Punkkilive käynnissä

Siili25

Nonii. Nyt se punkkikausi on taas alkanut. Sain irroitella pihdeillä eka pirulaisen koiran kulmakarvan juuresta. Yök.

Punkkilive.fi sivustolle voi laittaa havaintoja mistä punkkeja on löytynyt ja jopa voi lähettää punkin tutkittavaksi. Ohjeet löytyy sovelluksesta.

Punkkirokotetta en ole ainakaan toistaiseksi ottanut, mites te muut? Koira lähtee trimmattavaksi ensi viikolla, lyhyemmästä turkista helpompi havaita punkit. Ja mitään kemikaaleja punkintorjuntaan en aio koiralle käyttää.

34

424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      - Tarkoitit varmaan - PUNIKKI-Kommunisti-live -

      • No kuules kun en tarkoittanut vaan ihan sitä minkä kirjoitin🕷️.


      • Anonyymi00006

        Vitsi ei toiminut.


    • Koira oli varsinainen punkkien kerääjä ennenkin, tytär kertoo mökillä on nykyään lisääntynyt punkkien määrä, kertoi ottavansa rokotteen.
      Omalla mökkeily aikana kyllä niitä löytyi metässä liikkumisen jälkeen, enempi riesaa oli hirvikärpäsistä.
      Kesä ja kärpäset kuuluvat kuvaan, joitakin vuosia takaperin pienet muurahaiset kiipesi mun asunnon kolmanteen kerrokseen, myrkyllä se vaiva hoitui.

      • Punkkien esiintyvyys on levinnyt pikku hiljaa yhä laajemmalle. Just televisiossa yksi haastateltava lääkäri sanoi että tällä hetkellä Suomessa hänen mielestään vaarallisin eläin Suomessa on punkki.

        Muurahaiset ja kärpäset kuuluvat kesään.
        Niistä ei ole sillain vaaraa ihmiselle kuin punkeista.
        Punkkirokote suojaa pelkästään aivokuumeelta, ei borrelioosilta joka on vissiin kuitenkin Suomessa yleisempi.

        Jos kulkisin enemmän luonnossa ja asuisin näillä runsaspunkkisilla alueilla ottaisin rokotteen. En ihan vielä vaikka aika liki on jo alue missä saa ilmaisen rokotteen.


      • Siili25 kirjoitti:

        Punkkien esiintyvyys on levinnyt pikku hiljaa yhä laajemmalle. Just televisiossa yksi haastateltava lääkäri sanoi että tällä hetkellä Suomessa hänen mielestään vaarallisin eläin Suomessa on punkki.

        Muurahaiset ja kärpäset kuuluvat kesään.
        Niistä ei ole sillain vaaraa ihmiselle kuin punkeista.
        Punkkirokote suojaa pelkästään aivokuumeelta, ei borrelioosilta joka on vissiin kuitenkin Suomessa yleisempi.

        Jos kulkisin enemmän luonnossa ja asuisin näillä runsaspunkkisilla alueilla ottaisin rokotteen. En ihan vielä vaikka aika liki on jo alue missä saa ilmaisen rokotteen.

        Lapsena kävimme sukuloimassa maalla, koirissa oli kymmeniä punkkeja jotka oli turvonneet sormen pään kokoisiksi, kun punkki syö itsensä lihavaksi se tippuu pois omia aikojaan.


      • Pertikki kirjoitti:

        Lapsena kävimme sukuloimassa maalla, koirissa oli kymmeniä punkkeja jotka oli turvonneet sormen pään kokoisiksi, kun punkki syö itsensä lihavaksi se tippuu pois omia aikojaan.

        Kyllä. Mutta mitä kauemmin punkki ehtii olla kiinnittyneenä sitä isompi on vaara saada siitä tauti. Minä en edes muista puhuttiinko punkeista silloin ennen vanhaan kun meillä oli koira. En ainakaa muista.

        Nuokaan punkkikarkotteet eivät estä punkkia kiinnittymästä. Vasta kun se on kiinnittynyt karkote pääsee tuhoamaan sen.


    • Anonyymi00002

      Sain muutama kesä sitten mut ei mitään oireita, vain se pistos ja sen ympärillä n. 3-4 sentin rengas.

      • Kaikki punkithan ei kanna pöpöjä. Mut ne jotka kantaa sitä aivokuumeen aiheuttajaa ovat vaarallisimpia. Enkä kyllä borrelioosiakaan itselleni haluaisi.

        Pohjois-Pohjanmaa näyttää loistavan punkkilivessä ykkösenä ilmoitusten suhteen. Liekö täällä punkkeja ennätyksellisen paljon vai ovatko p-pohjanmaalaiset vaan aktiivisimpia ilmoittajia


      • Anonyymi00003
        Siili25 kirjoitti:

        Kaikki punkithan ei kanna pöpöjä. Mut ne jotka kantaa sitä aivokuumeen aiheuttajaa ovat vaarallisimpia. Enkä kyllä borrelioosiakaan itselleni haluaisi.

        Pohjois-Pohjanmaa näyttää loistavan punkkilivessä ykkösenä ilmoitusten suhteen. Liekö täällä punkkeja ennätyksellisen paljon vai ovatko p-pohjanmaalaiset vaan aktiivisimpia ilmoittajia

        Niin on, mut ehkä kaikki ei sairastu, ihan kuin kaikki ei sairastunu koronastakaan.


      • Anonyymi00003 kirjoitti:

        Niin on, mut ehkä kaikki ei sairastu, ihan kuin kaikki ei sairastunu koronastakaan.

        Eli sairastumattomuus olisi ihmisestä riippuvaako?


      • Anonyymi00004
        Siili25 kirjoitti:

        Eli sairastumattomuus olisi ihmisestä riippuvaako?

        Niin, eihän jokainen tupakoitsijakaan saa syöpää.


      • Anonyymi00004 kirjoitti:

        Niin, eihän jokainen tupakoitsijakaan saa syöpää.

        Nii eikä keuhkoahtaumatautia mutta kannattaneeko hyvään tuuriin luottaa?


      • Anonyymi00005
        Siili25 kirjoitti:

        Nii eikä keuhkoahtaumatautia mutta kannattaneeko hyvään tuuriin luottaa?

        Ei liikaa kannata, mut moukan tuurilla mennään.


      • Anonyymi00005 kirjoitti:

        Ei liikaa kannata, mut moukan tuurilla mennään.

        Kyllä "moukkaa" sitte harmittaa kun saakin taudin :).


      • Anonyymi00007
        Siili25 kirjoitti:

        Kyllä "moukkaa" sitte harmittaa kun saakin taudin :).

        Elo on pettymyksillä maustettua, pelkkää kurjuutta, kuten Mikko laulaa ironisesti.


      • Anonyymi00007 kirjoitti:

        Elo on pettymyksillä maustettua, pelkkää kurjuutta, kuten Mikko laulaa ironisesti.

        Ei kai. Sina löytynee jokin valopilkku pettymyksienkin seassa.

        Kuka se lauloikaan että elämä se on kuin silkkiä vaan, sylillisen tahtoisin karrallaan .....


      • Siili25 kirjoitti:

        Ei kai. Sina löytynee jokin valopilkku pettymyksienkin seassa.

        Kuka se lauloikaan että elämä se on kuin silkkiä vaan, sylillisen tahtoisin karrallaan .....

        Siis aina.....


      • Anonyymi00008
        Siili25 kirjoitti:

        Ei kai. Sina löytynee jokin valopilkku pettymyksienkin seassa.

        Kuka se lauloikaan että elämä se on kuin silkkiä vaan, sylillisen tahtoisin karrallaan .....

        M. A. Numminen silkistä lauloi hivelevällä äänellään.


      • Siili25
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        M. A. Numminen silkistä lauloi hivelevällä äänellään.

        Mieleen jäänyt korvamato :).


    • Anonyymi00009

      Minulla on pukkirokote, ja sain naapurin kissasta punkin toissa kesänä. Oikeasta kyljestäni se yritti mennä sisään. Lähti pinseteillä pois, mutta vasemmalla kyljelläni sain nukkua jonkin aikaa. Jälki punkista on kyljessäni vieläkin.

      • Rokotehan ei suojaa punkin puremilta eikä borrelioosilta.


    • Anonyymi00010

      Onko niin, että punkki ei piittaa tietyistä ihmisistä? Ei ole koskaan ollut punkkia kävelemässä vaatteissa tai iholla (koputetaan puuta).

      • Ei minullakaan vaikka koirassani on.
        Vaikea sanoa hylkiyskö punkit jotain tietyntyyppistä ihmistä. Varmaan punkin saaminen riippunee paljon siitäkin kuljetko paljon alueella jossa on paljon punkkeja tai ylipäätään metsissä ja ryteiköissä missä punkit viihtyy.

        Kokeilemallahan se selviää. Mene makaamaan johonkin punkkialueelle ja seuraa välttelevätkö punkit? Tsi älä kuitenkaan 😀.


      • Anonyymi00011
        Siili25 kirjoitti:

        Ei minullakaan vaikka koirassani on.
        Vaikea sanoa hylkiyskö punkit jotain tietyntyyppistä ihmistä. Varmaan punkin saaminen riippunee paljon siitäkin kuljetko paljon alueella jossa on paljon punkkeja tai ylipäätään metsissä ja ryteiköissä missä punkit viihtyy.

        Kokeilemallahan se selviää. Mene makaamaan johonkin punkkialueelle ja seuraa välttelevätkö punkit? Tsi älä kuitenkaan 😀.

        Allrgiset kai oireilee pahiten punkista, yliherkät.


      • Anonyymi00011 kirjoitti:

        Allrgiset kai oireilee pahiten punkista, yliherkät.

        Aha. En ole kuullut punkkiallergiasta. Aivokuume viheliäisin ja borrelioosikaan ei mikään mukava tauti ole sairastaa.


      • Siili25 kirjoitti:

        Aha. En ole kuullut punkkiallergiasta. Aivokuume viheliäisin ja borrelioosikaan ei mikään mukava tauti ole sairastaa.

        Tekoälytin ja löysinkin tämmösen:
        Punkin eli puutiaisen purema voi harvinaisissa tapauksissa aiheuttaa allergisen reaktion, joka tunnetaan liha-allergiana (alfa-gal-oireyhtymä). Tämä ei ole sama asia kuin punkin levittämät taudit (borrelioosi tai TBE), vaan kyse on puutiaisen syljen aiheuttamasta yliherkkyydestä.

        Jos on ylioäätään allerginen tai esim atoopikko, en tiedä saako he herkemmin oireita punkkien puremasta


      • Anonyymi00012
        Siili25 kirjoitti:

        Tekoälytin ja löysinkin tämmösen:
        Punkin eli puutiaisen purema voi harvinaisissa tapauksissa aiheuttaa allergisen reaktion, joka tunnetaan liha-allergiana (alfa-gal-oireyhtymä). Tämä ei ole sama asia kuin punkin levittämät taudit (borrelioosi tai TBE), vaan kyse on puutiaisen syljen aiheuttamasta yliherkkyydestä.

        Jos on ylioäätään allerginen tai esim atoopikko, en tiedä saako he herkemmin oireita punkkien puremasta

        Joku harvinaisesti on saanut hyvin vakaviakin seuraamuksia, mut se on tosi harvinaista, mutta media nostaa sellaiset esiin, niin lietsovat turhaakin paniikkia.


      • Anonyymi00012 kirjoitti:

        Joku harvinaisesti on saanut hyvin vakaviakin seuraamuksia, mut se on tosi harvinaista, mutta media nostaa sellaiset esiin, niin lietsovat turhaakin paniikkia.

        Nii. Saattaapi olla. Jokaisen pitää kuitenki itse miettiä kohdalleen millainen suojautuminen on aiheellista.


    • Anonyymi00013

      Ekaa kertaa aion otta rokotuksen . Rokotus aikakin jo varattu,sitä odotellessa. Tykkään tuolla ryteiköissä rymytä .
      Kevääksi/ kesäksi suunnitteilla teltta/ riippari yöpymisiä ym.

      • Jep. Sinulle se varmaan on aiheellistakin ottaa kun kuljet paljon luonnossa.


      • Anonyymi00014

        Onko kallis rokote se?


    • Anonyymi00015

      Punkkikausi alkoi vilkkaasti Vaasassa - "Näitä tuntuu tulevan ovista ja ikkunoista"

      https://www.ilkkapohjalainen.fi/punkkikausi-alkoi-vilkkaasti-vaasassa-naita-tuntuu/13441448

      SYYT PUNKKIEN LEVIÄMISEEN EI JOHDU YKSISTÄÄN ILMASTO MUUTOKSISTA.
      YKSI SUURIN SYY ON SE ETTÄ NYKYÄÄN OJIEN PIENTAROITA, KESANTO-/PELTOMAITA EI ENÄÄ KULOTETA ( TARKOITTAA POLTETA) VAAN ANNETAAN OLLA SELLAISENAAN LUONNON MUNIMUOTOISUUDEN NIMISSÄ.
      TÄMÄKIN ON SITÄ VIHREÄ SIIRTYMÄ AIHEUTTAMAA TYHMYYTTÄ.

      • Anonyymi00016

        Eipä niitä ole näkynyt, vaikka ikänä asunut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe