Mieheni on juuri tälläinen, on ensin minulle vittumainen, kuitenkin mielin kielin jollekkin tutulle. Sanoin monasti hänelle, että minä olen hänen ainoa REHELLINEN
ihmissuhde, ei tarvii mielistellä. Muutoin mieheni on hyvin joviaali. Välillä tuntuu, että hänellä on eri säännöt itselle ja eri säännöt minulle; mikään ei koskaan ole
hyvä, ei koskaan tyytyväinen mihimkään, mistään hänen sanomisestaan ei voi
koskaan keskustella asiallisesti, kun aina tulee vastapallo. Kaikista huvittavinta on
että hänellä menee jokin tekeminen v.si, kun hän (joutuu) tai katsomaan mitä minä teen. Jos olen hiljaa aloillani se ei ole hyvä, jos liikahdenkaan, niin hän joutuu keskittymään sillä hetkellä siihen mitä minä teen. Tämä kaikki syö hirveästi itsetuntoa ja oman arvontuntoa. Hänellä on lisäksi kummallinen pakkomielle, että
kaiken tekemisen pitäisi jotenkin olla hyödyllistä. Isälläni oli samoja piirteitä
käytöksessään, mieheni ei tajua, että olen jo elänyt yhden elämän narsistisen ihmisen kanssa. Olen välillä täysin loppu, humalassa mieheni on ns hurmaava ja pystytään keskustelemaan asioista. Välillä tuntuu että hän haluaa pitää minut tälläisenä alaspainettuna, masentuneen ja hiljaisena.
Onko narsismia? Muille mielen kielin ja läheisille vmäinen?
6
236
Vastaukset
- Anonyymi00001
Vaihda ukkoa, jos et ole tyytyväinen. Joudut vain itse kärsimään tuollaisessa suhteessa.
- Anonyymi00002
Ainakin itsetunto on heikko. Yleensähän ihmiset esittävät ulospäin mukavampaa ja joviaalimpaa kuin oikeastaan ovat. Tarve alentaa muita, on merkki heikosta itsetunnosta. Alentamalla ylennetään itseä.
Missä sitten menee narsismin raja, ei ehkä kannata liikaa miettiä. Olennaista on, koetko että et saa olla oma itsesi ja voit pahoin suhteessa. "Tosinarsistin" kyllä yleensä erottaa pelkästä heikosta itsetunnosta. Tosinarsistilla hauraan egon suorakuori on niin paksu, että sen läpi ei juuri epävarmuutta ja hämmennystä pääse näkymään. Tai se näkyy epärationaalisina reaktioina, hyökkäyksenä, päättöminä valheina, kiusaamisena, selkään puukottamisena tms. Tosinarsisti ei pysty katsomaan peiliin ja myöntämään virhettään vaan puolustautuu hyökkäämällä ja on valmista väittämään mustan valkoiseksi vaikka todisteet muusta olisivat kuinka vahvat.
Tosinarsistin myös tunnistaa siitä, että tämä on äärimmäisen riippuvainen muista ihmisistä, muiden ihmisten reaktioista. Mielellään positiivisista, mutta mikä tahansa muukin käy, kunhan tulee se reaktio. Vieraammille jaksaa esittää mukavaa ja reilua ja sitä kautta saa positiivista palautetta. Läheisille ei jaksa esittää, ja muutenkin narsisti on syvästi kateellinen ja katkera ihminen, mikä tarkoittaa, että hän tosiaankin joutuu näyttelemään mukavaa. Narsisti ei ole luonnostaa kovin mukava ihminen kuin silloin, kun saa lämmitellä huomion ja kehujen paisteessa. Silloinkin mukavuus voi olla eräänlaisia armopaloja: minä täältä yläpuolelta armollisesti jaan kauniita sanoja muillekin, joiden toki pitää ymmärtää olla kiitollisia.
Tosinarsisti ahdistuu jos joutuu olemaan yksin, ilman että edes somen, puhelimen tms. kautta voi saada jotakin vastakaikua. Kun ei ole minuutta joka kannattelisi, tarvitaan muita kannattelemaan. Kertomaan, että on olemassa ja vielä erityinen. Ihailtu, pelätty, kadehdittu... isosti ihmisten ajatuksissa.
Kun itse joudun tekemisiin narsistisen ihmisen kanssa, yritän olla neutraali ja lyhytsanainen. Yritän antaa mahdollisimman vähän reaktioita sekä mahdollisimman vähän tietoa itsestäni. Tämä yleensä saa narsistiset tyypit varuilleen, hehän ovat pohjimmiltaan heikkoja ja hakevat toisista niitä reaktioita ja toisaalta tietoa, mihin iskeä kun tulee tarve iskeä. Kun he ovat varuillaan, he pysyvät myös etäämmällä. - Anonyymi00003
Normi ihminen kun ei edes jaksaisi väännellä eri sääntöjä koko ajan.
Varmasti tollanen vie voimia ainakin henkisesti, jatkuva kyylääminen ja vahtaamninen.
Narsismin yksi seikka on, että narsistin pitää olla paras ja on huono kestämään tappioita.- Anonyymi00006
Luulen, että narsistia rasittaa eri asiat kuin vähemmän narsistia, narsistia kun eivät vaivaa sananlaiset tunteet. Kun ihmiset yleensä välttelevät riitelyä ja draamaa, narsistille tilanne on toinen. Narsistin etu on, ettei hänellä ole mitään pidäkettä loukata toista ja valehdella. Narsistille kyse on taistelusta, jossa hän on varma voitostaan ja jossa kaikki keinot ovat sallittuja. Narsisti on lapsesta asti tottunut kääntämään mustan valkoiseksi, syyllistämään ja torjumaan kaiken, mikä pakottaisi kyseenalaistamaan itseään.
Narsisti on tottunut sanoin miekkailemaan itsensä voittajaksi, joku nyrkeinkin. Narsisti on tottunut, että ihmiset lähtevät selittämään ja puolustautumaan. Että ihmiset lähtevät mukaan hänen provosointiinsa ja syyttelyynsä, jolloin narsisti antaa tulla vuosien harjoittelun tuloksena sellaista tekstiä ja asioiden vääntelyä että vastapuoli yleensä menee hämmennyksiin ja ahdistuu. Jos tuollaisessa hyökkäyksessä onnistuu pitämään pään kylmänä, ei lähde siihen mukaan ja lähinnä osoittaa narsistille tämän käyttäytyvän typerästi/lapsellisesti, tilanne voi kääntyä. Narsisti on pohjimmiltaan hyvin epävarma.
- Anonyymi00004
Narsismi ja v-mäisyys ovat eri asioita.
- Anonyymi00005
V-mäisyys naristilla on kaavoihin kangistunut ilmiö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 213327
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5402692Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial532260Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2112234Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle131709Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191519Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip521471- 971379
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621211Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise951174