Mulla on IBS ja joudun noudattamaan tiukkaa ruokavalioita, jotta vatsa ei ole kipeä ja sekaisin.
Onko teillä jotkut ruoka-aineet pahimpia vatsakipuihin ja vatsan löysyyteen?
IBS ja ruokavalio
4
249
Vastaukset
- Anonyymi00001
Onneksi paranin siitä. Ilmavaivat tuntui kovana kipuna. Se lista aineita mitä pitää välttää piti hyvin paikkaansa. Kauravelli oli hengenpelastus. Mulla selvästi syynä oli bakteerikannan muuttuminen. Aiheutui matala-asteinen tulehdus. Tiesin mikä oli pääsyy: sipseillä eläminen! Piti lopettaa ja kasvattaa uudet bakteerit salaateilla. Suolisto ei halua herkkuja vaan vanhanaikaisen ruokavalion.
- Anonyymi00002
Joo. Säännöllinen ruokarytmi ja lautasmalli,käyttöön. Sokerit, vehnät ja laktoosit pois. Tarpeeksi kuitua, maitohappobakteereita ja prosessoimatonta ruokaa. Nämä auttavat.
- Anonyymi00003
Päivittäinen kaurapuuro on erittäin tärkeä. Ravitsemusterapeutilta sain pienen vihkon ruoka-aineista ja se auttaa paljon. Gluteenittomat tuotteet käy usein paremmin kuin gluteenittomat.
Jotkut ruoka-aineet voi yhä yllättää yli 30-vuoden jälkeen. Tarkkana pitäisi olla.
- Anonyymi00004
Huomioitteko ollenkaan tärkkelyksiä. Nehän muhivat suolessa varsinkin jos ovat nykyaikaisesti manibuloituja muunnettuja tärkkelyksiä. Minulle aiheuttavat nimenomaan kipuja ja löysyyttä. Niitä laitetaan lähes kaikkeen prosessoituun ruokaan, jogurtteihin, salaattikastikkeisiin, eineksiin , jää ostoslista hyvin yksitoikkoiseksi kun mitään ei voi ostaa kaupasta.
Erityisesti mietin miten paljon luonnon antimia pilataan teollisella käsittelyllä ja mitenköhän paljon niistä siksi jää myymättä.
Jotenkin siihen verraten tuo vanha lista gluteenista ja kuiduista tuntuu turhalta. Mutta jos se on teitä auttanut niin hyvä.
Kun saatte bakteerikannan takaisin "terveeksi" niin oletteko sen jälkeen voineet syödä "mitä vaan"? Eli onko se auttanut pysyvästi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291682
- 251548
- 1411182
Työttömät risusavottaan
Tuli tässä juhannusnuotiolla sellainen idea mieleen, että miksei työttömiä velvoiteta tekemään hanttihommia, kuten risus337956- 50768
Persujen kansanedustaja häpäisi lipun!
"Persujen kansanedustaja Pekka Aittakumpu julkaisi Instagramissa videon, jossa hän heittää Pride-lipun roskiin. Video on309761- 42760
- 61730
Väsynyt odottamiseesi, M.
Vaikka et minua haluaisi tai huolisi, asia pitäisi käydä lävitse. Siksi etten sinusta pääse ylitse. Pystyisinkö tyytym50708- 66696