Historian havinaa

Annele

Hei, onko Salossa ollut 1960-1970 luvulla vaatetusliikettä tai ompelijatarta nimeltä Salonne?
Netistä en löytänyt mitään, lienenkö etsinyt väärästä paikkaa. Minulla on vanha naisten vaate ja lapussa lukee vain Salonne Salo ja vaatteen koko. Olisin tiedosta kovin kiitollinen.

25

4174

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutulta

      Sellanen on ohkä ollut lähiaikoinakin koska tuntuu niin tutulta. Tarkkailen jos sellainen löytyis, ilmottelen jos löytyy.

    • taidan olla vanha

      On ollut sekä ompelimo, että vaatetusliike.
      Ompelimo oli Tehdaskadun alkupäässä, kaupungintaloa vastapäätä. Rakennus on siinä vieläkin, siinä oli aiemmin oikeusaputomisto, mutta en tiedä, mitä siinä nyt on.
      Vaatetusliike oli sillankulmassa. Siinä missä nyt on Paradise Garden.
      Ensin lopetettiin ompelimo ja muutamia vuosia myöhemmin myös pukimo.
      Salonnen omistivat Kivimäet. Suvusta kuuluisin (muualla kuin Salossa) taitaa olla Ilkka Kivimäki, joka toimi Markku Alenin kartanlukijana.

      • Annele

        Kiitos teille ystävällisistä vastauksista. Itse en ole sieltä teiltä päin, vaan pohjoisen tyttöjä. Sain kuolinpesän kautta haltuuni erikoisen (kansainvälisen) naisten vaatteen joka on ehkä kopio tms.(hyvä sellainen)ulkolaisesta vastaavanlaisesta vaatteesta. Olikos sekavaa... Oisikohan kellään tarkempaa tietoa millaisia vaatteita siellä on tehty? Mukavaa kesän jatkoa.


      • taidan olla vanha
        Annele kirjoitti:

        Kiitos teille ystävällisistä vastauksista. Itse en ole sieltä teiltä päin, vaan pohjoisen tyttöjä. Sain kuolinpesän kautta haltuuni erikoisen (kansainvälisen) naisten vaatteen joka on ehkä kopio tms.(hyvä sellainen)ulkolaisesta vastaavanlaisesta vaatteesta. Olikos sekavaa... Oisikohan kellään tarkempaa tietoa millaisia vaatteita siellä on tehty? Mukavaa kesän jatkoa.

        Siellä tehtin sen ajan käyttö- ja muotivaatetta. Niitä pidettiin arvossa ja laadukkaina. Muistan itse, että sieltä ostettiin meidän perheen naisille ns. paremmat vaatteet. Valikoima oli melko laaja ja pukimon myyjättäretkin olivat puettu ja kammattu "viimeisen päälle", sellaisia arvokkaita vanhoja rouvia ja ladyja.


      • myös
        taidan olla vanha kirjoitti:

        Siellä tehtin sen ajan käyttö- ja muotivaatetta. Niitä pidettiin arvossa ja laadukkaina. Muistan itse, että sieltä ostettiin meidän perheen naisille ns. paremmat vaatteet. Valikoima oli melko laaja ja pukimon myyjättäretkin olivat puettu ja kammattu "viimeisen päälle", sellaisia arvokkaita vanhoja rouvia ja ladyja.

        olin myyjänä pari vuotta 90- luvun alussa ja ei siellä silloin mitään vanhoja ladyja töissä ollut :)
        vaatteet olivat osa ihan muotikamaa ja osa varastossa sata vuotta maanneita joista sitten piti muodistaa mm. hiihtareita. Omistaja rouva oli ihan omaa luokkaansa..Hyvä kun loppui


      • memory
        myös kirjoitti:

        olin myyjänä pari vuotta 90- luvun alussa ja ei siellä silloin mitään vanhoja ladyja töissä ollut :)
        vaatteet olivat osa ihan muotikamaa ja osa varastossa sata vuotta maanneita joista sitten piti muodistaa mm. hiihtareita. Omistaja rouva oli ihan omaa luokkaansa..Hyvä kun loppui

        Maria Kivimäen aikaan oli. Hän olikin todellinen persoonallisuus ;-).


      • Wieneri
        memory kirjoitti:

        Maria Kivimäen aikaan oli. Hän olikin todellinen persoonallisuus ;-).

        Joo, todellinen persoonallisuus... Raippa kädessä piiskasi työntekijöitään. Kova akka.


      • Anonyymi
        Wieneri kirjoitti:

        Joo, todellinen persoonallisuus... Raippa kädessä piiskasi työntekijöitään. Kova akka.

        Lievästi sanottu, ja hänen kielekäyttönsä oli sellaista, että tuntemani kuuluisa muoti suunnittelija sanoi ettei hän voi ottaa rouvaa samanaikaisesti muiden asiakkaiden kanssa koska hänen kielenkäyttönsä on niin sopimatonta, rauha hänen sielulleen sitä ei ollut täällä maanpäällä!!!


      • Anonyymi
        taidan olla vanha kirjoitti:

        Siellä tehtin sen ajan käyttö- ja muotivaatetta. Niitä pidettiin arvossa ja laadukkaina. Muistan itse, että sieltä ostettiin meidän perheen naisille ns. paremmat vaatteet. Valikoima oli melko laaja ja pukimon myyjättäretkin olivat puettu ja kammattu "viimeisen päälle", sellaisia arvokkaita vanhoja rouvia ja ladyja.

        Rahasta se tanssi ryssänkin pappi, tai ryssän papitar!!!


      • Anonyymi
        Annele kirjoitti:

        Kiitos teille ystävällisistä vastauksista. Itse en ole sieltä teiltä päin, vaan pohjoisen tyttöjä. Sain kuolinpesän kautta haltuuni erikoisen (kansainvälisen) naisten vaatteen joka on ehkä kopio tms.(hyvä sellainen)ulkolaisesta vastaavanlaisesta vaatteesta. Olikos sekavaa... Oisikohan kellään tarkempaa tietoa millaisia vaatteita siellä on tehty? Mukavaa kesän jatkoa.

        Minullakin on hame ja jakku koko puku sieltä


    • Ompelijatarkarjalasta

      Herra Tauno Kivimäki löysi hänet Venäjän puolelta, karjalasta.

      • Anonyymi

        Voi Tauno parka, kun seurasi hänen kohteluaan rouvan taholta .


    • Entinen_salolainen

      Ihanaa nostalgiaa. Muistan hyvin Salonnen, joka omana aikanaan taisi olla menestyvä yritys. Mutta sitten tuli lama, kaatui Neuvostoliitto ja Kivimäen pojan velat menivät maksuun.

      Itse 1980-luvun teininä muistan, että minullekin jotain vaatteita Salonnesta löytyi, vaikka enemmän se taisi olla vähän vanhemman polven muotiliike.

      Oi niitä aikoja. Suomi oli silloin hieno maa.

    • Kelankylä

      Minullakin on Salonne-lenkki, loistavaa laatua. Valitettavasti olen muuttunut mitoissa. Tavoitetta kesäksi!

      • Anonyymi

        Messuita kopiotuja .


    • Hommaskulaa

      Tavoite täytyy asettaa niin toimii

    • Anonyymi

      Salossa oli vielä kahdeksakymmen luvulla naisten vaate tehdas nimeltään SALONNE olin itse piirtäjänä tuossa tehtaassa, ja heillä oli myös monia myymälöitä, mutta myöhemmin kävi niin kuin monille muillekin firmoille yhdeksäkymmen luvulla lama lopetti monen toiminnan. Tuolloin oli "johdossa" värikäs persoona Rva Kivimäki, ja hänet tunnetiin hänen erikoisesta tyylistään johtaa. Heidän poikansa on tunnettu kartturi ja menestynyt ralli rintamalla. Terveiset Saloon "viihdyi" em. Yrityksessä 6 kuukautta ja se siitä!!!

      • Anonyymi

        Ompelimon nimi oli Salon Neulomo ja liikkeen nimi Salonne. Ompelimo aloitti Kivimäkien omakotitalon yläkerrassa, Moisionkatu 4. Moisionkadulta ompelimo siirtyi sillankulmaan ja siitä Tehdaskadulle.
        Vaikka Maria olikin vahva persoona, niin kyllä Tauno silti oli johtaja, joka sanoi viimeisen sanan..
        Itse olin Moisionkadulta Tehdaskadulle yrityksessä mukana.. Muistan, että misseillekin valmistettiin pukuja näytöksiin.. Sirpa Koivulle esimerkiksi, ja muillekin..


    • Anonyymi

      Oliko Salonnalla myös miestenvaateosasto? Muistan kun jossain vaateliikkeessä oli loppuunmyynti, olisikohan ollut 90-luvulla, ja siinä oli naisten ja miesten puolet erikseen. Miesten osastolle laskeuduttiin muistaakseni muutama porras. Olikohan juuri se Salonne?

      • Anonyymi

        Rouva Kivimäki oli sotasaalista Itä- Karjalsta, mentalieeti sen mukaan, Itä kaupan romahdus koitui kohtaloksi. Vahvan markan Mauno, kepeät mullat. 🤭🤭🤭


    • Anonyymi

      Kovasti olivat Kivimäen veljekset silloin polleta poikaa, ajelivat kalleilla autoilla puku päällä arkisinkin.
      Mutta missä ovat äijät nyt ja mitenkä heillä meni - jälkeenpäin , kun äiten ja isän rahahanat sulkeutuivat.
      Taisi "ralliautoilun harrastus loppua" - ja arki iski, heh.

      • Anonyymi

        Muista, kateus on yksi seitsemästä kuolemansynnistä. 🌚🌚🌚


    • Anonyymi

      Muistan ja kuinka ne leveili silloisilla autollansa taisi olla joku kallis foorddi
      Ja , tosisn minäkin usein aattelen mitä näille nykyisin KUULUU.
      Ei ole ainakaa eiskalehdessä olleet?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe