Pääsiäinen

Anonyymi-ap

🌿🐥 Miten vietät pääsiäistä vai vietätkö mitenkään erityisesti?

Itselläni ja lapsuuden kodissanikaan ei ole ollut mitään hirveän juhlavia pääsiäisenviettoseremonioita. Ohraruohoa istutin, se kasvoi nopeasti ja laitoin siihen sitten tipuja ja höyheniä koristeiksi.

Pääsiäisruokia syön eli mämmiä, pashaa ja suklaata ym. Muutoin en mitenkään kata juhlavasti tai tee jotain lammaspaistia tmv.

Aion ulkoilla ja pajunkissoja menen etsimään.

Oma pääsiäiseni on hengeltään kristillinen sekä ulkoisesti suomalaisperinteinen. Aion katsoa telkusta ohjelmaa mahd. Vatikaanista ja / tai ortodoksisesta palveluksesta. Muutoin pääsiäisen nk. kristillinen sanoma on järkyttävän julma, enkä halua ajatella sitä kovin tarkasti. Mutta sillai juhlavasti yritän asennoitua.

Ajatelen tätä myös aurinkoisena kevään juhlana. 🌞💐🐇

82

1064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi00022

Isot menot tiedossa.

• Anonyymi00002

En vietä pääsiäistä.

Kuten en muutenkaan mitään pakkopileitä. Mutta pääsiäisen aikoina kaupoissa saatavissa hyvin lammasta. Pidän lampaanlihasta, joten toki sitä ostan, kun kerran helposti saatavissa. Savukaritsaa jo palanen mennyt, pitää ostaa lisää ja varmastikkin jotain paistia myös tehdä. Lammaskaali...

Ei mulla mitään mämmiäkään vastaan ole, mutta ilmankin kyllä pärjää.

=DW=

• Anonyymi00024

Ei ole kyse "pakkopileistä", miksi vääristellä?

• Anonyymi00003

Pääsiäisen alusviikko on ollut kotona suursiivouksen aikaa.
      Talvihorroksesta päästiin ja pölyistä.
      Kaikki matot ja päälliset vietiin ulos tuulettumaan.
      Ikkunat pestiin, verhot vaihdettiin.
      Suurempi siivous kuin jouluna.
      Mämmirasiat mummo teki itse, niinkuin mämminkin.
      Sitä syötiin paksun kerman ja sokerin kanssa.
      Ruoka oli liharuokaa, mutta ei koskaan lammasta.
      Puhuttiin villasukkien mausta.
      Joskus pitkät pyhät uuvuttivat ja tylsistyttivät.
      Riippui tietenkin ulkoilmoista.

• Anonyymi00005

Meillä samankaltaiset perinteet: äiti ei koskaan tehynyt lammasta, "koska maistuvat villasukilta", joten en ole itsekään tottunut lampaaseen. En muista olenko koskaan muualla syönyt. Samoin lipeäkalan kanssa: söin sitä mahdollisesti eka kerran kun joku vuosi sitten olin joulun aikaan sairaalahoidossa (polvien tekonivelleikkaus),

Koska touhuan siivouksiani aivan yksin, tei pääsiäisen alun kevätsiivouksen joa jokin aika sitten, hitaasti, huoneet kerrallaan, perusteellisesti. Pesin pienet matot koneessa.

Mämmiä syön kerman ja sokerin kanssa.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Meillä samankaltaiset perinteet: äiti ei koskaan tehynyt lammasta, "koska maistuvat villasukilta", joten en ole itsekään tottunut lampaaseen. En muista olenko koskaan muualla syönyt. Samoin lipeäkalan kanssa: söin sitä mahdollisesti eka kerran kun joku vuosi sitten olin joulun aikaan sairaalahoidossa (polvien tekonivelleikkaus),

Koska touhuan siivouksiani aivan yksin, tei pääsiäisen alun kevätsiivouksen joa jokin aika sitten, hitaasti, huoneet kerrallaan, perusteellisesti. Pesin pienet matot koneessa.

Mämmiä syön kerman ja sokerin kanssa.

joo hyi olkoon villasukkamainen maku, heti ensipuraisi on pistävän kitkerä , villasukkamainen eikä jälkimaku muutu paremmaksi mutta älykäs ja taidokas kokki saattaa tosin valamistaa sellaisen lammasruoan jossa villaisuus ja pisteliäs maku saadaan poies eri konstein.

juu mämmi pithää olla kerman kera =)

ja pashaa pitää olla.

Kymppimämmit on niin sokerisen makeita etten paa niihin koskaan sokeria.

pääsiäisenä täällä paljon suklaamunia myös.

• Anonyymi00003

Pääsiäinen hiljentymisen juttu kun uskovaisjuttu minulle pääsiäinen ja vasta sen jälkeen tulee muut kuten kahvipöydän herkku pasha. Pashaa pitää olla aina pääsiäisaikaan mut parina viime vuotena en ole malttanut odottaa pääsiäiseen asti pashantekoa vaan tehnyt kaksi viikkoa etuajassa ja tälläki kertaa tein ensin yhden erän pashaa kaksi viikkoa sitten ja noin viikko sitten tein toisen eräs pashaa ja tää kaikki siksi kun en pysty malta oottaa pääsiäiseen koska oon perso pashalle =)

Mämmi tietenkin ja mämmin kanssa pitää olla kermaa sillä muuten se ei ole mämmiä.

Ruokana ihan sitä tavallista mitä ruukaaan tehdä ettei ole mitään erityistä pääsiäiseen liittyvää ruokaa.

Ja eiköhän tosa isäukon kanssa käyvä pääsiäisajelulla kun nähhään pääsiäiskokkoja . Itse tehtihin viimeks pääsiäiskokko vuonna 1995. Täällä päin perinne pääsiäiskokko.

Mut ylivoimaisesti pääsiäisen kovin juttu on henkisyys&uskonasia. en ole lahkouskovainen mutta uskon henkimaailmaan koska oon tekemisissä sen kanssa koko ajan 24/7 koska lähimmäinen kuoli 6 vuotta sitten niin hän on koko ajan minun kanssa läsnä ja on minun turva heikkoina hetkinä esim.

• Anonyymi00007

Varmasti kauniita nuo Pohjanmaan pääsiäistulet, niilläkin on taikauskoinen merkitys: karkottaa pahoja henkiä.

Sulla on lähimmäinen vierellä. Itse en tunnista lähelläni kuin ehkä enkeleitä, en heille muutoin juttele, paitsi jos tarvitsen apua jossain asiassa. Mutta juttelen päivittäin kuolleille koirilleni, heidän valokuvilleen, aivan kuin olisivat tuossa vierellä, jaloissani pyörimässä: "Omat rakkaat!".

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Varmasti kauniita nuo Pohjanmaan pääsiäistulet, niilläkin on taikauskoinen merkitys: karkottaa pahoja henkiä.

Sulla on lähimmäinen vierellä. Itse en tunnista lähelläni kuin ehkä enkeleitä, en heille muutoin juttele, paitsi jos tarvitsen apua jossain asiassa. Mutta juttelen päivittäin kuolleille koirilleni, heidän valokuvilleen, aivan kuin olisivat tuossa vierellä, jaloissani pyörimässä: "Omat rakkaat!".

minulla on henkimaailmaan 24/7 yhteys eli oon koko ajan läsnä henkimaailman kanssa = mun kissani joka eli onnellisen elämän oltuaan maan päällä 19 vuoden ajan ja eläinlekuri nukutti sen pois.

Henkimaailma on uskaltaisin sanoa 100% totta mutta usein kyynikot ja tieteisiin uskovat eivät meinaa uskoa meidän puheita vaan suattavat pitää meitä omalaatuisina.

Minä sanon aina heille sen että sitten uskotte jos omalle kohralle käy näin kuten minulle ja monille muille on käynyt , sinä mukaanlukien.

kissani henkimaailmassa täällä mun ja isäni luona , on minulle suuri onnellisuuden, rauhan, rakkauden ja turvallisuuden tuoja, kuin enkeli tavallaan.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00008 kirjoitti:

minulla on henkimaailmaan 24/7 yhteys eli oon koko ajan läsnä henkimaailman kanssa = mun kissani joka eli onnellisen elämän oltuaan maan päällä 19 vuoden ajan ja eläinlekuri nukutti sen pois.

Henkimaailma on uskaltaisin sanoa 100% totta mutta usein kyynikot ja tieteisiin uskovat eivät meinaa uskoa meidän puheita vaan suattavat pitää meitä omalaatuisina.

Minä sanon aina heille sen että sitten uskotte jos omalle kohralle käy näin kuten minulle ja monille muille on käynyt , sinä mukaanlukien.

kissani henkimaailmassa täällä mun ja isäni luona , on minulle suuri onnellisuuden, rauhan, rakkauden ja turvallisuuden tuoja, kuin enkeli tavallaan.

Minullakin on henkimaailmayhteys kaiken aikaa, uskonnollinen, eli yhteys Taivaan Isään, Jeesukseen, Pyhään Henkeen, enkeleihin. Juuri viimeksi eilen sain taas tuskailla kotitöideni kansa ja huutaa apua Taivaasta. Mulla keittiön putkilamppu simahti, oli onneksi varalamppu olemassa. En vain saanut muovisuojusta irti sen edestä! Kääntelin ja vääntelin, en tajunnut mistä taas oli kysymys kun ei työ onnistunut. Rukoilin ja väänsin. Sitten "huomasin", että olinkin laittanut pienet palat teippiä sen päätyihin, pitämään paikoillaan, ettei tipu.

Enkelit auttoivat eli osoittivat minulle sen läpinäkyvän teipinpalan ja jo heti syttyi valo keittiön tiskipöydän päälle. Aamen.

• Anonyymi00009

Odotellaan josko tänä pääsiäisenä trullejakin näkyis.

• Anonyymi00010

Minä en niistä trulleista niin piittaa, mutta onhan nekin tietynlainen perinne.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Täällä ei ole käynyt trulleja vuosiin. Syksyllä Halloween-juhlan aikana käy kummituspukuisia lapsia karkkia pyytämässä :) en ole antanut. "Karkki tai kepponen", onneksi eivät ole kepposia tehneet :)

• Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Täällä ei ole käynyt trulleja vuosiin. Syksyllä Halloween-juhlan aikana käy kummituspukuisia lapsia karkkia pyytämässä :) en ole antanut. "Karkki tai kepponen", onneksi eivät ole kepposia tehneet :)

"Karkki vai kepponen?" Kysymys on kiristyksestä.

