Kenellä on ollut oikeus kieltää parrinkallioille menon ihmisiltä? Ja kuka syypää, että kielto tullut?
Parrinkalliot
11
810
Vastaukset
- Anonyymi00001
Maanomistaja kieltänyt,sijaitsevat yksityisen omistamilla mailla. Syy koska pennut ovat perseilleet siellä. On levitelty roskia ja kiusattu lampaita,varoituksista huolimatta jatkettu.
- Anonyymi00002
Ootko nukkunut? Tää kielto tuli viime kesänä.
- Anonyymi00003
Olen nukkunut ihan hyvin, joo tiedän että tuli.
- Anonyymi00004
Asiaan palatakseni, kun tarkkaan muistelee niin tais olla 2024 kun tuli jo ne kiellot, kun silloin kerkesi vielä keväästä käydä ennen kieltoja.
- Anonyymi00005
Anonyymi00004 kirjoitti:
Asiaan palatakseni, kun tarkkaan muistelee niin tais olla 2024 kun tuli jo ne kiellot, kun silloin kerkesi vielä keväästä käydä ennen kieltoja.
Meen sinne silti!!! T.en kerro
- Anonyymi00006
Itsekkin olen käynyt kuhertelemassa siellä (; Sen jälkeen kun olet siellä kuherrellu nännipihasi puhuvat ääniä viikon verran(: SE ON IHANAAAA
- Anonyymi00007
Ei kukaan voi kieltää lain mukaan. Sinne vain kaikki retkeilemään. Jos ongelmia , niin yhteys poliisiin ja syyte maan omistajalle. Itse ainakin käyn niin usein kun haluan ja poistan esteet,.
- Anonyymi00008
Niinkö on. Hyvä tietää.
- Anonyymi00009
Mene ihmeessä Mutta älä roskaa äläkä kiusaa lampaita.
- Anonyymi00010
Ilmeisesti juridisesti on siten, että sopimus alueen omistajan ja Raahen kaupungin välillä retkeilyaluekäytöstä lopetettiin ja retkeilyaluekyltit yms. poistettiin ja tilalle yksityisaluekyltti.
Mutta Suomessa on jokaisen oikeudet eli entiset jokamiehenoikeudet, ja Parrinkalliot eivät vaikuta kuuluvan talon pihapiiriin. Eli sopimus lakkasi, ja alkuperäinen oikeussuhdetilanne palasi takaisin, eli arvioidaan, kuuluuko jokaisen oikeuden piiriin. Taloa ei edes näy, ja jopa avoimessa maastossa etäisyys 50-100 metriä riittää., eli ei kuulu pihapiiriin. Ja jos siellä on lampaita, lammasaitauksenkin läpi tapahtuva häiriötön kulkeminen kuuluu jokaisen oikeuden piiriin. Lisäksi vaikka vaikutti ranta madaltuneen, niin rantautuminen kuuluu myös jokaisen oikeuden piiriin. Taas talon etäisyys vaikuttaisi olevan jopa avoimessa maastossa riittävä, saati, että jää rantautuessa kallioiden taakse. Edes ylimmiltä kallioilta ei edes vuosikymmeniä sitten näkynyt talolle, jotten ei voi oikein katsella edes pihapiiriä, mikä pidentäisi välimatkaa. Kallioita, ainakaan vielä siellä kaukaisemmalla osuudella, ei saa mitenkään oikein kuulumaan talon pihapiiriin.
Rikoslain nojalla, eli häiriö, ei kohdistu epämääräiseen joukkoon ihmisiä, vaan rikoslailla rangaistaan rikoksen tehneitä. Eli kuten joku kommentoi, ei saa roskata tai kiusata lampaita, koska sitten se on rikos. Ei myöskään tarpeettomasti meluta. Näin se oli vuosikymmeniä sitten, kun melkein viikoittain siellä katsottiin hienoa maisemaa, Akkunalautaa ja kaukaisuudessa siintävää Maskun maamerkkiä meren kimmeltäessä veneineen. Nähtävyyspaikkana se tunnettiin jo Samuli Paulaharjun vanhassa Raahessa, ja siellä on mustavalkoinen valokuva siitä jo sadan vuoden takaa. Mansikkakalliona se silloin tunnettiin, koska siellä kasvoi ainakin aikaisemmin vielä luonnonvaraisia mansikoitakin, ja kallioiden takana oli oikein hyviä mustikkamaastojakin. Loppu kesästä vatukoita, sudenkorentoja ja erilaisia perhosia. Tosin ihme, että kukaan ei loukkaantunut kiipeillessä, eli ei aivan vaaratonkaan paikka. - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ilmeisesti juridisesti on siten, että sopimus alueen omistajan ja Raahen kaupungin välillä retkeilyaluekäytöstä lopetettiin ja retkeilyaluekyltit yms. poistettiin ja tilalle yksityisaluekyltti.
Mutta Suomessa on jokaisen oikeudet eli entiset jokamiehenoikeudet, ja Parrinkalliot eivät vaikuta kuuluvan talon pihapiiriin. Eli sopimus lakkasi, ja alkuperäinen oikeussuhdetilanne palasi takaisin, eli arvioidaan, kuuluuko jokaisen oikeuden piiriin. Taloa ei edes näy, ja jopa avoimessa maastossa etäisyys 50-100 metriä riittää., eli ei kuulu pihapiiriin. Ja jos siellä on lampaita, lammasaitauksenkin läpi tapahtuva häiriötön kulkeminen kuuluu jokaisen oikeuden piiriin. Lisäksi vaikka vaikutti ranta madaltuneen, niin rantautuminen kuuluu myös jokaisen oikeuden piiriin. Taas talon etäisyys vaikuttaisi olevan jopa avoimessa maastossa riittävä, saati, että jää rantautuessa kallioiden taakse. Edes ylimmiltä kallioilta ei edes vuosikymmeniä sitten näkynyt talolle, jotten ei voi oikein katsella edes pihapiiriä, mikä pidentäisi välimatkaa. Kallioita, ainakaan vielä siellä kaukaisemmalla osuudella, ei saa mitenkään oikein kuulumaan talon pihapiiriin.
Rikoslain nojalla, eli häiriö, ei kohdistu epämääräiseen joukkoon ihmisiä, vaan rikoslailla rangaistaan rikoksen tehneitä. Eli kuten joku kommentoi, ei saa roskata tai kiusata lampaita, koska sitten se on rikos. Ei myöskään tarpeettomasti meluta. Näin se oli vuosikymmeniä sitten, kun melkein viikoittain siellä katsottiin hienoa maisemaa, Akkunalautaa ja kaukaisuudessa siintävää Maskun maamerkkiä meren kimmeltäessä veneineen. Nähtävyyspaikkana se tunnettiin jo Samuli Paulaharjun vanhassa Raahessa, ja siellä on mustavalkoinen valokuva siitä jo sadan vuoden takaa. Mansikkakalliona se silloin tunnettiin, koska siellä kasvoi ainakin aikaisemmin vielä luonnonvaraisia mansikoitakin, ja kallioiden takana oli oikein hyviä mustikkamaastojakin. Loppu kesästä vatukoita, sudenkorentoja ja erilaisia perhosia. Tosin ihme, että kukaan ei loukkaantunut kiipeillessä, eli ei aivan vaaratonkaan paikka.Tuli Taskusta Masku, mutta pooki näkyy, ja näemmä näkyy kyllä Mikonkarin nokaltakin. Mutta se kuvakulma kallioilta on todella hieno.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992094
- 1341168
- 1131063
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21815- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34741ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46557- 9532