Kaksoiskantalihas (gastrocnemius) on suuri, pinnallinen pohjelihas, joka aktivoituu voimakkaasti esimerkiksi juoksussa, hyppimisessä ja nopeissa suunnanmuutoksissa. Kuten muutkin lihakset, myös kaksoiskantalihas menee "maitohapoille" kovatehoisessa, anaerobisessa rasituksessa.
Facebook
Facebook
Maitohapot ja kaksoiskantalihas:
Hapotuksen tunne: Kun kaksoiskantalihakseen kohdistuu kovaa rasitusta (esim. varvastaastelu, juoksu), lihas tuottaa energiaa ilman riittävää happea (anaerobinen aineenvaihdunta). Tällöin lihakseen kertyy laktaattia ja vetyioneja.
Kivun syy: Vaikka puhutaan "maitohapoista", varsinainen lihaksen väsyminen ja polttava tunne johtuvat pitkälti vetyionien aiheuttamasta lihaksen happamoitumisesta, ei niinkään itse laktaatista.
Palautuminen: Hapotuksen jälkeen kaksoiskantalihas vaatii lepoa tai kevyttä liikettä, jotta kertynyt laktaatti ja vetyionit poistuvat ja lihas palautuu.
Tieteen Kuvalehti
Tieteen Kuvalehti
+2
Miten vähentää maitohappoja kaksoiskantalihaksessa?
Aerobinen harjoittelu: Tasainen, rauhallinen liikunta parantaa kehon hapenkuljetuskykyä, jolloin lihas tuottaa energiaa pidempään hapen avulla.
Lihaskestävyysharjoittelu: Pohkeiden (kaksoiskantalihaksen) kestävyyskunnon parantaminen nostaa kynnystä, jolloin hapotusta ei synny yhtä nopeasti.
Lämmittele: Hyvä lämmittely valmistaa lihakset rasitukseen.
Fressi
Fressi
+1
Jos pohkeet menevät erittäin herkästi maitohapoille, syynä voi olla heikko lihaskunto tai liian kova teho suhteessa omaan kuntotasoon.
maitohappoja
Anonyymi-ap
0
75
Luetuimmat keskustelut
Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta
Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei3541302Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.4061165- 102915
- 82837
- 78822
- 82756
- 51734
- 104725
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui39690- 37686