Otin tässä pari päivää sitten kissanpennun. Kissa on aivan upea pieni kissanpentu, vähän villi ja kova maukumaan. Viime yö meni nukkuessa vain 3 tunnin unet, kun kissa maukui. Kissa on eloisa ja leikkisä, ja osaa käydä vessassa, ja syö mitä eteen tarjotaan, kissalla kun ei ole ikää kuin 13 viikkoa. Ajatus luovutuksesta pelottaa, mutta aina ei jaksa kissaa komentaa ja tulee väsy olo. Olo on kuin huonolla omistajalla, edellyttäenkin kun on täydellinen kissa ja silti ei jaksa. Mitä minun pitää tehdä?
Kissa ahdistaa.
17
2361
Vastaukset
- cat70
bilsoneita korvaan. Eli korvatulppia, kyllä se katti hiljenee kun huomaa ettei palvelu pelaa öiseen aikaan vaik kuin naukuisi.
- --------
yritä pitää päivisin hereillä mahdollisimman paljon.
onko sen kanssa päivällä joku koko ajan? sitä pitäisi leikittää koko ajan.
totta kai se yöllä mekastaa jos on nukkunut päivällä paljon. äläkä tosiaan viihdytä sitä öisin tai anna sille ruokaa. makaat vaan.
näillä on pieninä yllin kyllin energiaa, mutta kyllä se pikku hiljaa rauhoittuu, älä menetä toivoasi.
Onnea uudelle ihanalle kissalle!
- eemeli
Kyllä se sen maukumisen lopettaa. On vain pentu ja täysin uudessa paikassa joten silläkin varmaan menee sopeutumiseen vähän aikaa. Kärsivällisyyttä siis vaan..:)
- johor
Väsymys tekee tepposet ja sitä alkaa helposti katumaan ja syyllistämään itseään. Mulla on 3 kk koiranpentu joka valvottaa myös joten ymmärrän tunteesi. Olen käyttänyt korvatulppia että sais nukuttua ja suosittelen sullekin. Tosin varmista jollain keinoin että heräät ajoissa (ellet ole lomalla).
Kyllä se siitä vielä helpottaa kunhan pentu kasvaa! inusta vaikutat ihan vastuuntuntoiselta joten älä murehdi turhia!- Mirkkka
kissaa kokoajan leikittää? kissa on valitettavasti niin huomionkipeä, että jos on talossa mollut yksin tunninkin, niin alkaa hiveä murmatus ja maukuminen... Ja nukkumaanko ei saa päästää...? Onpas monimutkaista :/
- Koirakko
Mirkkka kirjoitti:
kissaa kokoajan leikittää? kissa on valitettavasti niin huomionkipeä, että jos on talossa mollut yksin tunninkin, niin alkaa hiveä murmatus ja maukuminen... Ja nukkumaanko ei saa päästää...? Onpas monimutkaista :/
pääpiirteissään yksinäinen kissanpentu vaatii huomiota todella paljon. Se on vauva pitkään ja sitte nuori. Noin vuoden vanhana alkaa rauhoittumaan. Siksi meille tulee kaksi kissaa kerralla, että pääsen näistä leikkimisjutuista vähän helpommalla ja on kissalla kaveri vaikka olisinkin väsynyt tai muissa puuhissa.
- mauste
Koirakko kirjoitti:
pääpiirteissään yksinäinen kissanpentu vaatii huomiota todella paljon. Se on vauva pitkään ja sitte nuori. Noin vuoden vanhana alkaa rauhoittumaan. Siksi meille tulee kaksi kissaa kerralla, että pääsen näistä leikkimisjutuista vähän helpommalla ja on kissalla kaveri vaikka olisinkin väsynyt tai muissa puuhissa.
eli siis käy silittelemässä / huomioimassa sitä silloin kun se on hiljaa ja nätisti. Jos huomio on sille palkinto, on myös negatiivinen huomio palkinto. Älä palkitse ei-toivottua käyttäytymistä.
Leikittämisessä itse huomasin, että 0,5 - 1 h leikitystuokio ennen nukkumaanmenoa rauhoitti kissaa merkittävästi. Ja tosiaan se, että ei saisi reagoida mitenkään kisun öisiins eikkailuihin, ettei se ole toimiva keino pakkoleikittää sinua öisin.
- Milla
Olisikohan pitänyt miettiä sitä kissan ottoa hieman pidempään? Pari päivää ei ole aika eikä mitään, pennut ovat pentuja. Kai nyt sen tiesit, että ne riehuvat pikkuisina? Voi kuule.
- Milla
Kannattaa varmaan leikittää pitkään ennen sitä nukkumaankäymistä? Nuori kissa tarvitsee virikkeitä ja leikkikaveria paljon. Väsytä se siis ennen nukkumaankäyntiä, että nukkuu kissakin. :)
- Mirkkka
kolme viikkoa liian lyhyt aika? Mietittiin nimittäin aika pitkään koko kissan ottoa. Minulla on kokemusta kissanhoidosta ja minulla on ollut lapsuudenkodissani montakin kissaa.
- Milla
Mirkkka kirjoitti:
kolme viikkoa liian lyhyt aika? Mietittiin nimittäin aika pitkään koko kissan ottoa. Minulla on kokemusta kissanhoidosta ja minulla on ollut lapsuudenkodissani montakin kissaa.
Tiedossa täytyy olla, että pentukissat voivat hyvin riehua, temmeltää ja maukua sen verran, että yöunet jäävät vähän vähemmälle. Eiköhän jokaiselle kissanomistajalle ole aikamoisen tuttua, että pentukissoilla riittää energiaa vaikka muille jakaa.
Tätä siis tarkoitin: Älä ota kissaa, jos et ole valmis kestämään pentuaikaa, eikä kyllä ollut todellakaan tarkoitus ilmaista asiaani noin röyhkeästi, olen siitä pahoillani.
- kissikis
Itse en kummankaan kisunpennun oton jälkeen saanut unta ehkä viikkoon kuin muutamia tunteja yössä (otettiin kisut eri aikoihin siis). Toinen kisu leikki öisin käsilläni ja jaloillani, auts! :) ja toinen naukui viikon putkeen, suunnilleen jatkuvaa soittoa, välillä myös ruoka suussa :D
- Kulkukatti
Nyt mun on pakko sanoo sul yks juttu! Olisit ajatellut ennen kun otat kissan...Mutta et voi antaa sitä pois tai voit mut:
KESÄKISSA
Kissa pieni pehmoinen, kovin on nyt viluinen.
Syksyn viima puhaltaa, puista lehdet putoaa.
Oli kesä onnen aikaa, ilma lämmin ja nauru raikaa.
Vaan nyt on kissa pikkuinen, hylätty ja viluinen.
Joka paikkaa paleltaa, kauheasti pelottaa.
Perhe sen on lähtenyt, yksin kissan jättänyt.
Kissa raukka hämillään, yksin sekä nälissään.
Rappusille käpertyy, ja ilta alkaa hämärtyy.
Yöllä tulee pimeää, entistäkin kylmempää.
Kissa pieni poloinen, peloissaan ja itkuinen.
Luottaa, toivoo, odottaa, että ovi aukeaa.
Aamu tulee kalpea, sumuinen ja kolea.
Aurinkokin nousee jo, päivä jälleen alkanut.
Mutta kissa pienoinen, nähnyt sitä koskaan ei.
Turhaan kissa odotti, toivoi sekä rakasti.
On pieni sydän jäätynyt, ja sielu ylös lentänyt.
Nyt on kissa suloinen, enkelinä taivaiden.
On toive sillä kaunoinen,
et joka kissa pikkuinen, kodin saisi lämpöisen,
eikä jäisi jäätymään, yksin ulos kylmissään - ihku
Kun meille tuli kissa, en kyllä huomannut, että se mikään rasitus olis ollut. Siinä se nukku kainalossa niinkun entinen, jo edesmennyt kattikin. Rauhoittuuhan se aikaa myöten,vähän. Mutta jos eläin ei saa näkyä eikä kuulua, pitää ryhtyä keräileen posliinikissoja. Toi oli vitsi :) yöuniasi voit suojella, pistä kissa JOSKUS, ei jatkuvasti, nukkumaan eri huoneseen.
- no mutta
Pari päivää sitten otit pennun, ja se käyttäytyy ei-vielä-ihan-normaalisti. No mutta hyvänen aika, en halua torua sinua mutta etkö ymmärrä että se on PIKKUINEN VAUVAELÄIN joka on juuri saapunut uppo-outoon paikkaan, vieraiden ihmisten pariin. Tottakai se on stressaantunut (vaikkain myös innoissaan) ja reagoi vähän hassusti. Niin sinäkin olisit tehnyt, jos sinut olisi parin vuoden ikäisenä lapsukaisena viety uuteen ympäristöön, uusien hoivaajien pariin.
Et tarvitse mitään poppakonsteja muuta kuin että kärsivällisyyttä ja mahdollisesti pumpulia korviin.
Komentelu saati rangaistukset eivät tässä tilanteessa yhtään auta. Syliä vain sille pienelle nyt.
Onnea vaan sinulle ja uudelle perheenjäsenelle, kyllä se siitä! - Catgirl
Itse olen aina neuvonut ihmisiä ottamaan kaksi kissaa jos ovat kissaa harkinneet.
Näin siksi että niistä on seuraa toisilleen,
itse työssäkäyvänä ihmisenä olen puolet päivästä suurinpiirtein poissa.
Otathan huomioon että kissa on pieni vauva vielä?
Ihan uudessa ympäristössä ja varmasti kaipaa emon ja muiden pentujen turvaa.
Naukuminen loppuu kyllä aikanaan,
ja usko pois yölliseen metelöintiinkin tottuu.
Itse en öisin herää kisujen mekastukseen ellei kissa hyppää päälle, kaikkiin muihin ääniin kyllä havahdun esim. rappukäytävästä =).
Anna hellyyttä ja leiki pennun kanssa kyllä se siitä tokenee.
Onnea vaavin johdosta! 8) - pieni kissa
Kun otetaan uusi lemmikkieläin, olisi hyvä varata itselle muutama päivä vapaata. Siinä ajassa kerkiää totutella lemmikin omaan kotiin, eikä nämä valvottamisetkaan niin häiritse :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931738
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581159Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181158- 941019
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam34783Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6724- 46706
Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42670