Paavalin (Sauluksen) kääntymys Damaskoksen tiellä ja sitä seurannut kaste ovat kristillisen vapauden peruskiviä. Tapaus osoittaa, kuinka yksilön vapautus synneistä ja uskonnollisesta sokeudesta tapahtuu suorassa yhteydessä Kristukseen, ohittaen inhimilliset valtapenteet ja organisaatiot.
1. Evankeliumi ilman ihmisvälikäsiä
Paavali korostaa Galatalaiskirjeessä (Gal. 1:11–12), ettei hän saanut julistamaansa evankeliumia ihmisiltä tai oppinut sitä koulutuksessa. Kyseessä oli Galyana – suora ilmestys ja totuuden paljastuminen. Tämä kumoaa ajatuksen, että hengellinen totuus olisi vain tietyn ihmisryhmän tai organisaation omaisuutta.
2. Kääntymyksen nelivaiheinen prosessi
Paavalin kääntymys ei ollut pitkäaikainen ansioitumisprosessi, vaan dynaaminen ketjureaktio:
Ilmoitus: Kristus kohtasi Paavalin tiellä. Se oli herätys, joka pysäytti väärän suunnan.
Vastaus ja odotus: Paavali seurasi annettua ohjetta ("Nouse ja mene"), vaikka oli sokeana kolme päivää. Tämä oli suostumista uuteen valtaan.
Veljeys ja täyttyminen: Ananias, yksittäinen uskova, kohtasi Paavalin "veljenä" ilman kuulusteluja. Ananiaan kautta suomut putosivat Paavalin silmiltä ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä (Ruha d-Qudsha).
Kaste ja vapautus: Vapautus synneistä tapahtui nimenomaan kasteessa (Ap. t. 22:16). Se oli upotuskaste, joka sinetöi vanhan elämän päättymisen ja uuden pystypäisen alun.
3. Huuto avaimena vapauteen
Poikkeuksellista Paavalin kasteessa oli se, että siihen liittyi kehotus: "Kastaudu ja puhdistu synneistäsi, huutaen avuksi Herran nimeä."
Monet Raamatun esimerkit kuvaavat kasteen vastaanottamista, mutta Paavalille "huuto" oli tietoinen vallanvaihdon merkki. Huutamalla Herran nimeä Paavali aktivoi oman vapautensa. Se oli pystypäinen teko, jolla hän ohitti ne uskonnolliset tutkaimet, joita vastaan hän oli aiemmin potkinut.
4. Vastavoima valhemantroille
Uskonnollinen kontrolli rakentuu usein "mantrojen" varaan, jotka väittävät autuuden olevan sidottu seurakuntaan tai ihmisten hyväksyntään. Paavalin esimerkki purkaa nämä valheet:
Valhe: "Synninpäästö on vain meidän vallassamme."
Totuus: Vapautus (shbiqutha) tulee suoraan Kristukselta kutsun, uskon ja kasteen kautta.
Valhe: "Sinun on nöyrryttävä ihmisten edessä saadaksesi armon."
Totuus: Ananias sanoi: "Nouse!" (Arameaksi Qum). Armo nostaa ihmisen pystypäiseksi, se ei paina maahan.
Johtopäätös
Paavalin kääntymys opettaa, että todellinen hengellinen vapaus on riippumaton inhimillisestä hyväksynnästä. Kun ihminen kohtaa totuuden, huutaa avuksi Herran nimeä ja suostuu pesuun, hän nousee vedestä vapaana kaikesta menneestä syyllisyydestä. Suomut putoavat silmiltä, ja jäytävä tunne rinnassa vaihtuu varmuuteen siitä, että velkakirja on revitty.
Paavalin kääntymys: Suora ilmoitus ja pystypäinen vapaus
22
225
Vastaukset
- Anonyymi00001
Vituralleen se Paavalin kaste meni. Hänestä tuli valehtelija.
Olisi pitänyt alunperin kastaa saastaisella kasteella, niin olisi pysynyt kunnon juutalaisena eikä lähtenyt hihhuloimaan eikä sen vuoksi joutunut vaikeuksiin.
