Hei vaan 70+, ilmoittaudun tässä näin erikseen, kun en tiedä miten se kohteliaammin tulis tehdä:) Olen 65v, mummeli ja tykkään kirjoitella tänne suomi24.palstoille. En oikein tiedä mikä on käytänne näiden ikärajojen tai - ikäsuosituksien noudattamisesta, mutt ajattelin kuitenkin osallistua myös tänne, koska tämä rajapyykki lähenee "uhkaavasti" :))
Kivaa tätä pääsiäisviikkoa kaikille ja sesonkijuhlan tuntumaa sekä tunnelmia =)
Mämmiä, munia, pashaa sekä kaikkee keltaista & iloista!
https://www.istockphoto.com/fi/valokuvat/p%C3%A4%C3%A4si%C3%A4inen
Ryhmän ikähaarukan noudattaminen
63
593
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kysytkö tosissaan? Mitä väliä.
- Anonyymi00002
Palsta on parin politrukin kovalla työllä muuttunut persujen ja hallituksen haukkumispaikaksi. Mukaan vaan, kunhan pysyy aiheessa....
- Anonyymi00004
pertikki ei ole turkki vaan hesaripostaaja jolla on tilaus sisässä ja päässä
- Anonyymi00007
Sämpylä mummu ps opettele siisti kirjoittelu tapa ei rasismia.
Kyllä voi kirjoitella ihan vapaasti mille ikärajasta välittämättä, kirjoittajat etupäässä anoja, rehelliset nimimerkillä kirjoittavat tunnistaa keitä ikänsä puolesta ovat.
- Anonyymi00005
Kuka viitsii keskustella teidän yhden totuuden jankuttajien kanssa? Teidän päässä ei ole muuta kuin vääristely ja syytteleminen. Täytätte palstan politiikalla, niin et muut aloitukset haihtuu, teidän takia on normaalit keskustelijat myös haihtuneet enimmälti. Kiusantekoa harrastatte.
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kuka viitsii keskustella teidän yhden totuuden jankuttajien kanssa? Teidän päässä ei ole muuta kuin vääristely ja syytteleminen. Täytätte palstan politiikalla, niin et muut aloitukset haihtuu, teidän takia on normaalit keskustelijat myös haihtuneet enimmälti. Kiusantekoa harrastatte.
Ideologinen politiikka ei kiinnosta, talouspolitiikasta voi keskustella mutta miksi tuoda tähän aloitukseen just noita kun kyse oli aivan muusta.
Mumunen aloitus ihan hyvä, pysytään aiheessa.- Anonyymi00028
Anonyymi00005 kirjoitti:
Varmaankin peukutat itse itseäsi. Kukaan muu tuota ei voi ...
- Anonyymi00003
pertikin johdolla rasistin vastainen taistelu ei vaadi ikä tai tieto rajoja eikä rajatuiksia
sen kun vain antaa enään paahtaa täydeltä asiaa ja sen vierestä 60-70-80-90 käypi ihan iliman lupia kyselemäti kuten normielämässälkin. Aiheesta riippuen siis ainakin mulla.
- Anonyymi00006
Joku halusi pilata Mummun viattoman aloituksen.
- Anonyymi00009
Ketään en neuvo mutta minä luen ja vastaan 60-80 -palstoilla. Aloitukset teen 70-palstalle, jota jostain syystä jota en kyllä itsekään ymmärrä, mutta haitanneeko tuo.
Joten Mummuselle, Oikein kiva kun olet mukanamme vaihtamassa ajatuksia!!- Anonyymi00021
70v useampi näkee aloituksen ja jatkaa jos aihe yleishyödyllinen.
80v on hyviä juttuja ollut mutta liikaa kirjoista ja Euroviisuistat asiaa ja jumittaa ajatus ei osalla kulje enää. 60 nuorekkaampia ja heitä kiinnostaa huvit,parisuhde,seks,,.ulkonäkö.
- Anonyymi00010
Olet ilmeisesti kooltasi pienikokoinen, kun käytät mummu-sanasta pienennysmuotoa.
- Anonyymi00011
Näillä saiteilla ei ole mitään rajoitteita. Voit seikkailla aivan kaikissa ikäryhmissä, jos mieli tekee. Sellaista sääntöä ei ole, joka sen estäisi.
- Anonyymi00012
Olisi suotavaa, että kikäryhmään kuulumattomilla olisi jonkun verran ymmärrystä ikäryhmän sielunmaailmasta.
Anonyymi00012 kirjoitti:
Olisi suotavaa, että kikäryhmään kuulumattomilla olisi jonkun verran ymmärrystä ikäryhmän sielunmaailmasta.
Et oo tosissas. Oikeestiko oket sitä mieltä että joka ikäryhmällä ois joku tietty sielunmaailma?
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ikähemmon sielun- ja mielenmaisemaa on ehkä aivan hyvä sekä nuorempien että vanhempien vähän ravistella aika ajoin. Sillä tavalla pysyy freesinä, saa uusia ajatuksia ja voi jopa nuortua.
- Anonyymi00019
Anonyymi00016 kirjoitti:
Ikähemmon sielun- ja mielenmaisemaa on ehkä aivan hyvä sekä nuorempien että vanhempien vähän ravistella aika ajoin. Sillä tavalla pysyy freesinä, saa uusia ajatuksia ja voi jopa nuortua.
Tuo on totta, joku on selvästi jämähtänyt haukkumaan persuja tällä palstalla, todella pahoin jumissa on hänen päänsä.
- Anonyymi00020
Siili25 kirjoitti:
Et oo tosissas. Oikeestiko oket sitä mieltä että joka ikäryhmällä ois joku tietty sielunmaailma?
Ei se jokaisella ikäryhmällä tarvii olla, mutta "ikäryhmissä" on meillä kaikilla lupa odottaa elämänkokemuksen mukaista ja toisia kirjoittajia arvostavaa keskustelua.
- Anonyymi00022
Anonyymi00019 kirjoitti:
Tuo on totta, joku on selvästi jämähtänyt haukkumaan persuja tällä palstalla, todella pahoin jumissa on hänen päänsä.
Tai politiikkaan.
Anonyymi00020 kirjoitti:
Ei se jokaisella ikäryhmällä tarvii olla, mutta "ikäryhmissä" on meillä kaikilla lupa odottaa elämänkokemuksen mukaista ja toisia kirjoittajia arvostavaa keskustelua.
Arvostavaa keskustelua joka ikäryhmässä kyllä mutta määrittele elämänkokemuksen mukainen. Mitetin jotta meillä kaikillahan on elämänkokemuksemme ka onko ikä pelkkä kriteeri arvokkaaseen elämänkokemukseen?
Anonyymi00016 kirjoitti:
Juurikin näin.
- Anonyymi00033
Anonyymi00019 kirjoitti:
Totuudet ovat ainoastaan fakta, ei haukkumista. Niillä asioilla on tietty ero
- Anonyymi00036
Siili25 kirjoitti:
"Et oo tosissas. Oikeestiko oket sitä mieltä että joka ikäryhmällä ois joku tietty sielunmaailma?"
Siiliä lainasin.
Siten luin jatkotkin, joten sanon vain, että kun 80 v pärähtää, niin mieli voi muuttua.
Voisin sanoa, kuin entinen naapuri pojalleen, kun ei tehnyt äitinsä ohjeiden mukaa.
"Muista se ja paina se mieleesi", joten toivoisin samaa, kun mahdollisesti kirjoitellaan vielä 80 ikäisinä. - Anonyymi00044
Siili25 kirjoitti:
Miksi sitten ikähaarukat on, jos jokainen , esim pojankloppi kiertää länkyttämässä suvakismiaan joka palstalla..
Naiset on fiksumpia, mutta nämä miehenalut kyllä pilaa palstat.
- Anonyymi00013
Aloitapa Mummunen elämään terveellisesti, tuntuu vain että pääsy monella terveenä 70v on harvinaista.
Vähennä ainakin suolaa 😍.- Anonyymi00018
Sokerin kannattaa myös vähentää, että ei ole liian makea.
- Anonyymi00023
Suola ei ole vaarallista. Sekin pelottelua. Syökää lihaa,munia,maitotuotteita,marjoja,omenia,juureksia,kasviksia kotimaasta.
- Anonyymi00027
Anonyymi00023 kirjoitti:
Suola ei ole vaarallista. Sekin pelottelua. Syökää lihaa,munia,maitotuotteita,marjoja,omenia,juureksia,kasviksia kotimaasta.
Kyllä se liiallisesti saatuna todellakin on. "Vaarallista".
- Anonyymi00014
Voi sanoa että kaiki eläkkeellä olevat kuuluvat samaan ryhmään.
- Anonyymi00015
Livessäkin pitää ottaa huomioon.ioon, että kasikymppisillä on erilainen kokemuspohja.
Ei tule mieleenkään mennä 80÷palstalle. - Anonyymi00024
Anonyymi00015 kirjoitti:
Livessäkin pitää ottaa huomioon.ioon, että kasikymppisillä on erilainen kokemuspohja.
Ei tule mieleenkään mennä 80÷palstalle.Kaikissa ikälauokissa on kaikkia kokemuspohjasta huolimatta.
- Anonyymi00025
Anonyymi00024 kirjoitti:
Kaikissa ikälauokissa on kaikkia kokemuspohjasta huolimatta.
Ymmärtämätön kommentti.
- Anonyymi00017
Olen tuntenut itseni aina yli 10v nuoremmaksi mihin kuuluisin.
Ja eihän täällä mitään järkee vakituiseen ole käydä, Tervetuloa mummunen minunkin puolestani! Kirjoittelen etupäässä 80+ vaikka ikäni puolesta oikeastaan kuuluisin tähän osastoon. Kyllä täällä on kaiken ikäisiä samoin kuin muiissakin ikäryhmissä, olemme yksilöitä kaikki ja uskoisin että nuo ikärajat ovat van suosituksia. Jotkut viihtyvät itseään nuorempien seurassa, toiset itseään vanhempien. Minun mielestäni voisi olla yksi 60+ ryhmä ja jos jonkun kirjoitukset tuntuvat liian vanhahtavilta tai nuorekkailta, niin eihän kaikkeen tarvi vastata.
Täällä on todellakin ollut paljon poliittista keskustelua, jonka vuoksi ryhmä meitä tänne kuuluvia siirryimme muualle kirjoittamaan, mutta ainakin minä kirjoittaisin kyllä täällä useammin, jos ei-polittiiset aiheet vetäisivät. Sittten voi tietysti käydä vierailulla tuolla ylemmässä kerroksessa puhumassa puuta heinää.Tosi hyviä kommentteja - kiitos niistä ! Just tänä aamuna mietin, miltä tuntuisi kirjoittaa sinne 80+palstalle, taidan kokeilla sitäkin. Mutt onhan suomi24:ssa paljon palstoja jonne en haluu kirjoittaa vaikka ehkä tahtoisinkin: syystä tai toisesta. Mutt kiva kun on juttuseuraa, yksin asuvalle. 🌼🌻ISO -vanhemmalle;))
Olen saanut kuulla, ettei mummuna oleminen ole mitenkään merkityksellistä, kirjoituksien kannalta. NO minulle on, haluan kirjoitella nimenomaan mummusena:)( jotenkin koen että se näissä vuorovaikutus-piireissä nimenomaan se rooli merkitsee mulle eniten.
Kiitän kovasti ystävällisistä tervetulotoivotuksista, ne kannustaa kirjoittelemaan:) 💛
Sitten poimin muutaman hauskan huomion ketjusta tähän perään :)
Ihminen saattaa tuntea itsensä fyysistä ikäänsä nuoremmaksi / vanhemmaksi _ tää on mielenkiintoinen jaottelu sinänsä - että ikäryhmittäin jaotellaan keskustelut.
Sitten siellä oli pitkän iän salaisuuksia, miten elää hyvä elämä ja päästä kultaiseen 70+ikään. Hauska ja viisaskin näkemys että ravinto vaikuttaa elämään:) ja ikään.
Kyllä me kaikki tiedostamme, että toiset on nuorempia iältään ja toiset erilaisia ajatusmaailmaltaan :) Siksi ikärajoittelut on mielestäni vähän vanhanaikaisia, yleinen keskustelu ois miellyttävämpää :D
ja sitten se vanheneminen, sillä on omat asunsa ja vaivansa. Se ajatus ei todellakaan aina kulje, kuten nytkin joutuu ihan pähkäilemään mitä vastaisi Teille :D mutt kuten joku tuolla ketjussa ilmaisikin - eihän täällä ole pakko olla ja vastailla =) Ei oo pakko mutt mielenkiintoista se on :D
ja joo- kyll mä tuolla muillakin palstoilla seikkailen, ihan ilman lupia=) mutt sinne mä en tällä tavalla "TEE itsestäni nummeroo" kuten täällä, mutt jotenkin tuli vain mieleeni, sellainen kohtelias esittäytyminen: kun kerran ajattelin tänne jatkossakin kirjoitella ---
mutt ikäryhmistä, ei oo tullu mieleen mennä tonne nuorison tai nuorten aikuisten palstalle :)) nauraisivat mummusen ulos ketjuistaan 😎🤣.... eikä kyll niihin 40+/50+ - ryhmiinkään, jotenkin sitä vain noudattaa tätä syntymäaikaansa.
Se yks kommentti pienikokoisuudesta oli hauska, mummunen ois pienikokoinen. NO. tähän voisin sanoa, etten mä mikään iso oo ollut koskaan , mutt nyt isovanhemmuus on 💎💎💎💎... silleesti mietin että miten esittelisit itsesi mikä rooleistamme tulisi ekana mieleesi:)
ja mun nimimerkkini käyttöön ei ole syynä rehellisyys, vaan =) ihan sellainen järjestelyn kulttuuri, löydän paremmin omani kaiken tämän kirjoittelun joukosta ja vielä muistankin omani kun näen kirjautumiseni. Keskustelujen haku on mielestäni erittäin sekava vastauksineen - mutten tahdo profiiliini sitä litaniaa kaikista lähettämistäni keskusteluviesteistä.
joten, tästä on hyvä jatkaa =) paljon ajatuksia tässäkin viestissä mutt ajattelin koota kaikki samaan =) Ymmärrän että on kaikenlaista kivaa mukavaa helppoa, rauhallista ja tasaista miellyttävääkin, sitten taas toisaalla sitä toista puolta,
That's life !
Frank Sinatran biisin myötä - toivotan hyvää tiistaita
https://youtu.be/TnlPtaPxXfc?si=vaQYhvl--9Gd1woO- Anonyymi00029
Parasta kun noudatat ikähharukkaa! Pysy 60 + palstalla!
Riehust ihan tarpeeksi, ei oo kiva koko ajan lukea yhden ja saman 60: sen kokoaikaista juttua.
Eikö sinulla ole muuta ohjelmaa päicvisin?
Oletko riippuvainen, että koko ajan oot linjoilla?
Sitäpaitsi nuo sinun hymiöt ovat LAPSELLISIA!
Kirjoita paremminkin omaa kirjaa, jos on pätemisen tarvetta kirjoittamisessa! Anonyymi00029 kirjoitti:
Parasta kun noudatat ikähharukkaa! Pysy 60 palstalla!
Riehust ihan tarpeeksi, ei oo kiva koko ajan lukea yhden ja saman 60: sen kokoaikaista juttua.
Kirjoita paremminkin omaa kirjaa, jos on pätemisen tarvetta kirjoittamisessa!Hetkinen oliko tarkoitus halveksia toista ihmistä joka ei ole sinua halveksinut, törkeää voi hitto.
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kirjoita paremminkin omaa kirjaa, jos on pätemisen tarvetta kirjoittamisessa!Noudatappas itse nettietikettiä senkin "ikähharukka".
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kirjoita paremminkin omaa kirjaa, jos on pätemisen tarvetta kirjoittamisessa!Arvon - Anonyymi00029, kiitos kommentistasi.
Btw, kirja ei oiskaan hassumpi ajatus!- Anonyymi00031
Pertikki kirjoitti:
Hetkinen oliko tarkoitus halveksia toista ihmistä joka ei ole sinua halveksinut, törkeää voi hitto.
Tää sanonta "halveksia" on sitä wokekulttuuria.
Mietihän itse sanojasi.
En "halveksi" vaan kehoitan pysymään omalla palstallaan, ei käyttämään typeriä (sorry) hymiöitään ja kirjoittamaan oman kirjan, jos tykkää omasta tekstistään.. Anonyymi00031 kirjoitti:
Mietihän itse sanojasi.
En "halveksi" vaan kehoitan pysymään omalla palstallaan, ei käyttämään typeriä (sorry) hymiöitään ja kirjoittamaan oman kirjan, jos tykkää omasta tekstistään..Kehottamisen sisältö voi olla halveksiva. Oletko mielestäsi pätevä rajoittamaan täällä toisten kirjoittajien kirjoituksia?
- Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Mietihän itse sanojasi.
En "halveksi" vaan kehoitan pysymään omalla palstallaan, ei käyttämään typeriä (sorry) hymiöitään ja kirjoittamaan oman kirjan, jos tykkää omasta tekstistään..Näyttää siltä, että Sinä itse voisit poistua jonnekin. Me panelistit emme jää kaipaamaan mielenpahoituksiasi.
Anonyymi00031 kirjoitti:
Mietihän itse sanojasi.
En "halveksi" vaan kehoitan pysymään omalla palstallaan, ei käyttämään typeriä (sorry) hymiöitään ja kirjoittamaan oman kirjan, jos tykkää omasta tekstistään..Kiitän keho(i)tuksestasi. Toisto on aina rautaa. Kivaa aprillipäivää Sinulle!
Anonyymi00031 kirjoitti:
Mietihän itse sanojasi.
En "halveksi" vaan kehoitan pysymään omalla palstallaan, ei käyttämään typeriä (sorry) hymiöitään ja kirjoittamaan oman kirjan, jos tykkää omasta tekstistään..En ole palstan vahti, silti puuttua ikä palstalaisen kirjoitusten sisältöön joka on kohdennettu johonkin henkilöön onko sopivaa. Palstoilla on henkilö henkilöitä jotka kirjoittelee jostain henkilöstä takaapäin, niin kuin minustakin käyttäen se savolainen. Anonyyminä on helppo herjata, anonyyminä kirjoittelu ihan hyvä tapa.
Henkilökohtaisuuksiin meneminen silläkin on rajansa.
Yhteiskunnallisista asioista voi kirjoittaa mitä on mieltä, ei niistä kannata suuttua.- Anonyymi00043
Anonyymi00029 kirjoitti:
Kirjoita paremminkin omaa kirjaa, jos on pätemisen tarvetta kirjoittamisessa!Oletko miettinyt oman ongelmasi nimeä? Kannattaisi.
- Anonyymi00030
Sinähän olet vielä työikäinen :).
Työikä on suht mukava käsite: töitä joutuu tekee vaikka valtio antaa alimman eläkkeelle siirtymisiän perusteella mahdollisuuden vanhuuseläkkeeseen. Samoin työeläkettä maksellaan nykyisin jopa varhennettuna. Eläkeläiset käypi töissä, koska vanhuuseläkkeellä saapi tienata.
Työn käsitekin on suhteellinen. Työ ei lopu ennenkuin työkyky vähenee.
- Anonyymi00034
Sämpylä mummo kyttäilee, ihmiseltä kun puuttuu sisältö elämästä hänestä narsistinen ilkeä kiusaaja.
- Anonyymi00035
Haarukan olisi voinut jättää pois vai onko ajatukset siellä ja sieltä
Ikähaarukka - Ikäryhmän rajauksen ilmaisuna - on ihan käyttökelpoinen mielestäni.
Tunnetko sinä sanoja : hintahaarukka, palkkahaarukka, korkohaarukka :)
Ajatukset on sellaisessa ikäluokkien rajauksessa kuin täällä on tapana
Mietin myös tuleeko tässä haarukassa enemmän ajatuksia? kuin nuorempien ikäryhmien ryhmissä :D- Anonyymi00041
Kyllä pitää ihmisellä olla likainen mielikuvitus, jos ko. aiheessa haarukka-sana assosioi siihen tiettyyn paikkaan.
Hyvää huomenta ja kellokeskiviikkoa täältä "ikähaarukasta"
Kivaa jos joskus voisi kirjoitella ihan vaan sopuisasti, ilman sarvia ja hampaita.
Ei se ole mitään "woketusta", joka näyttää olevan joillekin jonkinlainen kirosana. Samoin kuin "suvaitsevaisuus" Jos kirjoittaisemme vain asioista, tapahtumista, kokemuksistamme ilman asenteellisuutta tai agendaa, luokittelematta muita kirjoittajia, takertumasta joka sanaan.
Pääsiäisviikon (jota kutsutaan myös hiljaiseksi viikoksi tai kärsimysviikoksi) sanoma kutsuu itsetutkiskeluun ja mietiskelyyn, vaikka se kipeää tekisikin. Ei välttämättä uskonnolliseen, mutta ihan vaon oman mielenrauhansa takia. Jos sitä vielä vanhoilla päivillään kokisi sellaisen seesteisyyden asteen ettei tarvitsisi olla koko ajan muille vihaionen eikä edes itselleen.Kivaa pääsiäis viikkoa =) Sinullekin!
Nyt osuu pääsiäiset ja aprillit samaan syssyyn!
Uskon siihen että tietty rauha omassa sydämenlyönnissä heijastuu muuuhunkin kehoon ja sitä kautta myös lähtee hakemaan sijaa toisien luota.
Toivon, että hyvä keräis hyvää eikä paha aina yrittäis lyödä hyvää kanveesiiin.- Anonyymi00037
Itsetutkisteluun sinua on kehottanut yksi ja toinenkin.
Lopputulos siitä on aina sama; Minä olen … Ja sitten omakehua kehumisen päälle. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Lopputulos siitä on aina sama; Minä olen … Ja sitten omakehua kehumisen päälle.Jotain pätemisen tarvetta on ja itsekehua reippaanlaisesti.
Miksi on tarvetta? - Anonyymi00039
Anonyymi00038 kirjoitti:
Jotain pätemisen tarvetta on ja itsekehua reippaanlaisesti.
Miksi on tarvetta?Onko tästä tulossa nyt Pertikin ja jonkun mummon palsta?
Suosittelen, että pysyisi 60 palstalla. Vähän imelää tekstiä. - Anonyymi00040
Anonyymi00037 kirjoitti:
Lopputulos siitä on aina sama; Minä olen … Ja sitten omakehua kehumisen päälle.Opettele sinäkin. Kuulostat ikävän huonoitsetuntoiselta tyypiltä.
- Anonyymi00042
Anonyymi00039 kirjoitti:
Onko tästä tulossa nyt Pertikin ja jonkun mummon palsta?
Suosittelen, että pysyisi 60 palstalla. Vähän imelää tekstiä.Mitä / miksi sekoilet?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.3422770SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis582235Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj781929Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis641569- 1401512
- 601044
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki1021009Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li7898Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön200815- 36719