MD5B

Hyytyy ilmaan

Polttoaineen imuletkuun on laitettu painetta 0,75 bar, ei vuotoa. Kaikki liitokset tuplaklemmareilla. Pa.suodatin on vaihdettu, vedenerottimen tiiviste vaihdettu. Kaikissa pa.järjestelmän letkuissa on uudet tiivisteet. Painepuolella ei ole vuotoa koska ei tihkuta mistään löpöä. Tankin huohotus toimii. Letkuissa ei tukoksia ja letkut ehjät. Mutta silti kone hyytyy ilmaan, välillä voi ajaa 10 min, välillä tunnin, joskus menee päiviäkin ilman ongelmia. Kun ilmaa koneen niin kone käy kuin palmun alta. Nyt alkaa rassata epävarmuus että milloin sammuu. Ainoa vaihtoehto viallinen siirtopumpun kalvo ? Apua !

10

1397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H323

      Tappelin juuri samantapaisen vaivan kanssa Yanmarissa. Minulla kyllä kävi mutta epätasaisesti, "ontui". Minulla auttoi kun vaihdoin siirtopumpun ja syöttöpumpun välista kaikki kaikki letkut ja tiivisteet. Jostain sai ilmaa painepuolelta vaikka löpövuotoa ei ollut. En uskonut mahdolliseksi mutta näin vain oli.

      • painepuoli

        Hmmm... kiitos mielenkiintoisesta vinkistä sillä kaikki dieselasentajatkin väittävät että mikäli painepuolella olisi vuotoa, polttoainetta tihkuisi. Olen itsekin epäillyt yhtä letkua, pääsuodattimelta painepumpulle, mutta sekin on paineistettu (1bar), eikä vuotanut. Eilen sain yhden viestin jossa mainittiin mahdolliset hiushalkeamat letkujen "liittimissä", tiedä sitten voivatko ne aiheuttaa ko. ongelmaa...lisää vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan !


      • H323
        painepuoli kirjoitti:

        Hmmm... kiitos mielenkiintoisesta vinkistä sillä kaikki dieselasentajatkin väittävät että mikäli painepuolella olisi vuotoa, polttoainetta tihkuisi. Olen itsekin epäillyt yhtä letkua, pääsuodattimelta painepumpulle, mutta sekin on paineistettu (1bar), eikä vuotanut. Eilen sain yhden viestin jossa mainittiin mahdolliset hiushalkeamat letkujen "liittimissä", tiedä sitten voivatko ne aiheuttaa ko. ongelmaa...lisää vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan !

        En uskonut minäkään vähällä, tuli rimpuiltua jonkin aikaa. En lopulta löytänyt vikaa varmasti kun vaihdoin kaikki osat, mutta epäilen että vika oli yhden letkun banjoliittimessä joka oli selvästi ruostunut letkun alle, en ole vielä ehtinyt purkaa liitosta (puristeliitos) mutta teen sen pian ja palailen jos siitä näkyy jotain. Laitoin uudet banjoliittimet ja letkut kiinni kahdella klemmarilla, hyvin toimii (ainakin toistaiseksi).


      • ilmaa
        H323 kirjoitti:

        En uskonut minäkään vähällä, tuli rimpuiltua jonkin aikaa. En lopulta löytänyt vikaa varmasti kun vaihdoin kaikki osat, mutta epäilen että vika oli yhden letkun banjoliittimessä joka oli selvästi ruostunut letkun alle, en ole vielä ehtinyt purkaa liitosta (puristeliitos) mutta teen sen pian ja palailen jos siitä näkyy jotain. Laitoin uudet banjoliittimet ja letkut kiinni kahdella klemmarilla, hyvin toimii (ainakin toistaiseksi).

        Jos käytät lemmari liitoksia , käytä pienille letkuille tarkoitettuja lemmareita jotka kiristettynäkin ovat pyöreitä.


      • H323
        ilmaa kirjoitti:

        Jos käytät lemmari liitoksia , käytä pienille letkuille tarkoitettuja lemmareita jotka kiristettynäkin ovat pyöreitä.

        Juu, sellaisia on käytetty.


    • asiallista

      kiitokset asiallisista viesteistä! Yleensä aina joku "vitsiveikko" kirjoittelee p....

      • Luxu

        kiinnityskierteet olivat omassa MD5:ssäni korkanneet ja pumpun vaihto korjasi asian.


    • Oireilu viittaa siihen tavalliseen vikaan että venevalmistajat yleenssä sijoittavat vedenerottimen tankin nestepinnan yläpuolelle.
      Nyt on olemassa vedenerottimia siihen tarkoitukseen joilla on pieni poraus kannen sisäpuolella josta mahd ilma pääsee pois kun ilmataan järjestelmä moottorin pumppua käyttäen.
      Toinen tyyppi on tarkoitettu asennuksiin jossa vedenerotin on polttoaineen pinnan alapuolella tai käytetään primerpumppua tankin puolella ennen erotinta. Näiltä se pieni reikä puuttuu ja niillä on ilmausruuvi. Jos tällainen on sinne laitettu (todella tavallista) ja vedenerotin on tankin polttoainepinnan yläpuolella jää erotimeen noin desilitra ilmaa joka ei kirveelläkään saa pois. Veneen liikkeet aikaansaa ilman pääseminen liikkeelle jolloin moottori käy huonosti tai pysähtyy.
      Ratkaisu on primerpumpun asentaminen tai sen halvempi versio,- perämoottorin "kuplapummppu".

      • juuri oikein

        Meillä tosiaan on vedenerotin tankinpinnantason yläpuolella ja kun tarkkaan erotinta katselin, siellä tosiaan oli n.3mm ilmapatja kannen ja polttaineen välissä. Sitä ei huomaa ylhäältä, koska kansi on alumiinia. Eli vaikka konetta kuinka ilmaa niin se "patja" ei vedenerottimesta mihinkään häviä käsipumpulla lipsuttaessa häviä. Vedenerottimessa ei ole ilmausruuvia. Kiitokset viestistäsi, ongelma näyttäisi olevan juuri siinä.


      • Åke
        juuri oikein kirjoitti:

        Meillä tosiaan on vedenerotin tankinpinnantason yläpuolella ja kun tarkkaan erotinta katselin, siellä tosiaan oli n.3mm ilmapatja kannen ja polttaineen välissä. Sitä ei huomaa ylhäältä, koska kansi on alumiinia. Eli vaikka konetta kuinka ilmaa niin se "patja" ei vedenerottimesta mihinkään häviä käsipumpulla lipsuttaessa häviä. Vedenerottimessa ei ole ilmausruuvia. Kiitokset viestistäsi, ongelma näyttäisi olevan juuri siinä.

        mulla on volvon lasikupuinen vedenerotin jossa myös alumiininen kansiosa muttei siitä oikein mitenkään nää onko siellä yläosassa ilmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    2. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    3. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    4. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    5. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    6. Jotenkin se harmittaa

      Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian
      Ikävä
      46
      700
    7. Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti

      Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os
      Ikävä
      2
      652
    8. Haluan kysyä vain yhden asian

      Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs
      Ikävä
      39
      579
    9. Mies aion pilata elämäsi

      Ole hyvä vaan, olet ansainnut sen.
      Ikävä
      73
      562
    10. Kauneus on katsojan silmissä

      Mitä kaunista sun silmät näkevät?
      Ikävä
      22
      512
    Aihe