Heissan!
Ihan kyselen teiltä kokemuksia kortisonista!!?? onko tullut minkäänlaisia oireita? oletteko itse huomanneet olevanne yliherkkiä?
Voiko teidän mielestänne astmaa hoitaa ilman kortisonia?
Minulla on käynyt niin , että kun olin kuusi vuotia, minulle todettiin astma..
Lääkkeet määrättiin ja sain paljon kortisonia.
Kas kummaa, käytön jälkeen minulta alkoi hiukset lähteä.. Ihan kun kädellä varovasti silitti niin tupollinen jäi aina käteen..
Eikun lääkärin juttusille..
Tulos oli; hiusten lähteminen EI johdu kortisonista, KOSKA sellaista ei ole ikinä ennen kohdattu..
Parin vuoden päästä lopetin lääkkeiden käytön ja astmani oli ihan hyvässä kunnossa.. Ja hiusten lähtö loppui!!
siihen aikaan aloitin myös homeopatialla käymisen...
Teini-ikä kun alkoi, alkoi myös tupakointi... Eikä homeopatia enään kiinnostanut..
Oireet alkoivat valua takasin päin ja tiesin, ettei hyvää seuraa...
3-4 vuotta sitten jouduin takaisin lääketieteen pariin ja astmatesteihin... arvot olivat todella huonot.. pahimmillani puhalsin pef-arvoja max.50..
Lääkärille totesin,etten halua kortisonia, hiustenlähdön takia, eikä tämäkään uskonut...
lääkkeet määrättiin.. Avaava ja hoitava.. Hoitavassa oli sitä kortisonia, mutta ei niin paljon kuin aikaisemmissa lääkkeissäni...
Puolisen vuotta käytin sitä ja taas alkoi... Hiuksia alkoi taas lähteä päästä..
Lääkäri ei jälleen uskonut.. ja samaan syssyyn ääneni alkoi kähentyä.. ääneni oli melkein puoli vuotta sellainen, että olisin edellisenä iltana ollut jossakin konsertissa ja huutanut sen pois.. eli käytännössä minulla ei ollut ääntä ollenkaan..
seuraavat kuusi kuukautta käytin vain tarvittaessa avaavaa..
SItten pääsin taas lääkärille ja käskin hänen vaihtamaan lääkkeni siitä huolimatta uskoiko vai ei... Halusin kortisonitonta! Ja niihin aikoihin oli kehitetty hoitavia astmalääkkeitä joissa ei ole kortisonia!! ja niin vaihdettiin!
Lääkkeen vaihdon jälkeen hiusten lähtö pysähtyi ja sain vihdoin ja viimein ääneni takas!!
kaikesta huolimatta yksikään lääkäri, ei usko tänäkään päivänä, että kortisoniallergiasta voi lähteä hiukset..
Kortisoni-lääkitys
5
2420
Vastaukset
- Kanssasisar
... minullakin. Astmalääkityksen aloitettuani alkoi myös pikkuhiljaa hiustenlähtö, mutta pahenemisvaiheen aikana syömäni kortisonitablettikuuri sai hiuksia lähtemään ihan tukoittain. :(
- Puoli vuotta
Kortisoonia ja ääni lähti melkein kokonaan.
Pelkkää pihinää puhuminen ja lääkärien mielestä
ei kortisoonista voi lähteä ääni.Mutta...... kun lopetin kortisoonin puputtamisen kas kummaa ääni palautui.Omakohtainen kokemus varmempi kuin lääkä
kärin kommentti ettei se ole ennenkään vienyt ääniä
ihmisiltä.- alaviiva_alaviiva
...kertoi minulle heti kortisonihoitojen alussa että tukkaa saattaa lähteä : D ja ääni meni kortisonin aiheuttaman sammaksen takia.
- astmaa vaan
alaviiva_alaviiva kirjoitti:
...kertoi minulle heti kortisonihoitojen alussa että tukkaa saattaa lähteä : D ja ääni meni kortisonin aiheuttaman sammaksen takia.
annoksia ja kuinka pitkään napostelitte kortisonitabletteja?
Itse lopetin juuri 28 vrk kestäneen prednison kuurin. 1vko 20mg, toinen 15mg, kolmas vko 10 mg ja neljäs vko 5mg.
lisäksi Symbicort Fortea 2 2 2 vuorokaudessa ja Bricanyliä sekä Singulair 10mg iltaisin.
Aiemmin elo- lokakuulle napsin prednison 40mg 10 vrk. Prednison 40mg 3vrk, 20mg 2vrk ja 10 mg 2 vrk.
sekä Medrol viikon kuuri.
Ei minulle kerrottu vastaavista oireista??? Ei muistakaa kylläkään?
Pitääkö olla vuosia käyttö ennen kuin moisia sivuvaikutuksia( kuten hiustelähtö) ilmenee?? Hui???
- Anonyymi
Huh huh.
Kylläpä valehdellaan päin naamaa.
Minulla sama homma.
10v sitten aloin käyttää astmalääkettä säännöllisesti ja tukka muuttui vuodessa ohueksi. Sitä se on ollut 10v. Vasta nyt aloin epäillä että se johtuu lääkkeestä. Mikään hoito tai tökötti ei ole auttanut.
Aion lopettaa kortisoni lääkkeen. Vaihdan sen toiseen.
Toivon että hiustuppeni eivät ole lopullisesti kuolleet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364185Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232126Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31904Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481851- 1061770
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4411719Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4691578MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531355Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441296Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4621288