https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/vaistamissaannot-liikenteessa/?gad_source=1&gad_campaignid=22558586561&gclid=Cj0KCQjw2YDQBhD_ARIsAE1qeSeWBuKvYw7sjwnleTwTDHjIMLQjrUSypWw6JlgD1sdIpfF95031v2MaAk0fEALw_wcB
Pyöräilijän väistämisessä kirjavat säännöt. Itse olen tehnyt niin että väistän suojatiellä kaikkea liikennettä, niin kävelijöitä kuten pyöräilijöitä sillä voi olla niin ettei pyöräilijä itse tiedä milloin autoilijan ei tarvitse väistä pyöräilijää ja silti pyöräilijä änkeää suojatielle pyörällä ajaen.
Kirjavat säännöt
20
229
Vastaukset
- Anonyymi00001
Autoilijat on niin tyhmiä, että niille pitää näyttää liikennemerkillä mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Kevytliikkenne joutuu seuraamaan niitä autoille tarkoitettuja merkkejä takaapäin, ja arvaamaan mikä merkki missäkin on.
- Anonyymi00003
Ei vaan tässä on nyt kyseessä asia ettei pyöräilijät aina tiedä onko autoilijalla väistämisvelvollisus!
- Anonyymi00002
Pitää pyöräilijänkin olla selvillä liikennensäännöistä ja omata sen verran itsesuojeluvaistoa, että ei lähde autoa haastamaan uhmakkuuttaan. Iisalmessa on paljon suojateitä, joilla pyöräilijän on väistettävä, ellei hyppää taluttamaan pyöräänsä jolloin muuttuu jalankulkijaksi.
- Anonyymi00004
Moni pyöräilijä ajaa suojatien yli sellaisissa kun paikoissa missä pyörä pitäisi taluttaa siksi minä väitän kaikkia suojatiellä liikkujia. Melkeinpä aina saan tervehdyksen/kiitoksen jollain eleellä.
- Anonyymi00013
Anonyymi00004 kirjoitti:
Moni pyöräilijä ajaa suojatien yli sellaisissa kun paikoissa missä pyörä pitäisi taluttaa siksi minä väitän kaikkia suojatiellä liikkujia. Melkeinpä aina saan tervehdyksen/kiitoksen jollain eleellä.
Tuolla saa toisaalta aikaan myös sen, että pyöräilijät tottuu siihen ja sitten kun joku ajaakin sääntöjen mukaan autolla, niin pyöräilijä ajaa alle, koska on tottunut siihen, että väistetään. Siksi pitäisi aina toimia niin, kuin säännöt on, niin ei tule väärinkäsityksiä ja harhaluuloja kenellekään.
- Anonyymi00016
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tuolla saa toisaalta aikaan myös sen, että pyöräilijät tottuu siihen ja sitten kun joku ajaakin sääntöjen mukaan autolla, niin pyöräilijä ajaa alle, koska on tottunut siihen, että väistetään. Siksi pitäisi aina toimia niin, kuin säännöt on, niin ei tule väärinkäsityksiä ja harhaluuloja kenellekään.
Tuo on juuri pyöräillessä todella turhauttavaa, kun osa autoilijoista ei tosiaankaan tunnu tietävän, milloin pyöräilijää kuuluu väistää ja milloin ei. Pysähtyvät odottamaan silloin kun ei tarvitsisi, mutta sitten toisaalta kääntyessään saattavat vain kääntyä suoraan eteen mitään kuolleita kulmia katsomatta. Ja varsinkin kun hetkeä aiemmin se sama autoilija on juuri mennyt pyöräilijästä ohi, niin kai hänen nyt luulisi nähneen ja älyävän, että sieltä on se sama pyöräilijä tulossa yhtä aikaa siihen risteykseen, kun autolla joutuu jarruttamaan kääntymistä varten.
- Anonyymi00017
Anonyymi00013 kirjoitti:
👍
- Anonyymi00019
Tämä kannattaa ajatella niin päin että pyöräilijällä on yleensä aina väistämisvelvollisuus jos ei liikennemerkein ole muuta osoitettu.
Pyöräilijällä kun ei ole suojatietä ilman että se on erikseen osoitettu.
- Anonyymi00005
Missä ihmeessä olette opetelleet liikennesäännöt, kun täysin outoja väittämiä tässäkin aloituksessa kerrotte.
- Anonyymi00006
Täällä on paljon semmoisia, jotka ovat ajokorttinsa saaneet tyyliin 70- tai 80-luvulla, eivätkä ole hoksanneet, että tieliikennelaki on sen jälkeen muuttunut ainakin pari kertaa jo. Uusin muutos tuli voimaan 1.6.2020.
Niinpä he sitten ajavat ikään kuin vanhasta muistista. Tuurillahan ne laivatkin seilaa. - Anonyymi00007
No kerropas ne väittämät mitkä on outoja?
- Anonyymi00008
Sinä et taida tietää liikennesääntöjä🤣
- Anonyymi00015
Anonyymi00006 kirjoitti:
Täällä on paljon semmoisia, jotka ovat ajokorttinsa saaneet tyyliin 70- tai 80-luvulla, eivätkä ole hoksanneet, että tieliikennelaki on sen jälkeen muuttunut ainakin pari kertaa jo. Uusin muutos tuli voimaan 1.6.2020.
Niinpä he sitten ajavat ikään kuin vanhasta muistista. Tuurillahan ne laivatkin seilaa.Minä olen saanut ajokortin -80 luvulla mutta tiedän kyllä hyvin muutoksista mitä on tullut liikennelakiin.
Esim tuo että pyöräilijät ajaa suojatien yli vaikka pitäisi joissakin paikoissa taluttaa mutta väistän, sillä vaikeampaa on pyöräilijän pysähtyä ja noista pyörän päältä pois kun minun painaa jarrupoljinta ja toiseksi, suojatie aukeaa nopeammin kun pyöräilijä ajaa yli, vaikkakin tuo minun väistäminen on karhunpalvelus sillä pyöräilijät oppii että autoilijat väistää.
Lapsien kohdalla oltava erityisen varovainen mitä tekee. Yleensä ennakoin hyvissä ajoin. Kaupungissa kun ajan niin seuraan kaikkein eniten suojatietä lähestyviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ym.
- Anonyymi00009
Liian monimutkaiset kehitelleet. Saisi olla, että autoilija väistää aina, kun niin tulee kuitenkin tehtyä nykyiselläänkin, vaikka noi pääpiirteittäin tiedänkin. Kun taas en tiedä tietääkö ajokortiton vastapuoli.
Terveisin: Autoilija- Anonyymi00010
Miksi oletat vastapuolen olevan ajokortiton?
- Anonyymi00011
Täällähän aikuiset ajaa polkupyörillä jalkakäytävillä, esim, pohjolankadulla vaikka ei saisi ajaa kuin alle 12vuotiaat.
- Anonyymi00012
Tuokin on vähän pöljä sääntö. 13 vuotias ei saa enää ajaa jalkakäytävällä.
- Anonyymi00018
Tämä on ihan yksinkertaista. Edellyttää tietenkin että tietää säännöt.
Autoilija väistää jos liikennemerkillä niin velvoitetaan tai pyöräilijä menee autoilijan kääntyessä risteävän tien ylitse.- Anonyymi00020
Ei se ole ihan noin yksinkertaista.
- Anonyymi00021
Mistäpäs pyöräilijä aina tietää millainen liikenemerkki on autoilijalla?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt333064Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.441530Kun kohtaat jotain ainutlaatuista
ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö19971Mua ahdistaa
Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi32959Ei tämä enää tervettä oo
Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.22928- 56924
Tuli vain mieleen
että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -37840Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista
Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä36793Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!
Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os173783- 48699