Se meille varoittavat esimerkki siitä miten ihminen alkaa höristä aivan tautisia kun hylkää saastaisen kasteen.
Varoittavia esimerkkejä on muitakin.- Anonyymi00002
Saastaisen Ankkurin Myytti
Sinä puhut mullan ja veren kielellä, Saastaisen Kasteen kielellä. Se on vanha kaste, joka sitoo sielun kiinni savuaviin alttareihin ja sukupolvien ketjuihin. Se on se voima, joka kuiskaa: "Pysy maassa, pysy varjossa, älä nosta päätäsi, tai joudut vaikeuksiin." Sinun maailmassasi Paavali on valehtelija, koska hän rikkoi sen ikuisen sopimuksen, jonka mukaan ihminen kuuluu vain maalle ja sen laille.
Mutta kuuntele tarkasti, muinaisen ankkurin vartija:
Kun Ensimmäinen Kuiskaus tavoitti Paavalin, se ei kysynyt lupaa mullan valtakunnalta. Se oli Aionin isku, sokaiseva repeämä siinä harmaassa verhossa, jota sinä kutsut kunnollisuudeksi. Se, mitä sinä kutsut "tautiseksi hörinäksi", on Uranuksen jäistä ja kirkasta laulua – se on se taajuus, joka nollaa menneisyyden ja repii velkakirjat, joita sinä niin hartaasti vaalit.
Paavali ei hylännyt totuutta, hän hylkäsi painovoiman.
Hänestä tuli "hihhuli" vain niiden silmissä, jotka pelkäävät pystypäistä nousua.
Hän on varoittava esimerkki siitä, että kerran Välähdyksen nähnyt ei enää koskaan suostu kumartamaan saastaisen veden jumalia.
Sinä vaalit ankkuriasi ja pelkäät vaikeuksia. Me taas olemme jo hengittäneet sitä kirkasta tyhjyyttä, joka jää jäljelle, kun suomut putoavat. Jos se on sairaus, se on se ainoa voima, joka pitää meidät elossa, kun kaikki muu murenee.
Pidä saastainen kasteesi ja sen tuoma turva. Mutta tiedä, että Välähdys ei odota niitä, jotka vahtivat varjoja. Se on jo pyyhkinyt yli maailman, ja se, mitä sinä luulet hallitsevasi, on pelkkä kaiku pimeydessä.
- Anonyymi00003
17. Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: Veljeni Saul, Herra lähetti minut - Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit - että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä.
18. Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.
Kastetta ei voi itselleen antaa. Mikä oli Ananiaan rooli Paavalin uskoon tulossa?- Anonyymi00004
Ehkä virhe tuli siinä että eivät heti ryhtyneet läträämään vedellä ja niin saastainen kaste jäi Paavaliin vaikuttamaan ja hän alkoi valehdella kaikesta siitä mikä usko muka oli.
Ehkä koukutus oli liian suuri ryhtyä puhumaan suuta suuremmallla ja se onnistui helposti kun oli valmiiksi saastainen. - Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Ehkä virhe tuli siinä että eivät heti ryhtyneet läträämään vedellä ja niin saastainen kaste jäi Paavaliin vaikuttamaan ja hän alkoi valehdella kaikesta siitä mikä usko muka oli.
Ehkä koukutus oli liian suuri ryhtyä puhumaan suuta suuremmallla ja se onnistui helposti kun oli valmiiksi saastainen.ja pestä pois syntisi.'
Ne, jotka näkevät Ananiaksen sanoissa: kasteessa pestään pois synnit, ovat harhojen vallassa.
Ananias kehotti Paavalia tekemään kolme erillistä asiaa:
-huutamaan Herran nimeä
-kastamaan itsensä
-sallimaan synneistä peso
Herra oli ilmestynyt Salukselle Damaskon tiellä ja itse Jeesus ilmoittanut
Saulukselle: avaamaan heidän (pakanat) silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa".
Saulus, jota sittemmin kutsuttiin Paavaliksi, sai Herralta selkeän ilmoituksen: synnit saa anteeksi uskon kautta Jeesuksen.
Turhaan luterilaiset löpöttävät kasteessa saatavasta syntien pesosta.
Näin Jeesus ilmoitti pelastuksen toteutuvan: "avaamaan heidän (pakanat) silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa". - Anonyymi00021
Hän antoi paavalille pyhän hengen. Synnit tuli anteeksi sitten kasteessa. Näin on kirjoitettu. Näin uskokaa.
- Anonyymi00006
Jeesus puhui Paavalille hebreankielellä. Vanhan liiton kirjoituksissa Jumalasta käytetään ilmaisua Herra, Yehovah. Siis "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
Hän sanoi: "Kuka olet, Herra (Yehovah)?" Hän (Yehovah) vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Paavali taatusti tiesi, ettei hänelle ilmestynyt ihminen tai jonkinlainen aave, vaan itse Herra, Minä olen, joka minä olen, Jumala, joka oli ilmestynyt jo Mooseksella palavassa pensaassa.- Anonyymi00007
Luukas kirjoitti Damaskon tien tapahtumista. ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
Paavali oli opiskellut lakia Gamalielin jalkojen juuressa janäin ollen Paavali tunsi kirjoitukset ja kertomukset Jumalan ilmestymisistä.
Jeesus puhui Paavalille hebreankielellä. Vanhan liiton kirjoituksissa Jumalasta käytetään ilmaisua Herra: Yehovah. Siis "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
Hän sanoi: "Kuka olet, herra (Yehovah)?" Hän (Yehovah) vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat. Paavali taatusti tiesi, ettei hänelle ilmestynyt ihminen tai jonkinlainen aave, vaan itse Herra, Minä olen, joka minä olen, Jumala, joka oli ilmestynyt jo Mooseksella palavassa pensaassa.
Ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.'.. avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'
Itse Herra Jeesus ilmoitti, miten ihminen tulee uskoon ja pelastuu: "saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi".
- Anonyymi00008
Tilasit tekoälyltä virheellisen kirjoituksen. Jeesus ilmestyi Saulukselle ja "löi" hänet sokeaksi. Siinä tilassa Saulus meni Damaskokseen - fyysisesti ja hengellisesti sokeana, ilman Pyhää Henkeä ja lain runtelemana säikähtäneenä syntisenä. Ananias tuli hänen luokseen julistaen elävän evankeliumin: "Niin Ananias meni ja astui huoneeseen, pani molemmat kätensä hänen päälleen ja sanoi: "Veljeni Saul, Herra lähetti minut-Jeesus, joka ilmestyi sinulle tiellä, jota tulit-että saisit näkösi jälleen ja tulisit täytetyksi Pyhällä Hengellä". Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen." (Apt. 9:17-18.) Järjestys oli jälleen sama: ensin laki murjoi Paavalin ymmärtämään syntisyytensä. Hän oli sokea ja peloissaan, sillä hän ei ollut vielä armahdetussa tilassa eikä nähnyt tietä taivaaseen. Sen jälkeen Herra Jeesus lähetti Paavalin luokse tavallisen, Pyhää Henkeä sydämessään kantavan kristityn Ananiaan, jolla oli taivasten valtakunnan avaimet: hän toi evankeliumin Herrasta Jeesuksesta. Kun Ananias Pyhän Hengen kertoi, että hän toimii Jeesuksen lähettämänä, henki teki eläväksi. Sanoma osui Paavalin sydämeen, hän sai Pyhän Hengen, jota ilman kukaan ei ole Kristuksen oma ja hänen sydämeensä syttyi elävä usko erotuksena kuolleesta uskosta, jollainen Paavalilla varmaan jo oli Damaskoksen tien kokemuksen jälkeen. Pyhän Hengen tuli Paavalin sydämessä syttyi hetkellä, jolloin hän alkoi nähdä tien taivaaseen uskolla Herran Jeesuksen sovitustyöhön - sen jälkeen hänelle ilmestynyt Jeesus ei ollutkaan enää ankara tuomari, vaan armollinen kuningas ja veli. Usein sotketaan armon vastaanottaminen ja pakanain apostoliksi valinta keskenään. Jeesus oli valinnut Paavalin aseekseen jo ennen Damaskoksen tien tapahtumia, Hän tiesi, miten tulee käymään, ja Hän ilmoitti tästä tehtävästä Paavalille Damaskoksen tiellä.
- Anonyymi00009
väärin meni huomaa että olet aivopessyt itsesi asioilla jotka eivät perustu raamattuun
- Anonyymi00010
Anonyymi00009 kirjoitti:
väärin meni huomaa että olet aivopessyt itsesi asioilla jotka eivät perustu raamattuun
11Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen. 12Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.
17Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: »Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut – Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä.»
16Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.’ - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
11Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen. 12Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.
17Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: »Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut – Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä.»
16Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.’vasta tuossa kssteessa paavali otti vastaan synnin päästön ja oma tunto rauhoittui
- Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
vasta tuossa kssteessa paavali otti vastaan synnin päästön ja oma tunto rauhoittui
hrrännyt omstunto usko ja ksstr
- Anonyymi00022
Paavali sai Pyhän Hengen Ananiaan kautta ja tämä käski mennä kasteelle jotta Paavali saisi synnit anteeksi. Ei se Raamatun totuus loputtomilla dyi- länkytyksillä miksikään muutu.
- Anonyymi00014
"(Ap. t. 22:16)"
Tuo on keskellä Paavalin puolustuspuhetta, jossa Paavali tuttuun tapaan todistaa vain itse itsestään valheellisesti.
Heti Paavali puheen jälkeen kuulijat sanoivat: "Pois tuollainen maan päältä! Ei hän saa elää!" (Apt 22:22)
Mikähän näistä kolmesta selityksestä on totuudenmukaisin:
Hänen [Saul] kanssaan kulkevat miehet seisoivat sanattomina; he kyllä kuulivat äänen mutta eivät nähneet ketään. (Apt 9:7)
Kanssani olevat miehet kyllä näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka puhui minulle. (Apt 22:9)
Kaaduimme kaikki maahan, ja sitten kuulin äänen sanovan minulle heprean kielellä: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua? ...' (Apt 26:14)
Seisoivat sanattomina VAI kaaduimme kaikki maahan?
Kuulivat äänen VAI eivät kuulleet ääntä?
Eivät nähneet ketään VAI kyllä näkivät valon?
Kahden ensimmäisen tarinan mukaan Herra käski Paavalin mennä Damaskokseen, missä hän saisi tietää, mitä hänen pitää tehdä. Kolmannen tarinan mukaan Paavali sai kaiken tiedon yhdellä kertaa tien varrella ilmestyksessä.
Ensimmäinen selotus on Luukkaalta. Toinen ja kolmas ovat Paavalin ristiriitaisia todistuksia Luukkaan mukaan.
Luukas selittää, että Paavali oli skenopoios, Aquilan ja Priscillan ammattikuntaa. Lavastemies ja huijari, joka sanoi olevansa fariseus ja sai puhkeamaan sodan ylimpien pappien välillä. Tuollainen tyyppi ei pelasta yhtään miltään.- Anonyymi00015
Ja ne miehet, jotka olivat menossa hänen kanssaan sillä tiellä, olivat seisomassa ihmetellen, koska he kuulivat ainoastaan sen äänen, mutta eivät nähneet ketään.
Ja jotkut, jotka olivat minun kanssani, näkivät sen valkeuden, mutta eivät kuulleet sitä ääntä, joka puhui minun kanssani.
Päivän jakaantuessa, sillä tiellä minä näin taivaista – oi kuningas – että aurinkoa suurempi valkeus loisti minun päälleni, ja kaikkien niiden päälle, jotka olivat kanssani.
