Tulee ainakin proteiinia. Kävin läpi muonavarastot ja kerääntyneet purkit. Oli jotain kymmenkunta maksrillipeltipurkkia jemmassa, joiden viimeinen päivä oli helmikuussa. Nyt tarttee pikaisesti popsia purkit, ei viitsi heittää poiskaan.
No, proteiiniä ja ei tartte miettiä päivän menyylistoja.
Sardiinit ovat muuten parempia. Sen huomasin, kun oli yks sardiinipurkki joukossa.
Muuten: -puaisen ristin suositus ikäihmiselle on tärkeää syödä proteiinia ja juoda vettä n. 2 litraa päivässä.
Punaisen Ristin suositus ruokavarastoinniksi:
https://tarkkamarkka.com/2020/08/11/rakenna-kahden-viikon-kotivara/
On varmaan muitakin listoja, laittakaa!
Oon ite yrittänyt pitää varalla, pitäis pestä iso tonkka vettä varten.
Hankin myös sankkoja varalle.
Meni purkkimakrillin syömiseksi
13
171
Vastaukset
- Anonyymi00001
Lisäys ed. Tässä vielä Marttojen ohjeet:
https://www.martat.fi/teemat/varautuminen/kotivara/ - Anonyymi00002
Säilykkeet jes.
Mulla kans aina säilykkeitä jemiksessä. Kalasäilykkeistä pidänkin, tomaattimakrilli tms hyvää näkkileivällä. Nötkötti ei ehkä kovin hyvää, mutta se käy moneen. Olemassa muuten säilyke kalakukkoakin, sitä vähän hankala löytää, ainakin varusteleka myy.
Noin muutenkin toi kotivarapuoli aika hyvä. Toki kriisien varalta, mutta ihan senkin varalta, että rahat finaalissa ja jotain pitäis syödäkin.
Ai niin, kananmunia pitää aina olla jääkaapissa. Säilyvät aika pitkään, halpoja ja ravitsevia. Noh, nyt jotain puutetta kauppojen hyllyillä, ohimenevä tilanne.
Toi juomapuoli enenpi pulloveden jne varassa. Eli jos vesikatko tulee, muutamia päiviä pärjää kyllä ilman. Mutta näin kaupunki oloissa arveluttaa toi vesivessa. Noh,pitänee kai käydä naapuriyhtiön pihalla, jos ongelmia tulee...
Juu, hyvä seurailla päiväyksiä. Silleen, että kun ostaa uutta laittaa ne taakse ja syö vanhempia. Kotivaran pitää kiertää.
=DW=- Anonyymi00003
Lanttukukko on muuten parempaa.
Ei oo vaikea tehdä itse. - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Lanttukukko on muuten parempaa.
Ei oo vaikea tehdä itse.Mistä saa?
Ei ole sattunut silmiin myynnissä, vain lohikukkoa ja kinkkukukkoa kokeillut. Eikä niitä myydä kovin monissa paikoissa.
Sinällään säilykkeitä helppo tehdä itse. Joskus nähnyt muikkuja säilöttävän peltitölkkeihin. Oli muuten hyvää kalaa. Mutta laiskuuden takia ei ole itse tullut kokeiltua, ois hauskista kehitellä omia reseptejä.
Lidlissä säännölisesti kohtuullista kalakukkoa myynnissä sopuhintaan. Ainoo vaan, lohikukossa kuoressa käytetty myös hiivaleipäjauhoja. Ihan kohtuullinen maku, mutta mun mielestä kukossa pitäis olla rukiisempi kuori. Toisekseen, epäilen lohen olevan kirjolohta, vähän on kuivakasta.
En ole savosta, mutta pidän kalakukosta, etenkin muikkukukosta. Liika laiska tekeen niitäkin ite.
=DW=
- Anonyymi00005
Tuleeko nyt maailmanloppu vai ?
- Anonyymi00006
Miksi vettä pitäisi alkaa varaamaan ?
Kerrostalossa vesi katkaistaan useimmiten huoltotöiden, remonttien tai äkillisten vaurioiden vuoksi ja suunnitelluista töistä ilmoitetaan etukäteen.- Anonyymi00008
Niin, mutta jos tulee äkillisesti, että kerrostalokaan ei tiedä asiasta.
Ei se paha asiakaan ole. Säästää kanisterissa vettä, vaihtaa välillä, ja käyttää sen kanisterin veden vaikka vessanpöntön huuhteluun tai luuttuvedeksi yms.
Kehottavat, kyllä varmaan ovat tietoisia.
Ei silti, en oo vielä itekkään ruvennut säästämään vettä. Listalla on. - Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Niin, mutta jos tulee äkillisesti, että kerrostalokaan ei tiedä asiasta.
Ei se paha asiakaan ole. Säästää kanisterissa vettä, vaihtaa välillä, ja käyttää sen kanisterin veden vaikka vessanpöntön huuhteluun tai luuttuvedeksi yms.
Kehottavat, kyllä varmaan ovat tietoisia.
Ei silti, en oo vielä itekkään ruvennut säästämään vettä. Listalla on.Ei ole 78 vuoteen sattunut yllättävää vesikatkoa, mutta mikäs siinä,
kyllä vettä voi pitää varastossa.
- Anonyymi00007
Pitipä netistä kurkata: Proteiinimäärä: Tyypillisesti n. 20–24 g / 100 g (esim. öljyssä tai vedessä).
Vähän kyllä epäilyttää. Onko tuossa nyt laskettu koko ainemäärästä sekä kala että öljy/vesi mukaan luettuna vai vain kalan määrästä. Sitähän, siis itse kalaa, ei yhdessä purkissa paljon ole.- Anonyymi00009
Nää minun purkit ovat olleet ihan täynnä kalaa.
- Anonyymi00012
Tässä esim yksi tieto kuinka paljon sitä kalaa purkissa on. Yli puolet kuitenkin. https://www.puuilo.fi/old-riga-makrillipala-oljyssa-240g-168g?srsltid=AfmBOopz7lXcPSFHWaYYkb7_nYEAT87RQqCFf7JIpnMIooJ_BH1TDotQ
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tässä esim yksi tieto kuinka paljon sitä kalaa purkissa on. Yli puolet kuitenkin. https://www.puuilo.fi/old-riga-makrillipala-oljyssa-240g-168g?srsltid=AfmBOopz7lXcPSFHWaYYkb7_nYEAT87RQqCFf7JIpnMIooJ_BH1TDotQ
Tonnikalapurkissa , jossa kala paloina lukee: 200g josta tonnikalaa 150g, eli öljy, vesi, suola painaa 50g, joten aikalailla samassa suhteessa näkyy olevan myös makrillipurkin sisus.
- Anonyymi00010
Mieluusti purkkikalaa kuin karkkipulaa kyllä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää382181Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642022Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363881670Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031641Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821092Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 75915
- 27899