Itse kun jokin vuosi sitten tulin saunasta, halloween-noidat tulivat rapussa vastaan. Kun en ollut "avannut ovea" oli oveeni tehty pientä ilkivaltaa.

Ei heille ole kenenkään pakko avata, se on jokaisen oma uskomusasia. Halloween on brittiläinen "kadotettujen, kuolleiden sielujen"- kummittelujuhla. Kynttilä tyhjän kurpitsan (= heidän sieluistaan tyhjä päänsä, sieltä kadonnut sielunsa) sisällä "tuo heille valoa kun he kiertävät ovelta oville etsimässä sielujensa pelastusta", tämä on "kurpitsajuhlan" merkitys. Kysymys on brittiläisestä noituudesta eikä liity muihin maihin ja kulttuureihin, jokainen fiksu kansa ja sen yksilöt kunnioittavat omia kulttuuritapojaan.

En avaa virpojillekaan. Virpojat eivät kuitenkaan ole noitia. Virpojat ovat kristittyjä, kulkevat palmusunnuntaina ja toivottavat siunausta. Trullien taas kuuluisi kulkea pääsiäislauantaina, nimenomaan heidän olemuksensa on ilkivalta.

Olen suomalainen ja juhlin vaatimattomasti, suomalaisittain.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Onhan ne mukavia.

• Anonyymi00012

Joko mummon kissa on pukeutuneena valmiina luudan varrella?
      Lentoon lähdössä kuvien kera.
      Lentäis kauas!

• Anonyymi00070

Kaffipannu roikkuu mukana.

• Anonyymi00015

Pitkästä aikaa voi roveksen mämmiä ostaa, sitä sietää harkita.

• Anonyymi00016

Minäkin ostan yhden mämmiropeen, mikähän merkki olis paras? Mutta vain rasvatonta maitoa siihen.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Minäkin ostan yhden mämmiropeen, mikähän merkki olis paras? Mutta vain rasvatonta maitoa siihen.

Luomumämmi, = ilman sokeria imellettyä ja hyvää.

• Ai niin mämmi. Mietin just ostaisinko pienen parin desin purkin ihan perusmämmiä. Eikös niitä nykyisin ole maustettuja vai muistanko väärin. Vai jättäisinkö mämmin tänä vuonna kauppaam.
        Pashaa en tänä pääsiäisenä ainaskaa maista.

• Anonyymi00018

Minäkin ostan yhden roven mämmiä. Taidan kasvispohjaisen vaniljakastikkeen kanssa syödä. Oikein jos innostun, niin ostan myös pashaa. Sellaisen pikarillisen. Tykkään pashasta. On tosi tömäkkää, joten pieni määrä riittää.
      Muita ateria-aineksia en ole vielä miettinyt.

• Anonyymi00019

Lampaan villanmausta. Ei sitä ole ollut enää vuosiin, tämän päivän lammas on maukasta lihan makuista, ei villan mausta tietoakaan. Muistan kyllä lapsuudesta sen villan maun, johtui siitä että lammaskatraasta teurastettiin vanhin. Eli vanhan lampaan liha maistuu villalta, ei nuoren, niitähän kasvatetaan nyt nimenomaan myyntiin, ei niitä kauan hengissä pidetä, joten villan maku ei ehdi imeytyä lihaan.
      Eli lammaspaisti on jo pakasteessa, siitä pääsiäisenä pöytään, sekä naudanlihapaisti heille jotka eivät lampaasta pidä. Yleensä molemmat kelpaavat. Mämmiä ja itse tehtyä pashaa. Ja koko perhe pöydän ympärillä.

• Anonyymi00020

Kun alkaa jotain ruokaa tehdä mieli, en odota sille tarkoitettua "juhlaa;
      Kinkkua joulun, lammasta pääsiäisenä, niitä voi syödä milloin haluaa,
      Lammaspaistia syön mont kertaa vuodessa. on hyvää ja edullostakin,
      Naudan sisäfile on toinen ruoka, jota syön aina kun mieli tekee!
      nytkin on filepihvit lämpiämässä lautasella, paistovalmiina muuten. mutta otojn just jääkaapista fileen josta leikkasin ne.

• Anonyymi00021

Mämmiä savuankeriasta Finlandiaa ja tanskalaista olutta sun muuta :)

Gubbe 77

• Anonyymi00023

En voisi kuvitellakaan, että söisin karitsan lihaa
        Tuntuu kammottavalta kun karitsa teurastetaan ihmisten makumieltymysten mukaan.
        En syö minkään elämen lihaa.
        Lihan syönti kuuluu koirille

• Anonyymi00025
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Paastoan vielä tämän viikon.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Söisin lammasta, joka on nuorena karitsa, mutta en ostanut kumpaakaan paistina, joten syön kiun saan.

Lammass on hyötyeläin, kasvatetaan villan ja llihan tuotantoon.
        Se karitsanliha on useimmiten pienen pässin lihaa, niitä ei voi lampolassa kasvattaa monta yhtä aikaa,, koska ovat siitos toimissaan liian akiivisia, kuten miespuoliset usein, omaan sukuun eikä sisaruksiin saa seota.
        Lampaan lihakin voi olla pässiä, vanhaa pässiä!

Koirille luut, ne saavat aina jämiä.

• Anonyymi00027
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Söisin lammasta, joka on nuorena karitsa, mutta en ostanut kumpaakaan paistina, joten syön kiun saan.

Se karitsanliha on useimmiten pienen pässin lihaa, niitä ei voi lampolassa kasvattaa monta yhtä aikaa,, koska ovat siitos toimissaan liian akiivisia, kuten miespuoliset usein, omaan sukuun eikä sisaruksiin saa seota.

Isoja luita ei saa panna biojätteeseen, vai pieniä ja ne isot sekaroskiin. Ihan hiljattain jossain sellaista tiedotettiin. En muuten ole ajatellut vaikka ihan selvää pässinlihaahan tuo on kun olisin vain hokasannut. Nyt osaan.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Isoja luita ei saa panna biojätteeseen, vai pieniä ja ne isot sekaroskiin. Ihan hiljattain jossain sellaista tiedotettiin. En muuten ole ajatellut vaikka ihan selvää pässinlihaahan tuo on kun olisin vain hokasannut. Nyt osaan.

Myös kananmunan kuoria ei saa laittaa biojätteeseen, se kuulemma on tukkinut prosessia.

• Anonyymi00028 kirjoitti:

Myös kananmunan kuoria ei saa laittaa biojätteeseen, se kuulemma on tukkinut prosessia.

Niinkö ovat todenneet?

Meillä kyllä biojätepussien kyljessä lukee vieläkin siihen sallittujen listassa Äggskal.
        Pitääkin seurata onko se uudempien pussien kyljestä poistettu.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Ainakin pienet, kuten kanan luut eivät ole hyväksi koirille, voi mennä ripulille. En koskaan antanut oikeita luita koirilleni.

• Anonyymi00031
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Raaka kananmuna: Biojäte.
        Kananmunan kuoret: Biojäte
        Kananmunakenno: Kartonkikierrätys (paperimassasta tehdyt).

• Anonyymi00032
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Raaka kananmuna: Biojäte.
        Kananmunan kuoret: Biojäte
        Kananmunakenno: Kartonkikierrätys (paperimassasta tehdyt).

Vaasan liki Mustasaaressa toimiva biojätelaitos on jakanut tietoa jo viime vuonna, et kananmunankuoret poltettaviin, ei biojätteisiin, koska ne tukkivat prosessia.

• Anonyymi00074
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Paastoan vielä tämän viikon.

Hyvää tekee.

• Anonyymi00029

Määmi roveen saa alle 4 euron, pitää ostaa.

• En vietä pääsiäistä, enkä juhlista mitenkään. Surullinen kirkonpyhä on kaikkinensa, toki pääjuhla. Ehkä nautin vain valosta ja keväästä ja kesän odotuksesta :)

• Anonyymi00033

En vietä mitenkään. Yksikseni olen. Yritän totutella, ettei ole enää "me",
      on vain minä. Yksin.

• Anonyymi00034

Tiedän. Yksi lautanen. Yksi muki. Aina yksin. Mikä olisi ratkaisu sisäiseen yksinäisyyteen ?

• Anonyymi00035

Istun aamukahvilla yksin ja mietin miten saan päiväni kulumaan.
        Ja saisin sen sisäisen yksinäisyyden tunteen häivytettyä edes vähäksi aikaa.

Laitan lenkkivaatteet päälle ja menen ulos.
        Kävelen milloin mihinkin.
        Hautausmaalla olen käynyt ja istuttanut narsisseja haudoille.
        Olen myös haravoinut siellä ja vienyt roskia laatikoihin.

Kuluttanut aikaani jotakin tehden, kun kesätyöntekijät eivät ole vielä saapuneet.

Kävelen välillä eripaikkaan ja tuon mukanani oksia, joissa jo kasvaa silmut.
        Nyt vanhemmiten olen huomannut sen, että minulla itselläni ei ole väliä
        Onko tukka hyvin, mitä on päällä tai jotain sellaista.
        Nuorenahan ei edes roskapussia voinut viedä ilman ripsiväriä ja puuterikerrosta

Eli luonto ja luonnon herääminen antaa sisäistä rauhaa.
        Parvekkeelle tuon kukkia ja hoivaan niitä.

Mietin menneitä ja olen tullut siihen tulokseen, että taidanpa elää ihmisen parasta aikaa.
        Ei huolta eikä murhetta kenestäkään.
        Olen suhteellisen terveenä pysynyt.
        Joka päivä teen lyhyen tai pidemmän lenkin.
        Sallin itselleni hyvän makoisan tuotteen päiväkahvin kanssa.
        Elän vain tätä hetkeä ja tätä päivää.
        Huomisesta ei kukaan tiedä mitään.
        Ristin käteni nukkumaan mennessä ja kiitän kuluneesta päivästä.

• Anonyymi00036

En oikein muulla tavoin juhli kuin syömällä.

• Käyn syömässä hyvin kypsytettyä lammasta ravintolassa, pöytä piti varata jo etukäteen. Viimeisiä vietiin. Kotiin ehkä keltaisia narsisseja tai tulppaaneja maljakkoon. Tiput maljakon juurelle. Kaikenmaailman ruohot tältä pääsiäiseltä jäi.

Lisäksi käynen tutustumassa Äänitaideteos The Logokseen joka kutsuu yleisön avaruussignaalien maailmaan Oulun Tuomiokirkkoon. Pääsiäisen monitaiteellinen Via Crucis – katunäytelmä on varmasti myös osallistumisen arvoinen. Kaupunkikäynnille siis.

• Lohifileen varmaankin savustamme pitkäperjantain ateriaksi ja riittää siitä varmaan useammaksi päiväksi. Karitsaa en ole ostanut vaikka meillä miesväki pitää sen mausta. Mämmiä ostin roveellisen jääkaappiin. Eipä ole kummoiset meidän eväät tänä pääsiäisenä. Katsotaan jos lauantaina vielä täydennän joillakin pääsiäisherkuilla kun käymme kaupassa.
      Kotinurkilla pyöritään tänä pääsiäisenä. Pihatöitä voisi tehdä jos olisi sopiva ilma. Krookukset ja lumikellot kukkii, tulppaanit työntää lehteä, samoin narsissit ja hyasintit. Harmittaa vain kun pihalla on talvemmalla käynyt jotain peuroja tai mahdollisesti hirvi, koska pensaat ja puut on kaluttu aika korkealta. Erityisesti harmittaa mun pensasmustikat, joista ei ole jäljellä kun muutama tikkumainen varpu, kaikki tuore kasvu syöty pois.
      Poika tulee varmaan taas pääsiäislomalle, sitten lämmitetään saunaa ja laitetaan ruokaa.

• Anonyymi00037

Olettepas pieniruokaisia, jos lohifile riittää mahdollisesti useammalle päivälle.

• Anonyymi00037 kirjoitti:

Olettepas pieniruokaisia, jos lohifile riittää mahdollisesti useammalle päivälle.

Puolikkaasta lohesta riittää monelle ja tietenkin laitan jotain muuta myös. Pääsiäispäivänä laitan perinteisen pääsiäiskinkun. Kanaa voidaan grillata ulkona jos on siedettävä ilma, selkä poistettuna ja litistettynä.
        Salaatti jossa on monelaisia lehtiä, tomaattia, retiisejä , kurkkua, paprikaa, burrata-juustoa ja avokadoa, riisi, keitetyt perunat, savumakrilli jajälkiruuaksi mämmiä, joko kermavaahdolla tai vaniljajäätelöllä, , hedelmäsalaatti ja kahvi, eiköhän me pärjätä ja sitäpaitsi kaupat ovat auki pyhien läpi

• Anonyymi00040
        Paloma.se01 kirjoitti:

Puolikkaasta lohesta riittää monelle ja tietenkin laitan jotain muuta myös. Pääsiäispäivänä laitan perinteisen pääsiäiskinkun. Kanaa voidaan grillata ulkona jos on siedettävä ilma, selkä poistettuna ja litistettynä.
        Salaatti jossa on monelaisia lehtiä, tomaattia, retiisejä , kurkkua, paprikaa, burrata-juustoa ja avokadoa, riisi, keitetyt perunat, savumakrilli jajälkiruuaksi mämmiä, joko kermavaahdolla tai vaniljajäätelöllä, , hedelmäsalaatti ja kahvi, eiköhän me pärjätä ja sitäpaitsi kaupat ovat auki pyhien läpi

Hahaaaa, menit halpaan.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Hahaaaa, menit halpaan.

Ei se yksi lohifile useammaksi päiväksi monelle aikuiselle riitä , olet aina mainostanut miten paljon teillä miehet syö. Se pääsiäiskinkku on kyllä erikoinen juttu, onko ihan 7-8 kilon luokkaa?

• Anonyymi00044
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Ei se yksi lohifile useammaksi päiväksi monelle aikuiselle riitä , olet aina mainostanut miten paljon teillä miehet syö. Se pääsiäiskinkku on kyllä erikoinen juttu, onko ihan 7-8 kilon luokkaa?

Puolkas lohi voi painaa 3 kiloa.

• Anonyymi00038

SIlloin kun lapset olivat vielä kotona laitettiin kotiin aina pääsiäiskoristeet keltaisista verhoista lähtien. Lapset kävi virpomassa ja syötiin aina lammaskaalta ja muita pääsiäisruokia

Nyt puolison kanssa kahdestaan laitan vielä muutaman rakkaan pääsiäiskoristeen ja ostan narsissit. Kolme päivää pääsiäisestä menee aina lasten luon matkustaessa ja vietämme heidän kanssaan aikaa mm. kulttuurin ja hyvän ruuan merkeissä heidän kotipaikkakunnallaan

• Anonyymi00039

On niin monta ruokarajoitusta munuaisten vaikeam vajaatoiminnan takia, juuri mitään ei saisi syödä..

• Anonyymi00042

Täällä löhöän, syönyt pashaa ja karkkeja.
      Väsynyt olo.

• Anonyymi00043

Pääsiäinen ei ole koskaan merkinnyt ruokataloudessamme mitään.
      Joulunkin merkitys loppuin aikanaan kahteen kinkkujouluun.
      Syksyisi, ennen Karjaportin auton tuloa, kävin teurastamassa tuttavani lampolassa 10 keväällä syntynyttä karitsaa.
      Yhden sain ostaa hyvin halvalla. Teurastettujen lihapaino oli noin 20kg.
      Paloittelin valmiiksi ajatellen käyttötarkoitusta.
      Takakoipi oli vakio jouluruokamme.
      Harkitusti käyttäen riitti herkullista lihaa kevättalveen saakka. 2 kasvavaa penskaa.
      En tuhlannut edes huonompia paikkoja lammaskaalikeittoon. Pataruokiin kylläkin.
      Kun tuo harrastus loppui lampoloiden lopettamisen myötä, kokeilin Uuden Seelannin viulua mutta vartailukohde oli sille epäkiitollinen. Vahinko, että lammas on meillä vain sesonkituote. Herkullista, hienosyistä lihaa.

Joulusesongista. Ennen karitsoja ehti joulupöydässämme olla kahtena vuotena kinkku. Sitten kaksi kalkkunaa ja sillä siisti.

• Anonyymi00045

Valmistelin perjantain ateriaa. Keltainen liina, päälle hopeinen kaitaliina, siihen kattaus päälle. Lukaisin pastan teon, on vierähtänyt muutama vuosi edellisestä. On karitsan, naudan ja sian lihaa. Jos jää, annostelen pakasteeseen. Mämmiä ja pashaa. Ja eikö mitä, huomasin pakasteessa joululta jääneen voitakinan, ja luumuhillokin näkyi kaapissa. Laitan joulutortut kahvin kanssa ja sen pashan. Siitähän tulee semmoinen kakkumainen kun pidän yön kahvisuodattimissa tiivistymässä. Saas nähdä mitä nyt unohdan kun taidot hapertuvat, jouluna unohdin suolan puurosta.

• Anonyymi00046

Mämmiä on kaupoissa, kunpa näkisi trullejakin pihoilla, se olisi hienoa.

• Anonyymi00047

Tänään on Kiirastorstai. 🕯 🌿

Ajattelin ensin lähteä kirkkoon, mutta koska aihe on niin pikimusta, niin luulenpa, että vietän ensi illan hiukan vähemmän surullisissa tunnelmissa. Olen kerran ollut kiirastorstaina, muistan, että se oli melko kauhea kokemus.

Eilen tuli verkkokauppatilaus, tilasin mukana narsisseja sekä hollantilaisia pajunkissoja.

Muutoin olen aika väsynyt, en jaksaisi millään lähteä ulos.

• Anonyymi00048

Hiljentyminen on se mulle tärkein juttu pääsiäisenä jonka jälkeen tulee suklaamunat ja pääsiäiskokko. Isän kanssa yhdessä olo. Hiljentyminen jolla kunnioitan Jeesusta ja henkimaailmaa&edesmenneitä.

• Anonyymi00049

Olet Pohjanmaalla.´uskoajseni, ja
        oi kuinka mieli tekisi sinne pohjanmaan maisemiin, pellolle risuista ja jätepuista kootulle kokolle.
        Oli vuosi 2010 kun ajelin yksin Lapista kohti etelää ja kotia,
        Ajoin tuttua tietä, poikkesin tätini talolla,pitkästä aikaa, ja näin jokivarressa pellolla kuinka kylän väki nautti Pääsiäskokosta..
        Oli joki välissä, pysähdyin tien varteen ja haistelin savua.
        Ilo sekin.

Juhannuskokkoja on ollut, mutta tulee varmaan vielä ainakin kerran mahdollisuus nauttia pääsiäiskokosta.
        Iloa Sinulle ja Isällesi. Mukavaa yhdessäoloa Pääsiäisen vietossanne.

• Anonyymi00050
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Olet Pohjanmaalla.´uskoajseni, ja
        oi kuinka mieli tekisi sinne pohjanmaan maisemiin, pellolle risuista ja jätepuista kootulle kokolle.
        Oli vuosi 2010 kun ajelin yksin Lapista kohti etelää ja kotia,
        Ajoin tuttua tietä, poikkesin tätini talolla,pitkästä aikaa, ja näin jokivarressa pellolla kuinka kylän väki nautti Pääsiäskokosta..
        Oli joki välissä, pysähdyin tien varteen ja haistelin savua.
        Ilo sekin.

Juhannuskokkoja on ollut, mutta tulee varmaan vielä ainakin kerran mahdollisuus nauttia pääsiäiskokosta.
        Iloa Sinulle ja Isällesi. Mukavaa yhdessäoloa Pääsiäisen vietossanne.

Kyl pohojanmaan ihmisiä oon että täällä arvostetaan suoruutta, joskus jopa liiankin suoria olemme. Ja kokot tunnetusti pohojanmaan perinteenä.

• Anonyymi00051

Jeesuksen suorittaman ihmiskunnan syntien sovitustyön muistopäivät. 🕯️

Tänään, Kiirastorstai-iltana, suunnilleen juuri tähän kellonaikaan, Hän istuutui juutalaiselle sapattiaaton illalliselle ja asetti sillä nk. Herran Pyhän Ehtoollisen. Illallisen jälkeen Hän meni puutarhaan rukoilemaan. Tämä rukous tunnetaan nimellä Kristuksen Ylimmäispapillinen rukous, Hän puhui Isälle tulevasta kärsimyksestään ja rukoili mm. seuraajiensa puolesta.

Juudas taas lähti jo kesken illallisen ja meni kavaltamaan Jeesuksen, palkaksi juutalaiselta tempelipapistolta hän sai 30 hopearahaa. Pian hän jo katui tekoaan, mutta se oli liian myöhäistä, Jeesus oli jo vangittu. Hän heitti rahat juutalaisen papiston eteen lattialle, meni ja hirtti itsensä hypäten kallion reunalta niin, että hänen vatsansa repesi ja sisälmykset valuivat ulos.

Jeesus vietiin roomalaiseen vankilaan, jossa sotilaat pilkaten "kruunasivat Hänet kuninkaaksi", väänsivät "kruunun" paksusta teräväpiikkisestä ohdakkeesta, sylkivät ja pahoinpitelivät, kiduttivat Häntä.

Ilm. jostakin näistä Kristuksen ristiinnaulinneesta sotilaasta tuli myöhemmin kristitty Jeesuksen seuraaja. Hänen nimensäkin tiedetään. (Mm. ortodoksi.netissä on paljon kirkkohistoriallista tietoa.)

Näin siis tänä Kiirastorstai-iltana.

• Anonyymi00055

Jeesus ristiinnaulittiin roomalaisella, nk. kolmannella hetkellä = tunnilla = klo 9.
        Hän kuoli 9. hetkellä = klo 15.

Huhhuh. Kohta se on ohi... Sitten vain ylösnousemusta odottelemaan.

• Anonyymi00052

Lauantaina olisi klo 21 Via dolorosa Senaatintorilla, uusi näyttelijä pääroolissa. Mukana myös menneiltä vuosilta näyttelijöitä. On niin myöhään ettei vanha jaksa, jalkoihin jäisin mukulakivillä. Televisio esittänee.
      Seurasaaren pääsiäistulille sopii paremmin.
      Hyvää pääsiäisen aikaa!

• Anonyymi00056

En ole koskaan käynyt katsomassa tuota näytelmää. Voin huonosti.
        Asiasta on kuullut ja kuulee muutoinkin ihan riittävästi.

Tämä on sympaattinen elokuva Jeesuksen elämästä ja kuolemasta, ei mässäile raakuuksilla:

The Gospel of John / Johanneksen evankeliumi: ☦ ✝
        https://www.youtube.com/watch?v=eOkUh7NkUV0

Asetuksista saa myös engl.kielisen tekstityksen. Helpottaa seuraamista.
        🌿

• Anonyymi00053

Pässiäinen, sanoi perilliseni.

• Anonyymi00054

Hiljaa on oltava, vaikka onkin piiskauspäivä.

• Anonyymi00057

Ei päässyt sade minua piiskaamaan piiskauspäivänä. Muutama hento pisara tuli ulkoilun aikana. Harmaa päivä ja nyt sataa vähän enemmän. Se tekee hyvää heräävälle luonnolle ja puhdistaa katuja.
      Lapsiperheitä oli menossa Talvipuutarhaan. Näinköhän siellä tänäkin vuonna on juuri kuoriutuneita tipuja.
      Akateemiseen kirjakauppaan jouduin odottamaan ja jono syntyi. Avattiin vasta 12 aikaan kuten keskustan tavaratalot.
      Mukavaa, kun ihmisiä oli liikkeellä säästä ja pitkästä perjantaista huolimatta.
      Mandariinisorsiakin nähty, uutisoitiin.

• Anonyymi00058

Ei ole pitkäperjantai kuin ennen, nyt on kaikki paitsi kirjastot auki.

• Anonyymi00061
        Anonyymi00058 kirjoitti:

Ei ole pitkäperjantai kuin ennen, nyt on kaikki paitsi kirjastot auki.

Itselläni tämä on kyllä olut ihan sisätiloissa oloa, en ole ollut näkemässä mikä on auki tai kiinni. Vietän juhlapyhiä aina omien tapojeni mukaisesti.

Nyt tänään on sitten nk. "lankalauantai", luulisin. Arkipäivä pyhäpäivien välissä.

"Kristus on kuolleena haudassa" joten tänään kulkivat muinaiset Pohjanmaan noidat / trullit talosta taloihin pummaamassa karkkia tai kepposta.

Olivat eri keppostelijoita kuin Palmusunnuntain (ortodoksi-) kristityt virpojat.

• Anonyymi00062
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Itselläni tämä on kyllä olut ihan sisätiloissa oloa, en ole ollut näkemässä mikä on auki tai kiinni. Vietän juhlapyhiä aina omien tapojeni mukaisesti.

Nyt tänään on sitten nk. "lankalauantai", luulisin. Arkipäivä pyhäpäivien välissä.

"Kristus on kuolleena haudassa" joten tänään kulkivat muinaiset Pohjanmaan noidat / trullit talosta taloihin pummaamassa karkkia tai kepposta.

Olivat eri keppostelijoita kuin Palmusunnuntain (ortodoksi-) kristityt virpojat.

Lankalauantaihin herättiin kirkkaaseen auringonpaisteeseen, kylmähkö nollakelin raikas tuuli.

• Anonyymi00060
      • Anonyymi00072

Oye mi canto.

• Anonyymi00063

Pohjois-pohojanmaalla(nivala) aamuherätys täällä 8.00.
      Kahvit ja mämmiä(kerman kanssa) ja yksi pala paistettua seitikalaa mustapippurin ja valkopippurin maustettuna + suola.

Sen jälkeen avasin netin ja kuuntelin musaa (mm huumorigansgstaräppiä ja post -hardcore&emo &screamo rokki) , kunnes noin yheksän aikaan keitin toiset kahvit ja pikkupalan musersin piparinnurkasta.

Kello 10.30 oli päivän eka lämmin ateria(lounas) jolloin söin toissa päivän tummamakaroonia verilättyjen, puolukkahillon, karpalo-puolukkasillin, ruskeankastikkeen ja ruisleivän kera. Ruisleivän päällä kalkkunasiivumakkaraa. Juomana vettä ja maitoa.
      Sen päälle keitin nyt kahvit.

kaksi lootaa mämmiä. Kymppimämmiä molemmat joista toinen luomumämmiä.
      Kymppimämmi ei edes mun suurin lempparimämmi koska aavistuksen liian sokerista mämmiä. Se eräs toinen mämmi on mun lemppari mutten löytäny sitä kaupasta. Ois varmaan pitäny yrittää vain etsintää niin oisin löytäny jostain kaupasta varmasti varmaankin. Mut kyl tää kymppimämmi on ihan jees toki.

Kuunnellut musaa koko aamun ja pirkka-Pekka peteliuksen ja Pedro hietasen sketsejä (esim yömyöhä ja dokulamppu). Älykästä huumoria!

• Anonyymi00068

Joo, pojat osaa, gluteenitonta mämmiä söin kermaviilin kera.

• Anonyymi00064

Munia olen maalannut - huonoimmin onnistuneen pistin poskeeni.

• Anonyymi00065
      • Anonyymi00066

Roomassa ei taida olla kesäaika. Alkaakohan messu Suomen aikaa klo 22?

• Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Roomassa ei taida olla kesäaika. Alkaakohan messu Suomen aikaa klo 22?

LIVE-videolla näkee, että väkeä alkaa kuitenkin jo kokoontua Pietarin kirkon aukiolle.

• Anonyymi00071
        Anonyymi00067 kirjoitti:

LIVE-videolla näkee, että väkeä alkaa kuitenkin jo kokoontua Pietarin kirkon aukiolle.

Se siitä, ja ens vuonna uusiksi.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Muuten Katolinen kirkko on saatanan kirkko. Papit pedofiileja.
        Joulu on saatanpalvojien juhla. Eikä Jesus syntynyt silloin..

• Anonyymi00069

Vielä jaksaa juhlia pääsiäistä.

• Anonyymi00075

Itse äsken poistelin pääsiäiskoristeita. Osa ruohoistakin pitää heittää pois.

Nyt sitten Vappua odottelemaan. 🎈 En vappuaattoisin lähde minnekään, vietän sen aina kotona. Pihagrillille mahd. sytytetään tuli, vien sille oman makkaranpätkäni paistumaan ja istun naapurien kanssa. Jos jaksan, saatan vappupäivänä lähteä kaupungille, mutta minne siellä? Jokin tapahtuma?

Poliittinen tilaisuus vai Jeesus-tilaisuus mahd. Narinkkatorilla? Vassareiden marssi on aina komeaa katseltavaa, joskaan demokratiasta ei enää voi puhua.

Narinkkatorilla taas tapaisin ehkä parit tutut.

Millekään marsseille en kuitenkaan itse lähde, ei jalat jaksa.

• Anonyymi00076
        Anonyymi00075 kirjoitti:

Itse äsken poistelin pääsiäiskoristeita. Osa ruohoistakin pitää heittää pois.

Nyt sitten Vappua odottelemaan. 🎈 En vappuaattoisin lähde minnekään, vietän sen aina kotona. Pihagrillille mahd. sytytetään tuli, vien sille oman makkaranpätkäni paistumaan ja istun naapurien kanssa. Jos jaksan, saatan vappupäivänä lähteä kaupungille, mutta minne siellä? Jokin tapahtuma?

Poliittinen tilaisuus vai Jeesus-tilaisuus mahd. Narinkkatorilla? Vassareiden marssi on aina komeaa katseltavaa, joskaan demokratiasta ei enää voi puhua.

Narinkkatorilla taas tapaisin ehkä parit tutut.

Millekään marsseille en kuitenkaan itse lähde, ei jalat jaksa.

Hgin Työväen Vappu 2026:
        https://helsinki.vasemmisto.fi/event/helsingin-tyovaen-vappu-2026/

PerSut Helsinki 2026:
        https://helsinki.perussuomalaiset.fi/
        - Vapusta ei vielä mainintaa.

Jeesus-Marssi-tapahtuma, Senaatintori 2026:
        https://jeesus-marssi.fi/
        - Onkin jälleen Senaatintorilla (ei Narinkkatorilla).

Tuo, lähinnä helluntailaisten vetämä ohjelma, on kaikkea muuta kuin "yhteiskristillistä", on lähinnä heidän oman uskontonsa hömppää, enkä itse tekohengellisen tapahtumansa vuoksi sinne lähtisikään. Mutta siellä monet uskovaiset tapaavat toisiaan: itsellänikin parit luterilaiset kaverit, jotka menevät sinne myös muita kavereitaan tapaamaan. Heidän näkemisensä vuoksi tuonne lähtisinkin, en muutoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      17
      5083
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      101
      2311
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      135
      1998
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      48
      1868
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1670
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      55
      1266
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      116
      944
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      841
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      303
      831
    10. Kaupungin yt

Honkolan tai hietaman koulu suljetaan. Säästölistalle on nostettu muun muassa Honkolan tai Hietaman koulun toiminnan l
      Äänekoski
      24
      654
    Aihe