Päivänsäde

Maarie

Hei,
Tyttömme on 2 ja puoli vuotias. Ensimmäiset sanat tulivat noin 10kk ikäisenä ja nyt puhuu täysillä. Tyttö on muutenkin tosi fiksu ja musikaalinen. Osaa laskea kymmeneen ja jos kysyy esim. montako kukkaa kirjassa on, niin tyttö osaa laskea ne tarkalleen. Lisäksi osaa joitakin kirjaimia.
Vauva ajan tyttö oli ns. helppo ja tyytyväinen lapsi. Nykyäänkin aina iloinen ja todella huumorintajuinen.
En tiedä onko tämä ihan normaalia kehitystä vai onko tyttö todella niin fiksu kuin äiti ja isi ajattelevat:). En oikein osaa verrata koska lähipiirissä ei ole muita lapsiperheitä.

7

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppuli

      mein tyttö täytti just 2v. puhuu 5-8 sanan lauseita,laskee ja osaa värejä (pääosin punaisia ja vihreitä..;) . oli myös unelmahelppo vauva,nykyään oma tahto näkyy,osaa olla itsepäinen ja kiusaa koiria sen kuin kerkiää.

      on ne niin ihania!!!

      • olla ihan

        normaalia. =) Meilläkin viime viikolla 2 täyttänyt poika osaa laskea 15:sta asti ja jopa ymmärtää eron 1, 2 ja 3 välillä. Tuntee sinisen, punaisen, vihreän ja keltaisen. jne.

        Meistä vanhemmista hän tietenkin tuntuu ihan nerolta, mutta taitaapa olla ihan tavallinen tallaaja. =) Olen ajatellut, että toiset oppii toisia asioita ja toiset toisia ensin. Eli meidän poikakin on aika menijä, mutta kaverin poika, joka ei vielä puhu, on kuitenkin paljon rohkeampi kiipeilijä yms. ja toisen kaverin tyttö, joka ei myöskään vielä puhu, osaa toisaalta pukea itsensä täysin jne. Meidän poika kiskoo just alushousut jalkaansa mutta ei jaksa vielä edes yrittää sen enempää.

        Kaikilla meillä on ihanat lapset, ja heillä jokaisella omat vahvuutensa!


    • meilläkin

      Meidän tyttö on vähän alle 2 ja puoli vuotias. On aina ollut helppohoitoinen lapsi. Hän osaa myöskin laskea kymmeneen ja puhua pälpättää lauseita, kyselee paljon asioita ja usein yllättää äidin ja isän "fiksuudellaan". Jokainen lapsi oppii asiat omaan tahtiinsa ja se on hyvä se.

    • mie

      Voipi olla että lapsellanne tulee olemaan tylsää koulussa. Suosittelen jättämään vähemmälle numeroharjoitukset ja rupeatte käymään yhdessä vaikka uimahallissa. Kannattaa opettaa lapselle liikkumisen ilo. Sairasta katsoa kun ekaluokkalaiset eivät osaa nykypäivänä edes pyörittää käsiä ympäri, kun kotona vaan opetellaan lukemaan. Kohta ollaan kuin amerikkalaiset, yhtä pullamössöä kaikki!!!!

      • samaa mieltä

        itse opin kolme vuotiaana lukemaan ja kouluun mennessä osasin lisäksi täysin kirjoittaa ja laskea (eikä niitä kenenkään tarvinnut opettaa) - omien lasten kohdalla tosiaan varoin moista sattumasta. koulussa taisin olla aikamoinen häirikkö kun oli to-del-la tylsää.. tosin nykyisin siihen osataan hieman jo suhtautua ja annetaan jotain muuta tekemistä kun tavaamista jos kaikki ns. ekaluokan opinnot on jo hallussa.

        yrittäkää keskittyä johonkin muuhun kun lukuharjoituksiin - ei ole ollenkaan epänormaalia että on nopea oppimaan ja hyvämuistinen.. se ilmenee jo hyvin pienenä eikä tarkoita sitä että omaa suuren älykkyysosamäärän!!


      • koulusta...
        samaa mieltä kirjoitti:

        itse opin kolme vuotiaana lukemaan ja kouluun mennessä osasin lisäksi täysin kirjoittaa ja laskea (eikä niitä kenenkään tarvinnut opettaa) - omien lasten kohdalla tosiaan varoin moista sattumasta. koulussa taisin olla aikamoinen häirikkö kun oli to-del-la tylsää.. tosin nykyisin siihen osataan hieman jo suhtautua ja annetaan jotain muuta tekemistä kun tavaamista jos kaikki ns. ekaluokan opinnot on jo hallussa.

        yrittäkää keskittyä johonkin muuhun kun lukuharjoituksiin - ei ole ollenkaan epänormaalia että on nopea oppimaan ja hyvämuistinen.. se ilmenee jo hyvin pienenä eikä tarkoita sitä että omaa suuren älykkyysosamäärän!!

        koulunhan voi aloittaa jo aikaisemminkin jos osoittaa olevansa valmis siihen...ja sen lisäksi että aloittaa aikaisemmin koulun on mahdollista hypätä jonkun luokan yli esim. siirtyä vitoselta suoraan seiskalle tms..eli ei siitä mitään haittaa luulisi olevan jos osaa asiat ennen kouluun menemistä, vaan paremminkin päin vastoin...


      • Äiti minäkin
        samaa mieltä kirjoitti:

        itse opin kolme vuotiaana lukemaan ja kouluun mennessä osasin lisäksi täysin kirjoittaa ja laskea (eikä niitä kenenkään tarvinnut opettaa) - omien lasten kohdalla tosiaan varoin moista sattumasta. koulussa taisin olla aikamoinen häirikkö kun oli to-del-la tylsää.. tosin nykyisin siihen osataan hieman jo suhtautua ja annetaan jotain muuta tekemistä kun tavaamista jos kaikki ns. ekaluokan opinnot on jo hallussa.

        yrittäkää keskittyä johonkin muuhun kun lukuharjoituksiin - ei ole ollenkaan epänormaalia että on nopea oppimaan ja hyvämuistinen.. se ilmenee jo hyvin pienenä eikä tarkoita sitä että omaa suuren älykkyysosamäärän!!

        Olen samaa mieltä. Luku- ja laskuharjoitukset voivat jäädä.

        Tutkimuksissa on todettu, ettei lukutaidolla koulun aloittaessa ole merkitystä koulumenestykseen.

        Kun poikani oli kaksi vuotta ja kolme kuukautta hän
        -laski yli kahteenkymmeneen (ja kykeni laskemaan kuinka monta palikkaa oli matolla)
        - tunnisti numerot kolmeenkymmeneen -almanakka oli kovassa käytössä (:
        - tunnisti isot kirjaimet (hämmästytti minut kauppamatkalla kertomalla kylttien kirjaimet).
        - osasi värit (vaalean värit olivat vaikeita)
        - puhui kuuden sanan lauseita

        Kuitenkin, hänellä ei ole samanlaista keskittymiskykyä kuin muilla lapsilla. Ei esim. jaksa katsoa lastenohjelmia.

        Jokainen lapsi on erilainen ja ihana!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe