Perusteknillinen kysymys.

Anonyymi-ap

Mikä auton perustekniikassa on kehittynyt 50 vuoden aikana siten, että electroniikalla ei ole asiassa mitään tekemistä?

14

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kaikki. Kori, alusta, renkaat, pellit, moottori, vanteet, jarrut, kaikki materiaalit, ikkunat, turvakori, mittaristo, soitin, turvallisuus, taloudellisuus, kestävyys, vaihteisto, valot, tuulilasinpyyhkijät, pissapoika, ilmanvaihto, ergonomia, penkit, niskatuet, kangasmateriaalit, turvavyöt, vetoakselit, jousitus, iskunvaimentimet ja kaikki muukin on moninverroin kehittyneempää ja parempaa kuin 50 vuotta sitten.
      Kehitystyötä tekee kymmenettuhannet autoinsinöörit paraikaa kaikkialla maailmassa.
      Heillä on sitä varten kehitysosastot, aivan kuten ilmailussakin.

      • Anonyymi00002

        Aika paljon toimii rakkaan pirssissä ilman sähköä, joten Numba, siinä sulle selkoselvitys.


      • Anonyymi00003

        Juu mutta ne kaikki on käyttökelvottomia ilman elekroniikkaa, tai sähköteknikkaa... jos nuo poistetaan autosta jää vain kuollutta painoa, tietysti autojen muotoilu on parantunut, ilman vastuskerroin alentunut, mutta autot on osattu suunnitella jo virtaviivaikseksi 1970 luvulla.


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Juu mutta ne kaikki on käyttökelvottomia ilman elekroniikkaa, tai sähköteknikkaa... jos nuo poistetaan autosta jää vain kuollutta painoa, tietysti autojen muotoilu on parantunut, ilman vastuskerroin alentunut, mutta autot on osattu suunnitella jo virtaviivaikseksi 1970 luvulla.

        Mitä??? Mikä näistä on käyttökelvotonta ilman elektroniikkaa?
        Kori, alusta, renkaat, pellit, moottori, vanteet, jarrut, kaikki materiaalit, ikkunat, turvakori, mittaristo, soitin, turvallisuus, taloudellisuus, kestävyys, vaihteisto, valot, tuulilasinpyyhkijät, pissapoika, ilmanvaihto, ergonomia, penkit, niskatuet, kangasmateriaalit, turvavyöt, vetoakselit, jousitus, iskunvaimentimet.

        Nuo kaikki on aivan eri planeetalta kuin 1970. Se on kehityksen ansiota. Ilmanvastuskerroin on yhdyssana. Kansanautot eivät olleet virtaviivaisi juuri mitkään 70-luvulla, vaan laatikoita.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lada_1200#/media/Tiedosto:VAZ_2101_modrý_a.JPG
        Siinä sinun virtaviivainen Ladasi.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Mitä??? Mikä näistä on käyttökelvotonta ilman elektroniikkaa?
        Kori, alusta, renkaat, pellit, moottori, vanteet, jarrut, kaikki materiaalit, ikkunat, turvakori, mittaristo, soitin, turvallisuus, taloudellisuus, kestävyys, vaihteisto, valot, tuulilasinpyyhkijät, pissapoika, ilmanvaihto, ergonomia, penkit, niskatuet, kangasmateriaalit, turvavyöt, vetoakselit, jousitus, iskunvaimentimet.

        Nuo kaikki on aivan eri planeetalta kuin 1970. Se on kehityksen ansiota. Ilmanvastuskerroin on yhdyssana. Kansanautot eivät olleet virtaviivaisi juuri mitkään 70-luvulla, vaan laatikoita.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lada_1200#/media/Tiedosto:VAZ_2101_modrý_a.JPG
        Siinä sinun virtaviivainen Ladasi.

        Kaikki, koska ne vaativat toimiakseen virtaa, tottakai autot ovat kehittyneet paljon 50 vuodessa, mutta kaikki keksinnöt olivat olemassa jo 50 vuotta sitten, kehittyminen on tapahtunut elekroniikan toimesta, ei auton perustekniikan... se on samaa kuin 50 vuotta sitten. Tästä oli alunperin puhetta, kaikki autossa on kiinni sähkövirrasta.


      • Anonyymi00006
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Mitä??? Mikä näistä on käyttökelvotonta ilman elektroniikkaa?
        Kori, alusta, renkaat, pellit, moottori, vanteet, jarrut, kaikki materiaalit, ikkunat, turvakori, mittaristo, soitin, turvallisuus, taloudellisuus, kestävyys, vaihteisto, valot, tuulilasinpyyhkijät, pissapoika, ilmanvaihto, ergonomia, penkit, niskatuet, kangasmateriaalit, turvavyöt, vetoakselit, jousitus, iskunvaimentimet.

        Nuo kaikki on aivan eri planeetalta kuin 1970. Se on kehityksen ansiota. Ilmanvastuskerroin on yhdyssana. Kansanautot eivät olleet virtaviivaisi juuri mitkään 70-luvulla, vaan laatikoita.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Lada_1200#/media/Tiedosto:VAZ_2101_modrý_a.JPG
        Siinä sinun virtaviivainen Ladasi.

        jos asian ymmärtäminen on syystä tai toisesta vaikeaa, mieti asia niin että jos autosta poistetaan kaikki sähköön perustuva tekniikka, auto ei liiku metriäkään, mutta 1970-80 luvulla toimivat autot eivät vaadi sähköä kun korkeintaan käynnistykseen, laturi riittää ylläpitämään auto käynnissä, perusdiesel ei vaadi edes virtaa moottorin käynnissä ollessa, kunhan tankissa on naftaa tai polttoöljyä.


      • Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        jos asian ymmärtäminen on syystä tai toisesta vaikeaa, mieti asia niin että jos autosta poistetaan kaikki sähköön perustuva tekniikka, auto ei liiku metriäkään, mutta 1970-80 luvulla toimivat autot eivät vaadi sähköä kun korkeintaan käynnistykseen, laturi riittää ylläpitämään auto käynnissä, perusdiesel ei vaadi edes virtaa moottorin käynnissä ollessa, kunhan tankissa on naftaa tai polttoöljyä.

        esim. 1970 luvulla Citroën CX oli erittäin hyvin suunniteltu aerodynaamisesti, lisäksi auto oli nestejousitettu, ja kaikki 1970 luvulta, ollut olemassa.


      • Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        jos asian ymmärtäminen on syystä tai toisesta vaikeaa, mieti asia niin että jos autosta poistetaan kaikki sähköön perustuva tekniikka, auto ei liiku metriäkään, mutta 1970-80 luvulla toimivat autot eivät vaadi sähköä kun korkeintaan käynnistykseen, laturi riittää ylläpitämään auto käynnissä, perusdiesel ei vaadi edes virtaa moottorin käynnissä ollessa, kunhan tankissa on naftaa tai polttoöljyä.

        Sähköjen poistaminen ei poista autojen kehitystä, sillä ne ovat kehittyneet alusta loppuun jokaista pulttia ja kahvaa myöten. Kaikki on parempaa kuin ennen. Sitä kutsutaan kehitykseksi.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Sähköjen poistaminen ei poista autojen kehitystä, sillä ne ovat kehittyneet alusta loppuun jokaista pulttia ja kahvaa myöten. Kaikki on parempaa kuin ennen. Sitä kutsutaan kehitykseksi.

        Ei kukaan ole kehitystä kiistänyt vaan puhe on ollut perustekniikasta.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Ei kukaan ole kehitystä kiistänyt vaan puhe on ollut perustekniikasta.

        Mikä perustekniikasta ei ole kehittynyt? Mainitse yksi osa joka ei ole parempi tänä päivänä?


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Mikä perustekniikasta ei ole kehittynyt? Mainitse yksi osa joka ei ole parempi tänä päivänä?

        Varmaankin kaikki osat on parempia mutta perustekniikka ei ole muuttunut.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Varmaankin kaikki osat on parempia mutta perustekniikka ei ole muuttunut.

        Perut siis puheesi siitä että autot eivät ole kehittyneet 50 vuoteen? Niin sanotun "perustekniikan" kehittyminen ei suinkaan tarkoita sitä että auto pitäisi keksiä uudelleen.

        Auton kutsumasi "perustekniikka" on juuri se miksi sitä autoa kutsutaan autoksi eli automobiiliksi, ja se on kautta linjan kokenut suuria muutoksia. Myös elektroniikka on vahva osa kehitystä ja siihen suuntaan se menee.

        Fysiikan lakien mukaan kaikki on energiaa, myös kaikki "eloton". Kivet, rauta, kaasukehä, happi ja aivan kaikki. Mehän ollaan itsekin vain alkuaineista koostuvaa tähtipölyä.

        Autojen suurin kehitys on tapahtunut turvallisuuden, ekologisuuden ja ajonautinnon puolella. Ei mene kauaa kun esim HUD tulee kansanautoihin ja parantaa turvallisuutta jälleen.

        Ei ollut 70- luvulla tietoakaan ABS- jarruista taikka luistonestojärjestelmistä, jotka auttaa tumpeloakin pysymään radalla liukkailla keleillä. Liialliselle tilannenopeudelle nekään ei voi mitään.

        Taloudellisuutta ja mukavuutta tarjoilee älykkäästi ohjatut ruiskutukset ja vaihteiston ohjaukset. Alustan säädöt napista painamalla tarjoilee vaihtoehtoja eri olosuhteisiin.

        Ajovalot on ihan eri planeetalta kuin 70- luvulla. Raskaassa kalustossa on joissakin käytössä jo laservalotkin. Automaattinen jarrutus on varmuudella säästänyt ihmishenkiä.

        Teslalla voi jo nyt matkata ajamatta itse, mutta vielä tarvitaan kuskin paikalle ihminen, joka varmistaa sen että automatiikka toimii moitteettomasti.

        Takavuosina sanottiin että yksi onnettomuus 200 000 ajokertaa on liikaa ja pyrkimys on siihen että päästäisiin lentämisen lukemiin, eli yksi onnettomuus 2 000 000 ajokertaa kohti on maksimi.

        1970- luvulla unelmoitiin itsestään kulkevista sähköautoista. Nyt ne on totta. Lentoautot eivät ole ottaneet tuulta purjeisiin vastaavasti.

        Sähkötekniikka ja akut kehittyy nyt sitä vauhtia, että vedyn käyttöönotto suuressa määrin viivästynee. Ensimmäisinä ne todennäköisesti tulee mullistamaan lentoliikenteen.

        Kilpa sähköautomarkkinoilla on armottoman kova ja panostus on nyt siihen suuntaan. Itse olen mieluummin ns bensalenkkari. Sähköautot on sieluttomia.

        2010


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

        Perut siis puheesi siitä että autot eivät ole kehittyneet 50 vuoteen? Niin sanotun "perustekniikan" kehittyminen ei suinkaan tarkoita sitä että auto pitäisi keksiä uudelleen.

        Auton kutsumasi "perustekniikka" on juuri se miksi sitä autoa kutsutaan autoksi eli automobiiliksi, ja se on kautta linjan kokenut suuria muutoksia. Myös elektroniikka on vahva osa kehitystä ja siihen suuntaan se menee.

        Fysiikan lakien mukaan kaikki on energiaa, myös kaikki "eloton". Kivet, rauta, kaasukehä, happi ja aivan kaikki. Mehän ollaan itsekin vain alkuaineista koostuvaa tähtipölyä.

        Autojen suurin kehitys on tapahtunut turvallisuuden, ekologisuuden ja ajonautinnon puolella. Ei mene kauaa kun esim HUD tulee kansanautoihin ja parantaa turvallisuutta jälleen.

        Ei ollut 70- luvulla tietoakaan ABS- jarruista taikka luistonestojärjestelmistä, jotka auttaa tumpeloakin pysymään radalla liukkailla keleillä. Liialliselle tilannenopeudelle nekään ei voi mitään.

        Taloudellisuutta ja mukavuutta tarjoilee älykkäästi ohjatut ruiskutukset ja vaihteiston ohjaukset. Alustan säädöt napista painamalla tarjoilee vaihtoehtoja eri olosuhteisiin.

        Ajovalot on ihan eri planeetalta kuin 70- luvulla. Raskaassa kalustossa on joissakin käytössä jo laservalotkin. Automaattinen jarrutus on varmuudella säästänyt ihmishenkiä.

        Teslalla voi jo nyt matkata ajamatta itse, mutta vielä tarvitaan kuskin paikalle ihminen, joka varmistaa sen että automatiikka toimii moitteettomasti.

        Takavuosina sanottiin että yksi onnettomuus 200 000 ajokertaa on liikaa ja pyrkimys on siihen että päästäisiin lentämisen lukemiin, eli yksi onnettomuus 2 000 000 ajokertaa kohti on maksimi.

        1970- luvulla unelmoitiin itsestään kulkevista sähköautoista. Nyt ne on totta. Lentoautot eivät ole ottaneet tuulta purjeisiin vastaavasti.

        Sähkötekniikka ja akut kehittyy nyt sitä vauhtia, että vedyn käyttöönotto suuressa määrin viivästynee. Ensimmäisinä ne todennäköisesti tulee mullistamaan lentoliikenteen.

        Kilpa sähköautomarkkinoilla on armottoman kova ja panostus on nyt siihen suuntaan. Itse olen mieluummin ns bensalenkkari. Sähköautot on sieluttomia.

        2010

        Artemis II miehistö (suorassa lähetyksessä) on laskeutunut turvallisesti ja ovat lautalla paraikaa. Nopea retki oli tuo, mutta kuten joku sanoi niin pelkkää henkseleiden paukuttelua.

        Sata kertaa isompi juttu on kyseessä, kun saadaan laskeutuja ihmisineen Kuun pinnalle ja sieltä sitten nousijalla Kuun kiertoradalle paluumoduliin ja sillä kotiin.
        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e036fb79-66e1-4b12-8f24-347a0eaf40dc

        2010


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Artemis II miehistö (suorassa lähetyksessä) on laskeutunut turvallisesti ja ovat lautalla paraikaa. Nopea retki oli tuo, mutta kuten joku sanoi niin pelkkää henkseleiden paukuttelua.

        Sata kertaa isompi juttu on kyseessä, kun saadaan laskeutuja ihmisineen Kuun pinnalle ja sieltä sitten nousijalla Kuun kiertoradalle paluumoduliin ja sillä kotiin.
        https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e036fb79-66e1-4b12-8f24-347a0eaf40dc

        2010

        Mahtoivatko nähdä ufoja herra hella- ja helläkoukku?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      117
      1279
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1153
    3. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      47
      1050
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe