Just oli pääsiäinen, mietin uskonko Jumalaan Pyhään Henkeen ja Jeesuksen ristinkuolemaan? Kuulunko kirkkoon sen vuoksi että uskon näihin kristinuskon peruspilareihin vai kuulunko kirkkoon sen vuoksi, että mut on kastettu kirkkoon!?= Kävinkö rippikoulun sen vuoksi, että se piti käydä - siihen aikaan kun olin 15, vai miksi sen oikein kävin :)
Kirkko on tietysti paljon muutakin kuin nämä tietyt sakramentit, mutta minulle kirkkoon kuuluminen on kai lähinnä tapa, josta en halua luopua. Olenko sitten feikki, kun en välttämättä tiedä mihin uskon ja silti kuulun kirkkoon :) -
Tämä avaus saattaisi kuulua toiselle palstalle, mutt sattuneesta syystä lykkäsin sen tänne 60+väen joukkoon, pohdittavaks ja mietittäväks.
Mihin uskot, uskotaan?
24
286
Vastaukset
- Anonyymi00001
Uskon johonkin suurempaan . Luin juuri Dan Brownin "Salaisuuksien salaisuus" -kirjan ja siellä oli aika lailla sitä, mihin uskon eli korkeampaan tietoisuuteen.
- Anonyymi00002
Sillä, uskooko Jumalaan vai ei, ei ole mitään tekemistä sillä, kuuluuko kirkkoon tai muuhun uskonnolliseen yhteyteen. Jos et koe uskovasi Jumalaan, kuulut kirkkoon koska on turvallista, kun niin on aina ollut. Ei tapa-uskovaisuudessa ole mitään vikaa. En pitäisi sinua tekopyhänä. Mutta on hyvä pohtia uskoaan ja tuntojaan.
Srk järjestää useita tosi kivoja tapahtumia, luentoja, laulutilaisuuksia, keskustelupiirejä, jopa jumppahetkiä. Ne ovat aika antoisia, mutta paikallisen kapakan keskusteluissa 1-2 tuopin ääressä olen kokenut myös antoisia ja viisaita keskustelunaiheita. (Enkä tarkoita mitään perskännejä vaan sivistynyt siemailua kohtuulliseen aikaan ja kohtuullisen ajan.)
Onneksi saa valita. Ennen kävin molemmissa, mutta nyt ei alko enää maistu joten käyn vain niissä srk:n tilaisuuksissa.
Pohtiessa yleensä ratkaisu löytyy, sitä sinulle toivon. - Anonyymi00003
Itse uskon lähinnä Luojaan, mutta en yhtään enkä ollenkaan yhteenkään ihmisen 'luomaan' uskontojärjestelmään.
- Anonyymi00004
Annan asian olla, ei sille mitään kuitenkaan voi.
- Anonyymi00005
Uskon tähän planeettaan, sen historiaan ja että sen kulun muuttamiseen ihmisen resurssit ovat hyvin rajalliset.
- Anonyymi00009
Sun kantsii tutkia tarkemmin. Kyllä ihminen on sotannut, tärvännyt ja tuhlannut aivan jumalattomasti tätä omaa asuinpaikkaansa. Luomakunnan tyhmin eläin; ihminen.
- Anonyymi00006
Uskon niin kuin Raamatussa opetetaan. Olen tehnyt henkilökohtaisen uskonratkaisun yli 30 vuotta sitten. Kirkkoon olen alunperin kuulunut, mutta erosin kirkosta jo kauan sitten. En oikein saanut mitään kirkkoon kuulumisesta. Kirkko muuttaa oppejaan eikä kunnioita Jumalan Sanaa - jonka pitäisi olla kirkollisen toiminnan ohjenuora. On surullista, että kirkon oppi alkaa olla melkoista sillisalaattia. Seksuaaliset vähemmistöt ovat vallanneet kirkon omaksi taisteluareenakseen. En ole niin urhea kuin Päivi Räsänen, että jaksaisin alkaa taistelemaan kirkon oikeaoppisuuden puolesta.
- Anonyymi00007
Samaa rataa menen minäkin. En pidä homojen avioliittoon vihkimistä raamatun mukaisena, mutta maistraatissa vihkimisen hyväksyn omaisuuden jaon takia. Ja sen että heidän yhdessä elonsa siunataan kirkossa. Mutta homoparit eivät mitenkään vaivaa eivätkä häiritse minua, ei kirkossa ei muualla.
En myöskään pohdi ollenkaan miten muut uskovat, ihan saavat olla vapaasti mitä mieltä mistäkin lystäävät. En siis noudata raamattua ainakaan siltä osin että tekisin kaikki kansat hänen (Jeesuksen) opetuslapsikseen. En julista uskoani, uskon huomaa käytöksestäni.
Tuo sillisalaatti on hyvä sana kuvaamaan tämän päivän kirkkoa, ehkä olen vähän virunut samaan vipuun. Olenko siis turtunut, kun en ole siitä edes surullinen.
- Anonyymi00008
Uskon Raamatun UT:n sekä kristinuskon kolmen uskontunnustuksen mukaan.
Kirkkoraamattu 33/38:
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joh.+1:1&rnd=1776929255751
Vanhan kirkon kolme uskontunnustusta:
- Apostolinen,
- Nikean sekä
- Athanasioksen uskontunnustus:
https://tunnustuskirjat.fi/ekumeeni.html
"Vanhlla kirkolla" tarkoitetaan alkuperäistä kristillistä, katolista (= yleistä) kirkkoa. Tämä kirkko alkoi sittemmin jakaantua uusiin, eri kirkkokuntiin, kuten
- 1100-luvulla Bysantin eli Idän kreikkalaiskatoliseen / Ortodoksiseen kirkkoon sekä lännen eli Rooman katoliseen kirkkoon. Bysantin kirkko edusti opillisesti alkuperäisintä (= ortodoksista, oikeaoppisinta) katolista kirkkoa, Room.kat.kko, vaikka käyttääkin "Katolisen kirkon" nimeä, edusti uutta opillisuutta (mm. korottivat Rooman piispan "kristikunnan korkeimmaksi johtajaksi") ja joka, väärä oppi, lopulta jakoi tuon yhden kirkon kahtia.
- Myöhemmin, 1500-luvulla Room.k. kirkosta erosi mm. lutherilaisten joukko omaksi kirkkokunnakseen. Britanniassa mm. Anglikaaninen kirkko.
- Keskieuroopassa myös anabaptisteihin, kalvinisteihin ym. Nämä sittemmin mm. metodisteihin, nämä helluntailaisuuteen jne.
Oman uskoni ja Raamatun tuntemukseni mukaan alkuperäinen, lähinnä luterilaisuus, edusti puhtainta Raamatun UT:n opetusta, eli oppia. Itse Luterilisen kirkon nk. virallinen toiminta ja opetukset ovat kuitenkin tuosta alkuajasta jo paljonkin muuttuneet, mutta myös puhdasoppisuuttakin voi vielä löytää, lähinnä monien yksilöuskovien kohdalla.Mä arvostan uskoa ja tietoa. Sulla näyttäis olevan niitä kumpaakin.
Arvostan myös itsemääräämisoikeutta - siinä määrin kuin se on yksilön oikeus ja vapaus.
Usko sinänsä on mulle sellainen kehityskelpoinen tehtävä, tosin sen kanssa kamppailen kovasti, ja olen epäileväinen ja suuresti Ristiriidoissa, mutt yritän antaa anteeks itselleni epäuskossani.
- Anonyymi00010
Oma asia
Jos joku uskoo vaikkapa pölynimuriin ja pitää pölypussia jumalanaan, mitäpä siitä, oma on ongelmansa.
Pitäköön omana ongelmanaan.
Tässä just uskontojen vika. Oli jengi mikä tahansa, het aina ainoita oikeita uskovaisia, kaikki muut kerettiläisiä vääräuskoisia. Siitä sitten aiheutuu vaikka mitä ongelmia, muille.
Suomessa valtava määrä erilaisia uskontokuntia, kristittyjä, budhalaisia, islamisteja, karhun kansaa... Lukumäärä jotain kolmisenkymmentä. Nämät on sitten jakaantuneet alajengeihinsä. Lisäks paljon jengejä, jotka ei ole saaneet virallista hyväksyntää, scientologit, wiccat, luonnonuskovat,vaikka ja mitä.
Harvinaisen riitaisaa porukkaa. Uskonto, urheilu ja politiikka, sellaisia aiheita, ei pidä ottaa puheeksi naapureitten kans, niistä ei hyvää seuraa. Siks mun mielestä niitä paree vältellä vähän netin huuhaakeskusteluissakin. Kai jokainen hokannut, millaista mielipiteenvaihtoja suoli24 ssakin on esim.politiikasta. Uskonto ihan samanlainen aihe.
Päätän uskontopoliittisen kommenttini tähän. Olen puhunut.
=DW=ja siksi just mun mielestä pitää puhua - asioista, vaikk nimettömänä, mutt tietyissä rajoissa. Täällä just näkee miten erilaisia me ollaan =) "nätistisanottuna" ...
- Anonyymi00011
Vanhassa jutussa joku hyväosainen kysyi mieheltä missä uskossa tämä on. Samassa uskossa kuin suutari on. Missä uskossa se suutari on? Suutari uskoo etten minä maksa niitä pieksuja jotka hän minulle teki, ja niin minäkin uskon. Kysyjää alkoi naurattamaan, ja hän sanoi että annan sinulle sen pieksujen hinnan. Kiitos vain, sanoi mies, mutta en minä uskostani luovu.
- Anonyymi00012
Ennen kouluikää jo tiesin että mitkään ukonnolliset seurakunnat ei ole minua varten kun pakotettiin kinkereille ja pyhäkouluun ja tuo ajatus vain vahvistui kouluaikana kun oli pakko osallistua uskontotunneille. Niinpä erosin kirkosta heti kun oli mahdollista ilman vanhempien lupaa eikä ratkaisuani ole tarvinnut katua. +++50 vuotta olen tullut mainiosti toimeen ilman seurakuntia ja tulen edelleen. Harminani on se että on pakko mennä seurakunnan omistuksessa olevaan krematorioon poltettavaksi kun muuta mahdollisuutta ei ole.
Mun lapsi eros kirkosta myös heti kun oli mahdollista ja sai itse päättää.
Hän kertoi myös, että vihas pyhäkouluu:) Tosin hän kertoi sen vasta aikuisena.- Anonyymi00013
Pakottamalla ei saa ihmistä taipumaan mihinkään hyvään ja huonoon tuskin kukaan pakottaa. Olisin varmaan tehnyt samoin jos tuon olisin kokenut.
No en tosin opintosuunnitelmaan olisi sekaantunut, siellä istuin tunnilla opetettiin sitten uskontoa tai historiaa, jota inhosin. Ajattelin silloin että mitä hemmettiä minä vanhoilla jutuilla teen, kun uusia on kosolti. Vasta nyt olen perehtynyt historiaan ja melkein hävettäää siinä olemattomat tietoni.
Minua ei uskoon pakotettu, pyhäkoulu oli siinä kun äiti oli pk-ope. Kinkereille osallistuin, olin ylpeä kun osasin ladella katekismusta ymmärsin tekstiä tai en. Ja äidin mukana kävin kirkossa esiintymässä, siitä pidin, runoilin.
Näin usko on jäänyt elämään vähän kuin itsestäänselvyytenä, ei ärsykkeenä. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Pakottamalla ei saa ihmistä taipumaan mihinkään hyvään ja huonoon tuskin kukaan pakottaa. Olisin varmaan tehnyt samoin jos tuon olisin kokenut.
No en tosin opintosuunnitelmaan olisi sekaantunut, siellä istuin tunnilla opetettiin sitten uskontoa tai historiaa, jota inhosin. Ajattelin silloin että mitä hemmettiä minä vanhoilla jutuilla teen, kun uusia on kosolti. Vasta nyt olen perehtynyt historiaan ja melkein hävettäää siinä olemattomat tietoni.
Minua ei uskoon pakotettu, pyhäkoulu oli siinä kun äiti oli pk-ope. Kinkereille osallistuin, olin ylpeä kun osasin ladella katekismusta ymmärsin tekstiä tai en. Ja äidin mukana kävin kirkossa esiintymässä, siitä pidin, runoilin.
Näin usko on jäänyt elämään vähän kuin itsestäänselvyytenä, ei ärsykkeenä.Viittaan ekaan virkkeeseesi: et siis ole uutisista - tai muualtakaan - kuullut, että jopa lapsia no. pakotetaan rikollisiin tekoihin nykyään.
- Anonyymi00015
Mummunen kirjoitti:
Mun lapsi eros kirkosta myös heti kun oli mahdollista ja sai itse päättää.
Hän kertoi myös, että vihas pyhäkouluu:) Tosin hän kertoi sen vasta aikuisena.Oma esikoiseni kävi vielä isoisena riparileirillä ja sitten erosi. Syynä pappi, joka ei antanut arvoa kuin omalle kannalleen. Muut eivät olleet mitään eikä ketään.
- Anonyymi00016
Uskon ihmisen mielikuvitukseen, se on yhtä ääretön kuin maailmankaikkeus.
- Anonyymi00017
Paljon on nimikristittyjä jotka luulee olevansa uskosssa, mutta eivät koskaan ole astuneet sisälle pelsstukseen, eli uudestisyntyneet. Tässä lisää. https://tuleuskoon.fi/
Niin... mä henkilökohtaisesti pyrin olemaan kaukana siitä tuomaroinnista,missä tehdään ihmisistä uskovia tai E-I_uskovia. Jokainen päättää itse uskonsa, tahtonsa ja rakkautensa. Olivat sitten pelastuneet, tai muuten siunaantuneet?
- Anonyymi00018
Minun uskoni ei ole maallista organisatiosta riippuva.
Kristillinen etiikka on länsimaisen kulttuurin perusta, kuten muslimeille on koraani jne. koskien kaikkia suuria uskontoja.
Niiden aikanaan ratkaisevan tärkeä rooli vallankäytön välineenä on vähentynyt. Jopa islamissa jossa kuitenkin on hyvin houkuttelevia ominaisuuksia.
Uskonnon perusteella on liikuteltu kansanjoukkoja hyvinkin uskonnon vastaisiin toimiin.
Minä erosin luterilaisen kirkon jäsenyydestä 1975 enkä ole liittynyt muuhun kuin maalliseen yhdistykseen. Alani ammattiliittoon.
On tavattoman paljon asioita joiden ymmärtämiseen eivät järkeni eikä mielikuvitukseni riitä joten on vaan uskottava koska perusteita kieltämiseenkään ei ole. Esimekkinä vaikka avaruuden räjähdyksenomainen, loputon laajeneminen. Tähtitieteilijät ovat esittäneet laskennellisia perusteita mutta tuskinhekään ymmärtävät miten se on mahdollista.
Ennen luonnontieteiden kehittymistä olivat käsittämättömyyden rajat paljon konkreettisempia aina animismin tasolle saakka. - Anonyymi00019UUSI
Mikä seuraavista väitteistä ei ole alkuunkaan totta
Kristinusko ja raamattu on koottu Rooman valtion hallinnon ohjelmaksi 300- luvulla
Risti ja ristinkuolema on syntynyt tarina juutalaisten pilkkakuvista Roomassa
Kolmisenkymmentä ensimmäistä Paavia on teloitettu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1622569Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64901
- 65839
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait208701Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658