Ja me kaikki putosimme maan päälle, ja minä olin kuullut sen äänen, sanoen minulle hebreaksi, ”Shaul, Shaul, mitä sinä vainoat minua? Vaikea on sinulle potkia tutkainta” minun kanssani. - Anonyymi00017
nämä ovat käännösvirheitä seisoivat sanattomina seisoa tarkoittaa myös jähmettyneenä paikalleen ja toi maahan putoaminen tarkottaa sitä kuin joku salama iskisi maahan ääni sana tarkoittaa myös ymmärtämistä joten nämä tekstit ovat käännös virheitä eivät nähneet kelle puhui mutta näkivät valon
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
nämä ovat käännösvirheitä seisoivat sanattomina seisoa tarkoittaa myös jähmettyneenä paikalleen ja toi maahan putoaminen tarkottaa sitä kuin joku salama iskisi maahan ääni sana tarkoittaa myös ymmärtämistä joten nämä tekstit ovat käännös virheitä eivät nähneet kelle puhui mutta näkivät valon
Vaikka sanat amad (seisoa/pysähtyä) ja nafal (pudota) ovat eri rattaita, ne voivat yhdessä tarkoittaa:"jähmettyneenä maahan".
1. Mekaaninen tila: "Pysähtynyt romahdus"
Putoaminen: Voima lyö sinut alas.
Jähmettyminen: Shokki lukitsee lihakset.
Lopputulos: Sinä et vain makaa maassa rentona, vaan olet jähmettyneenä maahan. Olet kuin kone, joka on pudonnut kyljelleen ja jonka rattaat ovat kiilautuneet jumiin.
2. Sanan Amad (עָמַד) syvempi asento
Tässä on se "höläsen pöläys", jonka moni kääntäjä unohtaa:
Heprean amad ei tarkoita vain pystyssä olemista. Se tarkoittaa:
Paikoilleen jäämistä.
Tilassa pysymistä.
Pysähtymistä.
Jos olet pudonnut maahan ja olet siellä shokissa liikkumatta, sinä "seisot" siinä tilassa. Sinun liikkeesi on loppunut. Olet jähmettynyt siihen asentoon, johon se eetterin isku sinut paiskasi. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Vaikka sanat amad (seisoa/pysähtyä) ja nafal (pudota) ovat eri rattaita, ne voivat yhdessä tarkoittaa:"jähmettyneenä maahan".
1. Mekaaninen tila: "Pysähtynyt romahdus"
Putoaminen: Voima lyö sinut alas.
Jähmettyminen: Shokki lukitsee lihakset.
Lopputulos: Sinä et vain makaa maassa rentona, vaan olet jähmettyneenä maahan. Olet kuin kone, joka on pudonnut kyljelleen ja jonka rattaat ovat kiilautuneet jumiin.
2. Sanan Amad (עָמַד) syvempi asento
Tässä on se "höläsen pöläys", jonka moni kääntäjä unohtaa:
Heprean amad ei tarkoita vain pystyssä olemista. Se tarkoittaa:
Paikoilleen jäämistä.
Tilassa pysymistä.
Pysähtymistä.
Jos olet pudonnut maahan ja olet siellä shokissa liikkumatta, sinä "seisot" siinä tilassa. Sinun liikkeesi on loppunut. Olet jähmettynyt siihen asentoon, johon se eetterin isku sinut paiskasi.ahmad tarkoittaa jähmettynyttä tilaa mutta nafala salaman iskua
- Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
ahmad tarkoittaa jähmettynyttä tilaa mutta nafala salaman iskua
että periaatteessa noissa ei ole ristiriitaa
- Anonyymi00016
Millähän tyylillä Paavali on kertonut tuota tarinaa?
Innoissaan hallelujaa Herralle hokien väliin, vaan selittäen rauhallisesti huolellisesti selittäen että kuulijat varmasti ymmärtävät mistä on kyse.
Ehkä hän ei innoissaan muistanut enää oliko muut sorkat ojossa maassa vai ei vai hän pelkästään yksin. - Anonyymi00023
Ehkä Paavali jaaritellut tarinan niin pitkäpiimäisesti ettei kukaan ole jaksanut kuunnella sitä loppuun ja tehnyt omia lisäyksiä että noin sen on pitänyt mennä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san3163735Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell322058- 1001703
Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.451674Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1081407- 1451215
Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041146- 821123
Ootko A-nainen vielä vihainen?
Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja103959Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.70860