aiheuttaako heikkohermoisuus psorin

pantteri

Onko henkisillä paineilla osuutta psorin puhkeamiseen?
Kyselempähän vain utheellisuuttani..vai olenko ainut heikkohermo joukossanne.

9

5060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörkö

stressi ja heikkohermoisuus eivät ole ihan samoja asioita, mutta... Joo, henkiset paineet ovat yksi psorin puhkeamisen syistä. En lukeudu heikkohermoisiin enkä edes ihan pienistä stressaaviin ihmisiin, mutta silti itselläni on psoriasis. Se puhkesi heti armeijan jälkeen ja tiedän melkoisella varmuudella syynkin: armeijan putka, jossa jouduin loppuaikanani olemaan viisi vuorokautta. Omaa syytäni tietysti, mutta kun oli vähän pakko puntata henk.koht. syistä. Minulle se putkareissu oli tosi ahdistava kokemus - yli sata tuntia pienessä kopperossa! Olin hyvin lähellä tulla siellä hulluksi. Eikä mennyt kuin pari viikkoa ja jo oli ensimmäiset merkit psoriasiksesta ilmennyt. Tutkijat ovat panneet merkille, että jostain syystä psoriasista esiintyy ammattiryhmissä hyvin paljon muusikkopiireissä, joten epäsäännöllisillä elämäntavoillakin saattaa olla jotain tekemistä puhkeamisen kanssa. Itsekin olen muusikko ja tein tätä työtä yli viisitoista vuotta. Mutta sinänsä merkillinen ja salaperäinen sairaus kun ei kunnon hoitomuotoa (eikä täyttä varmuutta sairauden synnystä ja mekanismista) ole vieläkään keksitty.

• pantteri

näin pelkäsinkin. minä kylläkin olen hyvä stressin sietokyvyltäni, mutta heikkohermoisuuteen ihmissuhde rintamalla on taipuvaisuutta..
        pitää vissiin koulia itseään, jos kerran balanssissa voi ihoparemmin.
        kävittekö te kumpikaan jollakin "sopeutumiskurssilla".
        Mä sain lapun kotiin ja nyt en tiedä jatkosta miten pitää toimia? lekuri on lomalla, ja dermovattia 0.5
        on ämpärillinen määrätty..millä te itse pidätte pilkkunne aisoissa? korvaako näitä hoitoja kukaan, mikään instanssi ja joutuuko niitä keinoiho laastareita ostelemaan lopun ikää? ovat melko kalliita..
        hyviä jatkoja molemmille, melkoisen kova tauti moisesta paineesta ja elinikäinen..mua ahdistaa.

• mörkö
        pantteri kirjoitti:

näin pelkäsinkin. minä kylläkin olen hyvä stressin sietokyvyltäni, mutta heikkohermoisuuteen ihmissuhde rintamalla on taipuvaisuutta..
        pitää vissiin koulia itseään, jos kerran balanssissa voi ihoparemmin.
        kävittekö te kumpikaan jollakin "sopeutumiskurssilla".
        Mä sain lapun kotiin ja nyt en tiedä jatkosta miten pitää toimia? lekuri on lomalla, ja dermovattia 0.5
        on ämpärillinen määrätty..millä te itse pidätte pilkkunne aisoissa? korvaako näitä hoitoja kukaan, mikään instanssi ja joutuuko niitä keinoiho laastareita ostelemaan lopun ikää? ovat melko kalliita..
        hyviä jatkoja molemmille, melkoisen kova tauti moisesta paineesta ja elinikäinen..mua ahdistaa.

En tiedä korvauksista muuta kuin normaalin Kela-korvauksen reseptilääkkeistä sekä UVB-valohoidoista, jossa korvaus piti erikseen anoa lomakkeella (maksu päätöksen jälkeen muutamien viikkojen kuluttua).

Itse olen nyk. aika laiska lilluttelemaan itseäni niissä perusvoiteissa, eikä minulla siihen niin hirveä tarvekaan ole. On pysynyt iho-oireet aika hyvin kurissa - kunhan silloin tällöin rasvailee (n. joka toinen päivä). Kasvojen alueella minulla tehoaa Locoid 0,1% creme, eikä sitäkään tarvitse käyttää säännöllisesti. Olen oppinut tuntemaan koska sitä kannattaa sivellä, sillä minun lärvini "varoittaa" ennakolta sellaisella "kutinalla".

Niin. Minulla ei siis ole suuria huolia tuon psorini kanssa ollut. Ainoastaan kynsivauriot harmittavat (olen näes soittajapoika). Samoin päänahan hilseeseen en ole löytänyt tehokasta lääkettä. Silloin tällöin käytän kotikonstina minulle opetettua ruokaöljyhaudutusta > suihkulakki päähän yön ajaksi > aamusuihkussa päänahka sitten "kuoriutuu" ihan siedettäväksi.

Keinoiholaastarista en ole koskaan kuullutkaan...

Niin, psorin hoitomuodot ovat kaikki tosi hintavia, mutta onneksi Kela edes vähän korvaa. Korvaisipa vielä niitä ilmastohoito-matkojakin niin pääsisi useampi niille matkoille. Niihin kun nykyään pitää anoa liitosta ja Raha-automaattiyhdistys (muistaakseni) korvaa osan kuluista. Itse kokeilin männä vuonna parin viikon omatoimi-hoitomatkaa Kyproksella, ja täytyy sanoa, että toimi!, vaikka nuo liiton kanssa tehtävät matkat ovat minimissäänkin muistaakseni neljä viikkoa.

Suosittelen tutustumiskäyntiä ja/tai liittymistä Psoriasisliittoon. Siellä saa hyviä vinkkejä, vertaistukea, ammattitaitoista apua ja tietoa kaikesta mikä psoriin liittyy.

www.psori.fi

• mari77

Moi!
      Meillä on suvussa psoria eri muodoissa lähes kaikilla. Äidilläni psori puhkesi murkkuiässä 15 vanhana, kuten myös siskollani. Itse olin 25 vuotias eikä psoria ollut vielä ilmaantunut. Sitten kaksi lastani ( 2v ja 4kk) sairastuivat vesirokkoon. Valvoimme koko perhe yötä päivää noin kuukauden ajan. Silloin minulle puhkesi PPP, eli pustulosis palmoplantaris (kämmenien ja jalkapohjien märkärakkulapsoriasis). Ilmeisesti ihottuma olisi tullut minulle joskus joka tapauksessa mutta ilmeisesti stressi vaikutti sen alkamiseen. Ainakin äidilläni ihottuman taso vaihtelee ihan täysin mielialojen mukaan.

• nina___

Minulle tuo PPP tulee aina keväisin ja kutina on kaamea..
        Kyllä on kevään merkki kun rakkulat ilmestyy...

• Kokeile!!!

Minulla otettiin koepala ja todettiin pustulosis palmoplantaris. Oikeassa jalkapohjassa ja oikeassa kämmenessä. Iho ihan hirveässä kunnossa, rakkulat ja lepeinä lähtevä iho. Tässä minulle tehonnut hoito: raspaan jalkapohjan ja kämmenen joka toinen päivä, kuivaan huolellisesti ja levitän NuViSal koivuvaseliinia yöksi, sukka päälle koska on mustaa möhnää ja värjää. Aamulla pesen pois ja laitan perusvoidetta. Uskomaton teho ainakin minulla, iho siistiytyi jo vajaassa viikossa!!!

• Nimetön

minulla tämä ihotauti alussa. olen todennut nivea visage q 10 ryppyvoiteen toimivan uskomattoman hyvin. iho uusiutuu eikä liuskoitu kipeästi.

• koepala?

Siis voiko ppp:n todeta koepalalla? Itse olen ymmärtänyt, ettei kyseistä sairautta voida varsinaisesti varmistaa mitenkään muuten, kuin silmämääräisellä oireidentunnistamisella? Olenko käsittänyt väärin vai onko koepalahenkilöltä otettu koepala ehkä siksi, että sillä on suljettu pois joitain muita ihosairauksia?

• NuViSalia
        Nimetön kirjoitti:

minulla tämä ihotauti alussa. olen todennut nivea visage q 10 ryppyvoiteen toimivan uskomattoman hyvin. iho uusiutuu eikä liuskoitu kipeästi.

käytettäväksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      75
      4406
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3095
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3075
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      396
      2152
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1269
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1186
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1055
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1045
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe