Pettymykset vastoinkäymiset kasvattaa ihmistä

Anonyymi-ap

. Psykologi Eveliina Holmgren sanoo, että ihminen tarvitsee sopivan kokoisia pettymyksiä säilyttääkseen mielensä joustavuuden.

. Holmgren vertaa pettymyksiä lihasten veryttelyyn: mieltä täytyy venytellä pettymysten avulla, jotta se pysyy sopeutumiskykyisenä.

. Pettymys syntyy, kun odotukset ja todellisuus eivät vastaa toisiaan, ja arkisia pettymyksiä on tärkeä kokea säännöllisesti.

Lapsi tarvitsee sopivan kokoisia pettymyksiä tunne elämän kasvuun, aikuinen hyväksymään ne itsessään.

Vastapainoksi vähän riemua iloa, vastoinkäymisten jälkeen.

https://www.hs.fi/sivu/lifestyle/

56

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liekö kukaan säilyy ilman pettymyksiä. Mut uusi asia että lankutuksella niistä selviää :).

• Ai tuossa linkissä oli ihan aloituksen aiheestakin eikä lankutuksesta pelkästään. No ajattelinkin....😃.

• Anonyymi00019

Lankutus tai jankutus, kumpihan auttaa enemmän...?...heh.

• Anonyymi00019 kirjoitti:

Molemmat auttanevat omalla tavallaan.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Kertaus on opintojen äiti. Jankuta - jankuta ...

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Kertaus on opintojen äiti. Jankuta - jankuta ...

Tuo on asian tajuamista.

• Mulle on aina vaikeeta kun kokee olonsa pettyneeks, surulliseksi, riittämättömäks, silti en juokse karkuun pettymyksiä, virheitä tai vastoinkäymisii. Pettymys syntyy ku joku/jokin ei toimi niinkuin olen uumoillut tai tarkoittanut. Ykskaks saattaa paletti olla huiskinhaiskin ja vinksinvonksin, enkä voi sille mitään.
      Olen oppinut purjehtimaan epävarmuuden merillä ja välillä hakenut majakkaa epätoivoisesti. Mulle kaikki yllättävä, akuutti aiheuttaa tunteita joiden kanssa joudun tekemään töitä.
      Aina ne pettymykset ei oo olleet "sopivia" - ne on ollu vuorenkokoisia, enkä tiedä miten olen niistä noin "ulkopuolisen" silmin selvinnyt. Mutt yhtäkaikki, pettymyksiä on ollut riittämiin ja kaikenlaista mielipahaa elämäni varrella.
      Tähän lapsuuteen jos vielä palaisin, niin mulla on ollut ISIN prinsessana erityisasema,

ja oman mummoni lellilapsi olen ollut. .... . Senkin tajusin vasta aikuisena, miten hän antoi mulle periksi yhden sun toisen jutun, vaikkei ois tarvinutkaan. Säästi mut pettymyksiltä. sanan mukaisesti.

• Anonyymi00029

Noinhan on, eli ei saa jäädä tuleen makoilemaan.

• Tein teille aloituksen, pettymyksiä vastoinkäymisiä tää ihmisen elo, tasaista ettei mitään poikkeavaa, kun joskus ilo ja riemu ni vastoinkäymisiä ei muista, kunnes taas ..

• No eikös elämä ole juuri tuota. Ei osaa arvostaa sitä tasaisuutta ja hyviä hetkiä jos ei välillä ole niitä vastoinkäymisiä?

Kaikilla on vastoinkåymisiäkin, joka muuta väittää niin vähän narraa.

• Anonyymi00003
        Siili25 kirjoitti:

No eikös elämä ole juuri tuota. Ei osaa arvostaa sitä tasaisuutta ja hyviä hetkiä jos ei välillä ole niitä vastoinkäymisiä?

Kaikilla on vastoinkåymisiäkin, joka muuta väittää niin vähän narraa.

Minä kyllä huomaan kun ei ole mitään painamassa mielen päällä ja osaan olla siitä tilasta kiitollinen. On vastoinkäyminen sen verran raskasta kun otan/koen kaikki tunteet voimakkaana.
        Tähän asti ei ole vielä ollut yhtään vastoinkäymistä joka ei ole mennyt ohi. Vaikka joskus ne kauan sittenkin ohimenneet pääsevät vielä muistista hetkeksi pinnalle kummittelemaan, silloin kun joku muu asia muistuttaa siitä vanhasta, mutta menevät lähes samantien ohi. Se tarkoittaa että on osannut käsitellä vastoinkäymisen oikein. Ettei ole jäänyt katkeruutta.

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Minä kyllä huomaan kun ei ole mitään painamassa mielen päällä ja osaan olla siitä tilasta kiitollinen. On vastoinkäyminen sen verran raskasta kun otan/koen kaikki tunteet voimakkaana.
        Tähän asti ei ole vielä ollut yhtään vastoinkäymistä joka ei ole mennyt ohi. Vaikka joskus ne kauan sittenkin ohimenneet pääsevät vielä muistista hetkeksi pinnalle kummittelemaan, silloin kun joku muu asia muistuttaa siitä vanhasta, mutta menevät lähes samantien ohi. Se tarkoittaa että on osannut käsitellä vastoinkäymisen oikein. Ettei ole jäänyt katkeruutta.

Hienoa että olet osannut käsitellä pettymyksiäsi ja vastoinkäymisiädi, ettet ole katkeroitunut.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00003 kirjoitti:

• Anonyymi00001

Linkkejä on turha laittaa silloin, kun ovat maksumuurin takana.

• Ei kai aloituksen linkki ollut maksumuurin takana kun minäkin sen näin.

• Anonyymi00004
        Siili25 kirjoitti:

Ei kai aloituksen linkki ollut maksumuurin takana kun minäkin sen näin.

On se linkki vain Hesarin tilaajille. Omituista jos pääsit lukemaan.

• Anonyymi00004 kirjoitti:

On se linkki vain Hesarin tilaajille. Omituista jos pääsit lukemaan.

Olet oikeassa. En nöhnytkään kuin sen eka kappaleen. En ole Hesarin tilaaja.

• Anonyymi00036
        Siili25 kirjoitti:

Olet oikeassa. En nöhnytkään kuin sen eka kappaleen. En ole Hesarin tilaaja.

Turhaa alkaa maksamaan niistä.

• Anonyymi00002

Itse olen tulkinnut asian siten, että tyytyväisyyteen kuuluvat haasteet, onnistumisten ilot, epäonnistumisten pettymykset ja niistä selviytymiset.
      En osaa kuvitella tasapaksun tyyväistä, onnellista elämää!

• Anonyymi00005

Eläke päivissä ei nykyään juuri erovaisuuksia, alkuun eläke elämä oli virikkeitä täynnä kun työelämä enemmän tressaavaa miten lienee muilla.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Eläke päivissä ei nykyään juuri erovaisuuksia, alkuun eläke elämä oli virikkeitä täynnä kun työelämä enemmän tressaavaa miten lienee muilla.

Hasteiden hakeminen oli osa työelämääni. Pisin aika yhdessä tehtävässä oli 6 vuotta.
        Lastemme kouluun menoiät hidastivat liikkumistani.
        Työs riippuen, viimeistään kolmen vuoden jälkeen alkoi jalkapohjiani syyhyttämään koska rutinoiduin. En saanut työstäni mitään uutta irti.
        Yhdessä, suuressa firmassa tuo järjestyi muutaman kerran tehtävää vaihtaen tai muuttaen sen sisältöä mutta kuitenkin sama organisatio kuvioineen alkoi riittämään.
        PK-sektorin tehtävää tajottiin minulle ilman omaa aloitettani.
        Ja sitä rataa loppu työlämä. Tuon 6:n vuoden lopetus tapahtui kaiken lisäksi hyvissä taloudellisissa merkeissä.
        Eläkepäivien eroavuudet haimme kotiseinien ulkopuolelta.

• Anonyymi00007

Jo vain ja kyllä. Kun on muutaman kerran jäänyt tiejyrän alle, eivät pikkuesteet ja -vastoinkäymiset hetkauta eivätkä tunnu missään.

• Anonyymi00011

Luja tahto vie läpi harmaan kiven.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Luja tahto vie läpi harmaan kiven.

Niin, tai ainakin sen kiven voi kiertää.

• Anonyymi00008

Mikä mahtaa olla "sopivankokoinen pettymys" ?
      Voi lapsi ja aikuinen oppia asioita ilman pettymyksiäkin.
      Joskus ottaa päähän nuo terapeuttien lässytykset.

• Anonyymi00010

Ilman pettymystä ei millään voi "oppia asioita", joita pettymys tuottaa. Snaijannetko?

• Anonyymi00013
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Ilman pettymystä ei millään voi "oppia asioita", joita pettymys tuottaa. Snaijannetko?

Haaste ja siitä onnistuminen opettaa. Kuten myös epäonnistumisen pettymys.
        Kukaan ei voi aina onnistua tavoiteissaan, Ratkaisevaa on se miten niihin suhtautuu.
        Onnistumiset antavat itsevarmuutta ja epäonnistumiset opettavat.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Kukaan ei voi aina onnistua tavoiteissaan, Ratkaisevaa on se miten niihin suhtautuu.

Siis kaikissa tavoitteissaan!

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Epäonnistumisten p i t ä i s i opettaa. Kaikkia ne eivät kuitenkaan opeta ja ihmiset pelkäävät paljon epäonnistumista. Se koetaan häpeäksi eikä osata ajatella, mitä hyötyä siitä voisi olla.

• Anonyymi00016
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Epäonnistumisten p i t ä i s i opettaa. Kaikkia ne eivät kuitenkaan opeta ja ihmiset pelkäävät paljon epäonnistumista. Se koetaan häpeäksi eikä osata ajatella, mitä hyötyä siitä voisi olla.

Häpeästä on tehty monia kirjojakin.

• Anonyymi00018
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Häpeästä on tehty monia kirjojakin.

No varmasti. on se sen verran traumatisoiva aihe joillekin.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Eipä kukaan yleensä ilonhuutoihin innostu, kun päin peetä menee.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Eipä kukaan yleensä ilonhuutoihin innostu, kun päin peetä menee.

Ei, eikä tarvitsekaan. Riittää, kun ei 'maataan myy' ja asenne on se, että tästä selvitään.

• Anonyymi00009

Nykyään ei saa olla tylsää hetkeä, kokoajan pitää jotain harrastaa tai säätää.

• Hitsi ja kaiken jälkeen en ole vielä tämän suurempi😆

• Pettymys tuo totta tosiaan
      Väliaikaista kaikki on vaan.

• Joo väliaikaista, yrittäjänä koin hetkiä tuntui kuin tästä en selviä, samoin avioliitto oli luhistua, monta muuta mutkaa matkassa, jotenkin vaikeudet purkautui ja elämä tuntui taas elämisen arvoiselta, aika parantaa.

• Pertikki kirjoitti:

Joo väliaikaista, yrittäjänä koin hetkiä tuntui kuin tästä en selviä, samoin avioliitto oli luhistua, monta muuta mutkaa matkassa, jotenkin vaikeudet purkautui ja elämä tuntui taas elämisen arvoiselta, aika parantaa.

Niinpä. Asioilla on tapana selviytyä, tavalla tai toisella, ennenmin tai myöhemmin. Ja elämä jatkuu.

• Anonyymi00017

Pettymykset ja vastoinkäymiset kasvattavat, jos ne osaa ottaa oikealla tavalla tulematta katkeraksi ja jäämättä niihin pettymyksiin vuosikausiksi vellomaan. Toivoa sopii, ettei perätysten tai samaan aikaan tule kovin monta vastoinkäymistä. Itse olen päässyt vastoinkäymisistä Jumalan avulla yli. Itse en olisi jaksanut.

• Anonyymi00034

Pääasia selviäminen.

• Anonyymi00021

Tekopyhää naistenlehtitasoista kommentointia.

• Anonyymi00024

Koetko pystyneesi parempaan. Hah.

• Anonyymi00022

1000 kertaa kuultuja fraaseja.

• Anonyymi00027

Kertaus on......!

• Anonyymi00023

Nimenomaan sopivan kokoiset pettymykset ja ilonaiheet kasvattavat tasapainoisen ihmisen.
      Sen sijaan on täyttä potaskaa että suuret menetykset jatkuvasti toistuessaan tekisivät ihmisestä viisaN ja vahvan. Esim jos menettää perheenjäseniä nuorella iällä ennen aikaisesti, lapsen tai lasten kuolemat ym

• Anonyymi00031

Jo nuoruudesta lähtien suunnittelin elämääni eri aikajänteillä. Onnistuen ja epäonnistuen. Analysoin epäonnistumisten syitä miettien vaihtoehtoja sekä tavoitteiden, että keinojen suhteen.
        Avioiduttuani tuo ajattelutapa ohjasi toimintaamme koska, onnekseni vaimoni oli samoin ajatteleva. Epäonnistumisten analysointi sekä opetti, että rauhoitti. Joka tapauksessa, ilman eri ponnisteluja, auttoi vastaisuuden kaavailuissa.

Loppuvirkkeesi on minulle tämän hetken todellisuutta. En löydä mitään positiivista siitä, että 76v ikäinen vaimoni on ollut palvelutalon sairaalamallin sähkösängyssä vuoden puhe- ja liikuntakyvyttömänä. Ei voi olla vaikuttamatta minunkaan mielialaani varsinkin kun itse odotan pääsyä eturauhasen syövän leikkaukseen.

• Anonyymi00032

Ei välttämättä kasvata eikä ainakaan kaikkia paranna. Kokemusta on. Oon oikeastaan ihan syntymästä asti särkynyt eli sieluni oli jo syntyhetkelklä jostain syystä pirstaloitunu. Muistan jo heti 2-vuotiaana kokemuksia ettei kaikki piäkopassani ollut okei.

Sen verran voin sannoo että vastoinkäymiset on ainaski yhressä asiassa auttaneet että pikkuasiat tuntuu pikkuasioilta että jos esim joku tulee sanoon mulle ilkeän kommentin, käännän korvani enkä noteeraa millään lailla että semmoset kommentit tai kommentoijat on minulle pelkkää ilmaa. Ehkä ilmaa siksi koska mun identiteetti on aika täynnä ilmaa/tuulta joten mulle luontaista tuo että pystyn helposti olla noteeramatta velloon tunteisiin tietyissä asioissa.

• Anonyymi00033

oma identiteetti tuulinen eli muuttuva identiteetti. Jos tänä päivänä oon enimmälti tunteeton (sisäisesti ja ulkoisesti ) niin seuraavana päivänä saatan herkistellä mutta pikkuasiat on mulle nykyään pikkuasioita kuten aiemmin tosa kerroin että jos joku haukkuu mua niin en noteeraa= kuin pieru saharassa i dont care =)

muuttuvan identiteettini seurauksesta en ole välttämtätä heleppo ihminen /helppo ihminen tulkita.

Mulla on myös todettu diaknoosiiin vaativa persoonallisuus ja persoonallisuushäiriö. En ole helpoin ihminen sillä isäkin on sanonu välillä että en ole helppo. Mulla on omat rutiinit joista en voi oikein poiketa esim jne jne.

• Anonyymi00035

Jos on lapsena oppinut, niin asiat on ok aikuisenakin.

• Anonyymi00039

Tämän(kö?) takia liian monilla aikusilla on liian vaikeaa elämässään. Eletään edelleen, kuten lapsena on opittu. Epätodellista, ei saisi olla totta. Lapsuuden jälkeen on pitänyt oppia ja huomata, nähdä ja kokea ... Eli kasvaa / kehittyä.

• Jos et ole koskaan kokenut pettymyksiä tai vastoinkäymisiä et voi ymmärtää miltä niitä kokeneista tuntuu tai mitä ovat läpikäyneet.

• Anonyymi00037

tää voi johttaa empatian puutteeseen totta mitä turiset Siili25. Sul on hyvä pätevä näkemys psykologiasta.

Psykologiassa yleensä ottaen näen hyvin monilla ongelmakohtana (tarkootan siis alan ammattilaisia) , joskin kehitystä tullunna paremphaan suuntaan iha viime vuosina on se, että ajatuskaavat psykologiassa vanhankaltaiset ja yksiulotteiset. Vaik moni tarkoittaa hyvvää niin ei se yksipuolinen kaava toimi jos kaikki yritetähän sulloa sammaan muottiin.

me oomme yksilöitä vaikka toisaalt vihhaan käyttää sanaa yksilö koska liika yksilökeskeisyys voi ajjaa myös ihmiset (koko maailman? ) omanapaisuuteen eli jonkunlaisen narsismin kehään jost ei ulospääsyä ja yhä useammat alakaa voija pahhoin ja tulee esim ennenaikaisia eläkkeitä kun ollaan vain omassa oloissa.

Toisaalta omissa oloissa oleskelu ei aina kerro narsismista vaan voi kertua myös epäsosiaalisuudesta tai siitä kun yksilö on kokenut kovia asioita niin hän vetäytyy ja jättäytyy ihmisistä kuten minä että mun kohral ei kyse narsismista vaikka jotkut luulee ja on selän takana puhuneet minusta semmosta.

• Anonyymi00037 kirjoitti:

tää voi johttaa empatian puutteeseen totta mitä turiset Siili25. Sul on hyvä pätevä näkemys psykologiasta.

Psykologiassa yleensä ottaen näen hyvin monilla ongelmakohtana (tarkootan siis alan ammattilaisia) , joskin kehitystä tullunna paremphaan suuntaan iha viime vuosina on se, että ajatuskaavat psykologiassa vanhankaltaiset ja yksiulotteiset. Vaik moni tarkoittaa hyvvää niin ei se yksipuolinen kaava toimi jos kaikki yritetähän sulloa sammaan muottiin.

me oomme yksilöitä vaikka toisaalt vihhaan käyttää sanaa yksilö koska liika yksilökeskeisyys voi ajjaa myös ihmiset (koko maailman? ) omanapaisuuteen eli jonkunlaisen narsismin kehään jost ei ulospääsyä ja yhä useammat alakaa voija pahhoin ja tulee esim ennenaikaisia eläkkeitä kun ollaan vain omassa oloissa.

Toisaalta omissa oloissa oleskelu ei aina kerro narsismista vaan voi kertua myös epäsosiaalisuudesta tai siitä kun yksilö on kokenut kovia asioita niin hän vetäytyy ja jättäytyy ihmisistä kuten minä että mun kohral ei kyse narsismista vaikka jotkut luulee ja on selän takana puhuneet minusta semmosta.

Hyvä sinä. Viisaita turiset.

• Anonyymi00038
        Siili25 kirjoitti:

Hyvä sinä. Viisaita turiset.

oon se musaveikko joka kirijottaa murtheilla.

musaa tänä aamuna...

musa antaa lohtua. Pettymykset saa mielestä hetkeksi aekaa poies mielestä kun kuuntelee esim musaa tai käy tekkeen 16 kilometrin pituisen pyörälenkin.

pettymtykset kasvattaako ihmistä? No kyllä ja ei. Poliitikon vastaus =)

on sii9nä hyvät ja huonot puolensa. Pahimmillaan voi ajaa jatkuvat ongelmat vakavaankin kriisiin ja pahimmillaan itsemurhiin ihmisiä.

Hyvä puoli on se että vastoinkäymiset saattaa empatiaa lisätä ihmisessä. Ja niiden kanssa voi elää silti.

• Anonyymi00038 kirjoitti:

oon se musaveikko joka kirijottaa murtheilla.

musaa tänä aamuna...

musa antaa lohtua. Pettymykset saa mielestä hetkeksi aekaa poies mielestä kun kuuntelee esim musaa tai käy tekkeen 16 kilometrin pituisen pyörälenkin.

pettymtykset kasvattaako ihmistä? No kyllä ja ei. Poliitikon vastaus =)

on sii9nä hyvät ja huonot puolensa. Pahimmillaan voi ajaa jatkuvat ongelmat vakavaankin kriisiin ja pahimmillaan itsemurhiin ihmisiä.

Hyvä puoli on se että vastoinkäymiset saattaa empatiaa lisätä ihmisessä. Ja niiden kanssa voi elää silti.

Juu tunnistin sinut tyylistäsi kirjoittaa :)
        Saman läpi käynyt ymmärtää mistä toinen puhuu eri tavalla kuin sellainen jolla ei ole omaa kokemusta.

• Anonyymi00040

Joka lauantai pettyy kun ei tule 7 oikein, kasvattaahan se sellainen...hehheh.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      280
      3498
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      22
      1948
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      35
      1585
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      84
      1451
    5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      140
      1114
    6. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      72
      1069
    7. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      1044
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      91
      918
    9. Kannattaa ymmärtää se asia

että mitään stalkkausta tai hakkerointia ei tapahdu. Oikeasti kannattaa tutkituttaa päänsä.
      Tunteet
      205
      788
    10. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      737
    Aihe