Kiinnostaakohan ketään enää syytinkisopimus? Itsellä tilanne, että ei omia isovanhempia enää, työt loppu ja tulevaisuus auki. Pystyisin vanhanajan syytinkisopimukseen hoitamaan loppuun asti kotonaan jos sellaiseen päädyttäisiin tai kiinnostusta. Kartoitan onko enää tänäpäivänä mahdollista.
Syytinkisopimus
10
163
Vastaukset
- Anonyymi00001
Mikä se syytinki olikaan?
- Anonyymi00002
Syytinki liittyi maatilan sukupolvenvaihdokseen: vanhemmat luovuttavat alihintaisella kaupalla maatilan lapselleen ja vastaavasti vanhemmat saavat elinikäisen asumisoikeuden maatilalla.
Syytinki on ollut maatalouden perinteinen eläkemuoto ja asumisoikeuden lisäksi se voi sisältää muun muassa lämmön ja sähkön, ruoan tai muita palveluja syytinginantajan toimesta. Syytinkikauppoihin liittyy kuitenkin riskinsä, koska syytingin kestoa ei voida sopimuksen tekohetkellä tietää ja elämäntilanteet tai osapuolten välit saattavat muuttua.- Anonyymi00009
Ei ole enää kovinkaan tavllista tuo syytinki.
- Anonyymi00003
Mikä sinua motivoisi hoitamaan vanhusta "loppuun asti" ?
- Anonyymi00005
Minua motivoisi se että olisi joku josta pitää huolta, saisi kokea itse olevansa tarpeellinen. Myös huolehtimisesta tuleva palkkio eli talo, mökki tai maatila jäisi minulle palkaksi.
- Anonyymi00006
Anonyymi00005 kirjoitti:
Minua motivoisi se että olisi joku josta pitää huolta, saisi kokea itse olevansa tarpeellinen. Myös huolehtimisesta tuleva palkkio eli talo, mökki tai maatila jäisi minulle palkaksi.
Myöskin vanhus saisi elää elämänsä omassa tutussa ympäristössään eikä tarvitsisi joutua palvelutaloon.
- Anonyymi00004
En kyllä oikein ymmärtänyt aloitusta, sallittaneen, olem 94v.
Ennen ei ainakaan kaikki ottaneet maatalosta kaikkea mitä oli kirjoitettu,
Jos ajattelit että hoitelet vanhempiasi tai toista.
Mutta mietippä mitä sopimus on jos vanhus joutuu hoitokotiin 24/7.
On paljon tapauksia kun et pysty häntä hoitamaan.
Hänestä voi tulla useiksi vuosiksi liikuntakyvytön, syö vain soseruokaa, jota tarvii säännöllisesti 5-6 kertaa päivässä Voi myös tarvita lääkityksiä.
Et pysty pesemään liikuntakyvytöntä. Siihen vaaditaan laitteet ja 2 hoitajaa.
Kotihoitoakaan ei tule todella sairaan luo useampaa kertaa päivässä ja tunneiksi.
Tarkoitan, jos joutuu 24/7 hoitoon, mitä veloittavat sinulta, voi olla hurja summa.
Veloittavat ainakin vanhukselta nettotuloista 85% + syytinkin.
Vanhuksella huominen on aina arvausta,
minullakin niin reipas autoileva mies, ulkoapäin kuin 50v , melkein rippipuku sopi.
Sanoi vain että on hieman outo oli ja 10 min kuluttua liikuntakyvytön ja sänkypotilas.
Diagnoosi Polyradikuliitti, oli 89 v ja 6 v sänkypotilas. - Anonyymi00007
Ilmeisesti ehdottaja/aloittaja on nuorehko.
Vanhuksen hoidosta pitäisi olla kokemusta, että molempien pinna kestää yhdessä elämisen. Se tila vaatii hoitoa, että yksi ihminen ei riitä sekä siihen että usein apua tarvitsevat vanhuksen vahtimiseen.
Luotettavuus ja sitoutuneisuus oli ehdoton vaatimus. On se riskaapeliä. En taitaisi vanhuksena ruveta. On nimittäin esimerkki lapsestani, jonka kansa pärjään muuten erinomaisesti.
Hänen perheellään on omakotitalo jossa on yksi huone omalla uloskäynnillä ja vesipisteellä. Sanoin että onko mahdollista että tulisin sinne asumaan. Nyt pärjään vielä hyvin itsenäisesti, mutta myöhemmin huolehtisit asioista joita en enää pysty itse hoitamaan. Hän siihen: Toivottavasti tuo oli vitsi!- Anonyymi00010
Kai sinä kysyit, mihin / mitä tarvetta varten hän huonettaan panttaa.
- Anonyymi00008
Sen verran on tutustuttu aiheeseen, kun anopin äiti oli luovuttanut talonsa syytinkisopimuksella. Siihen kuului huone, halkoja, määrätty määrä perunoita ym.
Ja kun tutustui vanhoihin perunkirjoituksiin, joita oli isohko laatikollinen, niin siellä oli useita syytinkisopimuksia. Anopin äiti muutti sitten tyttärensä mukana uuteen taloon, jonka he rakensivat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."382091Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1701858- 1151289
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711130- 91885
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli71845Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43826Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.77805Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931763- 54681