Kuntokartoitus?

sam the frog

Löytyisikö hyvää listaa, mitä kaikkea kannattaisi käytetystä purjeveneesta tarkistaa ennen ostoa?

Kohteena tullee olemaan Albin Viggen.

8

1482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nettisivuilla

      eikös siellä vene-lehden nettisivuilla ole ainaskin jonkinlainen tarkistuslista.

    • Kun olet valinnut sinulle sopiva kandidaattivene suosittelen lämpimästi että konsultoit katsastajaa. Jos hän on kokenut sellainen tietää hän täsmälleen mihin esim. Albinin heikkoihin kohtiin tulisi kohdistaa katseenssa. Lisäksi hänellä on kosteusmittari jne.
      Pahin tilanne on että joudut oston jälkeen uusimaan moottoria tai korjaamaan pahemman piilossa olevan runkovaurion.

      • sam the frog

        Pystyykö kosteusmittarilla toteamaan muutakin kuin sisustuksen kosteuden ja siten mahdollisen homealttiuden? Rakenteiden ja rungon kosteutta ei pystyne kuitenkaan mittaamaan ilman porauksia vai olenko ymmärtänyt väärin?


      • Aika huono
        sam the frog kirjoitti:

        Pystyykö kosteusmittarilla toteamaan muutakin kuin sisustuksen kosteuden ja siten mahdollisen homealttiuden? Rakenteiden ja rungon kosteutta ei pystyne kuitenkaan mittaamaan ilman porauksia vai olenko ymmärtänyt väärin?

        Pintakosteusmittari ei oikein sovellu mihinkään mittauksiin. Moni kosteustutkimuksia tarjoava firma tekee mittauksensa pintakosteusmittarilla, mutta laboratoriomittaukset osoittavat ne melkoiseksi huuhaaksi. Jos mittari näyttää kosteutta ja pinta on kostea, niin se varmasti onkin kostea. Jos mittari näyttää kosteaa ja pinta on kuiva, niin se voi merkitä mitä tahansa. Sama toisinpäin. Oikeudessa harvoin hyväksytään pintakosteusmittarilla tehtyä mittausta urakkariitatapauksissa. Ainoa oikea tapa on todella porata reikä, antaa reijän kosteuden tasaantua muutama päivä, mitata kosteus esimerkiksi Vaisalan huippumittarilla siten, että mitta-anturi on noin viikon paikallaan ja sitten tehdä päätelmät. Harvoin näitä kuitenkaan veneessä tehdään. Jos kuitenkin on hyvät syyt epäillä kosteutta ja pintakosteusmittari vahvistaa sen, niin sitten lienee syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Jos epäilee ja pintakosteusmittari näyttää kuivaa, niin ryhtyisin tosin silloinkin toimenpiteisiin:)


      • Aika huono kirjoitti:

        Pintakosteusmittari ei oikein sovellu mihinkään mittauksiin. Moni kosteustutkimuksia tarjoava firma tekee mittauksensa pintakosteusmittarilla, mutta laboratoriomittaukset osoittavat ne melkoiseksi huuhaaksi. Jos mittari näyttää kosteutta ja pinta on kostea, niin se varmasti onkin kostea. Jos mittari näyttää kosteaa ja pinta on kuiva, niin se voi merkitä mitä tahansa. Sama toisinpäin. Oikeudessa harvoin hyväksytään pintakosteusmittarilla tehtyä mittausta urakkariitatapauksissa. Ainoa oikea tapa on todella porata reikä, antaa reijän kosteuden tasaantua muutama päivä, mitata kosteus esimerkiksi Vaisalan huippumittarilla siten, että mitta-anturi on noin viikon paikallaan ja sitten tehdä päätelmät. Harvoin näitä kuitenkaan veneessä tehdään. Jos kuitenkin on hyvät syyt epäillä kosteutta ja pintakosteusmittari vahvistaa sen, niin sitten lienee syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Jos epäilee ja pintakosteusmittari näyttää kuivaa, niin ryhtyisin tosin silloinkin toimenpiteisiin:)

        Olet ihan tissmälleen oikeassa mutta kokeneen kädessä se mittari kuitenkin on hyvä apuväline.


      • heh
        Aika huono kirjoitti:

        Pintakosteusmittari ei oikein sovellu mihinkään mittauksiin. Moni kosteustutkimuksia tarjoava firma tekee mittauksensa pintakosteusmittarilla, mutta laboratoriomittaukset osoittavat ne melkoiseksi huuhaaksi. Jos mittari näyttää kosteutta ja pinta on kostea, niin se varmasti onkin kostea. Jos mittari näyttää kosteaa ja pinta on kuiva, niin se voi merkitä mitä tahansa. Sama toisinpäin. Oikeudessa harvoin hyväksytään pintakosteusmittarilla tehtyä mittausta urakkariitatapauksissa. Ainoa oikea tapa on todella porata reikä, antaa reijän kosteuden tasaantua muutama päivä, mitata kosteus esimerkiksi Vaisalan huippumittarilla siten, että mitta-anturi on noin viikon paikallaan ja sitten tehdä päätelmät. Harvoin näitä kuitenkaan veneessä tehdään. Jos kuitenkin on hyvät syyt epäillä kosteutta ja pintakosteusmittari vahvistaa sen, niin sitten lienee syytä ryhtyä toimenpiteisiin. Jos epäilee ja pintakosteusmittari näyttää kuivaa, niin ryhtyisin tosin silloinkin toimenpiteisiin:)

        Kaikki halvatkin kösyeumittarit kun kaupasta saa, esmes K-raudasta antaa käsityksen onko 5cm päässä kosteutta. Se lienee fakya. Tulkinta on hankalaa.. Siispä miyyaista monesta paikasta..
        Jee


    • jiippi

      Eikös finnboatin listoilla ole niitä tarkastajia.
      Voi vaikka sopia myyjän kanssa että jos kaikki on kunnossa niinkuin myyjä väittää/luulee niin silloin ostaja maksaa viulut. Jos taas jotain isompaa niin myyjä maksaa viulut. Yleensä kustannus on pieni verrattuna veneen hintaan...

    • Ent.Viggenkippari

      Albin Viggenin kuntokartoitus on melko helppoa. Ensinnäkään ei ole sisämoottoria, joka helpottaa asiaa huomattavasti. Peräprutkun pystyy tarkistuttamaan yksinkertaisella kojeajolla ja jos vakavaa vikaa löytyy, niin uusi mylly vain perään. Albiniin sopii oikein hyvin joku moderni kuusiheppainen lievänousuisella potkurilla. Jos valitset nelarin, käy matka-ajokin hyvin.

      Tarkastettavia kohtia em. tyypissä on oikeastaan vain kaksi. Vuosikymmenteen saatossa on mastopalkki voinut antaa lievästi periksi (takila istuu Vegan tapaan katolla). Vahvistus on yksikertainen tehdä ja modifikaatio on tehty moniin pursiin (palkin sisälle ruuvataan teräslevyvahvike).

      Toinen on Albineille tyypillinen kannen delaminaatiovaurio. Kävele pitkin kantta ja kuuntelee, antaako kansi myöten ja kuuluuko mistään erityisestä ritinää. Vaurio ei ole vakava, muta se pahenee vuosikymmenten saatossa ja vaatii jossain vaiheessa korjaamista. Onnistuu kyllä, mutta on hieman työläs.

      Muutenhan pursi on erittäin terve konstruktio ja ominaisuuksiltaan hyvä. Karun näköinen, mutta erittäin merkikelpoinen ja mukava purjehtia. Kyllä svedu on osannut veneitä tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe