Pääsiäinen

Anonyymi-ap

🌿🐥 Miten vietät pääsiäistä vai vietätkö mitenkään erityisesti?

Itselläni ja lapsuuden kodissanikaan ei ole ollut mitään hirveän juhlavia pääsiäisenviettoseremonioita. Ohraruohoa istutin, se kasvoi nopeasti ja laitoin siihen sitten tipuja ja höyheniä koristeiksi.

Pääsiäisruokia syön eli mämmiä, pashaa ja suklaata ym. Muutoin en mitenkään kata juhlavasti tai tee jotain lammaspaistia tmv.

Aion ulkoilla ja pajunkissoja menen etsimään.

Oma pääsiäiseni on hengeltään kristillinen sekä ulkoisesti suomalaisperinteinen. Aion katsoa telkusta ohjelmaa mahd. Vatikaanista ja / tai ortodoksisesta palveluksesta. Muutoin pääsiäisen nk. kristillinen sanoma on järkyttävän julma, enkä halua ajatella sitä kovin tarkasti. Mutta sillai juhlavasti yritän asennoitua.

Ajatelen tätä myös aurinkoisena kevään juhlana. 🌞💐🐇

8

100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00002
      UUSI

En vietä pääsiäistä.

Kuten en muutenkaan mitään pakkopileitä. Mutta pääsiäisen aikoina kaupoissa saatavissa hyvin lammasta. Pidän lampaanlihasta, joten toki sitä ostan, kun kerran helposti saatavissa. Savukaritsaa jo palanen mennyt, pitää ostaa lisää ja varmastikkin jotain paistia myös tehdä. Lammaskaali...

Ei mulla mitään mämmiäkään vastaan ole, mutta ilmankin kyllä pärjää.

=DW=

• Anonyymi00003
      UUSI

Pääsiäinen hiljentymisen juttu kun uskovaisjuttu minulle pääsiäinen ja vasta sen jälkeen tulee muut kuten kahvipöydän herkku pasha. Pashaa pitää olla aina pääsiäisaikaan mut parina viime vuotena en ole malttanut odottaa pääsiäiseen asti pashantekoa vaan tehnyt kaksi viikkoa etuajassa ja tälläki kertaa tein ensin yhden erän pashaa kaksi viikkoa sitten ja noin viikko sitten tein toisen eräs pashaa ja tää kaikki siksi kun en pysty malta oottaa pääsiäiseen koska oon perso pashalle =)

Mämmi tietenkin ja mämmin kanssa pitää olla kermaa sillä muuten se ei ole mämmiä.

Ruokana ihan sitä tavallista mitä ruukaaan tehdä ettei ole mitään erityistä pääsiäiseen liittyvää ruokaa.

Ja eiköhän tosa isäukon kanssa käyvä pääsiäisajelulla kun nähhään pääsiäiskokkoja . Itse tehtihin viimeks pääsiäiskokko vuonna 1995. Täällä päin perinne pääsiäiskokko.

Mut ylivoimaisesti pääsiäisen kovin juttu on henkisyys&uskonasia. en ole lahkouskovainen mutta uskon henkimaailmaan koska oon tekemisissä sen kanssa koko ajan 24/7 koska lähimmäinen kuoli 6 vuotta sitten niin hän on koko ajan minun kanssa läsnä ja on minun turva heikkoina hetkinä esim.

• Anonyymi00007
        UUSI

Varmasti kauniita nuo Pohjanmaan pääsiäistulet, niilläkin on taikauskoinen merkitys: karkottaa pahoja henkiä.

Sulla on lähimmäinen vierellä. Itse en tunnista lähelläni kuin ehkä enkeleitä, en heille muutoin juttele, paitsi jos tarvitsen apua jossain asiassa. Mutta juttelen päivittäin kuolleille koirilleni, heidän valokuvilleen, aivan kuin olisivat tuossa vierellä, jaloissani pyörimässä: "Omat rakkaat!".

• Anonyymi00008
        UUSI
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Varmasti kauniita nuo Pohjanmaan pääsiäistulet, niilläkin on taikauskoinen merkitys: karkottaa pahoja henkiä.

Sulla on lähimmäinen vierellä. Itse en tunnista lähelläni kuin ehkä enkeleitä, en heille muutoin juttele, paitsi jos tarvitsen apua jossain asiassa. Mutta juttelen päivittäin kuolleille koirilleni, heidän valokuvilleen, aivan kuin olisivat tuossa vierellä, jaloissani pyörimässä: "Omat rakkaat!".

minulla on henkimaailmaan 24/7 yhteys eli oon koko ajan läsnä henkimaailman kanssa = mun kissani joka eli onnellisen elämän oltuaan maan päällä 19 vuoden ajan ja eläinlekuri nukutti sen pois.

Henkimaailma on uskaltaisin sanoa 100% totta mutta usein kyynikot ja tieteisiin uskovat eivät meinaa uskoa meidän puheita vaan suattavat pitää meitä omalaatuisina.

Minä sanon aina heille sen että sitten uskotte jos omalle kohralle käy näin kuten minulle ja monille muille on käynyt , sinä mukaanlukien.

kissani henkimaailmassa täällä mun ja isäni luona , on minulle suuri onnellisuuden, rauhan, rakkauden ja turvallisuuden tuoja, kuin enkeli tavallaan.

• Anonyymi00003
      UUSI

Pääsiäisen alusviikko on ollut kotona suursiivouksen aikaa.
      Talvihorroksesta päästiin ja pölyistä.
      Kaikki matot ja päälliset vietiin ulos tuulettumaan.
      Ikkunat pestiin, verhot vaihdettiin.
      Suurempi siivous kuin jouluna.
      Mämmirasiat mummo teki itse, niinkuin mämminkin.
      Sitä syötiin paksun kerman ja sokerin kanssa.
      Ruoka oli liharuokaa, mutta ei koskaan lammasta.
      Puhuttiin villasukkien mausta.
      Joskus pitkät pyhät uuvuttivat ja tylsistyttivät.
      Riippui tietenkin ulkoilmoista.

• Anonyymi00005
        UUSI

Meillä samankaltaiset perinteet: äiti ei koskaan tehynyt lammasta, "koska maistuvat villasukilta", joten en ole itsekään tottunut lampaaseen. En muista olenko koskaan muualla syönyt. Samoin lipeäkalan kanssa: söin sitä mahdollisesti eka kerran kun joku vuosi sitten olin joulun aikaan sairaalahoidossa (polvien tekonivelleikkaus),

Koska touhuan siivouksiani aivan yksin, tei pääsiäisen alun kevätsiivouksen joa jokin aika sitten, hitaasti, huoneet kerrallaan, perusteellisesti. Pesin pienet matot koneessa.

Mämmiä syön kerman ja sokerin kanssa.

• Anonyymi00006
        UUSI
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Meillä samankaltaiset perinteet: äiti ei koskaan tehynyt lammasta, "koska maistuvat villasukilta", joten en ole itsekään tottunut lampaaseen. En muista olenko koskaan muualla syönyt. Samoin lipeäkalan kanssa: söin sitä mahdollisesti eka kerran kun joku vuosi sitten olin joulun aikaan sairaalahoidossa (polvien tekonivelleikkaus),

Koska touhuan siivouksiani aivan yksin, tei pääsiäisen alun kevätsiivouksen joa jokin aika sitten, hitaasti, huoneet kerrallaan, perusteellisesti. Pesin pienet matot koneessa.

Mämmiä syön kerman ja sokerin kanssa.

joo hyi olkoon villasukkamainen maku, heti ensipuraisi on pistävän kitkerä , villasukkamainen eikä jälkimaku muutu paremmaksi mutta älykäs ja taidokas kokki saattaa tosin valamistaa sellaisen lammasruoan jossa villaisuus ja pisteliäs maku saadaan poies eri konstein.

juu mämmi pithää olla kerman kera =)

ja pashaa pitää olla.

Kymppimämmit on niin sokerisen makeita etten paa niihin koskaan sokeria.

pääsiäisenä täällä paljon suklaamunia myös.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      215
      3994
    2. Maahanmuuttajien vaikutus Suomen valtiontalouteen positiivinen

Maahanmuuttajat maksavat enemmän tuloveroja kuin saavat tulonsiirtoja. Eroavat persuista tässä suhteessa. Persuista o
      Maailman menoa
      119
      3442
    3. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      277
      2780
    4. Kesäaika on normaaliaika...

...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul
      Maailman menoa
      261
      2330
    5. Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa

taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta
      Maailman menoa
      81
      1976
    6. Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?

Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva
      Ähtäri
      43
      1659
    7. Ulkomaalaistaustaiset tulevat kalliiksi yhteiskunnalle.

Selvitys: Ulkomaalaistaustaiset saivat selvästi enemmän työttömyysetuuksia ja toimeentulotukea kuin suomalaistaustaiset.
      Maailman menoa
      38
      1646
    8. Ähtärin päättäjät

Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b
      Ähtäri
      53
      1397
    9. Tulen hulluksi hänestä

Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu
      Ikävä
      70
      1308
    10. Ensimmäinen kuukausi palkatatta

Siis ei jumankauta näitä kokoomuksen ehdoituksia. Nytkin joku Otto Meri ehdoittaa, että ensimmäinen kuukausi pitäisi ty
      Kansallinen Kokoomus
      108
      1144
    Aihe