Löytyisikö hyvää listaa, mitä kaikkea kannattaisi käytetystä purjeveneesta tarkistaa ennen ostoa?
Kohteena tullee olemaan Albin Viggen.
Kuntokartoitus?
8
1482
Vastaukset
- nettisivuilla
eikös siellä vene-lehden nettisivuilla ole ainaskin jonkinlainen tarkistuslista.
Kun olet valinnut sinulle sopiva kandidaattivene suosittelen lämpimästi että konsultoit katsastajaa. Jos hän on kokenut sellainen tietää hän täsmälleen mihin esim. Albinin heikkoihin kohtiin tulisi kohdistaa katseenssa. Lisäksi hänellä on kosteusmittari jne.
Pahin tilanne on että joudut oston jälkeen uusimaan moottoria tai korjaamaan pahemman piilossa olevan runkovaurion.- sam the frog
Pystyykö kosteusmittarilla toteamaan muutakin kuin sisustuksen kosteuden ja siten mahdollisen homealttiuden? Rakenteiden ja rungon kosteutta ei pystyne kuitenkaan mittaamaan ilman porauksia vai olenko ymmärtänyt väärin?
- Aika huono
sam the frog kirjoitti:
Pystyykö kosteusmittarilla toteamaan muutakin kuin sisustuksen kosteuden ja siten mahdollisen homealttiuden? Rakenteiden ja rungon kosteutta ei pystyne kuitenkaan mittaamaan ilman porauksia vai olenko ymmärtänyt väärin?
Pintakosteusmittari ei oikein sovellu mihinkään mittauksiin. Moni kosteustutkimuksia tarjoava firma tekee mittauksensa pintakosteusmittarilla, mutta laboratoriomittaukset osoittavat ne melkoiseksi huuhaaksi. Jos mittari näyttää kosteutta ja pinta on kostea, niin se varmasti onkin kostea. Jos mittari näyttää kosteaa ja pinta on kuiva, niin se voi merkitä mitä tahansa. Sama toisinpäin. Oikeudessa harvoin hyväksytään pintakosteusmittarilla tehtyä mittausta urakkariitatapauksissa. Ainoa oikea tapa on todella porata reikä, antaa reijän kosteuden tasaantua muutama päivä, mitata kosteus esimerkiksi Vaisalan huippumittarilla siten, että mitta-anturi on noin viikon paikallaan ja sitten tehdä päätelmät. Harvoin näitä kuitenkaan veneessä tehdään. Jos kuitenkin on hyvät syyt epäillä kosteutta ja pintakosteusmittari vahvistaa sen, niin sitten lienee syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Jos epäilee ja pintakosteusmittari näyttää kuivaa, niin ryhtyisin tosin silloinkin toimenpiteisiin:)
Aika huono kirjoitti:
Pintakosteusmittari ei oikein sovellu mihinkään mittauksiin. Moni kosteustutkimuksia tarjoava firma tekee mittauksensa pintakosteusmittarilla, mutta laboratoriomittaukset osoittavat ne melkoiseksi huuhaaksi. Jos mittari näyttää kosteutta ja pinta on kostea, niin se varmasti onkin kostea. Jos mittari näyttää kosteaa ja pinta on kuiva, niin se voi merkitä mitä tahansa. Sama toisinpäin. Oikeudessa harvoin hyväksytään pintakosteusmittarilla tehtyä mittausta urakkariitatapauksissa. Ainoa oikea tapa on todella porata reikä, antaa reijän kosteuden tasaantua muutama päivä, mitata kosteus esimerkiksi Vaisalan huippumittarilla siten, että mitta-anturi on noin viikon paikallaan ja sitten tehdä päätelmät. Harvoin näitä kuitenkaan veneessä tehdään. Jos kuitenkin on hyvät syyt epäillä kosteutta ja pintakosteusmittari vahvistaa sen, niin sitten lienee syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Jos epäilee ja pintakosteusmittari näyttää kuivaa, niin ryhtyisin tosin silloinkin toimenpiteisiin:)
Olet ihan tissmälleen oikeassa mutta kokeneen kädessä se mittari kuitenkin on hyvä apuväline.
- heh
Aika huono kirjoitti:
Pintakosteusmittari ei oikein sovellu mihinkään mittauksiin. Moni kosteustutkimuksia tarjoava firma tekee mittauksensa pintakosteusmittarilla, mutta laboratoriomittaukset osoittavat ne melkoiseksi huuhaaksi. Jos mittari näyttää kosteutta ja pinta on kostea, niin se varmasti onkin kostea. Jos mittari näyttää kosteaa ja pinta on kuiva, niin se voi merkitä mitä tahansa. Sama toisinpäin. Oikeudessa harvoin hyväksytään pintakosteusmittarilla tehtyä mittausta urakkariitatapauksissa. Ainoa oikea tapa on todella porata reikä, antaa reijän kosteuden tasaantua muutama päivä, mitata kosteus esimerkiksi Vaisalan huippumittarilla siten, että mitta-anturi on noin viikon paikallaan ja sitten tehdä päätelmät. Harvoin näitä kuitenkaan veneessä tehdään. Jos kuitenkin on hyvät syyt epäillä kosteutta ja pintakosteusmittari vahvistaa sen, niin sitten lienee syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Jos epäilee ja pintakosteusmittari näyttää kuivaa, niin ryhtyisin tosin silloinkin toimenpiteisiin:)
Kaikki halvatkin kösyeumittarit kun kaupasta saa, esmes K-raudasta antaa käsityksen onko 5cm päässä kosteutta. Se lienee fakya. Tulkinta on hankalaa.. Siispä miyyaista monesta paikasta..
Jee
- jiippi
Eikös finnboatin listoilla ole niitä tarkastajia.
Voi vaikka sopia myyjän kanssa että jos kaikki on kunnossa niinkuin myyjä väittää/luulee niin silloin ostaja maksaa viulut. Jos taas jotain isompaa niin myyjä maksaa viulut. Yleensä kustannus on pieni verrattuna veneen hintaan... - Ent.Viggenkippari
Albin Viggenin kuntokartoitus on melko helppoa. Ensinnäkään ei ole sisämoottoria, joka helpottaa asiaa huomattavasti. Peräprutkun pystyy tarkistuttamaan yksinkertaisella kojeajolla ja jos vakavaa vikaa löytyy, niin uusi mylly vain perään. Albiniin sopii oikein hyvin joku moderni kuusiheppainen lievänousuisella potkurilla. Jos valitset nelarin, käy matka-ajokin hyvin.
Tarkastettavia kohtia em. tyypissä on oikeastaan vain kaksi. Vuosikymmenteen saatossa on mastopalkki voinut antaa lievästi periksi (takila istuu Vegan tapaan katolla). Vahvistus on yksikertainen tehdä ja modifikaatio on tehty moniin pursiin (palkin sisälle ruuvataan teräslevyvahvike).
Toinen on Albineille tyypillinen kannen delaminaatiovaurio. Kävele pitkin kantta ja kuuntelee, antaako kansi myöten ja kuuluuko mistään erityisestä ritinää. Vaurio ei ole vakava, muta se pahenee vuosikymmenten saatossa ja vaatii jossain vaiheessa korjaamista. Onnistuu kyllä, mutta on hieman työläs.
Muutenhan pursi on erittäin terve konstruktio ja ominaisuuksiltaan hyvä. Karun näköinen, mutta erittäin merkikelpoinen ja mukava purjehtia. Kyllä svedu on osannut veneitä tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792322Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1371481- 1331452
- 1541193
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373927Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683