Suomalaiset kertoivat IS:n säästökyselyssä, miten ruokakulut saa kuriin.
Lukijoiden toimivin resepti halvempaan arkiruokailuun koostuu näistä: vaihda halvempaan kauppaan, suunnittele etukäteen kokkailut, osta alesta, pakasta ja vähennä toistuvaa herkuttelua.
Moni kertoo säästäneensä suosimalla kauppojen halpoja merkkejä, mutta myös vaihtamalla kauppaa, jossa käy useimmin.
Suosituimpina kauppoina penninvenyttäjät mainitsevatkin suuremmat kaupat, etenkin Lidlin ja Prisman.
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000011947729.html
Miten sinä säästät ruokakuluissa ?
68
440
Vastaukset
- Anonyymi00001
Hävikin välttäminen.
Itellä toi lie tehokkain keino säästää ruokakuluissa. Toki ostoksia tehdessään voi säästää pitkän sentin. Mutta noin yleisesti ajatellen eniten säästyy, kun ei osta biojätettä.
=DW= Diabetes rajoittaa ostamasta makeaa herkkuja, rasvaista kuten grillimakkara, vältettävä hiilihydraatteja, vehnää perunaa mitä kaipaa.
Siinä säästää ei syö liikaa, ei tupakoi, ei käytä alkoholia. Pysyy kotosalla, harrastukset ei kuluta,matkustelua ei ole enää voiko enää vähempää kuluttaa säästää.- Anonyymi00002
Minä ostan Lidelistä perunamuusijauhetta vispaan siitä lautaselle 1,5 desiä kuumaa vettä 1/4 kasvisliemikuution kanssa muusin.
3-4 lihapullaa mikroon tai muita sopivasti saatavia.
Maustan sen majoneesilla, tomaattiketsupilla. Joskus käytän muita valmiita kastikkeita.
Näkkäri tai hiivaleipä+levite ja vesilaillinen.
Vaihteeksi nuudelia jne.
Ruokakulut jää perin pieneksi kuukaudessa mutta Multitaps Family tapu päivässä on välttämätön koska nykyruoka on hyvin köyhää hivenaineista.
Jos rahat ei riitä tuolla menolla niin pitää vähentää kaljaa.
Olen noudattanut tuota valiota jo vuosikymmeniä ja eipä noi flunssat ole yllättäneet.- Anonyymi00006
Kaljaa voisit vähentää. Etkö syö lainkaan hedelmiä tai muita kasviksia? Sinä olet varmaan aika laiha noilla syömisillä
Anonyymi00006 kirjoitti:
Kaljaa voisit vähentää. Etkö syö lainkaan hedelmiä tai muita kasviksia? Sinä olet varmaan aika laiha noilla syömisillä
Syön paljon hedelmiä.
Paljasta en ole tykännyt ikinä.Pertikki kirjoitti:
Syön paljon hedelmiä.
Paljasta en ole tykännyt ikinä.Kaljasta en ole tykännyt ikinä piti olla.
- Anonyymi00008
Pertikki kirjoitti:
Kaljasta en ole tykännyt ikinä piti olla.
Kukapa ei tykkäisi.
- Anonyymi00021
Anonyymi00006 kirjoitti:
Jos olen pysynyt terveenä ja toiminnallisena tuolla ruokavaliolla jo kymmeniä vuosia niin ei se kovin huono ole.
En ole ottanut rokotuksia mutta taudit ei ole vaivanneet. En muista koska olisin sairastanut flunssan. Olin 80 ppisenä ajokortti tarkastuksessa, kun mittasivat verenpaineen ja antoivat reseptin. Niitä olen syönyt nyt 4 v.
En syö maitoa, hedelmiä, kasviksia. Korvaan ne päivittäisellä hivenaine tapulla. Olen sitä tehnyt jo 50v. - Anonyymi00031
Multitaps Family en syö, koska siinä on B3 vitamiinia joka voi kiihdyttää syövän kasvua , joka ilman vitamiinia ei kasva havaittavaksi ehkä koko elämän aikana.
Ei oo myöskään ollut nuhaa, flunssa eikä mitään kuumetautia sen jälkeen kun lapset 30 vuotta sitten lähtivät. Vain vanhuus ja hitaus tulee. Joka vuosi talvella kävelyvauhti laskee eikä nouse keväällä , kevyillä vaatteilla ja pitävällä tiellä edellisen kesän nopeuksiin.
- Anonyymi00003
Turhat pois: Leikkeleet, riksut ja raksut, bulkkikarkit, limonaadit, turhat vihannekset(kasvihuonekurkut, tomaatit) Tehdään sen verran, mitä syödään. Tehdään isompi erä kerralla, ja syödään useampana päivänä. Syödään vain määrättyinä aikoina, ei napostella kaiken aikaa. Kaupassa vertaillaan saman tuotteen eri valmisteiden ja pakkauskokojen yksikköhintoja. (suuret erot)
- Anonyymi00004
1 puuron kaurahiutale vuorokaudessa sillä jo jaksaa sormeakin liikuttaa vähän.
- Anonyymi00005
Nuudelit ja perunamuusi jauho ei kovin terveellistä tai ravinteikasta ole. Hyviä rasvoja sekä proteiinia vanhus tarttee !
- Anonyymi00011
Kasvirasvoja ja kasvivöljyä. Ei eläinrasvoja.
Kauppaa en vaihda. Suunnittelen viikon ruokalistan etukäteen ja käyn kerran viikossa kaupassa. Tosin joitain tuoretuotteita joutuu hakemaan välilläkin. Paljon teen niinkin että tekemästäni ruoasta tulee parille kolmellekin päivälle. Jotain pakkaseenkin
Hevi-osastolta saa paljon vatsan täytettä. Eikä ole kallista. Herkuttelen oeriaatteessa kerran viikossa paitsi kesällä joskus tötteröt vanhanajan vohvelilla. Olen mieluummin leivän kuin pullan ystävä mutta sitäkin olen tietoisesti pyrkinyt rajoittamaan.
Siis kaupassa pyrin miettimään mitä oikeasti tarvin. Ja joo. Seuraan ko kaupan tarjoustuotteita jos siellä on jotain ostettavaa. En osta tuotetta sen vuoksi että halavalla saisin vaikka ei ois tarvettakaan.
Muutoin elo aika yksinkertaista. Tekemistä riittää kuluttamattakin. Kesäteattereista ja parista matkasta Suomen rajojen sisäpuolella en luovu.. ssäästän sitten vaikka jostain muusta.
Ja niin. Meinasi unohtua. Koiran ruoista ja lääkkkeistä ei tingitä.- Anonyymi00007
Toiset menee halpuus edellä, toiset terveys edellä, mutta ehkä se terveyden menettäminen tulee vielä kalliimmaksi.
Siili25 kirjoitti:
Voi pyrkiä menemään edullisesti mutta terveellisesti.
Ja lisäänvielä että alkon tuotteet on olleet pois kuvioista tykkänään usean vuoden ajan. Ja tuoakkia olen maistanu yli parikymmentä vuotta ditten
- Anonyymi00009
Siili25 kirjoitti:
Ja lisäänvielä että alkon tuotteet on olleet pois kuvioista tykkänään usean vuoden ajan. Ja tuoakkia olen maistanu yli parikymmentä vuotta ditten
Katsoin pakastekaappiin ja siellä on vielä 23 ruoka-annosta jäljellä
itse valmistettua ruokaa, kokattu kuukausi sitten . En ole vielä käynyt
ruokakaupassa ja ollaan toukokuun puolella.
Teen suurostokset n. kerran kuukaudessa, ostan raaka-aineita erilaisia
ruokia varten. Sitten teen parin päivän aikana eri ruokalajeja, pakastan
annospakkauksiin. Ei taatusti tule ruokahävikkiä. Biojätepussissa on
perunan- ja hedelmienkuoret, kahvinporot tms.
Suunnittelun avulla voi säästää sekä ruoka- että sähkömenoissa, kun ei
tarvitse joka päivä aloittaa kylmän uunin tai hellan kuumentamisella.
Valmiit annokset sulavat nopeasti mikrossa. Uuniruoat, erilaiset padat
ja sopat eivät paljon voimia kysy. Kannattaa kokeilla.
Ostan kestomaitoa, niin ei tarvitse maidon takia kauppaan rynnätä.
Leivon myös ruokaleivät itse ja se on kannattavinta, mitä voi tehdä, leipä
on kallista tänään. Leivän syönti tosin on vähentynyt iän myötä, mutta
kotileivonnaiset maistuvat aina parhailta.
Tällainen taloudenpito on mahdollista, jos vielä jaksaa olla aktiivinen ja
uhraa pari päivää ajastaan kokkaamiseen. - Loppukuukausi onkin sitten
helppoa ja jää aikaa mieluisimmille harrastuksille.
/MdK - Anonyymi00015
Anonyymi00009 kirjoitti:
/MdKSama täällä, tilaan 4 vk ruoka-ym taloustarvikkeet kerralla kotiin. Ei tule hävikkiä. En juo maitoa, koska en tykkää. Teen kerralla paljon ja olen erittäin tietoinen ruokien vitamiineista ym ravintoarvoista.
En toimi näin pelkästään rahan takia ,vaan helppouden ja mukavuudenhalun takia.
Toki lenkeillä käydessä ostan jotain kevyttä lisuketta lisäksi. Anonyymi00009 kirjoitti:
/MdKNo vau! Tuohon voisi pyrkiä.
Meitä on taloudessa kaksi joista toinen vielä glut. Tehdään yksi lämmin ruoka päivässä siis glut /lakt. Muutoin molemmat syö mitä haluaa isse issekseen. Mieltymykset aika erit.
Meillä ei varmaan kahden ruoat viikoiksi mahdu nykyisiin pakastimiin kun siellä on lisäksi leivät ja pakastekasvikset ja marjat. Pienet määrät esim. lihapullia tai karjalanpaistia muutamaksi kerraksi.
Toisaalta tykkään värkätä lämmintä ruokaa vaikkakin sähköä kuluu mutta sen on jaksanut vielä maksaa.
Mutta nostan hattua sinulle. Hienosti organisoitu.- Anonyymi00017
Siili25 kirjoitti:
No vau! Tuohon voisi pyrkiä.
Meitä on taloudessa kaksi joista toinen vielä glut. Tehdään yksi lämmin ruoka päivässä siis glut /lakt. Muutoin molemmat syö mitä haluaa isse issekseen. Mieltymykset aika erit.
Meillä ei varmaan kahden ruoat viikoiksi mahdu nykyisiin pakastimiin kun siellä on lisäksi leivät ja pakastekasvikset ja marjat. Pienet määrät esim. lihapullia tai karjalanpaistia muutamaksi kerraksi.
Toisaalta tykkään värkätä lämmintä ruokaa vaikkakin sähköä kuluu mutta sen on jaksanut vielä maksaa.
Mutta nostan hattua sinulle. Hienosti organisoitu.Kun voimani alkoivat vähetä, niin päätin kuitenkin yrittää pysyä itsenäisenä
"yrittäjänä" niin kauan kuin mahdollista ja mietin kuinka sen asian toteuttaisin.
Minulla on vaan jääkaappi-pakasteyhdistelmä asunnossa. Pakasteessa 3 hyllyä.
Ylimmällä hyllyllä pidän leivonnaiset. Keskimmäisellä hyllyllä valmiit ruoka-
annokset (samankokoisissa muoviaskeissa) ja alimmalla hyllyllä pakastevihanneksia, juustoraastetta, makkaroita ym. Tila riittää hyvin runsaan kuukauden ajan.
Yritän tehdä paljon uuniruokia, patoja ja erilaisia sopparuokia. Jauhelihasta saa
erilaisia ruokalajeja kätevästi, kun voi paistaa suurenkin määrän kerralla.
Kun olin vielä työelämässä, niin uhrasin aina lauantain juuri leipomiseen ja ruoan-
laittoon, että viikko menisi helpommin. Tietty oli pyykinpesua sun muuta lisäksi. - Anonyymi00018
Siili25 kirjoitti:
Voi pyrkiä menemään edullisesti mutta terveellisesti.
Pitää olla myös tietoinen siitä mikä on terveellistä ja mikä ei. Yleensä prosessoidut ravintorasvat eivät maksa kuin murto-osan siitä mitä voi, kylmäpuristettu oliiviöljy tai kookosöljy maksaa. Siemenöljyjä ei pitäisi käyttää lainkaan niiden vääränlaisen rasvahappokoostumuksen takia, koska ne ovat hyvin todennäköinen syy kaikkien kroonisten sairauksien lisääntymiselle. Yhdysvalloissa näitä rasvoja käytetään eniten ja lisätään lähes kaikkeen mahdolliseen ja tämän takia yhdysvallat johtaa ylipaino, diabetes, sydänsairauksien, syöpien, ym. tautien esiintyvyys tilastoja maailmassa.
Maissa joissa ei käytetä näitä länsimaisen elintarvike- ja lääketeollisuuden tuotteita ei juurikaan esiinny edellä mainittuja sairauksia söivätpä he mitä tahansa muuta eläin tai kasvis peräistä ruokaa. Ihminen saa tarvitsemansa linolihapon noin 1 - 2 gr / vrk ihan normi ruokaa syömällä kun näitä rasvoja syömällä sitä kertyy noin 30 gr / vrk eli 15 - 30 kertainen määrä tarpeeseen nähden.
Näitä rasvoja lisätään kaikkiin teollisiin valmisruokiin vain niiden halpuuden takia, joka sitten näkyy tuotteen loppuhinnassa kuten margariineissa joita voi saada 0,60 eurolla rasian kun voi paketti maksaa lähemmäs 4 euroa.
Laitanpa tähän linkin lääkäri Chris Knobben pitämän luennon joka valottaa tilastojen ja tutkimusten valossa näiden öljyjen haittoja ihmisille.
https://www.youtube.com/watch?v=H0bRGsev4fI - Anonyymi00023
Ei halpuus sulje pois ruuan terveellisyyttä.
- Anonyymi00024
Anonyymi00018 kirjoitti:
Pitää olla myös tietoinen siitä mikä on terveellistä ja mikä ei. Yleensä prosessoidut ravintorasvat eivät maksa kuin murto-osan siitä mitä voi, kylmäpuristettu oliiviöljy tai kookosöljy maksaa. Siemenöljyjä ei pitäisi käyttää lainkaan niiden vääränlaisen rasvahappokoostumuksen takia, koska ne ovat hyvin todennäköinen syy kaikkien kroonisten sairauksien lisääntymiselle. Yhdysvalloissa näitä rasvoja käytetään eniten ja lisätään lähes kaikkeen mahdolliseen ja tämän takia yhdysvallat johtaa ylipaino, diabetes, sydänsairauksien, syöpien, ym. tautien esiintyvyys tilastoja maailmassa.
Maissa joissa ei käytetä näitä länsimaisen elintarvike- ja lääketeollisuuden tuotteita ei juurikaan esiinny edellä mainittuja sairauksia söivätpä he mitä tahansa muuta eläin tai kasvis peräistä ruokaa. Ihminen saa tarvitsemansa linolihapon noin 1 - 2 gr / vrk ihan normi ruokaa syömällä kun näitä rasvoja syömällä sitä kertyy noin 30 gr / vrk eli 15 - 30 kertainen määrä tarpeeseen nähden.
Näitä rasvoja lisätään kaikkiin teollisiin valmisruokiin vain niiden halpuuden takia, joka sitten näkyy tuotteen loppuhinnassa kuten margariineissa joita voi saada 0,60 eurolla rasian kun voi paketti maksaa lähemmäs 4 euroa.
Laitanpa tähän linkin lääkäri Chris Knobben pitämän luennon joka valottaa tilastojen ja tutkimusten valossa näiden öljyjen haittoja ihmisille.
https://www.youtube.com/watch?v=H0bRGsev4fIKun syö kasviksia ja tekee ruuat itse ei tarvitse miettiä rasvakoostumuksia.
Kaikissa maissa esiintyy erilaisia sairauksia, ei mikään yksi aine terveenä pidä. - Anonyymi00029
Anonyymi00015 kirjoitti:
Sama täällä, tilaan 4 vk ruoka-ym taloustarvikkeet kerralla kotiin. Ei tule hävikkiä. En juo maitoa, koska en tykkää. Teen kerralla paljon ja olen erittäin tietoinen ruokien vitamiineista ym ravintoarvoista.
En toimi näin pelkästään rahan takia ,vaan helppouden ja mukavuudenhalun takia.
Toki lenkeillä käydessä ostan jotain kevyttä lisuketta lisäksi.Sinulla täytyy olla isot säilytystilat ruualle. Minä annan kaupan säilyttää puolestani,
koska ei ole tilaa enkä haluaisikaan suunnitella neljän viikon jaksoissa syömisiäni. - Anonyymi00032
Minä menen halpuus ja terveys edellä.
Kun olen sitä mieltä että puuroon, leipään, pullaan ei kuulu suola, teen esim. pullan ja leivän itse. Pullaan tulee vettä, vehnäjauhoja, sokeria ja hiivaa. Ei suolaa.
Kaadan taikinan koekeareunaiselle pellille, annan kohota ja laitan uuniin. Sitten leikkaan siivuja ja laitan pakkaseen, karkkirasioihin.
Leivän teen suuressa kattilassa. Kastelen leivinpaperin ja laitan taikinan siihen, alussa on kansi päällä jotta ylhäältä ei kuivu eikä pala, kypsyy läpi. Eikä suolaa, ei tietystikään. - Anonyymi00033
Anonyymi00009 kirjoitti:
/MdKMeilläkin kuukauden yli päivällisruoat pakastimessa, jos vaikka sairastuu.
Aamulla ja kaffi aikaan juon voimailijoiden jauheista sekoitetun annoksen, jossa 15 g proteiinia ja muita hivenaineita, vitamiineja ja 3 g pikakahvia. Ei olla kyllästytty, on kevyttä ja voimia antavaa. Emme millään jaksaisi tehdä jotain 5 kertaa joka< päivä. - Anonyymi00034
Anonyymi00018 kirjoitti:
https://www.youtube.com/watch?v=H0bRGsev4fIMistä yleensä olet osannut valita oikean lääkärin kun niitä yleisestä lääketieteestä eri mieltä olevia lääkäreitä on satoja.
Toivottavasti osuit oikeaan tieteeseen.
Toivoisin olevan parempi ruuan laittakaa ruokavalion suhteen, ruuan tekeminen onnistui paremmin taka vuosina kun ei ollut väliä mistä aineista valmisti, nykyään tahtoo olla mauttomia.
Aamiainen kaurapuuro onnistuu kun sekaan laittaa reilusti marjoja, rasvatonta raejuustoa ja kevyt maitoa on tuhti lautasellinen kohti suukkoa, ei heti nälkä yllätä.Juu pelkkä kaurapuuro ei nälkää kauaa pidätä. Häytyy olla jottai proteiinia kylkeen. Vaikka muna.
Ihan tavallinen yksinkertainen kotiruoka on hyvää.
Mausteet on keksitty. Itse katselen usein netistä ihan tavallisten ruokien tuunausohjeita. Viihdettä päivään sekin.Siili25 kirjoitti:
Juu pelkkä kaurapuuro ei nälkää kauaa pidätä. Häytyy olla jottai proteiinia kylkeen. Vaikka muna.
Ihan tavallinen yksinkertainen kotiruoka on hyvää.
Mausteet on keksitty. Itse katselen usein netistä ihan tavallisten ruokien tuunausohjeita. Viihdettä päivään sekin.Pitäisi ostaa pieni pakastin marjoille, kesällä ostaa marjat suoraan keräilijöitä säästää paljon rahaa.
- Anonyymi00012
Pertikki kirjoitti:
Pitäisi ostaa pieni pakastin marjoille, kesällä ostaa marjat suoraan keräilijöitä säästää paljon rahaa.
Oletko laskenut, että kuinka kauan menee aikaa, että säästöä syntyisi?
Anonyymi00012 kirjoitti:
Kaupan pakasteesta ostettuna kiinnittänyt huomion että tuplasti halvemmaksi tulee ostaa suoraan keerääjiltä kesällä. En sillä rikastu, nyt epäillään ettei Suomeen saada marjanpoimijoita, jos niukkuus tulee näkymään hinnassa, tai mustikkaa tuodaan ulkomailta Suomeen.
- Anonyymi00013
Pertikki kirjoitti:
Kaupan pakasteesta ostettuna kiinnittänyt huomion että tuplasti halvemmaksi tulee ostaa suoraan keerääjiltä kesällä. En sillä rikastu, nyt epäillään ettei Suomeen saada marjanpoimijoita, jos niukkuus tulee näkymään hinnassa, tai mustikkaa tuodaan ulkomailta Suomeen.
Tarkoitinkin, että pitäähän sinun "kuolettaa" pakastimen hinta ja sähkönkulutus ensin pois, jotta saat jossain vaiheessa taloudellista hyötyä.
Pertikki kirjoitti:
Kyllä. Marjat pakkasesta talvella hirveän kalliita kaupasta. Etenkin kotimaiset mitä suosin.
Pertikki kirjoitti:
Pitäisi ostaa pieni pakastin marjoille, kesällä ostaa marjat suoraan keräilijöitä säästää paljon rahaa.
Kyllä näin. Tuo jääkaapin alla olevaan pakastimeen ei sovi talven marjat. Mutta kesällä ihanaa kun voi torilta tai esim rekosta ostaa tuoreita.
Siili25 kirjoitti:
Kyllä näin. Tuo jääkaapin alla olevaan pakastimeen ei sovi talven marjat. Mutta kesällä ihanaa kun voi torilta tai esim rekosta ostaa tuoreita.
Facessa ihmiset kauppaa marjoja ja sieniä, kilpailu pitää hinnat kohtuullisina.
Vuodessa kulutan ehkä 30 litraa mustikoita, puolukat, vähän mansikoita ja jotain muuta. Pieni pakastin ei ole kallis sijoitus.Pertikki kirjoitti:
Facessa ihmiset kauppaa marjoja ja sieniä, kilpailu pitää hinnat kohtuullisina.
Vuodessa kulutan ehkä 30 litraa mustikoita, puolukat, vähän mansikoita ja jotain muuta. Pieni pakastin ei ole kallis sijoitus.Kyllä. Meillä päin on sellaisia ruokaryhmiä facessa joista saa etukäteen tilata mutä ottaa ja hakea sitten myyntipäuvönä. Enemmänkin voisi hyödyntää.
- Anonyymi00025
Sinähän olet hyvä ruuanlaittaja ! Pakolliset ruokavaliot tietysti vaativat hiukan
enemmän miettimistä ja jotain raaka-ainetta joutuu jättämään poiskin tai
rajoittamaan sen käyttöä.
Minä joudun lopun ikääni olemaan mieluummin kokonaan ilman suolaa,
maitoa en syödä missään muodossa enkä maitoa kaipaakaan, mutta juustoja,
joita en voi syödä. Meni jonkun aikaa, että tottui suolattomaan ja vähäsuolaiseen
ruokaan, mutta nyt ei enää haittaa.
Kauramaito sopii puuroon ja kaikkeen muuhunkin mihin maito. - Anonyymi00026
Siili25 kirjoitti:
Kyllä. Marjat pakkasesta talvella hirveän kalliita kaupasta. Etenkin kotimaiset mitä suosin.
Marjojen hinta nousi yht'äkkiä kaupassa. Ennen ostin mieluummin kaupasta
pakasteena kuin esim. tuoreena torilta. kun ne olivat kaupassa puolta halvempia.
Yks'kaks hinnat pongahti tuplaksi tai jopa triplaksi kaupassa. - Anonyymi00035
Anonyymi00012 kirjoitti:
Hyvä pointti. Nykyään saa , on saanut jo usean vuoden niin hyvää pakastettua kaupasta. Usein ainakin alle torihintojen.
- Anonyymi00039
Anonyymi00026 kirjoitti:
Marjojen hinta nousi yht'äkkiä kaupassa. Ennen ostin mieluummin kaupasta
pakasteena kuin esim. tuoreena torilta. kun ne olivat kaupassa puolta halvempia.
Yks'kaks hinnat pongahti tuplaksi tai jopa triplaksi kaupassa.Liekö syynä on huonot mustikkavuodet?
- Anonyymi00010
Olen ollut aina "tarkan markan ostaja".
Olen pääosin kasvissyöjä, mutta en nipota esim. kyläillessä. Ja kyllä kerran kesässä täytyy nuotiomakkarat ainakin saada syödä.
Käytän hyödyksi niin kahvi kuin muutkin tarjoukset. - Anonyymi00014
Siili "Marjat pakkasesta talvella hirveän kalliita kaupasta. Etenkin kotimaiset mitä suosin"
Arviovirhe? 2dl päivässä 120 grammaa kypän alle kilo eli 1,2 euroa päivä
Myyt suton 9000 e
ostat kansanosakkeita ( Sampo ...)
keskimääräinen tuotto 5% tai yli
saat ilmaiset marjat loppu elämän, elät yli 100 jneKotimainen mustikka kilo melkein 15 euroa.
En vertaa autoon enkä olemattomiin osakkeisiin vaan siihen paljonko budjetoin ruokaan ylipäätään.
Mutta totta jokainen tekee niin kuin tykkää.- Anonyymi00019
Siili25 kirjoitti:
Kotimainen mustikka kilo melkein 15 euroa.
En vertaa autoon enkä olemattomiin osakkeisiin vaan siihen paljonko budjetoin ruokaan ylipäätään.
Mutta totta jokainen tekee niin kuin tykkää.Ei joka paikassa
Meilläpäin
Prisma Citymarket Lidl
kypän kilo ja ylärajalla
Vähän aikaa sitten oli halvempaa Anonyymi00019 kirjoitti:
Ei joka paikassa
Meilläpäin
Prisma Citymarket Lidl
kypän kilo ja ylärajalla
Vähän aikaa sitten oli halvempaaMeidän cittarissa 14, 59 kilo ja 200g yli 3,5 euroa. Varmaan sitten eroja eri alueilla.
- Anonyymi00037
Siili25 kirjoitti:
Meidän cittarissa 14, 59 kilo ja 200g yli 3,5 euroa. Varmaan sitten eroja eri alueilla.
Kotimaista 200g mustikka pakaste
Kaikki Kotimaista-tuotteet
n.Noin2,15 €
10,75 €/kg. - Anonyymi00038
Anonyymi00037 kirjoitti:
Kotimaista 200g mustikka pakaste
Kaikki Kotimaista-tuotteet
n.Noin2,15 €
10,75 €/kg.Onneksi olkoon kun halavalla saat :).
- Anonyymi00016
Ei ole mitään säästämistä! Olemme tähänkin asti syöneet sisällöllisesti terveellisesti ja järkevästi.
Järkevyyden yksi osatekijä on taloudellisuus. - Anonyymi00020
nyt kun mikään ruoka ei enään maistu, kaikki yököttää,
syön puuroa aamulla illalla ja välissäki jos nälkä tulee,
yöööööökkkkk kaikille ruualle, maito on jostain syystä herkkua suussa,
se kelpaa ilman yökkäilyäki,
mikähän mun fysiikassa on menny rikki kun kaikki ruoka yökköttää ????????? - Anonyymi00022
Syön kaiken minkä ostan.
Ei jää säästettävää! - Anonyymi00027
Ainoa hedelmä mitä voin syödä on banaani ja vihreä vihannes hernekeitto.
En syö koskaan tomaattia, kurkkua, salaattia ym.
Perunaa voin syödä ja porkkanasosetta. Sitä myydään 500 gramman
pötköissä. Kun on rajoitettu ruokavalio säästäminen on vaikeaa,
mutta se mitä voin syödä on jo valmiiksi halpaa. - Anonyymi00028
Minä säästän kuvittamalla että minulla on erilaisia tauteja. On mennyt herkkujen himo. Luen myös kuinka epäterveellisiä moni ruoka on.
- Anonyymi00030
Minä syön arkiseen elämään kuuluvia tuotteita , hintoja en katsele . Ostan tottumuksesta sen minkä olen katsonut ns syötäväksi .
- Anonyymi00036
No paljasta nyt kaikki vinkit tässä. En.
- Anonyymi00040
Toivoisin ajatuksia salaattien ja hedelmien terveellisyydestä.
Sienet ja marjat sisältävät tsernobylin jäänteitä, samoin kasvikset ja lisäksi laskeumien paljous huolestuttaa.
Niitä tankkaa sisäänsä vuosikymmeniä niin jättääkö ne vaikutuksia?
Eläinperäinen ruoka on poistanut noista jäänteistä suuren osan, ellei syö sisäelimiä, joihin niitä on kerääntynyt.
Maaperästä on otettu meille ruokaa jo yli satavuotta. Kaskeamisen jälkeen saatiin yksi hyvä sato ja pari huonompaa. Sitten keksittiin lannoituksen avulla saatavan lisätuottoa.
Hivenaineita, joita ihminen tarvitsee toiminnassaan, ei sinne maaperään lisää kukaan.
Siksi apteekin kautta saatavat lisät pitää olla nykyään mukana ruokapuolessa.
Salaatit ja hedelmät on köyhää ravintoa nykyään ja vegetalistien normaali historia käsittää kohdun ja rintojen poiston. - Anonyymi00041
Vihreässä salaatissa ei ole juuri mitään minkä takia sitä kannattaisi syödä.
Eikä kurkussa eikä tomaatissa. Ne on 95 % vettä.- Anonyymi00050
Olen samaa mieltä, enkä ole ostanut salaattoa, kurkkua enkä tmaatteja
kahteen vuoteen. Korvaan ne juureskasveilla ja hedelmillä.
- Anonyymi00043
Saan sossusta ruokarahaa; sillä mäissäilen veronmaksajien piikkiin. Osallistun EloKapinaan ja vedetään piriä, ja veronmaksajat maksavat; on todella idioottimaista tehdä töitä, kun saa sossusta saman verran!
- Anonyymi00046
Sossurahoilla eläminen ei juhlaa ole. Ei ne riitä normaalielämiseen,
mutta hengissä voi pysyä jotenkuten jonkun aikaa.
- Anonyymi00044
alottajalle :
ikävä kyllä, en osaa säästää, enemmäki tuhlaan ostan liikaa
osa ehtii vanhentua ja heitän roskiin,
syynä on ilmeisesti menneisyys, vanhuuden sopeutumattomuus yksin elämään ruuan suhteen,
nuoruudessa oli useamman lapsen perhe ja puoliso,
ilmeisesti alitajunta aina kertoo jotain menneisyydestä ja ostan enenmmän kuin olis tarvis ostaa,
ANTEEKSI vanhuuteni,
ja ilmeinen osittainen vanhuuden dementtian osa syylliisyys,,,,,,
harmittaa itseäki, kun ei osaa olla " nuuka " kulutusken suhteen !- Anonyymi00047
Ymmärrän sinua siltä kantilta, että kun jäin yksin en meinannut oppia tai tottua ostamaan
ja tekemään ruokaa vain yhdelle. Tein usein liikaa ruokaa kahdellekin. Nyt olen jo
harjaantunut, mutta tilaan aina ruokaa sen verran kotiin, että hiukan on varallakin.
Joku voi tulla vaikka käymään. Tänä vuonna ei ole vielä tullut . . . .
Tilaan ruuat kotiin kerran viikossa.
- Anonyymi00045
Sienet ja marjat sisältävät tsernobylin jäänteitä
Stukin pääjohtaja on mun kurssikaveri ja ne teki mittauksia määräajoin ajat sitten (cesiumista on kyse vähenee pari prosenttia vuodessa)
marjat on täysin ok
sienet myös ja niihin helppo konsti, liotus, 90% säteilystä katoaa, vesi viemäriin. Jotain pienen järven kalaa voisi välttää? - Anonyymi00048
Koululaiset eivät syö enää kouluruokaa
Ne tilaavat ruoan kännykällä wolttipolkija tuo kouluun
koulupihat täyttyvät läheteistä
NYHTÖHERNEVIILLOKKI-PÄIVÄNÄ OLI KAAOS
Maunulan yhteiskoulun piha ruuhkautui ruokaläheteistä – nyhtöherneviillokki ei maistunut. - Anonyymi00049
Ihmiselle tulee tai hakee vapaa-ajalleen harrastusta, kuten liikunta, pelaaminen, uskonto, opiskelu jne.
Osa ottaa ruokapuolen, viinit, viinat. Ruuan laitto ja lopulta syömisestä tulee se suuri nautinto. Haetaan maustamisesta vielä suurempaa täyttymystä.
Joku liikuntaa harrastavalle on yhden tekevää, kunhan tulee kulutus korvattua "tankatessa".
Nuorempana ei ehtinyt syömään päivän mittaan ja kotiin palatessa kylmät perunatkin katosi nautinnolla, navan taakse. Suuri helpotus, jos sattui olla hernekeittoa purkki, siitäkin meni lämmittämättä puolet, ensi hätään. - Anonyymi00051
Säästää, kun syö vain "oikeaa ruokaa" ja sitäkin sen verran minkä kuluttaa. Eikä mitään korviketta. Ei ilmesty minun kauppakassiini, jos paketissa lukee "kevyt.xxx" tai joku väkisin kesitty "pullervo"
- Anonyymi00052
Minä syön kevyttuotteita esim. kevytkasvimargista.
Mitä vikaa siinä on ?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla602876Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "472509SE TAPAHTUI - Pekka Aittakumpu: Avioero
Perussuomalaisten kansanedusta Pekka Aittakumpu käy parhaillaan avioero prosessia. Aittakumpu on siviiliammatiltaan past1002122Anita ei saanut Heikkiä pihalle
Kemijärven kaupunginvaltuusto ei tehnyt tietoisesti laitonta päätöstä. Heikki johtaa kaupunginhallitusta yhäkin.851385Martina Aitolehden rinnalla nähty Matias Petäistö yllättää - Uusi aluevaltaus TV:ssä!
Matias Petäistö on tuttu Erikoisjoukot-realityn tiukkana kouluttajana. Hän on myös tuttu näky Martina Aitolehden parina,301219Emotionalisuuden puute.
Joillain ihmisillä ei vain ole sitä "jotain". Heille kaikki täytyisi "vääntää" rautalangasta. Mutta heistä ei vaan o182913Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m82843Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html63757Ei ole vaikea päättää kumpi
Hän on vaimomateriaalia. Sinä olet vain tuollainen pieni kiusankappale.. Revi siitä.52726- 43705