Parrinkalliot

Anonyymi-ap

Kenellä on ollut oikeus kieltää parrinkallioille menon ihmisiltä? Ja kuka syypää, että kielto tullut?

11

810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Maanomistaja kieltänyt,sijaitsevat yksityisen omistamilla mailla. Syy koska pennut ovat perseilleet siellä. On levitelty roskia ja kiusattu lampaita,varoituksista huolimatta jatkettu.

    • Anonyymi00002

      Ootko nukkunut? Tää kielto tuli viime kesänä.

      • Anonyymi00003

        Olen nukkunut ihan hyvin, joo tiedän että tuli.


      • Anonyymi00004

        Asiaan palatakseni, kun tarkkaan muistelee niin tais olla 2024 kun tuli jo ne kiellot, kun silloin kerkesi vielä keväästä käydä ennen kieltoja.


      • Anonyymi00005
        Anonyymi00004 kirjoitti:

        Asiaan palatakseni, kun tarkkaan muistelee niin tais olla 2024 kun tuli jo ne kiellot, kun silloin kerkesi vielä keväästä käydä ennen kieltoja.

        Meen sinne silti!!! T.en kerro


    • Anonyymi00006

      Itsekkin olen käynyt kuhertelemassa siellä (; Sen jälkeen kun olet siellä kuherrellu nännipihasi puhuvat ääniä viikon verran(: SE ON IHANAAAA

    • Anonyymi00007

      Ei kukaan voi kieltää lain mukaan. Sinne vain kaikki retkeilemään. Jos ongelmia , niin yhteys poliisiin ja syyte maan omistajalle. Itse ainakin käyn niin usein kun haluan ja poistan esteet,.

      • Anonyymi00008

        Niinkö on. Hyvä tietää.


    • Anonyymi00009

      Mene ihmeessä Mutta älä roskaa äläkä kiusaa lampaita.

      • Anonyymi00010

        Ilmeisesti juridisesti on siten, että sopimus alueen omistajan ja Raahen kaupungin välillä retkeilyaluekäytöstä lopetettiin ja retkeilyaluekyltit yms. poistettiin ja tilalle yksityisaluekyltti.

        Mutta Suomessa on jokaisen oikeudet eli entiset jokamiehenoikeudet, ja Parrinkalliot eivät vaikuta kuuluvan talon pihapiiriin. Eli sopimus lakkasi, ja alkuperäinen oikeussuhdetilanne palasi takaisin, eli arvioidaan, kuuluuko jokaisen oikeuden piiriin. Taloa ei edes näy, ja jopa avoimessa maastossa etäisyys 50-100 metriä riittää., eli ei kuulu pihapiiriin. Ja jos siellä on lampaita, lammasaitauksenkin läpi tapahtuva häiriötön kulkeminen kuuluu jokaisen oikeuden piiriin. Lisäksi vaikka vaikutti ranta madaltuneen, niin rantautuminen kuuluu myös jokaisen oikeuden piiriin. Taas talon etäisyys vaikuttaisi olevan jopa avoimessa maastossa riittävä, saati, että jää rantautuessa kallioiden taakse. Edes ylimmiltä kallioilta ei edes vuosikymmeniä sitten näkynyt talolle, jotten ei voi oikein katsella edes pihapiiriä, mikä pidentäisi välimatkaa. Kallioita, ainakaan vielä siellä kaukaisemmalla osuudella, ei saa mitenkään oikein kuulumaan talon pihapiiriin.

        Rikoslain nojalla, eli häiriö, ei kohdistu epämääräiseen joukkoon ihmisiä, vaan rikoslailla rangaistaan rikoksen tehneitä. Eli kuten joku kommentoi, ei saa roskata tai kiusata lampaita, koska sitten se on rikos. Ei myöskään tarpeettomasti meluta. Näin se oli vuosikymmeniä sitten, kun melkein viikoittain siellä katsottiin hienoa maisemaa, Akkunalautaa ja kaukaisuudessa siintävää Maskun maamerkkiä meren kimmeltäessä veneineen. Nähtävyyspaikkana se tunnettiin jo Samuli Paulaharjun vanhassa Raahessa, ja siellä on mustavalkoinen valokuva siitä jo sadan vuoden takaa. Mansikkakalliona se silloin tunnettiin, koska siellä kasvoi ainakin aikaisemmin vielä luonnonvaraisia mansikoitakin, ja kallioiden takana oli oikein hyviä mustikkamaastojakin. Loppu kesästä vatukoita, sudenkorentoja ja erilaisia perhosia. Tosin ihme, että kukaan ei loukkaantunut kiipeillessä, eli ei aivan vaaratonkaan paikka.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00010 kirjoitti:

        Ilmeisesti juridisesti on siten, että sopimus alueen omistajan ja Raahen kaupungin välillä retkeilyaluekäytöstä lopetettiin ja retkeilyaluekyltit yms. poistettiin ja tilalle yksityisaluekyltti.

        Mutta Suomessa on jokaisen oikeudet eli entiset jokamiehenoikeudet, ja Parrinkalliot eivät vaikuta kuuluvan talon pihapiiriin. Eli sopimus lakkasi, ja alkuperäinen oikeussuhdetilanne palasi takaisin, eli arvioidaan, kuuluuko jokaisen oikeuden piiriin. Taloa ei edes näy, ja jopa avoimessa maastossa etäisyys 50-100 metriä riittää., eli ei kuulu pihapiiriin. Ja jos siellä on lampaita, lammasaitauksenkin läpi tapahtuva häiriötön kulkeminen kuuluu jokaisen oikeuden piiriin. Lisäksi vaikka vaikutti ranta madaltuneen, niin rantautuminen kuuluu myös jokaisen oikeuden piiriin. Taas talon etäisyys vaikuttaisi olevan jopa avoimessa maastossa riittävä, saati, että jää rantautuessa kallioiden taakse. Edes ylimmiltä kallioilta ei edes vuosikymmeniä sitten näkynyt talolle, jotten ei voi oikein katsella edes pihapiiriä, mikä pidentäisi välimatkaa. Kallioita, ainakaan vielä siellä kaukaisemmalla osuudella, ei saa mitenkään oikein kuulumaan talon pihapiiriin.

        Rikoslain nojalla, eli häiriö, ei kohdistu epämääräiseen joukkoon ihmisiä, vaan rikoslailla rangaistaan rikoksen tehneitä. Eli kuten joku kommentoi, ei saa roskata tai kiusata lampaita, koska sitten se on rikos. Ei myöskään tarpeettomasti meluta. Näin se oli vuosikymmeniä sitten, kun melkein viikoittain siellä katsottiin hienoa maisemaa, Akkunalautaa ja kaukaisuudessa siintävää Maskun maamerkkiä meren kimmeltäessä veneineen. Nähtävyyspaikkana se tunnettiin jo Samuli Paulaharjun vanhassa Raahessa, ja siellä on mustavalkoinen valokuva siitä jo sadan vuoden takaa. Mansikkakalliona se silloin tunnettiin, koska siellä kasvoi ainakin aikaisemmin vielä luonnonvaraisia mansikoitakin, ja kallioiden takana oli oikein hyviä mustikkamaastojakin. Loppu kesästä vatukoita, sudenkorentoja ja erilaisia perhosia. Tosin ihme, että kukaan ei loukkaantunut kiipeillessä, eli ei aivan vaaratonkaan paikka.

        Tuli Taskusta Masku, mutta pooki näkyy, ja näemmä näkyy kyllä Mikonkarin nokaltakin. Mutta se kuvakulma kallioilta on todella hieno.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      199
      2094
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1168
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      815
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      741
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      557
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      532
    Aihe