Tälläinen muisto tuli mieleen kaukaisesta lapsuudestani yli neljänkymmenen vuoden takaa. Siltikin muisto lentokoneen putoamisesta on mielessäni on edelleen kirkkaana ja tapahtumien kulut edelleen piirtyvät verkkokalvoilleni terävänä vaikka aikaa onkin jo kulunut paljon.
Olimme 80 luvun alussa, vuosi taisi olla 81 tai 82 pohjois-savolaisella suoalueella perheemme kanssa marjastamassa. Taivaalla jyrisi samaan aikaan armeijan lentokoneita.
Vain hetkeä myöhemmin kaksi näistä koneista lensi ylitsemme todella matalalta ja todella kovalla nopeudella. Edellä lentänyt kone suoraan meidän päällä kierähti katolleen pääalaspäin ohjaamo maahan päin. Kone oli niin matalalla että muistan edelleen ohjaamosta näkyneen lentäjän valkoisen kypärän.
Lähes heti kun kone oli pyörähtänyt ylösalaisin se teki jyrkän syöksyn maahan ja syöksyi pystysuoraan maahan, meistä noin puolen-kilometrin päähän suolle.
Savu näkyi selvästi ja kerosiinin haju oli kaamea.
Meidän marjastus päättyi siihen. Olin tapauksen aikoihin 11 vuotias eikä siihen aikaan vielä ollut kännyköitä millä paikan päältä heti olisi apua voinut soittaa.
Apua paikalle kuitenkin aika pian saapui.
Pudonnut lentokone oli muistaakseni kuitenkin joku armeijan kone joka oli lähtenyt lennolleen Kuopion Rissalasta. Me näimme kaksi konetta ja uskon että yksi muu kone oli tämän pudonneen koneen seurassa tapahtuman aikaan.
Lento-onnettomuutta ei pääse joka päivä omin silmin todistamaan tuskin milloinkaan mutta itse olen tälläisen tapahtuman kuitenkin nähnyt.
Oletko sinä koskaan nähnyt lentokoneen putoavan?
Oletko koskaan nähnyt lentokoneen putoavan?
11
313
Vastaukset
- Anonyymi00001
11. kesäkuuta 1982 syöksyi MiG-21 MG-139 maahan Kiuruvedellä. Ohjaaja yliluutnantti P. Haikonen kuoli. Ohjaaja ilmeisesti sai pilvilennossa kaarrossa asentoharhan keskeyttäessään hyökkäyksen maalikonetta vastaan.
- Anonyymi00002
Taitaapa olla sama tapaus. En nyt tarkkaan muista oltiinko siellä marjassa vai muuten vaan retkeilemässä.
Muistan kuitenkin että metsäkone tai traktori olisi jyrissyt juuri sillä kohtaa tai ainakin todella lähellä tätä onnettomuus paikkaa. - Anonyymi00003
Tiettävästi Migissä on nappi, jota painamalla koneen pitäisi itse oikaista itsensä jos ohjaaja sattuu menettämään asentotajunsa.
Ihmettelen suuresti miksi tässä ja eräässä toisessakin tapauksessa ohjaaja jätti painamatta kyseistä nappia samalla kun joutui keskeyttämään tehtävän, eikä ohjaajalla ollut enää tietoa miten päin kone oli?
Oliko onnettomuuden syy sittenkään ohjaajan vai kenties koneeseen tullut vika joka sitte oli helppo pistää ohjaajan piikkiin.
Mig-21 oli tunnettu viostaan ja onnettomuuksia sattui paljon jo pelkästään Suomessa. - Anonyymi00004
Anonyymi00003 kirjoitti:
Tiettävästi Migissä on nappi, jota painamalla koneen pitäisi itse oikaista itsensä jos ohjaaja sattuu menettämään asentotajunsa.
Ihmettelen suuresti miksi tässä ja eräässä toisessakin tapauksessa ohjaaja jätti painamatta kyseistä nappia samalla kun joutui keskeyttämään tehtävän, eikä ohjaajalla ollut enää tietoa miten päin kone oli?
Oliko onnettomuuden syy sittenkään ohjaajan vai kenties koneeseen tullut vika joka sitte oli helppo pistää ohjaajan piikkiin.
Mig-21 oli tunnettu viostaan ja onnettomuuksia sattui paljon jo pelkästään Suomessa.Tiettävästi Migissä ei ollut mitään oikaisu nappia. Jos ohjaajalle tulee asentotaju niin hän ei pystyntekeemään mitään, edes painamaan kuviteltua nappia.
- Anonyymi00007
Anonyymi00004 kirjoitti:
Tiettävästi Migissä ei ollut mitään oikaisu nappia. Jos ohjaajalle tulee asentotaju niin hän ei pystyntekeemään mitään, edes painamaan kuviteltua nappia.
Nappi ei ole kuviteltu vaan kaikissa Mig-21bis malleissa oli ns. paniikkinappula vakiovarusteena mikä oli nimen omaan suunniteltu niitä tarkoituksia varten jossa ohjaaja menettää suuntatajunsa. Voit tarkistaa kyseisen nappulan olemassa olon vaikka Google geminiltä. Vanhemmissa F mallin Migeissä sitä kuitenkaan tiettävästi ei ollut. Tutkitusti kyseisessä 82 vuoden onnettomuudessa ohjaajalla olisi hyvin ollut aikaa nappia käyttää ja saada sitä kautta kone oikaistuksi.
- Anonyymi00005
Missä näitä asiantuntijoita oikein sikiää?
- Anonyymi00006
Mistä näitä amatöörejä ilmestyy kommentoimaan.
- Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Mistä näitä amatöörejä ilmestyy kommentoimaan.
Airbussissa on nappi, jota painamalla saa lisää viinaa. Kokeilkaa joskus.
- Anonyymi00011
Anonyymi00008 kirjoitti:
Airbussissa on nappi, jota painamalla saa lisää viinaa. Kokeilkaa joskus.
Ei koske finskin koneita.
- Anonyymi00009
Olen nähnyt kun Lufthansan kone nousi vantaalat varsin moottori liekeissä ja kovassa pakkasessa. Ja kaatoi metsän reunaan .
Laskeutui kuiten Kin kentälle vaikka pelkäsin pahinta viime viikolla näin ylösvwdon noin t km enne kenttää - Anonyymi00010
Olen nähnyt kun laskuvarjohyppääjä tulee reppu kiinni nurmikenttä 😔
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."442176Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1841978- 1161372
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96982
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78879Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki45857Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933825- 56716