Ikäsyrjintä työnhaussa näkyy vahvasti suomalaisten ikääntyvien työnhaussa, silti ikäsidonnaiset juuri poistettiin.
Tässä esimerkkejä kuinka ikäsyrjintä Suomessa vallitsee:
Pitkän johtajauran tehnyt Reetta, 57, sai karun puhelun headhunterilta: ”Olet liian vanha” – seuraukset yllättivät
https://duunitori.fi/tyoelama/johtajan-ikasyrjinta
Sari, 56, on hakenut tuloksetta satoja työpaikkoja – sai tylyt pakit työhaastattelun jälkeen: ”Olin kuulemma nuoremmalle väelle liikaa”
https://duunitori.fi/tyoelama/ikasyrjinta-tyonhaku-sarin-tarina
Nämä asiat ratkaisevat, saako työnhakija paikan – ikäsyrjintä tuttu ilmiö rekrytoijille
https://www.sttinfo.fi/tiedote/69937501/nama-asiat-ratkaisevat-saako-tyonhakija-paikan-ikasyrjinta-tuttu-ilmio-rekrytoijille?publisherId=69818499
Yli viisikymppisten syrjintä on työelämän pahinta myrkkyä
https://www.ilmarinen.fi/ajankohtaista/blogit-ja-artikkelit/blogikirjoitukset/kristiina-halonen/yli-viisikymppisten-syrjinta-on-tyoelaman-pahinta-myrkkya/
”Yli 50-vuotiaita ei tänne kannata palkata”, sanoi toimitusjohtaja, ja se paljastaa työelämän raakuuden
https://www.hs.fi/talous/art-2000010755621.html
Ikääntyneiden työttömyys vaarassa kasvaa lakimuutosten myötä
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70464750/ikaantyneiden-tyottomyys-vaarassa-kasvaa-lakimuutosten-myota?publisherId=69820419&lang=fi
Ikäsyrjintä iäkkäänä tai jo yli 50-vuotiaan ei tule valitettavasti näillä näkymin Suomessa loppumaan kun se on niin vahvasti tänne juurtunutta.
Olisikin toidella tärkeää palauttaa ikäsidonnaiset työttömyysturvaan ja tulevaan yleistukeen!
Ikäsyrjintää on - ikäsidonnaiset olisi tärkeää palauttaa yhteiskunnan tukiin!
21
541
Vastaukset
- Anonyymi00001
Työvoimatoimiston mukaan työtön työnhakija on nuori eläkeikään asti.
- Anonyymi00002
Se ei muuta sitä faktaa, että on ikäsyrjintää.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Se ei muuta sitä faktaa, että on ikäsyrjintää.
Ei muuta, mutta tuskin ne puhuvat ikäsyrjinnästä, koska palkkaa he itse nauttivat.
- Anonyymi00004
Harmittaa yli 55-vuotiaiden tarveharkinta yleistuessa. Lisää todella paljon selvittelyjä ja stressi päällä. Tietoa ollut huonosti ja saatavilla tipoittain. Joitakin sijoituksia tullut tehtyä työuran aikana. Nyt siitä saa kärsiä. Joutuu punnitsemaan, kannattaako eläkesäästöt jättää voimaan vai muuttaako käteiseksi nollakorkoiselle tilille. Jälkimmäiseen olen kallistumassa. Olen maksanut yli 30 vuotta työttömyysturvamaksuja.
- Anonyymi00005
Olen samaa mieltä että yli yli 55-vuotiaiden tarveharkinta yleistuessa on kohtuuton. Se pitäis poistaa samoisa syistä kun se aikoinaan asetettiin ja yli 55-vuotiaat tulisi vapauttaa tarveharkinnasta, kuten tääs AI -yhteenvedossa on perustelutu:
Syy siihen, miksi yli 55-vuotiaat oli vapautettu pääomatulojen vaikutuksesta (tarveharkinnasta) työmarkkinatuessa, juontaa juurensa ikäryhmän suojeluun ja työurien loppupään turvaamiseen.
Tässä ovat keskeiset syyt, miksi tämä poikkeussääntö oli olemassa:
🛡️ Ikääntyneiden toimeentulon suojaaminen
-Yli 55-vuotiaiden katsottiin olevan työmarkkinoilla muita heikommassa asemassa.
-Vaikeus työllistyä: Jos yli 55-vuotias jäi työttömäksi, uuden työn saaminen oli tilastollisesti erittäin vaikeaa.
-Puskurien kunnioittaminen: Haluttiin, että ihminen saa pitää vanhuuden varalle kerryttämänsä säästöt (kuten vuokratulot tai osingot) ilman, että ne leikkaavat perusturvaa.
-Eläkkeen odotus: Sääntö toimi eräänlaisena suojana ennen varsinaista eläkeikää.
💼 Kannustin säästämiseen ja omistamiseen
-Valtio halusi aikoinaan kannustaa kansalaisia keräämään omaa varallisuutta vanhuuden turvaksi.
-Jos pääomatulot olisivat leikanneet tukea, se olisi koettu "rangaistukseksi" säästämisestä.
-Erityisesti ikääntyviltä haluttiin poistaa pelko siitä, että säästöt viedään juuri silloin, kun työura katkeaa ennenaikaisesti. - Anonyymi00008
Hallituksen apinat olisi hyvä piestä maan poveen. 6 ft under on hyvä miettiä tekosiaan.
- Anonyymi00015
Anonyymi00008 kirjoitti:
Hallituksen apinat olisi hyvä piestä maan poveen. 6 ft under on hyvä miettiä tekosiaan.
Milloin aloitetaan???!!
- Anonyymi00018
Anonyymi00015 kirjoitti:
Milloin aloitetaan???!!
Odotellaan ensin pommien viuhahtelua työkkareissä
- Anonyymi00006
Hallitus jatkaa peittoa hölmöläisten tapaan. Kun ikääntyneet työttömät ovat syöneet säästönsä ja realisoineet sijoituksensa ja myyneet omistusasuntonsa ovat he seuraavaksi täysimääräisesti etuuksien piirissä: asumistuki, yleistuki, toimeentulotuki ja eläkkeelle siirtyessään on kaikki puskurit poissa ja kaikki palvelut kerjätään yhteiskunnalta sen sijaan, että itse maksettaisiin kotiapua tms. Hoitopaikkaan kun päätyy, niin varallisuutta ei enää ole saati säästöjä. Takuueläkkeestä ei suuria maksuja hoitolaitos saa nipistettyä.
Olen myös sitä mieltä, että työllisyyspalveluiden tulisi olla yli 55-vuotiaille oikeus, eikä velvollisuus. Tämä siksi, että ikäsyrjintä on totta, eikä ikääntyneen työnhakijan kyttäys ja kyykytys sitä muuksi muuta.- Anonyymi00007
Ei työllisyyspalvelut ole ratkaisu yli 55-vuotiaille. Heilä on osaaminen vahvaa, mutta vika on työnantajien asenteessa yli viisikytviisvuotiaita kohtaan! Siksi tarveharkinta pitäisi jättää sellaiseksi kuin kuin se aikaisemmin oli, ettei se koske heitä ja yli 55-vuotiaat tulisi vapauttaa yleistuen tarveharkinnasta.
- Anonyymi00009
Samaa mieltä ettei kyttäys ja kyykytys muuta mitää vaan pahentaa tilannetta entisestään!
- Anonyymi00010
60+ työttömänä on hyvä olla. Ei tarvitse enää koskaan herätä töihin. Saa elää aikataulutonta elämää.
Ylimääräinen raha patjan alla jemmassa takaa silti kohtuullisen elintason. - Anonyymi00011
Pitkän työuran tehneet juuri työttömyyden ikääntyneet työttömät saattaa olla se ryhmä jolla on vähän sukanvarteen säästettyä ja kertynyttä omaisuutta ja varallisuutta
Hallitus on halunnut juuri tämän ryhmän joilla voi maksattaa niitä säästöjä koska nämä ei saa asumistukea eikä TT tukea ja nämä ryhmä käyttää terveyspalveluja enemmän kuin nuoremmat joten iskee myös nuo maksujen korotukset kun enemmän..
Plussaa vielä ei pääse työelämään eikä eläkkeelle kun eläkeetkin viedään. - Anonyymi00012
Oma vika kun vanhenet. T. Kylmä hallitus
- Anonyymi00013
Hallitus ilmeisesti pystyy estämään oman vanhentumisensa, joten erittäin kieroja ovat.
- Anonyymi00014
Lakialoitetta kehiin että yleistukeen tehtävä muutos asian suhteen. Työllisyys yli 55 v heikkoa kun nuoremmatkaan eivät työllisty.
- Anonyymi00016
Seuraava hallitus poistaa kuulemma tuon yleistukeen tulleen tarveharkinnan +55-vuotiailta. Tämä siis, jos SDP on seuraavasssa hallituksessa.
- Anonyymi00017
Surullista että mikään puolue ei puolusta yli 55-vuotiaita työttömiä. Tältä ryhmältä oli helppo leikata yleistuki. Poliitikot kun itse saa sopeutumiseläkkeen.
- Anonyymi00022
Anonyymi00016 kirjoitti:
Seuraava hallitus poistaa kuulemma tuon yleistukeen tulleen tarveharkinnan 55-vuotiailta. Tämä siis, jos SDP on seuraavasssa hallituksessa.
Ja lähdettä tälle? Saako eläkeläiset myös vappusatasen?
- Anonyymi00019
Täytyy nyt vaikuttaa ja pistää viestiä eduskunnan suuntaan. Lakialoite olisi nyt tärkeä.
- Anonyymi00020
Itse työministeri Matias Marttinenkin syrjii ikääntyneitä työttömiä, kun myöntää työllistymissetelin vain alle 30-vuotiaille.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva5252514Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial512207Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras2032158Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle101463Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2191450Kiantama kartelli
Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip491343- 971318
Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom621131Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise911096Unohdettu parannuksen kaste
Kuinka kauan kestää helluntailaisten kastekoulutus ja onko se tosiaan parannuksenkaste koulutusta ?6931035