Selkäydinkanavan ahtauma

Anonyymi-ap

Minulla on ollut välilevyn pullistuma joka on kiusannut jo yli 20 vuotta, kipu on säteillyt toiseen jalkaan, välillä kipu on ollut aika voimakastakin. Olen kuitenkin kohtuullisesti selvinnyt sen kanssa eikä varsinaista tunnottomuutta ole esiintynyt, fysioterapiasta on myös ollut apua.

Nyt kuitenkin viimeisen parin vuoden aikana on tultu siihen pisteeseen ettei harjoitteet enää auta. Tilanne on edennyt selkäydinkanavan ahtaumaksi.

Molempiin takareisiin ja pakaroihin ja on tullut kipua ja kramppeja. Toiseen jalkaan on myös tullut tunnottomuutta, ensin varpaisiin ja nyt toisinaan jalkaa kihelmöi ja välillä melkein koko jalka on tunnoton, toistaiseksi tunto on kuitenkin aina palautunut jollain lailla takaisin . Pelkään kuitenkin että joku kerta tunto ei enää palaakaan. Viimeisen vuoden aikana tilanne on hitaasti mutta varmasti huonontunut kaiken aikaa.

Muutama kuukausi sain sitten mentyä lääkäriin ja sieltä röntgeniin ja magneettiin.
Diagnoosina sentraalinen stenoosi ja erikseen vielä voimakas stenoosi alimman lannenikaman ja ristiluun välissä ja lievempänä myös 4/5 välissä. Nikamasiirtymiä ei kuitenkaan ole.
Lääkärin suositus oli että leikataan mutta luudutusta ei kuulemma tarvita. Kysymyksessä on avoleikkaus.
Leikkaus on siis suunniteltu tehtäväksi vajaan kuukauden päähän, toivottavasti ei tule viivästyksiä mutta julkisella puolella se on aina mahdollista.

Tästä on joitakin vanhempia keskustelupalstoja jo olemassa ja luonnollisesti olenkin kahlannut niitä läpi mutta avataan nyt kuitenkin kokonaan uusi ketju johon kaivataan kokemuksia niiltä joilta selkäydinkanavan ahtauma on leikattu että mitä on odotettavissa.

Tarvitaanko leikkauksen jälkeen esim. kyynärsauvoja, suihkutuolia, tarttumapihtejä, sukanvetolaitetta tai WC-koroketta?
Ja tarvitseeko muuten kyynärsauvoja heti kun lähtee sairaalasta?

Tällä hetkellä makuuhuone on yläkerrassa, miten onnistuu portaissa liikkuminen leikkauksen jälkeen vai olisiko tarvetta tuoda sänky jos etukäteen alakertaan?

Millaisia sairauslomia olette joutuneet pitämään leikkauksen jälkeen? Itse teen työtä johon liittyy myös jonkin verran fyysistä työtä joten oletan että vähintään kuukausi tulee.
Millaista fysioterapiaa olette mahdollisesti saaneet leikkauksen jälkeen?
Ja mitä muuta tulee asiasta mieleen niin kaikki tieto otetaan vastaan!
Ja yritän itsekin päivittää kokemuksia operaatiosta ja sen jälkeisestä ajasta, ehkä siitä on hyötyä muillekin sitten jälkeenpäin.

Justus

5

492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Leikkauskutsun saanet muutamaa viikkoa ennen leikkausta. Ennen leikkausta, noin 1 5 vk aikaisemmin, ainakin tällä hva:lla on leikkausta edeltävä käynti ssiraalassa (sairaanhoitaja, fyssari ja lääkäri), jolla käynnillä saa myös ohjeita. Leikkauskutsun mukana itse sain myös jumppaohjeita sekä ohjeita apuvälineitten hommaamisen.

Itsellä oli selkäleikkaus, äkäinen pullistuma ja siitä irronnut irtokappale painoi hermoa. Kyynärsauvoja jouduin jo ennen leikkausta käyttämään ja sen jälkeenkin. Tarttumapihdit on oikein hyvä, ettei tarvi kumarrella. Sukanvetolaitekin oli, mutta en juuri käyttänyt. WC-pytyn koroketta ei ollut eikä suihkujakkaraa.
      Taivuttelut eteen ja taakse kiellettyjä leikkauksen jälkeen muutaman viikon.
      Nostamisrajoitus muistaakseni kuuteen viikkoon saakka. Muutaman kilon kaupparepun sai laittaa selkään.

Fysioterapiaa en saanut, vain jumppaohjeita terkan fyssarilta. Omalla rahalla tietysti pääsee yksityiselle fyssarille.

Sairaslomaa olisi kirjoitettu neljä viikkoa, jos olisi töissä.

Leikkaus tehtiin nukutuksessa. Sairaalassa yhden yli.

Toivottavasti saat vastauksia nyös ihan samaa sairautta potevilta.

• Anonyymi00002

Vielä lisäys, että kyynärsauvoilla pystyy kyllä kulkemaan portaissa, ellei nyt ole jotkut jyrkät kierreportaat. Toinen käsi kaiteelle ja toiseen kyynärsauva ( ja toinen kyynärsauva poikittain kyynärsauvan kädensijakäteen). Sairaalassa varmasti harjoituttavat porraskävelynkin.

Kyynärsauvakävelyä voi treenata erukäteenkin, kun olet hakenut sauvat apuvälinelainaamosta.

• Anonyymi00003
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Vielä lisäys, että kyynärsauvoilla pystyy kyllä kulkemaan portaissa, ellei nyt ole jotkut jyrkät kierreportaat. Toinen käsi kaiteelle ja toiseen kyynärsauva ( ja toinen kyynärsauva poikittain kyynärsauvan kädensijakäteen). Sairaalassa varmasti harjoituttavat porraskävelynkin.

Kyynärsauvakävelyä voi treenata erukäteenkin, kun olet hakenut sauvat apuvälinelainaamosta.

Minulla ei ilmeisesti ole leikkausta edeltävää käyntiä sairaalaan mutta sairaanhoitaja soittaa ennen leikkausta, varmaan kyselee jotain tietoja ja antaa ohjeita leikkaukseen valmistautumisessa.

Sinulla on kyllä ollut aika huonossa kunnossa selkä kun jouduit jo ennen leikkausta käyttämään kyynärsauvoja. Minä en ole vielä välttämättä tarvinnut vaikka aika pahasti olen kyllä aina välillä ontunut kipeää jalkaa.

Joo en tosiaan tiedä saako terveyskeskuksesta mitään fysioterapiaa leikkauksen jälkeen kun ei ole kokemusta leikkauksista.

Tuo oli hyvä ajatus että kyynärsauvalla voi auttaa kun liikkuu portaissa. Varmaan ensi viikolla menen käymään apuväline lainaamoon. Kiitos näistä kommenteista.

Justus

• Anonyymi00004

Ihme odottamista taas lekureilla. Toisaalta odottaminen monesti kroonistaa oireita, mutta noissa on suuret riskit, että homma voi mennä dramaattisesti pahemmaksi (kukaan ei halua olla tilastopoikkeus). Siksipä kai leikkauslinja on lähinnä pidätyskyvyn ongelmat tai jalan selvä halvaus. Tuolla alaselassa on keskus (plexus lumbosacralis), josta lähtee hermoja lantionpohjaan ja jalkoihin. Toivottavasti kaikki menee hyvin👍

On hyvin tuttuja juttuja itselle, ja mulla on myös caudaa-oiretta☹️mikä on se kaikkein vmaisin lievempänäkin, eikä vähiten sosiaalisesti.

Monisairas

• Anonyymi00005

Minä kärsin takavuosina selkäkivuista seitsemän vuotta, sanottiin vain, että on iskias, jumppaa ja kipulääkkeitä.
      Kunnes pääsin sitten hyvälle ortopedille, joka otatti magneettikuvat, ja leikkaus oli edessä. Sitä vielä odottelin puoli vuotta, ja kipu jäikin leikkauspöydälle. Napsivat muutamia niveliä poikki selästä, että kanava vapautui.
      Ihminen, potilashan siitä selkäkivusta kärsii, potilaalla menee elämänlaatu heikoksi, ei ne lääkärit siitä välitä, heillä ei ole elämänlaadun kanssa ongelmaa, eivät he kanna sitä kipua, joka on potilaalla.
      Julkisen puolen hoitopolku voi todellakin olla pitkä, kestää vuosikausia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2232
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      215
      2100
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      117
      1418
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1180
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      16
      1173
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      104
      1051
    7. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      939
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      75
      918
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      865
    Aihe