MD5B

Hyytyy ilmaan

Polttoaineen imuletkuun on laitettu painetta 0,75 bar, ei vuotoa. Kaikki liitokset tuplaklemmareilla. Pa.suodatin on vaihdettu, vedenerottimen tiiviste vaihdettu. Kaikissa pa.järjestelmän letkuissa on uudet tiivisteet. Painepuolella ei ole vuotoa koska ei tihkuta mistään löpöä. Tankin huohotus toimii. Letkuissa ei tukoksia ja letkut ehjät. Mutta silti kone hyytyy ilmaan, välillä voi ajaa 10 min, välillä tunnin, joskus menee päiviäkin ilman ongelmia. Kun ilmaa koneen niin kone käy kuin palmun alta. Nyt alkaa rassata epävarmuus että milloin sammuu. Ainoa vaihtoehto viallinen siirtopumpun kalvo ? Apua !

10

1397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H323

      Tappelin juuri samantapaisen vaivan kanssa Yanmarissa. Minulla kyllä kävi mutta epätasaisesti, "ontui". Minulla auttoi kun vaihdoin siirtopumpun ja syöttöpumpun välista kaikki kaikki letkut ja tiivisteet. Jostain sai ilmaa painepuolelta vaikka löpövuotoa ei ollut. En uskonut mahdolliseksi mutta näin vain oli.

      • painepuoli

        Hmmm... kiitos mielenkiintoisesta vinkistä sillä kaikki dieselasentajatkin väittävät että mikäli painepuolella olisi vuotoa, polttoainetta tihkuisi. Olen itsekin epäillyt yhtä letkua, pääsuodattimelta painepumpulle, mutta sekin on paineistettu (1bar), eikä vuotanut. Eilen sain yhden viestin jossa mainittiin mahdolliset hiushalkeamat letkujen "liittimissä", tiedä sitten voivatko ne aiheuttaa ko. ongelmaa...lisää vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan !


      • H323
        painepuoli kirjoitti:

        Hmmm... kiitos mielenkiintoisesta vinkistä sillä kaikki dieselasentajatkin väittävät että mikäli painepuolella olisi vuotoa, polttoainetta tihkuisi. Olen itsekin epäillyt yhtä letkua, pääsuodattimelta painepumpulle, mutta sekin on paineistettu (1bar), eikä vuotanut. Eilen sain yhden viestin jossa mainittiin mahdolliset hiushalkeamat letkujen "liittimissä", tiedä sitten voivatko ne aiheuttaa ko. ongelmaa...lisää vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan !

        En uskonut minäkään vähällä, tuli rimpuiltua jonkin aikaa. En lopulta löytänyt vikaa varmasti kun vaihdoin kaikki osat, mutta epäilen että vika oli yhden letkun banjoliittimessä joka oli selvästi ruostunut letkun alle, en ole vielä ehtinyt purkaa liitosta (puristeliitos) mutta teen sen pian ja palailen jos siitä näkyy jotain. Laitoin uudet banjoliittimet ja letkut kiinni kahdella klemmarilla, hyvin toimii (ainakin toistaiseksi).


      • ilmaa
        H323 kirjoitti:

        En uskonut minäkään vähällä, tuli rimpuiltua jonkin aikaa. En lopulta löytänyt vikaa varmasti kun vaihdoin kaikki osat, mutta epäilen että vika oli yhden letkun banjoliittimessä joka oli selvästi ruostunut letkun alle, en ole vielä ehtinyt purkaa liitosta (puristeliitos) mutta teen sen pian ja palailen jos siitä näkyy jotain. Laitoin uudet banjoliittimet ja letkut kiinni kahdella klemmarilla, hyvin toimii (ainakin toistaiseksi).

        Jos käytät lemmari liitoksia , käytä pienille letkuille tarkoitettuja lemmareita jotka kiristettynäkin ovat pyöreitä.


      • H323
        ilmaa kirjoitti:

        Jos käytät lemmari liitoksia , käytä pienille letkuille tarkoitettuja lemmareita jotka kiristettynäkin ovat pyöreitä.

        Juu, sellaisia on käytetty.


    • asiallista

      kiitokset asiallisista viesteistä! Yleensä aina joku "vitsiveikko" kirjoittelee p....

      • Luxu

        kiinnityskierteet olivat omassa MD5:ssäni korkanneet ja pumpun vaihto korjasi asian.


    • Oireilu viittaa siihen tavalliseen vikaan että venevalmistajat yleenssä sijoittavat vedenerottimen tankin nestepinnan yläpuolelle.
      Nyt on olemassa vedenerottimia siihen tarkoitukseen joilla on pieni poraus kannen sisäpuolella josta mahd ilma pääsee pois kun ilmataan järjestelmä moottorin pumppua käyttäen.
      Toinen tyyppi on tarkoitettu asennuksiin jossa vedenerotin on polttoaineen pinnan alapuolella tai käytetään primerpumppua tankin puolella ennen erotinta. Näiltä se pieni reikä puuttuu ja niillä on ilmausruuvi. Jos tällainen on sinne laitettu (todella tavallista) ja vedenerotin on tankin polttoainepinnan yläpuolella jää erotimeen noin desilitra ilmaa joka ei kirveelläkään saa pois. Veneen liikkeet aikaansaa ilman pääseminen liikkeelle jolloin moottori käy huonosti tai pysähtyy.
      Ratkaisu on primerpumpun asentaminen tai sen halvempi versio,- perämoottorin "kuplapummppu".

      • juuri oikein

        Meillä tosiaan on vedenerotin tankinpinnantason yläpuolella ja kun tarkkaan erotinta katselin, siellä tosiaan oli n.3mm ilmapatja kannen ja polttaineen välissä. Sitä ei huomaa ylhäältä, koska kansi on alumiinia. Eli vaikka konetta kuinka ilmaa niin se "patja" ei vedenerottimesta mihinkään häviä käsipumpulla lipsuttaessa häviä. Vedenerottimessa ei ole ilmausruuvia. Kiitokset viestistäsi, ongelma näyttäisi olevan juuri siinä.


      • Åke
        juuri oikein kirjoitti:

        Meillä tosiaan on vedenerotin tankinpinnantason yläpuolella ja kun tarkkaan erotinta katselin, siellä tosiaan oli n.3mm ilmapatja kannen ja polttaineen välissä. Sitä ei huomaa ylhäältä, koska kansi on alumiinia. Eli vaikka konetta kuinka ilmaa niin se "patja" ei vedenerottimesta mihinkään häviä käsipumpulla lipsuttaessa häviä. Vedenerottimessa ei ole ilmausruuvia. Kiitokset viestistäsi, ongelma näyttäisi olevan juuri siinä.

        mulla on volvon lasikupuinen vedenerotin jossa myös alumiininen kansiosa muttei siitä oikein mitenkään nää onko siellä yläosassa ilmaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkäsin rakas

      Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      36
      2250
    2. Hyvää iltaa!

      Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1303
    3. Arvaa mitä mies

      Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      56
      1298
    4. Mies mä oon ihan helppo

      Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      36
      1236
    5. Olet onnellinen sinkku

      Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1171
    6. Mies olen aika erakko nykyään

      Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      39
      894
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

      Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      122
      779
    8. Haittaako jos

      kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      31
      731
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

      Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      21
      582
    10. Skenaario

      Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      55
      565
    Aihe