Maistuuko broileri ?

Anonyymi-ap

Broilerit elävät suurissa halleissa, joissa voi olla yli 15 000 lintua kerrallaan. Kasvatuksen lopussa tilaa on vähän, keskimäärin 23 lintua neliömetrillä, mikä tarkoittaa vähemmän kuin A4-paperiarkin verran tilaa per lintu.

Jalostuksella pyritään mahdollisimman nopeaan kasvuun, mikä aiheuttaa linnuille jalkaongelmia, sydänvaivoja ja muita terveysongelmia. Ne saavuttavat teuraskoon jo 5–6 viikon ikäisinä.

Ensimmäiset päivät ovat vaikeita, ja satojatuhansia untuvikkoja kuolee tai lopetetaan kasvatushalleissa vuosittain, sillä ne eivät selviä ilman emon huolenpitoa.

Suomessa teurastetaan yli 80 miljoonaa broileria vuosittain. Teurastuksessa käytetään yleensä hiilidioksidikaasua tai sähkötainnutusta.

34

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Rintapalat ovat kysyttyä lihaa broilereissa, joten broilereille on jalostettu mahdollisimman isot rintalihakset. Tämän seurauksena vartalon painopiste on
      siirtynyt eteenpäin ja linnun kinnerniveliin kohdistuva rasitus on voimakkaampi.
      Tämä edistää jalkavaurioiden syntymistä.

    • Anonyymi00002

      Broilereilla esiintyy kivuliasta tibiaalista dyskondroplasiaa eli TD:tä.
      Se on sääriluun kasvuruston kasvuhäiriö, joka aiheuttaa kipua ja saattaa johtaa rampautumiseen. Alttiutta TD:lle lisäävät sekä nopea kasvu että perinnölliset ominaisuudet.

      Yksi tavallinen kuolinsyy broilereilla on äkillinen sydänkuolema (sudden death syndrome). Sydänkuoleman syynä on sydämen lähellä olevan valtimon repeytyminen, joka tapahtuu usein ilman näkyvää ulkoista syytä. Osa sydänkuolemista tulee lievän, sinänsä normaalin rasituksen yhteydessä, kuten poikasten mitellessä voimiaan hallissa.

      Broileri voi kärsiä myös niin kutsutusta vesipöhöstä (ascites). Se on sydämen vajaatoimintaan liittyvä sairaustila, jossa linnun vatsaonteloon kerääntyy nestettä. Tämän seurauksena broilerin terveys heikentyy tai se jopa kuolee.

      • Anonyymi00034

        Tarkastaahan ne niitäkin.


    • Anonyymi00003

      Grillattu brousku on makoisaa purtavaa, hyvä proteinin lähde.
      Parempi olla miettimättä noita eettisiä puolia, murua pitää saada pötsin täytteeksi.

      • Anonyymi00007

        Todellakin mietin eettistä puolta, koska esim. pavuista ja herneistä saa samat
        proteiinit. Proteiinia on helppo saada muustakin kuin lihasta.


      • Anonyymi00018
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Todellakin mietin eettistä puolta, koska esim. pavuista ja herneistä saa samat
        proteiinit. Proteiinia on helppo saada muustakin kuin lihasta.

        kohtuudella kannattaa syödä, jos tulee kihti herneestä alta 70v on se paha kaveri. Rajoittaa monta ruokaa,


      • Anonyymi00031
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        kohtuudella kannattaa syödä, jos tulee kihti herneestä alta 70v on se paha kaveri. Rajoittaa monta ruokaa,

        Joo, varoa saa.


      • Anonyymi00033
        Anonyymi00018 kirjoitti:

        kohtuudella kannattaa syödä, jos tulee kihti herneestä alta 70v on se paha kaveri. Rajoittaa monta ruokaa,

        naaammm...½!


    • Anonyymi00004

      Ei maistu broileri eikä muukaan liha.

      Suomalaisilla broilereilla on nopeaan kasvuun liittyviä jalkaongelmia
      sekä sydän- ja verisuoniongelmia.

      Broilerit elävät vain viisi viikkoa, ja sen ajan sydän jaksaa pumpata, vaikka eläimen massa kasvaa.

      Broileri ei voisi elää juuri pidempään, koska sen elimistö ei kestäisi.

      • Anonyymi00006

        Eläinkin kokee kipua. Broilereiden tainnutukseen teurastamolla käytetään hiilidioksidikaasua tai sähköllä tapahtuvaa vesiallastainnutusta, jossa eläin altistetaan vesialtaassa sähkövirralle !!!


    • Anonyymi00005

      Monet ihmiset syövät tehotuotettua lihaa samalla kun inhoavat eläinrääkkäystä.

    • Anonyymi00008

      Voi kun tälle pahalle maailmalle tulis jo loppu!

    • Anonyymi00009

      En usko siipikarjan terveellisyyteen, koska kasvatus on niin teollista. Eivät ole yhtään sen vähempää lisäaineita sisältäviä kuin norjanlohikaan.
      Ei mene taas kauan kun lehtiin tulee juttuja että kanan syönti on lähes kuolemaksi. Mutta sen aika ei ole vielä, se on sitten kun lihan tuotanto on saatu kurjistumaan niin ettei se enää kannata.
      Ostan silti joskus ja massutan nautinnolla kuumaa grillattua broileria ja siitä jää vielä pakkaseenkin pari annosta.

    • Anonyymi00010

      Liiallinen sääliminen ja voivottelu vain sairastuttaa, säälijän.

      • Anonyymi00012

        aloitus on aivan tietämättömän kopiointia jälleen
        pönttöjen kopioinnit tekevät palstat ikäviksi


    • Anonyymi00011

      Mikäli aloittajan ideat tote utettaisiin on arvioitu
      että vähintään miljardi ihmistä kuolisi nälkään tai ainakin olisi aivan loppullaan

      kana on kallisarvoinen eläin
      70 miljardia kanaa vuosittain syödään

    • Anonyymi00013

      En usko siipikarjan terveellisyyteen, koska kasvatus on niin teollista. Eivät ole yhtään sen vähempää lisäaineita sisältäviä kuin norjanlohikaan

      niin englantilaislapset eivät suostu syömään petteri punakuonoa eli poroa

      aikuiset eivät hevonlihaa kun ovat lapsena ratsastaneet


      Mantti Ynkänen ajattelia
      mitä ei voi syödä sitä on sylettävä mäkeen
      was man nicht essen kann, das muss man ausspucken

    • Anonyymi00014

      En ole syönyt lihaa 15 vuoteen. Yhtään eläintä ei tarvitse tehokasvattaa
      eikä tappaa minun ruokani takia.

    • Anonyymi00015

      Kyllä maistuu kun saa halvalla, maustaa maun mukaan ja valmistaa omasta mielestäni oikein.

    • Anonyymi00016

      broileri on syöty ainoana lihana viimeiset 50 vuotta, kun tuttavat kasvatti , valmisti tuotteita jne.
      Muta nyt olen 15v sitten lopettanut kotona lihan syönnin kokonaan.

      • Anonyymi00017

        Mistä otat proteiinin säännöllisesti?


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Mistä otat proteiinin säännöllisesti?

        Ei liha ole ainoa mistä saa proteiinia. Saan kasvisruuasta proteiinit.
        Syön paljon erilaisia kasviksia.
        Proteiinia saa esimerksi palkokasveista: Pavut, linssit, herneet ja soija (kuten tofu ja soijarouhe).
        Pähkinöistä: Esimerkiksi mantelit, saksanpähkinät.
        Viljavalmisteista: Täysjyväleipä, puurot ja pasta sisältävät kohtuullisia määriä proteiinia.
        Kasvisproteiinituotteet: Nyhtökaura, härkis ja sieniproteiini (kuten Quorn)
        Viimeksimainuttuja en tarvitse.

        Jos epäilee, ettei saa tarpeeksi proteiinia kasvisproteiinia myydään myös jauheena. Yhdestä desilitrasta saa puolet päivän proteiineista.
        Jauhetta voi sekoittaa esim. puuroon tai keittoliemeen jne.


    • Anonyymi00020

      Käytän paljon broilerin lihaa, en juuri muuta lihaa syökään, paitsi tietysti kalaa. Selvähän se on, että oli eläin, mikä tahansa, joka tuotantotaloudessa elää on enemmän tai vähemmän huonon kohtelun alaisena, ne kun eivät luonnossa kirmaa ja sieltä niitä kauniisti pyydystetä.

    • Anonyymi00021

      Kalastuksen voi vielä hyväksyä jos se ei ole riistokalastusta.
      Allaskasvstusta en hyväksy.

    • Anonyymi00022

      Iloisen kanan liha kyllä maistuisi, paremmalta.🧌

    • Anonyymi00023

      Kuuluuko aloittaja niihin jotka haluaa tappaa ihmiskunnan?
      Liskomielinen

      • Anonyymi00027

        Liskot syö ihmislihaa ja kasviksia syövä vegaani maistuu parhaimmalta ja vau joita ei ole vielä myrkytetty piikeillä.
        Niiden Väärät valhe ruokaohjeiden tarkoitus on tappaa human ihmisiä ja saadaan rahaa sairauksilla.
        Oikeat ruoka on Luojien monikko, antamat ohjeet :
        Hyvå elämä . Syömällä tyydyttyttä eläin rasvaa ja maitotuotteita, naudanliha, lihaa,sikaa pysyy terveenä ja elää pisimpään. Mitä korkeampi kolesteroli sitä pidempi elämö terveenä. Ei rokotteita.
        Korvike ruuat ei käy. Siemenöljyt pahoja kuten rypsi rapsi ovat haitallisia.
        Viisaat tienneet. Asiasta tehty tutkimuksia Usassa jotka saatiin ja pimitettiin.
        Kolesteroli lääkkeet aiheuttaa dementiaa ym.
        Mikään ei estä totuuksia tulematta julki enää. Pahantekijluden sionistit aika alkaa olla ohi.


    • Anonyymi00025

      Syön usein kanaa ja broileria, vähemmän punaista lihaa, tosin joskus sitäkin.

    • Anonyymi00026

      Isosta broilerista saa helpolla parin päivän aterian. Sulattaa sen ja mieluusti alumiinipussissa laittaa sen uuniin.
      Voi kiehauttaa makaroonit tai riisit sii yhtäaikaa.

      Paljon kevyempää ja suositeltavampaa kuin tuotantoeläinten liha olisi.

      Ok- talossa ylinörtteilen; pilkon hauraat broilerinluut talviaikaan variksille ja harakoille makupaloiksi. Tuttu varis, Emppu kiiteli kuuluvasti makupaloistaan.

      . Bal lännempää Kiihtelysvaaraa.

    • Anonyymi00028

      Turhoo liikoo pohtia elukoitten elämää.
      Leijonat metästää ja tappaa viattomia luontokappaleita, saadakseen pennuille proteinia ravinnoksi, kaasvamiseen.

      Sama se on osapuin ihmisellä, vaikka mitä pipertäjät pöpisevät.

    • Anonyymi00029

      Korkea ldl kolesteroli ja ihminen elää pitempään.
      Eläin rasva ei aiheuta sydänkuolemia.
      Tehkää päinvastoin kuin ihmisvihaaja kuoleman kultti heimo teille valehtelee.
      Voita maitoa, lihaa. S6emenöljyt, Margariini pois.
      Eikö Suomen leipomot osaa tehdä ilman rypsiöljyä mitään !
      Rypsi rapsin syönti sairastuttaa. Kaikki on pilattu valheilla.
      Karja ja tuottet annettiin jotta kasvamme terveiksi,vahvistamme alunperin.
      Mahavaivat tulee muusta ei oikeastaan maidosta.

      • Anonyymi00030

        Tuo on sitä Antin tarinaa.


    • Anonyymi00032

      Maistuu ja paistuu, ruokahaluja on.

    • Anonyymi00035

      Miksi ei maistuisi? Maistuu, jos on hyvää ja hyvin tehty.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      110
      1189
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1024
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      128
      920
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      775
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      287
      722
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe