Moottorin tehot

Anonyymi-ap

Ennen moottorien tehot ilmoitettiin ainakin SAE, DIN, CUNA ym normien mukaisina. Nyt ei normeista puhuta mitään, harvoin enää hevosvoimistakaan.
Kysymys kuuluukin: Minkä normin mukaiset ovat hv -lukemat nykyään?

12

254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Nykyiset hv-lukemat on sen normin mukaiset millä ne on mitattu ja/tai laskettu.

      • Anonyymi00005

        BHP mitataan vetävistä pyäristä-
        Paitsi sänköteho joka on akkujen maksimiteho-
        Momentit moottorin akselilts.


    • Anonyymi00002

      Onko avaaja ollut muutaman kymmentä vuotta koomassa, vai miten pihalla ihminen voi olla ympäristöstään?

    • Anonyymi00003

      Nykyisin moottorin teho ilmoitetaan kilowatteina (kW) ja vääntö newtometreinä (Nm)

      • Anonyymi00004

        Ja öljytilavuus barreleina. Pinta-alamitta sen sijaan on jalkapallokenttä.
        Aloittaja luuli, että Suomessa siirryttiin virallisestikin SI -mittajärjestelmään joskus 1970 -luvulla. Vaan eipä tuo siltä näytä!


    • Anonyymi00006

      Sähkövatkainten teho on ihan sekopäistä. Ei mitään järkeä teho ilmoituksissa todellisuuden kanssa.

      • Anonyymi00007

        Yleensä vatkaimen teho on pari sataa wattia. Katso kilvestä. En ymmärrä mikä siinä on ongelma.


    • Anonyymi00008

      Aloittaja on ihan oikeasa tuota pähkäillessään.
      Se on muuten ihan sama moottorien osalta onko hv vai kW. Kilowatti on SI-normin mukinen. Pitäisi edelleen ilmoittaa standardi millä mitattu. Muutenhan arvo voi olla mitä tahansa tuulesta temmattua.
      Europpalaisissa yleensä DIN. Jenkit ilmoittavat nykyään yleensä SAE nettona, joka on lähellä DINiä. Japseilla on JIS joka on lähempänä SAE bruttoa.

      Sitten vielä selvennyksenä. Akselitehoa mitattessa mitataan vääntömomenttia, josta lasketaan teho. Teho on siten laskennallinen suure joka muodostuu vääntömomentista ja pyörimimisopeudesta. Nykyiset dynamometrit laskevat sen itse ja piirtävät vielä käppyrätkin vääntömomentille ja teholle.

      Muuten kaksi eri vanhaa tehoilmpitusta:
      BHP = British Horse Power
      bhp = brake horse power.

    • Anonyymi00009

      Ei tana mitä viisastelijoita. Nykyään käytössä on kW ja sen saa muunnettua meillä käytettäviksi hevosvoimiksi kertomalla luvun 1,36:lla.
      Tämä on ollut virallisesti voimassa vuodesta 1994 saakka.

      • Anonyymi00010

        Vaan tämähän ei vieläkään vastaa alkuperäiseen kysymykseen. Nähtävästi kukaan ei tiedä, mikä palstan viisastelijoille on normikäyttäytymistä.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Vaan tämähän ei vieläkään vastaa alkuperäiseen kysymykseen. Nähtävästi kukaan ei tiedä, mikä palstan viisastelijoille on normikäyttäytymistä.

        Muulla tiedolla ei ole merkitystä ja kukaan ei pidä saivartelijoista.


    • Anonyymi00012

      Tai joskus. Jis japanilainen melkein hevosvoimaa..0.65

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1589
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1196
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      56
      1061
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      888
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      40
      783
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 62
      696
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      634
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      588
    Aihe