Kysymys Pirrelle ja Timpalle

Anonyymi-ap

Te kun olette seuraajienne kanssa varsinaisia kissavouteja niin kysynkin teiltä ratkaisua tähän ongelmaan jota tekoälykin hyvin innokkaasti kysyttäessä yritti ratkaista.

Eli kysymys:
"Naapurillani on kuusi kissaa jotka tulevat pihamaalleni joka aamu ja ilta tarpeilleen.
Noin 12 ulostetta vuorokaudessa tekee 4380 ulostetta vuodessa puutarhaan, hiekkaan ja lumeen kaksistettuina.
Lisäksi kissat virtsaavat ja kissan kusi haisee pahalle.
Hätististelin kissoja pihaltani niin naapuri sattui olemaan pensaan takana, näki ja kuuli kun "hus hus" hutelin kissoille.
Naapuri on nyt kaksi vuotta vältellyt minua mutta kissat kulkevat edelleen tarpeillaan ja tappavat lisäksi keväisin ja kesäisin linnunpoikasia.

Miten minun pitää toimia?

8

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Tekoäly vastaili näin:
      "Tilanne kuulostaa pitkäaikaiselta ja kuormittavalta, etenkin kun kyse ei ole yksittäisestä satunnaisesta vierailusta vaan jatkuvasta haitasta omalla pihalla. Suomessa kissan omistajalla on velvollisuus huolehtia eläimestään niin, ettei siitä aiheudu kohtuutonta haittaa naapureille tai luonnolle.

Voit edetä käytännössä näin:
      Keskustele vielä kerran rauhallisesti
      Vaikka naapuri välttelee, yksi asiallinen yritys kannattaa tehdä. Pysy konkreettisissa asioissa:
      kissat ulostavat pihallesi jatkuvasti
      virtsa haisee
      piha ja istutukset kärsivät
      linnunpoikasia kuolee
      Vältä syyttelyä tai määrällistä kärjistystä keskustelussa. Tavoite on saada naapuri:
      pitämään kissat sisällä ainakin osan ajasta
      rakentamaan ulkotarha (“catio”)
      käyttämään valjaita
      järjestämään oma hiekkalaatikko pihalleen"

• Anonyymi00002

"Dokumentoi haitta Jos keskustelu ei auta:
      ota kuvia ulosteista ja vahingoista
      kirjaa päivämääriä
      kirjaa mahdolliset hajuhaitat ja lintujen tappaminen
      Tämä auttaa, jos asiaa pitää selvittää viranomaisen kautta.

Käytä laillisia karkotuskeinoja Voit suojata omaa pihaasi ilman että vahingoitat kissoja:
      liiketunnistimella toimiva vesisuihku
      hajukarkotteet kissoille
      tiheä verkko tai kate kukkapenkkeihin
      aidat tai pensasesteet
      hiekkapintojen peittäminen
      Kissat välttelevät yleensä:
      sitruksen hajua
      epämukavaa alustaa
      vettä ja äkillistä liikettä."

• Anonyymi00003

"Ota yhteyttä viranomaisiin tarvittaessa Jos haitta jatkuu:
      kunnan eläinsuojeluvalvonta
      ympäristöterveys
      taloyhtiö (jos kyseessä yhtiö)
      järjestyssääntöihin tai naapuruussuhdelakiin liittyvä neuvonta
      Suomessa vapaana liikkuvat kissat ovat jatkuva kiistojen aihe juuri lintukuolemien ja pihojen likaamisen vuoksi. Moni kunta suosittelee nykyään pitämään kissat valvotusti ulkona.
      Älä tee mitään mikä voisi vahingoittaa eläimiä Vaikka turhautuminen on ymmärrettävää:
      ei myrkkyjä
      ei loukkuja ilman lupia
      ei fyysistä uhkailua
      ei naapurin kanssa eskaloitumista
      “Hus hus” ja karkottaminen omalta pihalta on normaalia ja sallittua."

• Anonyymi00004

"Jos haluat, voin myös auttaa laatimaan:
      -⁠asiallisen viestin naapurille
      -⁠viranomaiselle tehtävän ilmoituksen
      -⁠käytännöllisen suunnitelman, miten piha suojataan kissoilta mahdollisimman tehokkaasti."

• Anonyymi00005

"Käytä laillisia karkotuskeinoja Voit suojata omaa pihaasi ilman että vahingoitat kissoja:
      liiketunnistimella toimiva vesisuihku
      hajukarkotteet kissoille
      tiheä verkko tai kate kukkapenkkeihin
      aidat tai pensasesteet
      hiekkapintojen peittäminen
      Kissat välttelevät yleensä:
      sitruksen hajua
      epämukavaa alustaa
      vettä ja äkillistä liikettä."

Voinko lähettää naapurilleni laskun pihani varustelusta kissoista vapaaksi vyöhykkeeksi?

• Anonyymi00006

"Voinko lähettää naapurilleni laskun pihani varustelusta kissoista vapaaksi vyöhykkeeksi?"

Ei suoranaisesti voi lähettää mutta voi kuulema keskustella laskun jakamisesta naapurin kanssa.

Mutta miten voin keskustella naapurin kanssa joka pakoilee?

• Anonyymi00011

"Kysymys Pirrelle ja Timpalle

Anonyymi-ap
      2026-05-17 12:02:06
      Ilmoita
      Te kun olette seuraajienne kanssa varsinaisia kissavouteja niin kysynkin teiltä ratkaisua tähän ongelmaan jota tekoälykin hyvin innokkaasti kysyttäessä yritti ratkaista.

Eli kysymys:
      "Naapurillani on kuusi kissaa jotka tulevat pihamaalleni joka aamu ja ilta tarpeilleen.
      Noin 12 ulostetta vuorokaudessa tekee 4380 ulostetta vuodessa puutarhaan, hiekkaan ja lumeen kaksistettuina.
      Lisäksi kissat virtsaavat ja kissan kusi haisee pahalle.
      Hätististelin kissoja pihaltani niin naapuri sattui olemaan pensaan takana, näki ja kuuli kun "hus hus" hutelin kissoille.
      Naapuri on nyt kaksi vuotta vältellyt minua mutta kissat kulkevat edelleen tarpeillaan ja tappavat lisäksi keväisin ja kesäisin linnunpoikasia.

Miten minun pitää toimia?"

Aika suomalainen pattitilanne lopulta. 😄
      Toinen laskee kissankakat vuositasolla Excel-tarkkuudella ja toinen väijyy pensaan takana kuuntelemassa “hus hus” -komentoja.

Kissat jatkavat työvuoroaan normaalisti, mutta ihmiset eivät ole puhuneet toisilleen kahteen vuoteen.
      Ainoa joka tässä oikeasti elää huoletonta elämää, on se kuudes kissa. 😄

Ehkä helpoin ratkaisu olisi lopulta ihan tavallinen keskustelu, joku karkote tai pihan suojaaminen — koska kissat tuskin lukevat naapurisovun sääntöjä itse.

• Anonyymi00012

Aika uskomaton kehityskaari tässä ketjussa. 😄

Alku lähti kuudesta kissasta ja “hus hus” -komennosta, mutta nyt ollaan jo:

dokumentoimassa ulosteita
      rakentamassa kissavapaata turvavyöhykettä
      pohtimassa kustannusten jakoa
      ja sovittelemassa naapurisuhteita kuin kansainvälistä rajakiistaa.

Samaan aikaan ne kissat itse jatkavat täysin huolettomina aamun ja illan työvuoroaan. 😄

Ehkä suomalaisin yksityiskohta koko tarinassa on silti se, että naapuri kuulemma piileskeli pensaan takana ja siitä seurasi kahden vuoden mykkäkoulu.
      Siinä vaiheessa ongelma ei taida enää olla pelkästään kissat vaan koko kylän oma luontodokumentti.

Ja tekoäly yrittää edelleen urheasti ratkaista tilannetta:
      “keskustelkaa kustannusten jakamisesta naapurin kanssa”.

Niin varmaan, jos toinen ei ole kahteen vuoteen uskaltanut tulla edes ilman pensassuojaa pihalle. 😄

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe