.
      Mutta ei se ole välttämättä mikään negatiivinen asia. Olemme pidättyväisiä, emme päästä vierasta iholle, emme välttämättä kaipaa aina seuraa.

Olemme erakoituitumiseen taipuvaisia, valtaosaltaan introverttejä ja kunnioitamme toistemme reviirejä.
      Mutta olemme maailman onnellisin kansa ja meillä on lupa olla sellaisia kuin olemme. Ei meidän tarvitse pyydellä anteeksi koko maailmalta "kun olemme tällaisia".

• Anonyymi00022

hyvä postaus aamen.

• Anonyymi00030

Sinähän et kunnioita ketään. Aina on oma minä etualalla ja juttusi on tuhany´teen lertaan luettua uusintaa!
        Taisit tämän alkujaankin postata 2023.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Sinähän et kunnioita ketään. Aina on oma minä etualalla ja juttusi on tuhany´teen lertaan luettua uusintaa!

Sinä et kunnioita häntä kun tuollaisia kommentoit.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Sinulla taitaa olla huono asenne meitä erakkoja kohtaan joka kertoo ilkeästä ja tunnekylmästä luonteesta.

Terveisin erakko Juha pohjola

• Anonyymi00033
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Sinä et kunnioita häntä kun tuollaisia kommentoit.

Joku ongelma hänellä on. En tiedä, onko se kunnioitus vai joku ihan muu.

• Anonyymi00036
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Joku ongelma hänellä on. En tiedä, onko se kunnioitus vai joku ihan muu.

En tiiä mut ärsyttää minua tuommoset kommentoijat.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00036 kirjoitti:

En tiiä mut ärsyttää minua tuommoset kommentoijat.

Se on sangen ärsyttävää, kun joku ottaa toisen persoonan ja henkilöyden tikun nokkaan tarkasteltavaksi. Kannattaisi tutkiskella vain omaansa.

• Anonyymi00026

Meirän muori - 91-vuotta - sanoo joihinkin aiheisiin: "kun se metsä on vielä niin lähellä". Siis ei niin kaukana takana, ettei se vaikuttaisi. Metsäläisyys.

• Anonyymi00027

Euroopan metsäisin valtio ja kansa.

• Anonyymi00029

Olen erakkoluonne. Kuitenkin nyt vanhana kaipaan välillä ihmisten seuraa. Haluan kuitenkin valita ajan, milloin olen jonkun seurassa.
      Oma koti ja oma rauha on parasta minulle ja haluan olla enimmäkseen yksin joka tapauksessa. Sosiaalinen ähky tulee pian.

• Anonyymi00034

Kyllä se on niin,,,,
      vanhuus ja vanhuuden vaivat tekee vanhasta ihmisestä erakon,

ei kiinosta ei jaksa enään nuoretn kanssa suuremmin jutustella,
      me eletään niin eri maailmassa,
      me vanhukset alkukantaisessa alkeelisessa suomessa syntyneet,
      ei edes sähköjä olu puhelimista puhumattakaan,

ja kun nuoret teko-äly laitteitten kanssa eläneet,

RAILO
      on niin suuri että väkisin me lähes sata vuotiaat elemme kuin menenitten aikojen omituisia otuksia,

nuorena ja terveenä perheellisenä ME emme olleet erakkoluonteita,
      mutta kun yksin jää ja kaikki rakaat ja kaverit ympäriltä kuolee
      on vain nuoermmat jälkeäiset omine elämän vaatimuksineen
      ei heillä ole aikaa eikä suuremmin rakkutta eikä kiinostusta edes omia vanhempiaan kohtaan,
      pikaisesti sotetaan kysyäkseen onko vanhus elossa vielä
      niiiiiiiin, kaikki hyvin heippa vaan,,, on kiire,,,
      että pakostaki vanhuksista nyky suomessa tulee erakkoja,
      vaikka välttämättä ei niin olisi aikoinaan edes sunnitellu elämän kaartaan,
      näin on nyt asiat yhteiskunnassamme,,,,

rahat on valtiolata loppu suomi konkurssikypsä,

vähintä mitä eduskunta ja hallitus voi tehdä on hyväksyä eutanasia laki voimaan,
      niin että,
      kaikki me yli 80+++-- 90+++ v jotaka ITSE PYYTÄÄ saada myrkkypillerin lääkekaappiinsa valmiiksi niin SE PITÄÄ MYÖNTÄÄ kaikille niille jotka ITSE sitä pyytää ja ITSE sen ottaa SILLOIN kun katsoo ITSE että nyt haluaa nukkua pitempään heräämättä enään tähän hulluun maailmaan,
      me on työt- tehty elämälle ja verot maksettu , se pitää olla oikeutemme näinä loppu elinvuosina kaikille jotka ITSE on niin päättäny,
      siihen EI sivulliset saa sekaantua millä muotoa !

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2523
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2362
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      101
      1049
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      63
      789
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      707
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      690
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      668
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe