Jos lopetan epilepsialääkityksen omin päin, mitä voi seurata?

Anonyymi-ap

Tilanne: diagnosoitu epilepsia muutamia vuosia sitten, siihen määrätty elinkau.. siis elinikäinen lääkitys. Olen epäillyt alusta asti sitä, onko diagnoosi oikea. Usean vuoden ajan olen syönyt lääkettä, omasta pyynnöstäni sen määrää on tiputeltu mutta ei suostuttu poistamaan. Kohtauksia en ole saanut tuona aikana, ja epäilen että kyse ei ole ollut kohtauksesta silloinkaan, kun olen päätynyt sairaalahoitoon diagnosoitavaksi. Perustelut tähän löytyvät, mutta lääkäreitä ei ole kiinnostanut kun kontrollikäynneillä olen yrittänyt puhua tästä.

Lopetin lääkityksen pari kk sitten. Kohta olisi taas kontrollikäynti. Uskallanko sanoa, että en enää syö lääkkeitä, ja toivon vaikka lääkkeetöntä hoitoa? Voiko lääkäri olla niin ikävä henkilö, että ottaisi minulta vaikka ajokortin pois kun ei lääkkeet maistu, tai jotain muuta, nuhtelua vakavampaa?

18

259

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Millä perusteella sinulla todettiin epilepsia? mitä tutkimuksia tehtiin?

• Anonyymi00003

Olin kaatunut sänkyni viereen, tai vaihtoehtoisesti tippunut sängystä. Maannut matolla arviolta 0-12 tuntia, herännyt sitten kuhmu päässä, lihakset kipeänä ja saatoin olla henkisestikin hieman hidastunut. Parin päivän päästä veli halusi viedä tutkimuksiin, kun valitin lihasjumia. Eeg:ssä löytyi jotain. Magneettikuvassa ei mitään. Selkäydinnäytteessä ei mitään.

Miksi epäilen diagnoosia? Olin ollut vahvassa humalatilassa, tullut baarista kotiin ja luulen, että olen kaatunut, lyönyt pääni ja taju on mennyt. Vuosi sitten todettiin myös uniapnea. Mitä jos olenkin maannut hapenpuutteessa sen ajan kun olen maannut? Ennen tapausta oli myös fyysisesti ja henkisesti raskasta aikaa. Mielestäni tässä on ollut altistavia tekijöitä, joiden vuoksi tapaus on tapahtunut. Silloin diagnoosi olisi kai lähinnä eeg:n perusteella tehty, ja sen kai ei pitäisi riittää diagnoosiin? Lääkäriä vaan ei tunnu kiinnostavan, kun yritän näitä selittää.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Olin kaatunut sänkyni viereen, tai vaihtoehtoisesti tippunut sängystä. Maannut matolla arviolta 0-12 tuntia, herännyt sitten kuhmu päässä, lihakset kipeänä ja saatoin olla henkisestikin hieman hidastunut. Parin päivän päästä veli halusi viedä tutkimuksiin, kun valitin lihasjumia. Eeg:ssä löytyi jotain. Magneettikuvassa ei mitään. Selkäydinnäytteessä ei mitään.

Miksi epäilen diagnoosia? Olin ollut vahvassa humalatilassa, tullut baarista kotiin ja luulen, että olen kaatunut, lyönyt pääni ja taju on mennyt. Vuosi sitten todettiin myös uniapnea. Mitä jos olenkin maannut hapenpuutteessa sen ajan kun olen maannut? Ennen tapausta oli myös fyysisesti ja henkisesti raskasta aikaa. Mielestäni tässä on ollut altistavia tekijöitä, joiden vuoksi tapaus on tapahtunut. Silloin diagnoosi olisi kai lähinnä eeg:n perusteella tehty, ja sen kai ei pitäisi riittää diagnoosiin? Lääkäriä vaan ei tunnu kiinnostavan, kun yritän näitä selittää.

hapenpuute vaurioittaa aivoja 4-6 minuutissa. Joten mitäköhän 12 tunnin hape puute mahtaa vaikuttaa? EEG:llä selvitetään, ovatko kohtaukselliset oireet epileptisiä.Se voi paljastaa aivojen poikkeavaa toimintaa, vaikka tutkimushetkellä ei olisi käynnissä kohtausta.

ei kait se humala ole enää parin päivän kuluttua ole vaikuttanut sun aivoissa?

• Anonyymi00016
        Anonyymi00006 kirjoitti:

hapenpuute vaurioittaa aivoja 4-6 minuutissa. Joten mitäköhän 12 tunnin hape puute mahtaa vaikuttaa? EEG:llä selvitetään, ovatko kohtaukselliset oireet epileptisiä.Se voi paljastaa aivojen poikkeavaa toimintaa, vaikka tutkimushetkellä ei olisi käynnissä kohtausta.

ei kait se humala ole enää parin päivän kuluttua ole vaikuttanut sun aivoissa?

No selvin päin kyllä olin jo eeg-tutkimuksessa.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00016 kirjoitti:

No selvin päin kyllä olin jo eeg-tutkimuksessa.

Edelleen sinulla on potilaana oikeus kieltäytyä hoidosta.

• Anonyymi00002

Sinulla ei ole epilepsia niin minkä takia hakeuduit lääkäriin? Sinulla on potilaana itsemääräämisoikeus ja oikeus kieltäytyä hoidosta.

• Anonyymi00004

Niin, kommentoinkin jo tuohon aiempaan, että lihakset olivat jumissa, ehkä henkisestikin jotenkin hidastunut? En hakeutunut itse tosiaan lääkäriin. Diagnoosinkin haluaisin pois, mutta se saattaa olla vielä vaikeampaa..kunhan ei lääkkeitä tarvitsisi syödä. Miksi söisin lääkkeitä jos tunnen etten tarvitse niitä. Sori, en intä tässä mitään vaikka näyttää siltä :D.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Niin, kommentoinkin jo tuohon aiempaan, että lihakset olivat jumissa, ehkä henkisestikin jotenkin hidastunut? En hakeutunut itse tosiaan lääkäriin. Diagnoosinkin haluaisin pois, mutta se saattaa olla vielä vaikeampaa..kunhan ei lääkkeitä tarvitsisi syödä. Miksi söisin lääkkeitä jos tunnen etten tarvitse niitä. Sori, en intä tässä mitään vaikka näyttää siltä :D.

Juuri lääkkeiden ansiosta tunnet, ettet tarvitsisi niitä. Kun jätät lääkkeet pois, kohtauksia alkaa taas tulla. Tässä on siis kaksi vaihtoehtoa, joko lääkkeet tai kohtaukset. Kumman valitset?
        Lääkkeetöntä hoitoa ei tietääkseni epilepsiaan ole.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00004 kirjoitti:

No mene uudelleen tutkimuksiin

• Anonyymi00010
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Juuri lääkkeiden ansiosta tunnet, ettet tarvitsisi niitä. Kun jätät lääkkeet pois, kohtauksia alkaa taas tulla. Tässä on siis kaksi vaihtoehtoa, joko lääkkeet tai kohtaukset. Kumman valitset?
        Lääkkeetöntä hoitoa ei tietääkseni epilepsiaan ole.

Jos olisin varma siitä epilepsiasta, söisin varmaan lääkkeeni melko mukisematta kuten nytkin tein monen vuoden ajan. Mutta uskon, että kevyehköin perustein tehty diagnoosi. Toisaalta lääkärit eivät tienneet, mitä ennen tilannetta oli tapahtunut (humalatila ja pidemmällä aikavälillä raskasta aikaa). Kun ne eivät tulleet mieleen itsellekään heti alkuunsa, niin vaikea saada kerrottua niitä enää, niin että diagnoosia voisi vaikka poistaa.

• Anonyymi00013

Kannattaa kysyä neurologilta tuota asiaa! Mitään lääkärin määräävää lääkettä ei tulis lopettaa ominpäin!

• Anonyymi00008

Miksi sä juot kun sulla on uniapnea? eikö lääkäri kertonut miten alkoholi vaikuttaa ?

• Anonyymi00009

Uniapneadiagnoosi tuli vuosi sitten, epilepsiadiagnoosista kohta 7 vuotta. Eli en tiennyt 7 vuotta sitten uniapneasta, ei ole edes ylipainoa josta olisi voinut sellaista epäillä.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Uniapneadiagnoosi tuli vuosi sitten, epilepsiadiagnoosista kohta 7 vuotta. Eli en tiennyt 7 vuotta sitten uniapneasta, ei ole edes ylipainoa josta olisi voinut sellaista epäillä.

miten sun uniapneaa hoidetaan

• Anonyymi00012
        Anonyymi00009 kirjoitti:

eli sinä lopetit juomisen kun sait uniapnea diagnoosin

• Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

miten sun uniapneaa hoidetaan

Cpap-laitteella, hyvin on mennyt sen kanssa

• Anonyymi00015
        Anonyymi00012 kirjoitti:

eli sinä lopetit juomisen kun sait uniapnea diagnoosin

No en, mutta viime kuukausina alkanut vähentää alkoholin käyttöä vähän enemmän. En nyt mikään suurkuluttaja aiemminkaan ole ollut, mutta oli varaa vähennellä.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00015 kirjoitti:

No en, mutta viime kuukausina alkanut vähentää alkoholin käyttöä vähän enemmän. En nyt mikään suurkuluttaja aiemminkaan ole ollut, mutta oli varaa vähennellä.

Tiesitkö miten alkoholi vaikuttaa uniapneaan

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      320
      1802
    2. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      83
      1277
    3. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1274
    4. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      134
      1147
    5. Muistatko kaivattusi

Syntymäpäivän? Päivämäärä riittää. 🌹
      Ikävä
      79
      937
    6. Minkälaisessa asennossa

Haluaisit kaivattusi kanssa olla?
      Ikävä
      85
      871
    7. Sinä siellä lähistöllä

Tahtoisin tutustua paremmin 💫
      Ikävä
      48
      833
    8. Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!

https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro
      Maailman menoa
      118
      794
    9. Mulla on ikävä

sua nainen ja niitä katseita ❤️ Lupaatko, että katseemme kohtaa taas?
      Ikävä
      48
      780
    10. Sitä saattaa vähän hölmöillä

rakkauspäissään, jos tunteita on enemmän kuin osaa käsitellä. Alkuhölmöilyt on söpöä ja sallittavaa.
      Ikävä
      60
      726
    Aihe