Mietin joskus, miksi syöpää ei haluta poistaa kuolinsyiden listalta? Miksi syöpätutkimukseen ja hoitoihin panostaminen ei ole niin jännittävää kuin sotaan ja tappamiseen panostaminen?
Muutaman Google-haun mukaan Venäjä on käyttänyt Ukrainassa käytävään sotaan arviolta yli 550 miljardia dollaria vuoden 2025 loppuun mennessä. USA on käyttänyt Lähi-Idässä käytävään sotaan kahdessa kuukaudessa 25 miljardia dollaria. Pentagonin mukaan sota maksoi Yhdysvalloille ensimmäisen kuuden päivän aikana 11,3 miljardia dollaria eli vähän vajaa 2 miljardia dollaria päivässä.
Miettikääpä, jos syöpätutkimukseen ja hoitojen/lääkkeiden kehitykseen käytettäisiin tuollaisia rahasummia: Kymmeniä miljardeja dollareita. Olisi kuumottavaa ajatella, mitä kaikkea olisi tehtävissä syövän aikaisen toteamisen ja hoitojen osalta, jos sotimisen sijaan rahaa käytettäisiin johonkin hyvään. Lopetettaisiin ihmisten tappaminen ja aloitettaisiin ihmisten pelastaminen.
Kuulostaa toki itsekkäältä, että syöpäpotilas toivoo syöpähoitojen paranevan, mutta ihminen on itsekäs. Kukapa ei haluaisi mahdollisimman hyviä ja tehokkaita syöpähoitoja itselleen ja muille syöpäpotilaille. Järkyttää katsella joka ilta uutisia, kun ohjukset ja droonit lentävät taivaalla tuhoa kylvämässä. Olisi aika alkaa kylvää jotain hyvää, joka tekee ihmisten elämästä parempaa.
Miksi valtiot eivät panosta syöpätutkimukseen?
7
196
Vastaukset
- Anonyymi00001
Etkö ole huomannut että oli hallitus mikä hyvänsä niin tämä ryhmä on aina leikkauksen kohteena. Tutkimuksilta viedään rahat jotta varakkaat saavat veroalet. Ja yritystuet hyvin pärjääville firmoille. Kapitalisteille ne rahat valuu.
- Anonyymi00002
Niinpä. Maailmassa on monta asiaa, joita voitaisiin viedä parempaan suuntaan. Syöpähoidot vain yksi niistä, vaikka tärkeä asia onkin. Valtioiden lisäksi maailmassa on upporikkaita ihmisiä, jotka voisivat halutessaan käyttää rahaa hyvään. Miettikää, että Elon Musk voisi heittää syöpätutkimuksen tukemiseen 10 miljardia dollaria omasta lompakostaan eikä se tuntuisi missään. Kaikki raha valuu niille, joilla sitä on jo suht reippaasti.
Millainenhan rahapotti kertyisi, jos maailman tuhat varakkainta ihmistä antaisivat 1 %:n omaisuudestaan syöpätutkimukseen? Tai maailman 10 suurinta teknologiayhtiötä, jotka takovat joka kvarttaali miljardituloksia lahjoittaisivat 1 %:n voitoistaan syöpätutkimukseen?
Ymmärrän, etteivät pörssiyhtiöt ole olemassa lääketutkimuksen tukemista varten, mutta maailmassa liikkuu niin suuret rahavirrat suuryritysten taseissa, että tavis miettii joskus, mitä kaikkea hyvää niillä rahoilla voisi tehdä.
Yhtä kaikki, hyvää vappua kaikille palstalaisille! Nautitaan kauniista kevätpäivästä, kun kerankin aurinko paistaa ja on lämmin. Lähden pumppaamaan ilmaa polkupyörän renkaisiin ja pyöräilemään vapaapäivän kunniaksi.
- Anonyymi00003
Syöpä ei poistu sillä, että se poistettaisiin joltain listalta.
- Anonyymi00004
Professori Dominique Belpommen mukaan langattomien laitteiden säteily on suurin syöpää aiheuttava tekijä.
Viranomaiset eivät Suomessa juuri valista miten käyttää langattomia laitteita turvallisemmin. Mielestäni on rikollinen tilanne Suomen lapsia kohtaan. - Anonyymi00005
Maailmassa tehdään syöpätutkimusta ihan valtavasti eikä kyse ole mistään jännittävyydestä vaan tärkeästä pyrkimyksestä syövän tappavuuden poistamiseksi.
- Anonyymi00006
Tappavat keuhkosyöpätapaukset vähenisivät murto-osaan nykyisesta, jos tupakka hävitettäisiin maailmasta.
- Anonyymi00007
.. ja suru. Niin, syöpä on surun tauti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181