Ihmettelen ja kyselen

aivan arkipäiväiväistä ,hautojen hoitoon liittyvää.
Olen istuttanut kukat mieheni haudalle itse ja siellä on kaunis,karpaatinkellojen ja ruusujen peittämä hautakiven edus.
Tämä kesä on ollut kuuma ja päivittäin olen joutunut kastelua hoitamaan.

Pyörällä kuljen noin 10 kilometrin lenkin ja se alkoi ottaa voimille.
Kyselin josko seurakunta voisi ottaa kastelun hoitaakseen,no sehän onnistuu.
Kyselin taksoja ja sain tietää koko kesän kastelu oli 36,50 euroa.
Kysyin tietysti, kun puoli kesää oli kulunut puolitetaanko maksu.
Vastaus oli ,ei.
Ajattelin sitten ottaa kastelun,itseäni säälien.
Tulin kotiin ja puhelinsoitto ,toi 7 euroa lisää laskuun.
Kyselin miksi,vastaus oli hauta on kahden metrin pituinen???
Kysyin mitä se vaikuttaa kukathan vain kastellaan,se vain vaikutti ,peruin hoidon.(onnekseni,vesisateet alkoi)

Kyselin ensi kevättä varten tietoja,kukat istutan itse(on perennoja)pohjatyöt 15 euroa hoito 36,50 ja sitten se 7 euroa ,kun hauta on kaksi metriä pitkä.
Tämä haudan pituus jäi vaivaamaan ,eihän sille rahalle tule mitään vastinetta.
Ruoho leikataan seurakunnan puolesta,kaikilta haudoilta.
Rahassa ei niin suurta,mutta tuo periaatteellinen puoli,hinnottelu ihmetyttää,kuinka on toisilla paikkakunnilla.

14

5354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Magda

Samansuuntainen näkemys ja kokemus on haudan hoidosta, hintakin sama. Olen tehnyt ratkaisun, hoidan itse, teen keväällä pohjatyöt, istutan kukat, käyn joskus kastelemassa kukat.

Seurakunta kastelee koko alueen suihkuilla tarvittaessa ja leikkaa nurmikot ainakin kahdesti kesässä. Jotenkin tuntuu srk hinnottelu olevan korkea kun lisäksi laskuun tulee myös istutettavat kukat.

• zakzak

Omasta kokemuksestani tiedän, että ainakin Helsingissä kyllä kerätään suuret maksut, eikä sitten tehdä haudalle yhtään mitään. Valittaa ei voi, eikä maksua anneta takaisin, vaikka oli valokuvat näyttää hoitamisen laiminlyönnistä.

Kosto on kuitenkin suloinen: Yksi sukumme haudoista on niin vanha, että sopmukseen on merkitty 1800-luvulla "ikuinen haudan hoito ja hautakivien kunnostaminen".

Siitä on mustaa valkoisella, ja vaikka seurakunta mitenkä väittäisi, ettei sellaista sopimusta voi olla, niin sitten vain näytetään paperia. Pari vuotta sitten seurakunta joutui kunnostamaan hautakiven ja oikomaan reunakivet. Se olisi ollut kallis remontti itse hoitaa. :)

• Kysyitkö mitä maksaisi jos tekisit haudan hoidosta pitkän sopimuksen.

Olen maksanut vanhan sukuhaudan hoidosta Malmin hautausmaalla, jossa viimeksi hinta oli 10 vuoden hoidosta kesäkukilla 200 markkaa, maksoin siis markka aikana edellisen maksun, ruusuilla se olisi ollut kalliimpi.

Olen itse miettinyt, jos muutan täältä pois, pitää sopia seurakunnan kanssa hoidosta, mutta hintaa en ole tullut kysyneeksi.

Ovatko hinnat kaikkialla samat, ja tuleeko pitkä sopimus edullisemmaksi. Vanhempieni sukuhauta on iso, mutta sen hoidon on veljeni maksanut, joten hintaa en tiedä. pitääpä kysellä kun juttua tuli.

• zakzak

Äitini kuoli v. 1991. Hän oli maksanut 5 vuoden haudanhoidosta 700 mk Hietaniemen hautausmaalla. - Kuten kerroin, niin hautaa ei hoidettu lainkaan, eikä valituksia otettu vastaan, vaikka 4 eri ihmistä soitti virastoon.

En kertonut ihan kaikkea.

Äitini meni toimistoon ja vaati rahoja takaisin, kun mitään ei ollut tehty. Hänelle vastattiin, ettei hänelle makseta mitään.

Äitini vastasi: "Olen eläkeläinen ja minulla on hyvää aikaa. En lähde tästä mihinkään, ennen kuin saan rahani takaisin."

Sitten hän meni sohvalle istumaan, otti kassistaan ristisanalehden ja alkoi ratkoa sitä. Hän oli myös käynyt kaupassa, joten hänellä oli mukaanaan jotakin syötävää.

Tuntikausien kuluttua hänelle ilmoitettiin, että tomisto suljetaan. Hän vastasi: "Sulkekaa vain. Minähän sanoin, etten lähde tästä mihinkään, ennen kuin saan rahani takaisin."

Hän sai rahansa.

• En tiedä, voisiko omaa kastelukonstiani soveltaa hautausmaalla, esim. jos on tilaisuutta kastella kukkasia 7-10 pv väliajoin.
      Kun olen poissa kotoa ja parvekekukat ja uurnat jäävät omiin oloihinsa, niin järjestän kastelun siten, että täytän tyhjiä juomapulloja, poraan niitä suut alaspäin multaan, josta vesi pikkuhiljaa imeytyy multaan.
      On toiminut hyvin ja kukat näyttävät virkeämmiltä kuin minun kotona ollessa!

Ehkä pullot voisi piilottaa kasvien suojaan, jos käyttää vaikka 33 cl:n pulloja muutaman kappaleen.

• NigAri

Kaikki josta joutuu maksamaan, tuntuu yleensä kalliilta.

Siksi haudan hoitokin maksaa ja jos on suurempi, kaikki suuremmat maksaa enemmän kaikkialla.

Työtunti maksaa todella pienimmillään 25 euroa.
      (kesätyöntekijän palkka)
      Mutta kun siihen tulee aina myös toimistokuluja ja tarvitaan sitä puutarhurin neuvojakin joskus,

On hyvin edullista jos saat 30 euroa tunti palveluksia, kun ota huomioon kirkon työntekijän pitää maksaa kaikki verot ja sosiaalimaksut.

Jokin yksityinen parturi voi unohtaa joka toisen hiustenlaittomaksun ja saa silloin kaiken.

• soilike

Luulen, että olet ollut yrittäjä.
        Monesti olen laskenut tehdyn työtunnin todellista hintaa ja se on paljon minimipalkallakin.
        Kaikki työtätekevät haluavat palkkaa, myös hautoja hoitavat kesätyöläiset

• ex-yrittäjä
        soilike kirjoitti:

Luulen, että olet ollut yrittäjä.
        Monesti olen laskenut tehdyn työtunnin todellista hintaa ja se on paljon minimipalkallakin.
        Kaikki työtätekevät haluavat palkkaa, myös hautoja hoitavat kesätyöläiset

ja työntekijän palkan voi suunnilleen kertoa kahdella, niin saa todelliset kulut. Kaikki täytyy laskea, toimistokulut (puhelin yms.) ottaa huomioon sairaslomat, kesälomarahat, mitä ikinä onkaan. Loppusumma on suuri, päälle alv:t siellä missä se tulee, ja just näiden kustannusten takia palvelusten loppusumma on niin iso. Vika ei ole palvelun tarjoajassa, vaan järjestelmässä joka taas mahdollistaa duunareille ne edut mitä on joskus hankittu, elikä pyörä pyörii ympyrää.

• saara.dma

Varmasti monelle meidän ikäiselle hautojen hoito on sälytetty, vaikka monen voimat jo rupeavat hiipumaan.

Kiinnitin huomioni siihen, että aiot SkillaN käyttää jatkossa perennoja. Minäkin laitoin viime vuonna kurjenpolvia ja ne olivatkin olleet tänä kesänä aika kauniita, mutta nyt ovat kasvaneet liian korkeiksi.

Mikä siis olisi sellainen matala, kuivuutta kestävä monivuotinen, jota voisi käyttää haudalla? Onko teillä kokemuksia?

• sisarukset

kangasajuruohoa.Se kasvaa luonnossa kuivilla kankailla, ei siis tarvitse jatkuvaa kastelua.Sitä täytyy tosin silloin tällöin leikellä ja siistiä, kun se ränsistyy ja kasvaa "ulos"

• kuokkija50+
        sisarukset kirjoitti:

kangasajuruohoa.Se kasvaa luonnossa kuivilla kankailla, ei siis tarvitse jatkuvaa kastelua.Sitä täytyy tosin silloin tällöin leikellä ja siistiä, kun se ränsistyy ja kasvaa "ulos"

Palkatkaa yhdessä vaikka hautapehtoori, maksatte kimpassa palkkaa tyypille, joka hoitaa haudat.
        Niinkuin Tampereella on se aviomies-palvelu, se mies, joka hoitaa "pikkujuttuja" naisille, jotka eivät itse osaa.
        Puhukaa sukulaistenne kesken, joukosta saattaa löytyä vaikka innokas nuori, joka haluaa taskurahoja.
        Vaikka tyyliin 20-50e/kk ja poika/tyttö pitäisi haudan kunnossa.
        Kyselkää. (tai partiosta, jalkapalloseuroilta jne, ne tarvitsevat usein rahaa juttuihinsa. Olisiko parempaa tapaa vanhojen ja nuorten tavata toisiaan)

• kuokkija50+
        kuokkija50+ kirjoitti:

Palkatkaa yhdessä vaikka hautapehtoori, maksatte kimpassa palkkaa tyypille, joka hoitaa haudat.
        Niinkuin Tampereella on se aviomies-palvelu, se mies, joka hoitaa "pikkujuttuja" naisille, jotka eivät itse osaa.
        Puhukaa sukulaistenne kesken, joukosta saattaa löytyä vaikka innokas nuori, joka haluaa taskurahoja.
        Vaikka tyyliin 20-50e/kk ja poika/tyttö pitäisi haudan kunnossa.
        Kyselkää. (tai partiosta, jalkapalloseuroilta jne, ne tarvitsevat usein rahaa juttuihinsa. Olisiko parempaa tapaa vanhojen ja nuorten tavata toisiaan)

tuo vanhukset piti olla "vanhukset" olin niin innoissani ideasta, että!

• kuokkija50+ kirjoitti:

tuo vanhukset piti olla "vanhukset" olin niin innoissani ideasta, että!

Noita vastauksia ,tuossa mitä sanoit voisi olla ideaa,kun vain löytyisi "kimppakaveria".

MdkMdk sinulla myös ihan varteenotettava niksi,näin niitä keinoja löytyy.

Sitten niille jotka puhuivat kustannuksista,en ole toki ajatellut,että kustannuksia ei syntyisi seurakunnillekin,mutta,mutta,,

Maksamme kirkollisveron,voi olla että monikaan ei palveluja käytä, ja nurmiosuuden seurakunta hoitaakin ,kai se on sitä kirkollisveron osuutta.
        Ihmettelin sitä haudan pituuden määritettä,kun siinä en saa vastineeksi mitään,koska sen jo seurakunta hoitaa,mistä se 7 euroa?
        Tällä hetkellä kastelijat kulkevat kiveltä kivelle vetäen letkua perässään,tuikkaavat vettä sinne missä on maksettu lappu,kuinka paljon aikaa vie kastella ohi vedettävä hauta.
        No tietysti muutakin hoitoa haudan kunnossa pitoon kuuluu ja sen olisikin ollut valmis maksamaan,kunnes tuli tämä 7 euroa ja kaksi metriä,siihen kompastuin.

Ajattelen näin,jos hautojen hoito (kastelu) olisi kohtuudessa (ei mitään kaksi metriä maksu,ei mistään)niin aika moni sen ottaisi ja kun niitä letkuja vedetään kumminkin samalla menisi ja rahaa mahtaisi tulla enemmän.
        Toki menisihän aikaa enemmän ,mutta rahaakin voisi tulla enemmän ,ainahan suurempi tilaaja määrä on edukkaampaa,työt menisi niin sanotusti "liukuhihnalla".
        Odottaisin seurakunnilta inhimillistä hinnoittelua, ei maksua tyhjästä,jokainen on valmis maksamaan työstä ja tarvikkeista.

Noista perenjoista,minulla on reunakukkina karpaatikellot ja aikaisemmin kukkivat arovuokot,"sydämmeen" olen laittanut pikkuruusut,hyvän talven jälkeen ne vaativat vain leikkauksen ja lannoituksen.
        Mielestäni kaunis,mutta vettä tarvitsevat.

• Uusi asiassa
        sisarukset kirjoitti:

Äitini kuoli suureksi surukseni viime huhtikuussa.
        Vein hänen haudalleen orvokkeja, no siinähän kävi niin, että ne kasvoivat ensin kovasti ja sitten kuolivat.
        Minulla ei ole asiasta mitään kokemusta. Äitini oli melko nuori kuolessaan (60 v.) ja hän on aina itse aikoinaan hoitanut nin kauniisti sukumme haudat, haluaisin itse hänelle samaa, mutta en tiedä mitä kukat ovat kestävämpiä.
        Mitkä kukat ovat hyviä ja kestäviä eri vuoden aikoina?
        Kesällä? Syksyllä? Keväällä? Talveksi tietenkin hopealehteä, havuja ja punakanervaa.
        Harmittaa todella, kun haluaisin, että äidin hauta olisi kaunis ja sitten kaikki kuitenkin yllättäen kuolee ja kuihtuu jos ei ole kokoajan hoitamassa (eikä minulla ole varaa ottaa hautausmaan palveluja vastaan)
        Sitä paitsi, haluaisin itse hoitaa....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe