MD5B

Hyytyy ilmaan

Polttoaineen imuletkuun on laitettu painetta 0,75 bar, ei vuotoa. Kaikki liitokset tuplaklemmareilla. Pa.suodatin on vaihdettu, vedenerottimen tiiviste vaihdettu. Kaikissa pa.järjestelmän letkuissa on uudet tiivisteet. Painepuolella ei ole vuotoa koska ei tihkuta mistään löpöä. Tankin huohotus toimii. Letkuissa ei tukoksia ja letkut ehjät. Mutta silti kone hyytyy ilmaan, välillä voi ajaa 10 min, välillä tunnin, joskus menee päiviäkin ilman ongelmia. Kun ilmaa koneen niin kone käy kuin palmun alta. Nyt alkaa rassata epävarmuus että milloin sammuu. Ainoa vaihtoehto viallinen siirtopumpun kalvo ? Apua !

10

1414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H323

      Tappelin juuri samantapaisen vaivan kanssa Yanmarissa. Minulla kyllä kävi mutta epätasaisesti, "ontui". Minulla auttoi kun vaihdoin siirtopumpun ja syöttöpumpun välista kaikki kaikki letkut ja tiivisteet. Jostain sai ilmaa painepuolelta vaikka löpövuotoa ei ollut. En uskonut mahdolliseksi mutta näin vain oli.

      • painepuoli

        Hmmm... kiitos mielenkiintoisesta vinkistä sillä kaikki dieselasentajatkin väittävät että mikäli painepuolella olisi vuotoa, polttoainetta tihkuisi. Olen itsekin epäillyt yhtä letkua, pääsuodattimelta painepumpulle, mutta sekin on paineistettu (1bar), eikä vuotanut. Eilen sain yhden viestin jossa mainittiin mahdolliset hiushalkeamat letkujen "liittimissä", tiedä sitten voivatko ne aiheuttaa ko. ongelmaa...lisää vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan !


      • H323
        painepuoli kirjoitti:

        Hmmm... kiitos mielenkiintoisesta vinkistä sillä kaikki dieselasentajatkin väittävät että mikäli painepuolella olisi vuotoa, polttoainetta tihkuisi. Olen itsekin epäillyt yhtä letkua, pääsuodattimelta painepumpulle, mutta sekin on paineistettu (1bar), eikä vuotanut. Eilen sain yhden viestin jossa mainittiin mahdolliset hiushalkeamat letkujen "liittimissä", tiedä sitten voivatko ne aiheuttaa ko. ongelmaa...lisää vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan !

        En uskonut minäkään vähällä, tuli rimpuiltua jonkin aikaa. En lopulta löytänyt vikaa varmasti kun vaihdoin kaikki osat, mutta epäilen että vika oli yhden letkun banjoliittimessä joka oli selvästi ruostunut letkun alle, en ole vielä ehtinyt purkaa liitosta (puristeliitos) mutta teen sen pian ja palailen jos siitä näkyy jotain. Laitoin uudet banjoliittimet ja letkut kiinni kahdella klemmarilla, hyvin toimii (ainakin toistaiseksi).


      • ilmaa
        H323 kirjoitti:

        En uskonut minäkään vähällä, tuli rimpuiltua jonkin aikaa. En lopulta löytänyt vikaa varmasti kun vaihdoin kaikki osat, mutta epäilen että vika oli yhden letkun banjoliittimessä joka oli selvästi ruostunut letkun alle, en ole vielä ehtinyt purkaa liitosta (puristeliitos) mutta teen sen pian ja palailen jos siitä näkyy jotain. Laitoin uudet banjoliittimet ja letkut kiinni kahdella klemmarilla, hyvin toimii (ainakin toistaiseksi).

        Jos käytät lemmari liitoksia , käytä pienille letkuille tarkoitettuja lemmareita jotka kiristettynäkin ovat pyöreitä.


      • H323
        ilmaa kirjoitti:

        Jos käytät lemmari liitoksia , käytä pienille letkuille tarkoitettuja lemmareita jotka kiristettynäkin ovat pyöreitä.

        Juu, sellaisia on käytetty.


    • asiallista

      kiitokset asiallisista viesteistä! Yleensä aina joku "vitsiveikko" kirjoittelee p....

      • Luxu

        kiinnityskierteet olivat omassa MD5:ssäni korkanneet ja pumpun vaihto korjasi asian.


    • Oireilu viittaa siihen tavalliseen vikaan että venevalmistajat yleenssä sijoittavat vedenerottimen tankin nestepinnan yläpuolelle.
      Nyt on olemassa vedenerottimia siihen tarkoitukseen joilla on pieni poraus kannen sisäpuolella josta mahd ilma pääsee pois kun ilmataan järjestelmä moottorin pumppua käyttäen.
      Toinen tyyppi on tarkoitettu asennuksiin jossa vedenerotin on polttoaineen pinnan alapuolella tai käytetään primerpumppua tankin puolella ennen erotinta. Näiltä se pieni reikä puuttuu ja niillä on ilmausruuvi. Jos tällainen on sinne laitettu (todella tavallista) ja vedenerotin on tankin polttoainepinnan yläpuolella jää erotimeen noin desilitra ilmaa joka ei kirveelläkään saa pois. Veneen liikkeet aikaansaa ilman pääseminen liikkeelle jolloin moottori käy huonosti tai pysähtyy.
      Ratkaisu on primerpumpun asentaminen tai sen halvempi versio,- perämoottorin "kuplapummppu".

      • juuri oikein

        Meillä tosiaan on vedenerotin tankinpinnantason yläpuolella ja kun tarkkaan erotinta katselin, siellä tosiaan oli n.3mm ilmapatja kannen ja polttaineen välissä. Sitä ei huomaa ylhäältä, koska kansi on alumiinia. Eli vaikka konetta kuinka ilmaa niin se "patja" ei vedenerottimesta mihinkään häviä käsipumpulla lipsuttaessa häviä. Vedenerottimessa ei ole ilmausruuvia. Kiitokset viestistäsi, ongelma näyttäisi olevan juuri siinä.


      • Åke
        juuri oikein kirjoitti:

        Meillä tosiaan on vedenerotin tankinpinnantason yläpuolella ja kun tarkkaan erotinta katselin, siellä tosiaan oli n.3mm ilmapatja kannen ja polttaineen välissä. Sitä ei huomaa ylhäältä, koska kansi on alumiinia. Eli vaikka konetta kuinka ilmaa niin se "patja" ei vedenerottimesta mihinkään häviä käsipumpulla lipsuttaessa häviä. Vedenerottimessa ei ole ilmausruuvia. Kiitokset viestistäsi, ongelma näyttäisi olevan juuri siinä.

        mulla on volvon lasikupuinen vedenerotin jossa myös alumiininen kansiosa muttei siitä oikein mitenkään nää onko siellä yläosassa ilmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe