USDA latoo tällä kertaa kolme kovaa miinusta pöytään, eli planeetan vehnän,
maissin ja riisin sadot jäävät alle edellisen kauden satoja.
Suuri miinus tulee Usankin vehnän ja maissin satoon.
Raportissa on ensimmäinen arvio planeetan taseista kaudelle 2026/27.
Linkki aiempaan katsausletkaan:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19351458/viljan-hinnat-nousussa
https://www.usda.gov/oce/commodity/wasde/wasde0526.pdf
https://www.fas.usda.gov/sites/default/files/2026-05/grain.pdf
https://www.fas.usda.gov/sites/default/files/2026-05/production.pdf
öljykasvit:
https://www.fas.usda.gov/sites/default/files/2026-05/oilseeds.pdf
Aloitetaan Usan ennusteista, joissa vehnän satoa miinustetaan 11,5
milj. tonnia, maisille olisi tulossa 26,1 milj. tonnin miinus,
durralle 1,8 milj. t. ja riisille 1 milj. tonnia.
Vehnän miinus perustuu kylvöalojen laskulle ja äskettäin USDAn
toimesta suoritetun katselmuksen tuloksiin, sekä kuntoluokituksiin.
Maissin osalta kylvöjen laskua perustellaan typpilannoitteiden hintojen
nousulla, joka siirtää kylvöjä soijalle joka palkokasvina tarvitsee
vähemmän lannoitetyppeä.
Planeetan mitassa vehnäsatoa miinustetaan vuodentakaisesta 24,8 milj.
tonnia, mutta tätä enemmän vientiin kykenevien maiden kohdalla
"Grain" raportin sivulta 6. lötyy tästä pylväskuvaaja:
Usalle miinusta 11,5 milj.t. , EU:lle 9 milj.t. , Argentiinalle noin
7 milj. t. , Australialle 6 milj. t. , Kanadalle 4,5 milj. t.
Kazakhtanille noin 4 milj. t. , Venäjälle noin 4 milj. t. ja
Ukrainalle 1 milj. t.
Yhteensä näistä kertyy peräti 47 milj. tonnin miinus, - jolla on
suuret seuraukset planeetan ruokahuoltoon.
Eli miinus iskee siihen missä se kipeimmin tuntuu, eli tuontivehnän
varassa sinnitteleviin maihin.
---
Usan vehnän kuntoluokat putosivat edelleen ja 18 osavalla syysvehnistä 40 %
kuuluu luokkiin erittäin huono taikka huono.
Kansasissa näissä oli 51 % , Oklahoma 51 % , Teksas 60 % Nebraska 82 %, ja
Colorado 52 %.
---
Wheat tour katsastuksen ensimmäisen päivän keskiarvoksi saatiin 38.3 bushelia
acrelta mikä tekee kiloissa 1 tonnia acrelta tai 2,47 tonnia hehtaarilta.
Huonoimman reitin satopotentiaali oli 772 kiloa acre tai 1,9 tonnia hehtaari.
Kun kyseessä on keskimääräinen satopotentiaali, ja suuri osa jätetään
korjaamatta, niin päivän tulos antaa liian hyvän kuvan tilanteesta.
Lisäksi eräs reitti koukkasi alueen kautta jossa tuotetaan pieni osa
Kansasin vehnästä, ja sateitakin on siellä saatu tarpeeksi.
---
soija touko 12,15 heinä 12,29
maissi-----4,55-----4,80
vehnäfutuurit
-----Chicago Kansas Minneapolis
touko 6,65---7,14---7,11
heinä 6,75---7,24---7,19
syys 6,88----7,36---7,40
joulu 7,97---7,50---7,58
Pariisi vehnä
syys 215 joulu 224 maalis 229,75 touko 231,50
maissi
kesä 211,50 elo 220 marras 215,25 maalis 218,75
rapsi
elo 520 marras 522,75 helmi 522,50 touko 519,75
viljan hinnat nousussa
25
952
Vastaukset
- Anonyymi00001
Touko 7. päättyneellä viikolla myytiin Usasta 133,500 t. vehnää ja laivattiin
440 000 t. , - kesäkuun alusta alkavan kauden laivauksiin myytiin 221 100t.
Kauden myynti kasvoi 24,89 milj. tonniin, josta laivaamatta 2,55 milj. t.
---
Maissia myytiin 684 800 t. ja laivattiin 1,663 milj. t.
Kauden myynti kasvoi 77,74 milj. tonniin, josta laivaamatta 19.94 milj. t.
---
Soijaa myytiin 102 100 t. ja laivattiin 671 200 t.
Kauden myynti kasvoi 39,01 mij. tonniin, josta laivaamatta 5,1 milj. t.
---
Kansas wheat tour katsastuksesta saatiin tulokseksi 39,7 bushelin keskimäärä
acrea kohti, mikä on hehtaarisatona 2,66 tonnia.
Asiaa ei olla ehditty kommentoida eikä muiden alueen osavaltojen lukuja
tuotu esiin.
USDA ehti povata ennen whet tour katsastusta että kansasin hujakan osavaltojen
HRW vehnästä 8 milj. acrea hylätään, mikä vastaa 37 % HRW vehnän kylvöistä.
Povaus perustuu USDAn omiin katsastuksiin sekä kuntoluokituksen tuloksiin. - Anonyymi00002
Toukokuun "wasde" raportissa ei vielä korjattu HRW vehnän satoarviota, vaan
sen miinus jäi mainninnan varaan.
Kuitenkin syysvehnien, eli HRW,SRW ja WW lajien yhteistä satoa miinustettiin
25 % , - mistä seuraisi 28,5 milj. tonnin sato.
Raportissa kerrotaan että miinus johtuu pääasiassa HRW vehnän miinuksesta.
Usan vehnän kulutusta miinustettiin vähäsen, vientiä miinustettiin 3,6
milj. t. ja loppuvarasto vähenisi 4,7 milj.t. määrään 20,7 milj. t.
EU:n vehnäsato povataan 136 milj. tonniin, jossa miinusta 9,1 milj. t.
tuontia olisi entinen 6,5 milj. t. , EU:n kulusta miinustettiin 1,8
milj. tonnia, mutta vientiä lisättiin 0,5 milj. t. , - loppuvarasto
putoaisi 2,25 milj. t. määrään 14,63 milj. t.
EUn taseita ei kannata vielä uskoa, sato on saamatta ja EU:n vehnän
suuri rehukäyttö voi vaihdella monista tekijöistä riippuen paljonkin.
---
Kansas Wheat commission käsittelee linkissä HRW vehnän katsastuksen
tuloksia laajemmin, ja myös kokonaan hylätyn vehnän osuutta.
HRW vehnää kylvettiin syksyllä 7,0 miljoonaa acrea, josta USDAn mukaan
vain 5,8 milj. acrea tulee korjatuksi, eli 1,2 milj. acrea ei tuota
mitään.
Artikkeli minitsee että sadonkorjuu jatkuu vielä monta viikkoa ja säiden
vuoksi paljon voi tapahtua.
Wheat tour povasi kansasin sadoksi 5,93 milj. tonnia, mikä ylittää
hieman USDAn katsastuksen ennusteen.
Katsatuksen päivä 2. selostuksessa kerrottiin myös Oklahoman tulokset.
Siellä saatiin tulokseksi 23 bushelia acrelta, - korjatuksi alaksi
kerrottiin 2,3 milj. acrea, mistä seuraisi 1,43 milj. tonnin sato.
Nebraskan edustaja kertoi että sato jää 0,44 milj. tonniin.
Coloradon saadoksi arvioitiin 0,91 milj. tonnia.
Teksasin sadoksi on toisaalla arvioitu 1,29 milj. tonnia, mikä saataisiin
satotasolla 28 bushelia acrelta.
Tekasin kylvöala oli 5,7 milj. acrea, josta vain 1,7 milj. acrea korjataan.
Nytpä on kasassa koko hujakan arviot, joista karttuu peräti ja oikein
10 milj. tonnin HRW vehnän sato.
USDA kertoo että Usan kulutus vaatii 11,97 milj. tonnia HRW vehnää...
https://kswheat.com/wheat-tour-2026-day-3
---
Usan pellepörssit kuittailivat että eipä huolta, futuureita riittää, ja
jos uhkaavat loppua niin shortataan lisää...
vehnäfutuurit
-----Chicago Kansas Minneapolis
heinä 6,35---6,88----6,85
syys 6,49----6,97----7,95
joulu 6,69---7,11----7,24
maalis 6,85--7,21----7,38
Pariisi vehnä
syys 209,75 joulu 218,75 maalis 224,50 touko 226,75
maissi
kesä 207,25 elo 213,75 marras 210,50 maalis 213,50
rapsi
elo 522,75 marras 524,75 helmi 524,25 touko 521,50 - Anonyymi00003
Ihan sama .Hinnat eivät tule ikinä nousemaan yhtään mihinkään.Tämä on niin nähty
- Anonyymi00004
Venäjän kevätvehnän kylvöt juuttuivat sateisiin ja noin 10,5 milj.
hehtaarin kylvöistä oli saatu touko 10. hujakalla vain 1,3 hehtaaria
kylvetyksi.
Siperian ja Uralin alueilla on luvassa lisää sateita, mutta Volgan
alueelle luvataan jo poutaa ja lämmintä.
Siperian suunnan sääennusteet ovat siksi huonoja että osa jää kylvämättä.
---
Kanadassa sateli viime viikolla luntakin eikä monilla alueilla olla
päästy kylvöihin sateiden vuoksi.
Eräs tuottaja kertoi että viime keväänä kylvöt oli jo tehty, mutta nyt
ei olla edes aloitettu.
Mitään merkittävää katoa ei voi vielä olettaa, mutta lähtötaso on
syytä panna muistiin.
---
Usan luvassa olevan vehnäsadon miinus oli siksi suuri että vastaava
oli 52 vuotta sitten.
---
soija heinä 12,13 elo 12,11
maissi heinä 4,77 syys 4,82
vehnäfutuurit
------Chicago Kansas Minneapolis
heinä 6,64---7,03---7,93
syys 6,77----7,13---7,24
joulu 6,96---7,27---7,41
maalis 7,11--7,37---7,54
Pariisi vehnä
syys 213 joulu 222 maalis 227,75 touko 229,75
maissi
kesä 210,50 elo 216 marras 212,50 maalis 216
rapsi
elo 528 marras 529,25 helmi 528,75 touko 525,75 - Anonyymi00005
Donut lab julkaisi viime viikolla uuden VTT:n raportin, jossa käsiteltiin
akkukennon tilavuuden muutoksia lataus- purkaus jaksojen aikana.
Muiden vastaavien "solid state" akkukennojen ongelmana ovat suuret muutokset,
jotka rapauttavat kennon toiminnnan lähes välittömästi, - ellei niitä pidetä
väkisin kasassa painavalla haarniskalla, - samalla menetetään muutoin
suuri kennojen energiasisältö kiloa kohti laskettuna.
Donut porukan väite on ollut että mitään haarniskaa ei tarvita, - mikä
on jo nähty aiemmissa raporteissa ja videoissa, mutta nyt saatiin VTT:n
tarkka mittaustulos, joten eräs kritiikin epäily on jälleen kumottu.
Raportin yhteydessä julkaistussa videossa oli kuitenkin raportoinnin suurin
uutinen.
Siinä kerrottiin että nyt mittatestissä ollut kenno oli aiemmin ollut
kovissa testeissä joissa sen keston äärirajoilla on toimittu, eli tämä
numeroltaan DL5 kenno ei ollut uusi ja käyttämätön.
Puhemiehenä ollut Ville Piippo ei kuitenkaan avannut että mitä kummaa
sen kanssa on vehtailtu, mutta totesi että kennon kapasiteetti oli
touhussa pudonnut 13 % alemmaksi.
Eräässä aiemmassa VTT:n raportissa kerrottiin miksi mittauskaapin lämpötilaa
rekisteröivä käyrä sahasi ylös alas.
Selitys oli että samassa kaapissa oli meneillään toisen kennon lataukset.
Käyrästä ja sen tuntilaskurista saattoi havaita että tunnin aikana ladattiin
ja purettiin keskimäärin 2,7 kertaa.
Käyrä kertoi myös että latauksia ohjasi tietokone, ja että niitä tehtiin
yötä-päivää tahdilla.
Näillä oletuksilla saattoi laskea että kennoa on ehditty ladata ja purkaa
noin 4500 kertaa, - enenkuin se otettiin mittatestiin.
lisäksi näyttää että on käytetty peräti 11 C latauksia, eli noin 6 minuutissa
täyteen latinkiin ja sama tyhjäksi.
Näistä kertyy 2,7 latauksien keskimäärällä noin 32 minuuttia ja saman verran
kertyy mittaustaukoja joiden aikana esimerkiksi latauksen lopun jännitepiikki
ehtii asettua.
VTT:n raporteista voi päätellä että kennon kestotesti on aloitettu
helmikuussa ja että jos pitkiä taukoja ei olla pidetty, niin noin 4500
kertaa oli ladattu.
Mualimanluokan ihme on että vain 13 % on kapasiteetti tippunut.
Entäs miten jatkossa ?
Arvelen että kestotesti jatkuu ainakin siihen saakka kunnes kapasiteetista
on jäljellä 80 % , - taikka kunnes V2 vergeltungswaffe saadaan potkituksi
tulille. - Anonyymi00006
Usan vehnän ennestään huono kunto jatkoi samalla raiteilla jopa romahtamalla.
Kansasin HRW vehnästä oli viikko sitten luokissa erittäin huono tai huono
51 % osuus kylvöistä, - nyt touko 17. päiväys oli 58 %.
Oklahomassa satoi vähäsen ja siellä pieni parannus, - nyt 48 % huonoja ,
viikko sitten 51 %.
Teksasin tuotantoalaa sateet väistivät, ja siellä huonot luokat 65 % ,
- vastaan 60 % viikko sitten.
Nebraskassa huonot luokat olivat 84 % tasolla, vastaan 82 % viikko sitten.
Coloradosssa kunto romahti 6 % verran, ja päätyi 58 % tasollle.
Usassa kastellaan vehnää missä vain vettä saadaan, joten kahteen
parhaimpaan luokkaankin on vehnää päätynyt.
Näissä oli Kansasissa 15 % , Oklahomassa 12 % Teksasissa 10 %
Nebraskassa 4 % ja Coloradossa 7 %
Nämä eivät kuitenkaan kelpaa mittariksi vehnän kastelun yleisyydestä, osa
on saanut tarpeeksi sadetta ilmankin.
Kasteluun olisi mahdollisuutta enemmänkin, - jos vehnästä maksettaisiin kuluja
vastaavaa hintaa.
Nyt kastellaan mieluummin maissia, - etenkin Kansasissa jossa maissi on
vienyt paljon alaa vehnältä.
Usan syysvehnästä jää korjaamatta vähintään 32 % parin viikon takaisen
NASS viraston ennusteen mukaan, mutta nykyisen tilanteen vuoksi uusi
ennätys on tässä suhteessa tulossa, - vuodella 2023 tämä oli 33 % mutta
arvelen että 35 - 40 % olisi tämä haarukka.
Suurin hylätty 34,4 % ala oli 1917 , eli ensimmäisen maailmansodan aikana
Vuoden 1933 "dust bowl" suurkuivuuden aikana 32,3 % hylättiin.
Tuleeko Usaan vehnäpula ? - ainakin läheltä liippaa, - ilman sateiden
pilaamaa laatuakin.
---
soija heinä 12,09 elo 12,09
maissi-----4,75 syys 4,81
vehnäfutuurit
----Chicago Kansas Minneapolis
heinä 6,67---7,03---6,95
syys 6,80----7,14---7,18
joulu 6,98---7,27---7,36
maalis 7,13--7,37---7,50
Pariisi vehnä
syys 215 joulu 224 maalis 229,50 touko 231,75
maissi
kesä 217,50 elo 218,75 marras 213 maalis 217,25
rapsi
elo 528,50 marras 530,75 helmi 530,25 touko 527,75 - Anonyymi00007
Australiassa toimivan ja Cargill viljajätin omistaman GrainCorp yhtiön
vähäistä ostomäärää tuli kommentoitua viime vuoden puolella.
Nyt asiaan on tullut jatkoksi GrainCorp puljun ilmoitus että toiminnan
lähes voitot lähes häipyivät, eli verojen jälkeen jäi vaivainen 5 milj.
aussitaalaa netoksi, - tämä tämä maalis 31. mennessä joka oli kauden
puoliväli.
Vuodentakaiseen voittoon tuli miinusta peräti 92 %.
Touhun bruttomääräinen arvo putosi 32 % ja oli määrältään 136 miljoonaa.
Miksipä näin pääsi käymään ? - sitä pujun edusmies selittää parhain
päin, ja jonka logiikka koukkailee välillä pientareiden kautta.
Edusmies osoittelee tuottajia jotka eivät myyneet vaan pitivät lähes
puolet sadosta itsellään.
Graincorp yhtiön tarjoamia hintoja ei pidetä syynä, vaan valitetaan
että vehnää oli tarjolla paljon yli kysynnän.
Tulee kuitenkin mainituksi että hinnat eivät innostaneet tuottajia.
Muistetaampa vanhoja, - kysynnässä ei ollut mitään vikaa, vaan esimerkiksi
Etelä-Australian maakunnan viljat oli käytännössä vähää vaille myyty
ennenkuin korjuu oli suoritettu, - tämän myynnin hoiti Usalainen Bunge
viljajätti.
Nytpä on käynyt niin että tuottajat onnittelevat itseään, mutta viljajätti
synkistelee kun voitot jäivät saamatta.
---
Kiinan vehnäsatoa aletaan yleensä korjata toukokuun lopulla ja jatketaan
kesäkuun puolelle, - usein sateet ovat pilanneet laatua.
Nyt Kiinan vehnän tuotannon painopisteessä on satanut paljon ja sen
keskipisteessä viimeisimmän viikon aikana 100 milliä.
Jonkinlainen rymyilma on ollut kyseessä koska hieman vehnäalueen
ulkopuolelta löytyy peräti 250 millin mälli.
Vehnää lienee lakoutunut, mikä näin lähellä korjuuta on laadun
kannalta huono asia.
---
Usan vehnäfutuureissa pientä laskua.
Pariisi vehnä
syys 216,75 joulu 224,50 maalis 229,50 touko 231,75
maissi
kesä 216,50 elo 218,75 marras 213 maalis 216,50
rapsi
elo 526,75 marras 528,75 helmi 528 75 touko 526,50 - Anonyymi00008
Touko 14. päättyneellä viikolla myytiin Usasta 166 300 t. vehnää, ja
laivattiin 230 300 t., - seuraavan kauden myyntiä oli 130 500 t.
Kauden myynti kasvoi 25,06 milj. tonniin, josta laivaamatta 2,49 milj. t.
Seuraavan kauden myyntiä oli karttunut 2,02 milj. t.
---
Maissia myytiin 2,125 milj. t. ja laivattiin 1,445 milj. t.
Kauden myynti kasvoi 79,87 milj. tonniin, josta laivaamatta 20,62 milj. t.
Syyskuun alusta alkavan kauden myyntiä oli karttunut 2,33 milj. t.
---
Soijaa myytiin 351 400 t. ja laivattiin 528 800 t.
Kauden myynti kasvoi 39,3 milj. tonniin, josta laivaamatta 4,26 milj. t.
Seuraavan kauden myyntiä oli karttunut 0,5 milj. t.
---
Loppumassa olevasta HRW vehnästä tehtiin 64 700 t. kauppoja, mutta
50 900 tonnin peruutukset jättivät nettomyynnin 13 900 tonniin, - vientiin
irtosi 39 000 tonnia.
Kauden myynistä oli laivaamatta 853 500 tonnia, - lisäksi seuraavan kauden
vastuut olivat karttuneet 312 900 tonniin.
---
Venäjän tuottajien vehnävarastot olivat touko 1. tasolla 8,4 milj. tonnia.
Ne vähenivät kahdessa kuukaudessa 5,8 milj. tonnia, - eli poistuma oli
2,9 milj. t. kuukaudessa.
Marraskuun alussa varastoissa oli 26,5 milj. t. , joten 7 kuukauden
poistuma oli 18,1 milj. tonnia, mikä asettaa keskimäärän 2,58 tonniin.
Nämä numerot ovat peräisin Venäjän tilastoista.
---
Australiasta vietiin maaliskuussa 1,35 milj. t. ohraa, josta mallasohraa
0,3 milj. t.
Kiina oli edelleen suurin ostaja, - 0,829 milj. t. rehua ja 0,268 milj. t.
mallasta.
Linkin artikkelin taulukossa on koko alkukauden viennit - rehuohraa oli
viety 5,21 milj. t. ja mallasta 1,34 milj. t. - eli noin 6,5 milj. tonnia.
Kiinan osuus ohran viennistä oli 5,05 milj. tonnia
https://www.graincentral.com/markets/australia-details-march-barley-sorghum-exports/
Usan vehnäfutuurit
heinä Chicago 6,47 Kansas 6,87 minneapolis 6,90
Pariisi vehnä
syys 216,25 joulu 224,75 maalis 230 touko 231,75
maissi
kesä 218,25 elo 220,75 marras 213,75 maalis 218
rapsi
elo 525 mmarras 527,25 helmi 527 touko 524,25 - Anonyymi00009
Touko 19. päättyneellä viikolla 46. vietiin EU:sta 118 292 t. tavallista
vehnää, mikä nostaa kauden laivaukset 20,62 milj, tonniin, - vastaan 19,22
ja 27,9 milj. t. edellisillä.
Durumia oli viety 0,71 milj. t. ja sen vienti on ollut monen viikon ajan
pysäyksissä.
Tavallisen vehnän tuontia on karttunut3,5 milj. tonnia, mikä on puolet
vuodentakaiseen verraten jolloin oli tuotu 7 milj. tonnia.
Tuonnissa on poikkeusena suuri Kanadan osuus, eli tuontitarve on kohdistunut
myllyvehnään jota on tuotu Kanadasta 1,22 milj. tonnia.
Ukrainasta tuotu määrä on romahtanut alle neljännekseen vuodentakaisesta,
Sen laatu ei ole riittänyt, eikä huonosta sadosta ole tuotu kuin 0,92
milj. tonnia, - vastaan 4,4 milj. t. vuosi aiemmin.
Ohraa on viety 8,2 milj. t. ja senkin vienti on pysähtynyt.
Ohraa on saatavilla vähän ja hinnakkaana, joten sitä on tuotu alle puolet
vuodentakaisesta ja alle kolmannes sitä edeltävänä.
Kaikkiaan on tuotu 0,45 milj. tonnia.
Maissin tuonnissa ei ole edellisiin kausiin verraten suurta muutosta, - sitä
on tuotu 15,97 milj. tonnia.
---
Venäjällä Siperian alue edustaa noin 40 % osuutta kevätvehnän kylvöistä,
ja lyhyen poutajakson jälkeen sateet ja viileät säät jatkuvat.
Vehnän kylvöt ovat viivästyneet ja paras kylvöaika päättyy sateisiin.
Linkissä Sizov on merkinnyt sääkartalle alueen ympyrällä.
Keskustelussa kanadanjussi huomautti että samat murheet on Saskatchevanissa.
Siellä kylvöt olivat edistyneet noin 15 % tasolle, - vastaan 55 % vuosi
sitten, - tämä oli tilanne touko 11.
Tilanne vastasi vuoden 2023 kylvöjä, jolloin saatiin 50 % kylvetyksi vasta
touko 25. jälkeen, ja jlooin kesä 19. oli 15 % kylvämättä.
Kylvöikkuna menee kiinni kesä 10. tasolla, jonka jälkeen kylvetyt eivät
ole kelvollisia vakuutusten korvattavaksi.
https://x.com/sizov_andre/status/2056795179940745422
soija heinä 11,96 elo 11,85
maissi------4,63 syys 4,96
vehnäfutuurit
-----Chicago Kansas Minneapolis
heinä 6,46---6,82----6,89
syys 6,59---6,93-----7,10
joulu 6,79---7,09----7,25
maalis 6,95--7,20----7,40
Pariisi vehnä
syys 215 joulu 223,50 maalis 229 touko 230,75
maissi
kesä 221,50 elo 224,25 marras 215,25 maalis 219
rapsi
elo 426,50 marras 529,75 helmi 529,75 touko 526,75 - Anonyymi00010
Australiasta vietiin maaliskuussa 2.02 milj. t. vehnää, mikä nostaa lokakuun
alusta alkaneen kauden laivaukset 11,82 milj. tonniin.
Vuosi sitten vastaavan aikavälin vienti oli 9,85 milj. tonnin tasolla, - eli
nyt on viety noin 2 milj. tonnia enemmän.
Kun katsotaan irtotavarana laivatun vehnän määriä, niin Kiinaan on laivattu
0,2 milj. tonnia enemmän, Indonesiaan 0,7 milj. tonnin lisäys, ja Filippiinit
0,51 milj. t. lisää, - näistä kertyy 1,41 milj. t. , ja loput lisäyksestä
pienempinä erinä.
Näkyy että suuret ostajat ovat lukeneet taivaanmerkit oikein.
Linkin artikkelin alussa taas vaikerretaan kovaa kilpailua muiden viejien
taholta, ja tällä selitetään mitättömän pientä laskua helmikuulta sekä
vuodentakaisen maaliskuun määrästä, - mutta autuaasti unohdetaan vertailu
koko alkukauden vientiin, joka siis oli plussalla peräti 2 milj. tonnia.
Näin sitä ausseissakin muokkaillaan mieliä "oikeaan" suuntaan...
Viennin miinus johtuu siitä että Australian itälaidalta vehnät ovat jo
tarkkaan häipyneet viejien kasaan saamasta potista, ja vienti on jatkunut
Länsi-Australian varassa.
Kysynnässä ei ole ollut tähän saakka mitään vikaa, ja kysyntä kasvaa
jatkossa lisää.
Odotettavissa oleva suuri vajaus vehnän tarjonnassa ei mene läpi ilman
suurta hintojen nousua.
https://www.graincentral.com/markets/australian-march-wheat-exports-at-2-02mt-down-4pc/
---
Usan vehnääfutuurit lähes ennallaan.
Pariisi vehnä
syys 212,50 joulu 220,75 maalis 226 touko 228
maissi
kesä 219,25 elo 222 marras 214,25 maalis 218
rapsi
elo 515,25 marras 519,25 helmi 519,50 touko 517,25 - Anonyymi00011
Suomen sähköntuotannon ja sähköverkon kapasiteettia ollaan ulosmittaamassa
nopeammin kuin mitä se kasvaa.
Viides ydinvoimala saatiin viimein tuottamaan, mutta mihin tarkoituksiin ?
Datakeskuksissa pyörivien kissavideoiden, pornon, pelien muun hyödyttömän
roskan saaliiksi koko verta sylkien ja velaksi tehty ydinvoimala on osittain
päätynyt.
Loputkin uppoaa meneillään olevien lisäyksien jälkeen.
Lisääkin sähkösyöppoä toimintaa ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.
Viimeisin on Green North Energy konseptipuljun hanke ammoniakin tuottamiseksi
sähköä syövän elektrolyysin avulla.
Epäilyttävä pulju on tilannut selvityksen konsulttifirmalta, joka tietenkin
palvelee maksavan asiakkaansa harhaista hanketta.
Rahoituksenkin suhteen voi tulla ongelmia, mutta ompa kuitenkin "työllistetty"
hankkeen suunnittelijoita ja sisällöstä tyhjän puljun patuja.
Onko opittu mitään tänne Suomeen ihan varmasti tulossa olleen Usalaisen
Plug Power yrityksen vetyhankkeesta, taikka norjalaisten rahattomien
joutomiesten ajamista Blast Steel ja Freyr battery hankkeista ?
Nämä hankkeet perustuivat oletukseen Suomen halvasta sähkön hinnasta, ja
tyhmistä päättäjistä.
Päättäjien ansiota ei ole vähääkään että ne jäävät surkean kannattamattomina
tai muutoin kelvottomina toteutumatta.
Ammoniakkitehdas tarvitaan välttämättä, mutta sen tarvitsema vety pitää
tuottaa toisilla menetelmillä, joita on lukuisia tarjolla.
Suomeen sopivin on biomassan käyttö vedyn valmistukseen, mutta huono
ei ole Suomessa kehitetty, ja Hycamite yhtiön toteuttama menetelmäkään.
Hycamite on laajentamassa vedyn tuotantoa, mutta nyt grafiitin hiilikuitujen
ja muiden hiilen muotojen kysynnän ohella, - joita syntyy vetyprosessin
sivutuotteena.
Koetehdas on toiminut hyvin ja laajentaminen on ongelmaton ja nopeasti
toteutettavissa oleva ratkaisu ammoniakin tuotantoon.
https://yle.fi/a/74-20227066
soija heinä 11,86 elo 11,85
maissi ----4,57 syys 4,64
vehnäfutuurit
-----Chicago Kansas Minneapolis
heinä 6,35---6,76---6,91
syys 6,48--- 6,88---7,14
joulu 6,88---7,04---7,30
maalis 6,85--7,17---7,44
Pariisi vehnä
syys 214,25 joulu 222,50 maalis 227,75 touko 230,50
maissi
kesä 220,25 elo 223,25 marras 214,25 maalis 217,75
rapsi
elo 524,75 marras 528,50 helmi 528,25 touko 525,75 - Anonyymi00012
Touko 26. päivätyn katsastuksen mukaan Usan syysvehnien kunto huononi
kylvöalojen osalta noin prosentin verran, mutta nyt luokka erinomainen putosi
kaikkien osavaltojen yhteisessäm mittarissa viidestä neljään.
Tähän joukkoon kuuluu myös osavaltoja joiden vehnän kasvu on alkuvaiheessa, ja
toisissa on jo korjattukin.
Tästä lähin katsastuksen tulosten merkitys vähenee koska sadonkorjuu ja karjalle
syottäminen jättää vähän katsastettavaa.
Tehdään vielä Kansasin hujakan taulukko .
--erittäin huono, huono, kohtalainen, hyvä, erinomainen.
Kansas-- 23 ---- 32 ---------30 ---14 ----1
Oklahoma 25------31 ---------32----10-----2
Texas ---21------39 ---------26----14 ----0
Colorado 26------43----------24-----7-----0
Nebraska 48------34----------14-----4-----0
E-Dakota 13------20----------36----30-----1
Säät ovat muuttumassa sateisiksi ja viikon ajan ennusteen lopulla sadonkorjuu
jää vähäiseksi Oklahomassa ja Kansasin eteläosassa.
---
Irakin pelätty vehnän katovuosi on käätynyt sateiden ansiosta 5 milj. tonnin
ennätykseksi, - ainakin maatalousministerin mielestä.
Säät olivat viileämpiä ja jokiveden plus pohjaveden käyttö kasteluun oli
hyvän sadon takeena.
Hallinon tuottajille maksettava takuuhinta on peräti 535 dollaria vastaava.
---
Etelä- Korea osti Usasta ja Kanadasta 100 000 t. vehnää, joka tulee laivata
syyskuussa.
HRW vehnän osuus kaupasta oli vain 10 300 tonnia FOB hintaan 293 doll.t.
WW vehnää ostettiin 25 400 t. hintaan 252,9 doll. t. FOB
Kevätvehnää ostettiin 14 200 t. hintaan 301 doll.t. FOB.
Lisäksi lokakuun toimituksiin ostettiin Kanadan kevätvehnää 50 000 t.
hintaan 295 doll. t. FOB.
---
Usassa pientä miinusta, Pariisissa kesäkuun maissi menee kohta selvitykseen
josta oli seurauksena shorttien selvityksen hepuli.
Pariisi vehnä
syys 210,50 joulu 218,25 maalis 223,75 touko 226,25
maissi
kesä 240,50 elo 223,25 marras 212,50 maalis 216,25
rapsi
elo 525,50 marras 529 helmi 528,50 touko 525,50 - Anonyymi00013
Venäjän kevätvehnästä on kylvämättä noin 1 milj. hehtaaria vähemmän
kuin vuosi sitten - kylvöt luultavasti tehdään aijotun kokoisina, mutta
muun kuin jyväsadon saamiseksi.
Kanadassa vehnän kylvöt ovat viivästyneet monien syiden vuoksi ja osa
kylvetään kesäkuun puolella, - hieman yli puolet on saatu kylvetyksi.
Kanadassa povaillaan että täyttä kylvöalaa ei saavuteta ja hallariski
on edellisiä vuosia suurempi.
Kanadan vehnän varastot ovat olleet jyrkässä laskussa viennin vetääminä.
Alkupään varastot ovat alentuneet 6 viikon ajan, ja ovat vain hieman
suuremmat kuin mitä olivat kauden alkaessa elokuussa.
Satamien varastot pompsahtivat juuri ennen kylvöjä, mutta ovat jo alle
viime elokuun tason.
Jotain löytynee vielä tuottajilta mutta vientiä hillitsevä niukkuus
ei niillä poistu.
---
Usan syysvehnän kuntoluokat saavuttivat huonous-ennätyksen ajalta jolloin
luokituksia on tehty, eli noin 50 vuoden aikajaksolla.
Kansasin hujakan satomääränkin povataan jäävän saman ajan huonoimmaksi.
---
Usan kerrotaan ostaneen jo EU:n uuttakin satoa, ja määräksi on saatu
selvitettyä 200 000 tonnia.
Puola on nimetty toimittajaksi,ja laivaukset tulisi hoitaa kesä-heinäkuussa.
---
soija heinä 11,94 elo 11,96
maissi------4,55 syys 4,64 joulu 4,82 maalis 4,95 touko 5,04
vehnäfutuurit
------Chicago Kansas Minneapolis
heinä 6,24---6,65----6,77
syys- 6,37---6,76----7,02
joulu 6,56---6,92----7,19
maalis 6,72---7,95---7,33
Pariisi vehnä
syys 210,25 joulu 218,75 maalis 224,75 touko 227,50
maissi
kesä 253,25 joulu 227,25 marras 214,25 maalis 218
rapsi
elo 426,75 marras 531,25 helmi 531,25 touko 528,25 - Anonyymi00014
Suomeen on jälleen tunkemassa suuri ja erinomainen sähkösyöppö ja päästöjen
tuottaja, lähes 5 miljardia euroa maksavana.
Sähköäkin kuiluisi noin 10 % nykyisestä Suomen 79,8 TWh tuotannosta.
Pannaampa jatkoksi kaikki hyvien ihmisten ajamat hankkeet, - ja jääkös
suomipojalle jäljelle vain puuhellat ja päretulet ?
https://yle.fi/a/74-20228628
Ylen julkaisemassa artikkelissa hankkeen vetäjä, eli norjalaisiin joutomiehiin
vertautuva Arctial pulju hehkuttaa että henkilöstöä on jo alettu haalia
kasaan vaikka hakettta ei olla vielä edes päätetty toteutaa.
Tämähän on yleinen piirre villunkivetoisissa hankkeissa, - hirmuinen kiire
lyö rähmälleen tyhmät päättäjät, - että nyt, nyt se tulloo, tulloo sano.
Ei tule monestakin syystä, mutta vahinkoa ehtii syntyä kiitettävän paljon.
Projektia vetävä epämääräinen taho on tilannut konsulttipuljulta selvityksen,
mikä onkin eräs vilungista varoittava piirre.
Selvityksessä vedetään mutkat suoriksi suomipojan pään menoksi ja hehkutetaan
"vihreää siirtymää" ja muita henkimaailman pirujen keksimiä täkyjä.
Toivottavasti Kokkolassa ollaan opittu jotain Blug Power puljun vetyhankkeesta
joka oli tulossa Kokkolaan suurten suunnitelmien kanssa.
Kaikki uskottiin ja tontitkin varattiin, mutta mitään ei olla saatu, eikä
konkurssikypsältä puljulta mitään saadakaan.
Varsinkin koska Kokkolassa aloitti vety sekä hiilituotteita valmistava
Hycamite yhtiö, joka hyvän alun jälkeen on jo laajentamassa tuotantoa.
Tästä huolimatta Kokkolaa näytillä pitävä Usalainen Blug Power pulju taas
potkii konkurssia tuonnemmaksi pitkin tietä, - pitämällä hankkeita yhä yllä,
ja tämä Usalaisten sijoittajien hiipuvan uskon vahvistamiseksi.
---
Mitäpä löytyy Arctal puljun käytettäväksi aikoman menetelmän kehittäjän
sivulta ?
https://www.ap-technology.com/wp-content/uploads/2019/03/AP_Factsheet_AP60-APXe.pdf
Menetelmä perustuu edelleen käytössä olevaan, mutta nyt käyttämällä erittäin
suurta ampeerimäärää alumiinin erotuspottia kohti.
Tällä on saatu lisätyksi pottia kohti tuotetun alumiinin määrä vuorokautta
kohti 4,3 - 4,5 tonniin.
Sähkön kulutukseksi kerrotaan noin 13 000 kilowattia tonnia kohti, - ja tämä
virtahyötysuhteella 95,9 %
Tässä kohtaa kannattaa huomauttaa että menetelmän toimiva yksikkö on
tuo yllä mainittu, ja se toimisi pienimmillään 13 megawatin teholla.
Hankkeen rahoittajille ei riitä pikkurahat, vaan suuruutta ja suuria rahoja
tavoitellaan, - suomipojan kustannuksella.
Linkin selostuksessa mainitaan Kanadan Quebec maakunnassa toimineen
kokeilulaitoksen tuloksia.
Potteja oli käytössä kahta mallia, kaikkiaan 38 kappaletta, joilla saatiin
laskennallinen vuosituotanto 60 000 tonniin alumiinia.
Tehdas käynnistettiin vuoden 2013 lopulla, ja se toimi ainakin vuoden 2014
ajan, jonka aikana elokuussa tehty 30 vuorokauden testi antoi selostuksessa
kerrotut arvot.
Selostuksessa ujostellaan kertoa kuinka "vähähiilinen" prosessi on, eikä
pottien kulumista ja niiden uusintamisen tiheyttä mainita lainkaan.
Toiveena lienee että josko ne tyhmät patentoidun prosessin ostajat eivät
asiaa huomaa kysellä.
Alumiinitehtaiden eräs suuri haitta ympäristölle on niiden fluoridi päästöt
- jotka voivat tehdä selvää jälkeä lähimetsissä ja kauempanakin piilevänä.
Linkin selostuksesta selviää että ne ovat 201 grammaa tuotettua tonnia
kohti, eli yksi erotuspotti tuottaisi niitä lähes kilon tunnissa.
Nämä puhkuisivat ilmakehään prosessin kaasujen poiston yhteydessä, ja
leviävät esteettä ympäristöön laskeumana.
Varsinkin havumetsät joiden neulaset eivät vaihdu vuosittan, - ovat arkoja
fluoridi päästöille.
Aiemmin käytössä olleet pienet, mutta vähemmän asiaan huolta kantaneet
laitokset tuhosivat laajalti lähimetsiä.
Nyt on kyseessä niihin verraten mahtikoikoinen tehdashanke, ja vaikka
päästöjä tuotettua tonneja kohti onkin vähennetty, niin suuri kokoero
häätää kysymään että heitetäänkö hyvästit Kokkolan ja lähikuntien metsille ?
Netistä löytyvän Kanadalaisen koetehtaan epäselvästä kuvasta saa vaikutelman
kellastuneista lähimetsistä.
---
Toisaalta löytyy tiedot prosessin "vähähiilisyydestä" jotka kehutaan
1,6 tonniin CO2 kaasua yhtä tuotettua alumiinitonnia kohti.
"Perinteinen" menetelmä tuottaa niitä noin puolet enemmän , eli noin
3,2 tonnia kiloa kohti.
CO2 kaasu on peräisin grafiittia olevan virtaelektrodin kulumisesta, ja tämä
lähtöaineena olevan kaoliinin, eli alumiinioksidin hajoamisessa syntyvän
hapen kuluttamana.
Hiilielektrodi hoitaa siten kahta asiaa, eli hapen poistoa, joka muutoin
palauttaisi syntyvän alumiinin takaisin oksidiksi, ja hoitaa sulassa
tilassa toimivan prosessin virransyöttöa.
Vaihtoehtoja ei grafiitille ole tarjolla, eivätkä kemian vaatimukset
häivy minnekään viilaamalla prosessia paremmaksi.
Hanketta ajetaan mainostamalla vähähiilisyyttä ja paljoksutaan planeetan
alumiinin tuotannon suuria CO2 päästöjä.
Suomipojan harteille ollaan taaskin sälyttämässä uutta mailman pelastamisen
kuormaa, - vaikka asiaan on täällä hyvin vähän osaa taikka arpaa.- Anonyymi00015
Hankkeen perverssi piirre on että Suomen syntinä olevat CO2 päästöt eivät
vähääkään pienene, - vaan kasvavat suomalaisille kalliiksi käyvällä tavalla.
Suomiriepu joutuu jopa ostamaan oikeuksia tuottaa CO2 päästöjä nykyisen
paastökaupan kautta.
Kukaan ei pelastu, maksut peritään täysimääräisesti kansalaisilta, mutta
piilotettuna väheneviin tukiin, lisättyihin sähkön hintoihin ja kaupan
kassalla maksettuihin alv veroihin.
Kuten näkyy, on syytä ottaa jyrkkä kanta hankkeen pysäyttämiseksi isänmaan
edun vuoksi.
Suomen puolustuksen rintamat kulkevat juuri tässä, isänmaan etujen vastaiset
hankkeet on ammuttava tohjoksi, - kun vielä ehditään.
Suomeen ei pidä päästää yhtään kappaletta ulkomaiden etuja ajavaa sähkösyöppöa
toimintaa.
Mutta hyötyyhän hankkeesta Suomikin, saattaa joku vinkuteknokraatti vaikertaa.
Listataampa varmat hyötyjät:
Ensin hankkeen yhtiön palkkaamat syntipukit, joiden meriiteistä ei mitään
vakuuttavaa alan asiantuntemusta löydy.
Täällä suomesta on on kerrottu tapauksesta jossa joku pulimies oli pyntätty
edustavaksi ja viinapalkalla syntipukiksi, - nyt ei ihan niin ovelasti.
Eli ulkomaan pellet asialla suomipojan turmioksi ja orjuuttamiseksi.
https://www.arctial.com/about
Suraavaksi lista ulkomaalaisista yhtiöistä jotka ovat niinsanotusti "mukana"
hankkeessa, - mikä ei todellisuudessa merkitse vielä yhtään mitään.
ABB, Fortum, Mitsubishi Corporation, Rio Tinto, Siemens Financial Services,
Tesi ja Vargas
Jos nyt joukosta pudottaa suomipoikien Fortumin, - jolta ryövättäisiin sähköt
projektiin, niin jäljelle jää ulkomaiset rosmot jotka kiertävät
maailmaa kuin itse vanha kehno, ja katsovat "kenet voisivat he niellä"
Mitäpä Fortumin edusmies ?
Mainitsee asiaa "jännittäväksi" haasteeksi, sen vaatiman suuren energiantarpeen
vuoksi.
Kun sähköntuottaja Fortumia jännittää, niin suomipojan olisi syytä olla jo
paniikissa.
Suomen viimeisimmän ydinvoimalan toivottiin pitävän sähkön hintoja halpoina.
Mites on käynyt?
Saatiin alati kasvava tarve lisäkapasiteetin hankkimiseksi, josta tämä
viimeisin hanke esimerkkinä datakeskusten ohella.
Suomi ei näistä hyödy mitään, vaan maksaa pahan hajun tavoin leviävän
sähkön hintavaikutuksen seuraukset, - kaikesta joka edes vähän sähköä
tarvitsee, - lisäksi sähkön hintavaikutus on kumuloituvaa laatua, - eli
yhden talouden portaan kulu lisätään toisen hintoihin ja sama uudestaan
moneen kertaan.
Paha kiertää ja kasvaa.
- Anonyymi00016
Touko 21. päättyneellä viikolla peruttiin Usan kuluvan kauden laivauksiin
myytyjä vehnä- eriä peräti 807 300 tonnin verran.
Kesäkuun alusta alkavan kauden laivauksiin myytiin 1,057 milj. t. vehnää.
Viikolla laivattiin 299 700 tonnia.
---
Maissia myytiin 1,01 milj. t. ja laivattiin 1,61 milj. t.
---
Soijaa myytiin 299 900 t. ja laivattiin 571 200 t.
---
Usan vehnäkauppa jätti välttämättömät peruutukset viimeisiin aikoihin.
HRW vehnän peruutukset olivat 153 500 tonnia, mutta laivattavaa jäi vielä
569 500 tonnia.
SRW vehnää peruttiin 91 100 t. ja laivattavaa jäi 145 000 t.
Kevätvehnän myyntejä peruttiin 276 500 tonnia, - laivattavaa jäi 426 300 t.
WW vehnää peruttiin 275 700 t. ja laivattavaa jäi 227 700 tonnia.
Peruutukset olivat tässä nettomääräisiä, - viikolla tehtiin uusia kauppojakin
joten peruutukset olivat jonkin verran suurempia.
---
Mitä se meille kuuluu että vehnät on lopussa, tuumivat Usan pellepörssit ja
laskivat yleisesti hintoja
Pariisi vehnä
syys 207,50 joulu 216 maalis 221,75 touko 224,25
maissi
kesä 236 elo 227 marras 211,75 maalis 215,50
rapsi
elo 524,25 marras 529,50 helmi 530 touko 527 - Anonyymi00017
Usan HRW vehnän sadonkorjuu on suurissa vaikeuksissa sateiden alettua.
Edellisen 7 päivän jaksolla satoi eniten Kansasissa, jossa satoi eräällä
hujakalla 250 milliä päivän aikana.
Käytännössa koko Kansasin alue sai sateita, mutta lännessä vähemmän, noin
15 - 35 milliä.
Sateinen sää jatkuu ennusteissa ainakin viikon,- eniten sataisi Oklahomassa.
jonne povataan 100 millin ylityksiä.
---
Kiinassa vehnän tuotannon keskittymässä oli myös sateita edellisellä
viikolla, haarukka oli 15 - 100 milliä.
Seuraavalla 7 päivän jaksolla sataa myös, mutta suurella osalla on
poutaa taikka alle 10 millin kertymää.
DIM Sums blogi valottaa tilannetta touko 27 tasolta, ja kertoo että
laatuvajetta on ollut jo korjatussa vehnässä varsinkin vehnäalueen
eteläosassa.
Blogista löytyy Kiinan maataalousministeriön julkaisema kartta jossa
enemmän kuin puolet vehnäalasta on ollut normaalia vetisempää.
Ministeriön touko 25. päivätty raportti kertoi 50 - 250 millin sateista,
ja aiempi touko 22. päivätty raportti kertoi laajalti lakoontuneesta
vehnästä.
Itänyttä vehnää oli saatu siksi runsaasti että sen käyttö rehuksi
mainittiin.
Kiinan rehuteollisuus kommentoi touko 25. , - että pilvinen säätila on
viivästyttänyt sadon valmistumista, ja myös lakoontumisen vaikutus
rehuvehnän lisäykseen tuli mainituksi.
Kiinan hallinto taas on ottanut asiakseen väheksyä propagandan avulla
laatuhuolia.
https://dimsums.blogspot.com/2026/05/china-rainfall-degrades-wheat-undercuts.html
Pariisi vehnä
syys 206,50 joulu 215,50 maalis 221,25 touko 223
maissi
kesä 214,25 elo 224,25 marras 212,50 maalis 216
rapsi
elo 258,50 marras 533,50 helmi 533,50 touko 530,50 - Anonyymi00018
Australiassa ABARES virasto teki ensimmäisen arvion tulevasta viljasadosta.
Tässä vaiheessa arvio perustuu kylvöaloihin ja pitkän ajan keskimääräiseen
satotasoon.
Australian kokonaissatoon ennakoidaan 21 % miinus.
Linkin artikkelista löytyy taulukot viimeksi saadun sadon osalta, sekä
arviot seuraavasta.
Taulukkoon on eritelty maakuntien sadot erikseen , kylvöalat, vehnä,
ohra sekä rypsi erikseen.
Vehnää arvellaan saatavan 26,74 milj. tonnia, - vastaan 35,98 milj. t.
vuosi sitten, - eli 9,24 milj. tonnia miinusta.
Vuosi sitten vehnää kylvettiin 12,41 milj. hehtaaria, - nyt 10,98 milj.
- eli kylvöala väheni 1,43 milj. hehtaaria.
Ohran sato arvioidaan 14,12 milj. tonniin, jossa miinusta noin 2 milj, t.
Rypsin sato povataan 6,18 milj. tonniin, - miinusta 1,49 milj. tonnia.
Linkin sivuston toiminta on muuttunut, ensin testataan että onko tulossa
kurkkimaan apinasukulainen vaiko netin pelsepuupi.
Linkki avautuu sivuston sisällysluetteloon, ja itse artikkeli jää vielä
piiloon näkymän alareunan alle.
https://www.graincentral.com/news/abares-forecasts-hefty-drops-for-wheat-barley-canola/
Mainitaan vielä että USDAn kirjoissa aussien vehnäsato on 30 milj. tonnia,
eli noin 3,3 milj. t. suurempi ABARES:sin arviota.
---
Argentiinan vehnänvienti naapurimaa Brasiliaan oli toukokuussa vain 303 000
tonnia, ja kauden puolivälin vienti on miinuksella vuodentakaiseen 700 000 t.
Argentiinan maissin vienti Kiinaan oli toukokuussa 414 000 tonnia.
---
Usan huumoripörssit laskevat edelleen vehnän futuuri hintoja, ja eniten
katovuoden ja pulan raiteilla olevaa HRW vehnää.
Laatukin on uppoamassa ja Usan oma myllyvehnän tarvekaan ei täyty omalla
vehnällä.
soija heinä 11,65 elo 11,69
maissi------4,40 syys 4,48
vehnäfutuurit
heinäkuu Chigago 6,03 Kansas 6,34 Minneapolis 6,37
Pariisi vehnä
syys 204,50 joulu 213 maalis 218,75 touko 222
maissi
kesä 216,50 elo 222 marras 209,25 maalis 214,50
rapsi
elo 527,50 marras 533 helmi 532,50 touko 529,25 - Anonyymi00019
Usan HRW vehnästä on pieni osa jo korjattu. mutta nämä vasta Teksasin
ja Oklahoman alueelta.
Teksasissa korjattu ala on 23 % ja sama korjuun taso myös Oklahomassa.
Sateisen sään alkaminen kohdistuu nyt koko painollaan Kansasiin, eikä
pieni korjattu osuus muualla paljon vaikuta vehnän laadun kannalta.
Viimeisin 7 vuorokauden jakso oli Oklahomassa vielä osittain poutainen,
joten sieltä ehdittiin saada myllylaatuakin.
Kansasissakin olisi ollut jo puitavaa, mutta 50 - 100 millin haarukassa
olleet sateet estivät.
Eräässä kuvassa vehnä oli notkopaikassa kokonaan veden alla, vesi virtasi
tien yli ja muuallakin esiintyi vetisiä peltoja.
Sateet keskittyivät Kansasin parhaalle alueelle,- lännessä satoi vähemmän,
vesihaitan puute ei auttanut surkastunutta vehnää.
Viikon jakson ennuste lupaa muutaman päivän poutaa mutta varsinkin
Oklahomaan luvataan jopa 100 millin sateita muutaman päivän ajaksi.
---
Maatalousmaa on eräs planeetan resurssi ja se on ollut vähenemässä monet
vuodet, ja vieläkin enemmän apinansukulaista kohti laskien.
Linkin artikkelissa kerrotaan että Venäjäkään ei säästy eroosiolta ja
muulta peltoalan tuottavuutta huonontavalta kehitykseltä.
Venäjällä asiasta on alettu julkisesti puhua vasta akateemisissä piireissä,
- venäjänjussit tietävät asian ilmankin.
Akateemikko Andrey Ivanov lataa että maatalousmaata ei ole ylimääräisenä,
ja että aavikoituminen etenee kuivilla matalouden alueilla ja myös
Tuvan ja Jakutian ikiroudan alueilla.
Kaikkiaan 84 miljoonaa hehtaaria viljelyn taikka laiduntamisen käytössä
olevaa maata on aavikoitumisen riskialuetta.
Eniten tätä laatua löytyy Dakestanissa, Astrakanin oblastissa, Kubanissa
ja Rostov oblastissa.
Mainittakoon että jällkimmäine Rostovin alue tuottaa suuren osan Venäjän
vehnästä.
Humuksen menetys on pääosassa peltoresurssin rapautumisessa, ja tämä
on laaja ongelma myös "mustan mullan" alueilla.
Tämän pitkäaikaisen hiipivän kehityksen vuoksi 30 - 50 % alkuperäisestä
maaperästä on kulunut.
Asiasta ei tietenkää sovi nostaa äläkkää Venäjällä, mutta artikkeli
onkin peräisin Ukrainasta.
Ukrainassa ei ole estettä kovien tosiasioiden julkaisuun:
"Eräs Venäjän tärkeimmistä ja muuttumattomana pidetystä resurssista on
tulossa turvallisuus riski.
Samalla kun Kreml jatkaa resurssien tuhlausta geopoliittisissa seikkailuissa,
- Venäjä on vaivihkaa menettämässä ruokaturvan sekä pitkän ajan
taloudellisen kehityksen perustan."
https://ukragroconsult.com/en/news/russia-is-rapidly-losing-fertile-farmland-intelligence/
No mites täällä Suomessa ?
Hyvien ja edistyksellisten ihmisten ryssäläinen viha kiusallista ja
taantumuksen pesäna olevaa maataloutta kohtaan, - on johtamassa tämän
tärkeän resurssin hävitystöihin.
Karjatalous pois, suopeltojen viljely lopetettava, ja lisäksi metsän
käyttöä pitää päästä mestaroimaan edistyksellisten ja oikeaa puoluetta
edustavien sekä mahtipalkkaa vetävien satraappien toimin.
Eikä tässä ollut kaikki, ei puoliakaaan.
---
Usassa viljajättien rahastojen pitelemän narun jatkona olevat
pörssikurssit senkun laskevat edelleen.
Eipä mitään, todellisuuden markkinoilla viljan hinnat jatkavat nousuaan.
Vehnäfutuurit
heinäkuu Chicago 5,87 Kansas 6,24 Minneapolis 6,26
Pariisi vehnä
syys 202,75 joulu 211,50 maalis 217,25 touko 220,75
maissi
kesä 210 elo 218 marras 208,25 maalis 213
rapsi
elo 533,75 marras 539 helmi 538,50 touko 535 - Anonyymi00020
Touko 28. päättyneellä viikolla peruttiin Usasta myytyjä vehnäeriä
642 200 tonnia, - nämä toukokuun lopulla päättyneen kauden osalta.
Kesäkuun alusta alkaneen kauden myyntiä oli 838 500 tonnia, mutta suurin
osa oli korvausta edellisen kauden peruutuksista.
Viikolla laivattiin 397 200 t.
Päättyneen kauden myynti väheni 23,6 milj. tonniin ja alkaneen kasvoi
3,95 milj. tonniin.
Usan HRW vehnän vastuut olivat viikon loppuessa noin 1 milj. tonnia,
josta enimmät alkaneen kauden laivauksiin myytyjä eriä.
Nämä vähentävät määränsä verran noin 10 milj. tonniksi arvioitua Kansasin
hujakan sadon riittävyyttä.
Usan oma tarve on noin 12 milj. tonnia, joten noin 3 milj. t. tulisi löytyä
lähinnä E-Dakotan ja Montanan alueelta.
Yhtään lisää ei olisi varaa myydä, mutta jos myydään ja laivataankin,
- tarvitaaan mahtimääräinen lisäys myllylaatuisen kevätvehnän kulutukseen,
jota voitaisiin käyttää sekoitteena jauhatuksessa.
Nythän on jo kevätvehnän tarve kasvanut HRW vehnän laatuvajeen vuoksi,
joten kevätvehnän satomäärä ja laatu ratkaisee tuleeko merkittävä pula
Usan kuluttajien kiusaksi.
Usan osallistuminen planeetan muun osan ruokkimiseen vähenee, ja nettona
enemmän koska tuonti Kanadasta miinustaa sitä määränsä verran.
---
Maissia myytiin 883 300 t. ja laivattiin 1,723 milj. t.
Kauden myynti kasvoi 81,76 milj. tonniin, josta laivaamatta 19,18 milj. t.
Syyskuun alusta alkavan kauden myyntiä on karttunut 3,19 milj. tonnia.
---
Soijaa myytiin 276 900 t. ja laivattiin 569 300 t.
Kauden myynti kasvoi 39,94 milj. tonniin, josta laivaamatta 4,36 milj. t.
---
Donut Lab julkaisi uuden videon jossa käsiteltiin donut akkukennojen
tuotannon eroja tavanomaisten litium-ioni kennojen menetelmiin verraten.
Tavanomaisen tuotannon haitat poistuvat uuden menetelmän myötä, tuotanto
voidaan hoitaa pienissä yksiköissä, eikä se tarvitse mitään erikoista
ja kallista tuotantotilojen ilmastointia.
Tuotanto on joustavaa ja sama yksikkö voi tuottaa asiakkaan haluamia
kennoja toisin kuin on laita tavanomaisten litium kennojen kanssa.
Tähän mennessä tehdyt kennot ovat tuotettu täällä Suomessa ja suurempi
tuotanto alkaa Imatralla tämän vuoden aikana
Seuraavan vuoden puolella olisi kapasiteettia tuottaa 1 gigawattia kennotehoa.
Linkin letkan lopusta löytyy pitempi selostus.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19331696/donut-kenno-toimii
---
Edelleen pientä miinusta Usan ja Pariisin hinnoissa jossa rapsi laski eniten.
rapsi
elo 522,75 marras 528,25 helmi 528,25 touko 523,25 - Anonyymi00021
Kesä 2. päättyneellä viikolla 48. vietiin EU:sta 345 381 t. tavallista
vehnää, mikä nosti kauden laivaukset 21,45 milj. tonniin, - vastaan
20,27 ja 28,78 milj. t. edellisillä.
Tavallista vehnää on tuotu 3,67 milj. tonnia, -vastaan 7,17 ja 8,99 milj. t.
Ohran vientiä on karttunut 8,42 milj. t. , - vastaan 4,59 ja 5,59 milj. t.
edellisillä kausilla.
Ohran vienti on jo hyytynyt vähäiseksi.
Ohraa on tuotu vähän, - vain 0,48 milj. tonnia, vastaan 1,10 ja 1,71 milj. t.
Maissin tuontia on karttunut 16,68 milj. t. , -vastaan 18,37 ja 17 milj. t.
Katsastetaan seuraavassa vehnän rehukäytön lisäyksen kokoa, ja tämä saadaan
selville vertaamalla rehuviljojen taseita vuodentakaisiin.
Rehuviljojen yleinen käyttö ie juurikaan muutu vuosittain, - menee kuin
juna kiskoilla.
Rehulaatuisen vehnän tuonnin tarve on ollut vähäistä huonolaatuisen sadon
korvatessa sitä, - myllyvehnää on tuotu enemmän, mutta se ei ole riittänyt
nostamaan tuonnin tasoa, mikä kertoo että rehukäytön lisäyksestä suurehko
osuus jää tilastossa näkymättömiin .
Pelkästään tilaston numeroiden mukaan on rehukäytön lisäystä ollut
vuodentakaisesta 3,5 ja sitä edeltävästä 5 milj. tonnia.
Maissin tuonti on vuodentakaiseen verraten noin 2 milj. t. miinuksella,
joten sama määrä on korvattu lähinnä vehnällä.
Ohran vienti on plussalla 3,8 milj. t. ja sen tuonti miinuksella noin
0,5 milj. t. , näistä voi arvioida noin 4,3 milj. tonnin vaikutuksen
vehnän rehukäyttöön.
Näistä seuraa yhteensä 10 milj. tonnin ylimääräinen lisä vehnän
rehukäyttöön.
USDA:n kirjoisssa päättyvän kauden rehukäyttö on vehnän osalta 51 milj. t.
edellinen kausi meni 44,5 milj. t. tasolla, joten usda näkee vain 6,5 milj.
tonnin lisäyksen.
Asia turvottaa määränsä verran vehnän loppuvarastoa, minkä usda asettaa
16,8 milj. tonniin.
---
Jatketaan vielä eilistä donut päivitystä kertomalla vähän kennojen
valmistustavasta, donut porukka ei ole kertonut asiaa tarkemmin, mutta
se on selvinnyt kohtalaisen luotettavasti muuta kautta.
Kennot valmistetaan eräänlaisella tulostimella, mutta paperin ja
mustekasetin tilalla on poikkeusta.
Tarkemmin en osaa mekaanista toimintatapaa, mutta menetelmä tekee tarkkaa
jälkeä ja voi tulostaa nopeasti metallifolio pohjille katodi ja anodimassat.
Lisäksi voidaan mukaan kirjailla säännöllisellä tavalla erilaisia apuaineita
kuten hiilikuituja taikka ionijohteita.
Samalla saadaan lisättyä kiinteä elektrolyytti ja sen vaatimat apuaineet.
Lopuksi tulostetaan eräänlainen kovetin joka voidaan aktivoida UV valolla.
Kemialtaan kovasti litium ioni kennoista poikkeat aineet kestävät
kohtuullisesti normaalia ilmaakin, mutta pientä suojausta tarvitaan.
Laitteen hinnaksi on kerrottu jotain 5 miljoonaa euroa, mikä on arvokas
hinta konttiin mahtuvasta yksiköstä.
Laitteen tuotantotehostakin on huhuiltu että nopea on, - tuskimpa sentään
pärehöylää voittaa...
Donut porukka on kertonut kennon kemiasta mutkan kautta, eli on mainittu
että käytössä olevat aineet eivät vaadi valmistusvaiheessa 60 astetta
suurempaa lämpötilaa.
Metsäveli on spekuloinut mikä kemiallinen yhdiste on elektrolyyttinä.
En kerro mikä, mutta ainetta valmistetaan kohtalaisen paljon muuhun
käytöön.
Itsekin sitä valmistin eräässä muinaisessa kokeilussa, noin 1000 asteen
lämmössä, mutta voi sitä tehdä toisella tavalla 60 asteessakin.
Saa nyt nähdä ovatko donut hemmot iskeytyneet saman aineen kylkeen,
- ainakin loistavat ominaisuudet pakkastestissä olisi luvassa tällä aineella
jonka "aktivointienergia" on hämmästyttävän vähäinen.
soija heinä 11,21 elo 11,26
maissi------4,17 syys 4,27
vehnäfutuurit
-----Chicsgo Kansas Minneapolis
heinä 5,80---6,20---6,19
syys- 5,92---6,31---6,46
joulu 6,11---6,46---6,69
maalis 6,28--6,60---6,88
Pariisi vehnä
syys 201,50 joulu 209,50 maalis 214,50 touko 217,75
maissi
elo 218,75 marras 206,75 maalis 211,25 kesä 213,75
rapsi
elo 519,75 marras 525,75 helmi 525,75 touko 522,50 - Anonyymi00022
Brasilian maatalouden riippuvaisuus ulkoa tuoduista tuotantopanoksista on
ollut useasti aiheena näissä katsauksissa.
Tuonnin häiriöt, ovat ne mistä syystä tahansa, romahduttavat nopeasti
maatalouden tuotannon ja samalla viennin nälkäisten ravinnoksi.
Brasiliassa polttoaineiden saanti on paremmin hallinnassa, mutta lannoitteiden
suhteen on suuret ongelmat.
Linkin X artikkeli kokoaa tietoja yhteen ja kommentoi tilannetta.
https://x.com/drewcrawford_/status/2063602022465569103
Ensimmäisessä lauseessa selviää ongelman koko:
"Brasilia tuotti vuodella 2025 viljoja 346 miljoonaa tonnia, ja toi 88 %
osuuden tähän tarvituista lannoitteista."
"Maa joka tuottaa merkittävän osan planeetan proteiinista ja viljasta ei
pysty itse ruokkimaan peltojaan ilman laivauksia Vancouverista, Persian
lahdelta, Pietarista ja Baltiasta."
Brasiliassa Hormuzin salmen tapahtumat näkyvät vasta hinnoissa, - niinkuin
muuallakin.
Urean hinnat nousivat kuukaudessa 53,7 % tasolle 725 dollariin tonnilta.
Maailmanpankin arvio on että ne nousevat vielä 30 % verran vuodella 2026.
Lisäksi kaikki pääravinteet ovat suurella osuudella tuonnin varassa.
Neljä vuotta sitten oli vastaava tilanne Ukrainan sodan vuoksi, mutta jos
siitä otettiin jotain oppia, niin käytännön kannalta mitään ei ole saavutettu.
Marokko kontrolloi 70 % osuudella planeetan fosforikauppaa, mikä on suurin
yhden valtion varassa oleva osuus Brasilian tuonnista.
Kaliumia on tuotu Kanadasta, Venäjältä ja Valko-venäjältä.
Brasilian lannoitteiden käyttö on kasvanut jatkuvasti, ja vuodella 2025
käytettiin niitä 49,11 milj. tonnia, jossa nousua edelliseltä vuodelta 7.7 %
Brasilia on samalla planeetan suurin lannoitteiden tuoja.
Brailian lannoitteiden tuontilasku ylsi 15,4 miljardiin dollariin.
Brasilian pellot ja varsinkin uudet metsistä raivatut ovat luonnostaan
köyhiä kaikista ravinteista, ikivanha maaperä on menettänyt huuhtoutumisen
mukana ravinteet meriin.
Täällä Suomessa maaperällä on ikää pikkuruinen osa Brasiliaan verraten,
- osa on vasta äskettäin noussut merestä ja lopuilla jääkauden kallioista
hiomilla on ikää jotain 10 000 vuotta.
Se että Brasiliassa on yleensäkin mahdollista viljellä suuressa mitassa on
uusi asia, ja sen perusteet on kehitelty Brasiliassa.
Happamuuden säätely on avainasemassa, mistä seuraa suuri varsinaisten
lannoitteiden ulkopuolinen osuus peltojen ruokkimisessa.
Fosfori on Marokon varassa eikä sitä juuri muualta saadakaan, - Kiina on
aiemmin jonkin verran vienyt, mutta siellä on herätty varjelemaan omaa
varantoa ja vienti on käytännössä pysäytetty.
Muiden lannoitteiden osalta öljyn tuotannosta irtoavan rikin ja rikkihapon
saatavuus on alkanut takistaa, - sitä tarvitaan monien lannoitteiden
tuotannossa.
Täällä Suomessa Siilinjärven fosfori jää malmiksi ilman rikkihappoa, josta
suuri osa on täälläkin raakaöljyn jalostuksesta irtoavan rikin varassa.
Artikkeli jatkuu monia asioita sisältävänä ja vaatii lisää suomentamista,
mutta se jää myöhemmäksi.
---
soija heinä 11,15 elo 11,21
maissi-----4,18 syys 4,27
vehnäfutuurit
------Chicago Kansas Minneapolis
heinä 5,83---6,29---6,19
syys 5,95---6,39---6,45
joulu 6,13---6,54---6,66
maalis 6,29---6,66---6,85
Pariisi vehnä
syys 200.75 joulu 208,75 maalis 214 touko 217,75
maissi
elo 217 marras 205,75 maalis 210,75 kesä 213,25
rapsi
elo 521,50 marras 527 helmi 527,50 touko 525 - Anonyymi00023
Tulee nälkävuosia.
https://www.youtube.com/watch?v=wF9YVvFbqXM
Samaa veden vähyyttä jokapaikassa.
https://www.youtube.com/watch?v=q1PKzvX8jsE
Sitten päälle Trump ja Netanjahu.
Öljy ja lannoitteet kalliita. - Anonyymi00024
Usan syysvehnästä oli korjattu kesä 7. tasolla 11 % osuus.
Kansasissa oli korjattu 5 % , Oklahomassa 44 % ja Teksasissa 35 %
Vehnän kuntoluokat putosivat pari pykälää alemmaksi, tämä Usan keskimääränä.
Kansasissa luokissa erittäin huono tai huono oli yhteensä 57 % kylvöistä.
Oklahoman vastaava oli 62 % , Teksasissa 65 % , Coloradossa 65 % ja
Nebraskassa 82 %.
Luokka erittäin huono vastaa lähes täydellistä katoa, ja luokassa huono jää
paljon korjaamatta.
Usan syysvehnästä saadaan korkeintaan puolikas normaalista sadosta, ja
sekin on huonolaatuista.
Huonoa laatua on tullut Teksasissakin, linkistä löytyy kuvia korjuusta.
San Angelo hujakalla toimiva tuottaja kertoo että vehnä on itänyt, ja jos
löytyy 5 % itäneitä jyvia, - lähtee hinnasta puolet pois.
https://talk.newagtalk.com/forums/thread-view.asp?tid=1239792&mid=11668056#M11668056
itänyt
Kansasissa vehnää on valmistunut puintikuntoon mutta korjuu on viivästynyt
sateiden ja muutoinkin kostean sää vuoksi.
Sateita on luvassa lisää joten vehnää siirtyy rehulaadun puolelle.
Kansasin hujakan osavalloista oli tulossa yhteensä 10 milj. tonnin sato,
mutta paljonko saadaan myllylaatua ?
Sitä ei ole tulossa Usan omaankaan käyttöön riittävänä.
Torstaina tulee uudet USDAn raportit, joissa luultavasti miinustetaan
Usan satoarviota. - Anonyymi00025
Australiasta vietiin huhtikuussa ohraa peräti 1,53 milj. tonnia mikä
on kauden ennätys.
Ennätyksen takana on Kiinan suuret ostot joita laivataan ennätystahtiin.
Kiinaan menneistä laivauksista oli huhtikuussa 1,14 milj. t. rehulaatua
ja 166 386 tonnia mallasohraa.
Kiinan laivaukset lienevät etusijalla koska muut jäivät mopen osalle,
- seuraavaksi suurin oli Jemen jonne meni 107 470 tonnia.
Kiinaan laivattiin myös durraa 335 534 tonnia.
Kiinan kerrotaan purkavan varastoistaan vanhempaa riisin vuosikertaa
rehukäyttöön, minkä arvellaan vähentävän ainakin uusia ohran ostoja
ausseista.
Vehnäsadostakin osa päätyi rehulaatuiseksi, ja pitää purkaa rehumarkkinoille.
Tietenkään määrättä ei löydy ohraakaan ausseista.
https://www.graincentral.com/markets/australia-sets-barley-export-record-in-april-sorghum-slides/
Huomenna tulee julki uudet USDAn raportit ja aloitan uuden letkan.
Pariisi vehnä
syys 203,50 joulu 211 maalis 216,50 touko 220,25
maissi
elo 216,50 marras 297,25 maalis 211,75 kesä 215
rapsi
elo 528 marras 533,25 helmi 533,25 touko 530,75
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1641551
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16595ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40527Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45478Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m157476- 26419
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185412