Te kun olette seuraajienne kanssa varsinaisia kissavouteja niin kysynkin teiltä ratkaisua tähän ongelmaan jota tekoälykin hyvin innokkaasti kysyttäessä yritti ratkaista.
Eli kysymys:
"Naapurillani on kuusi kissaa jotka tulevat pihamaalleni joka aamu ja ilta tarpeilleen.
Noin 12 ulostetta vuorokaudessa tekee 4380 ulostetta vuodessa puutarhaan, hiekkaan ja lumeen kaksistettuina.
Lisäksi kissat virtsaavat ja kissan kusi haisee pahalle.
Hätististelin kissoja pihaltani niin naapuri sattui olemaan pensaan takana, näki ja kuuli kun "hus hus" hutelin kissoille.
Naapuri on nyt kaksi vuotta vältellyt minua mutta kissat kulkevat edelleen tarpeillaan ja tappavat lisäksi keväisin ja kesäisin linnunpoikasia.
Miten minun pitää toimia?
Kysymys Pirrelle ja Timpalle
8
186
Vastaukset
- Anonyymi00001
Tekoäly vastaili näin:
"Tilanne kuulostaa pitkäaikaiselta ja kuormittavalta, etenkin kun kyse ei ole yksittäisestä satunnaisesta vierailusta vaan jatkuvasta haitasta omalla pihalla. Suomessa kissan omistajalla on velvollisuus huolehtia eläimestään niin, ettei siitä aiheudu kohtuutonta haittaa naapureille tai luonnolle.
Voit edetä käytännössä näin:
Keskustele vielä kerran rauhallisesti
Vaikka naapuri välttelee, yksi asiallinen yritys kannattaa tehdä. Pysy konkreettisissa asioissa:
kissat ulostavat pihallesi jatkuvasti
virtsa haisee
piha ja istutukset kärsivät
linnunpoikasia kuolee
Vältä syyttelyä tai määrällistä kärjistystä keskustelussa. Tavoite on saada naapuri:
pitämään kissat sisällä ainakin osan ajasta
rakentamaan ulkotarha (“catio”)
käyttämään valjaita
järjestämään oma hiekkalaatikko pihalleen" - Anonyymi00002
"Dokumentoi haitta Jos keskustelu ei auta:
ota kuvia ulosteista ja vahingoista
kirjaa päivämääriä
kirjaa mahdolliset hajuhaitat ja lintujen tappaminen
Tämä auttaa, jos asiaa pitää selvittää viranomaisen kautta.
Käytä laillisia karkotuskeinoja Voit suojata omaa pihaasi ilman että vahingoitat kissoja:
liiketunnistimella toimiva vesisuihku
hajukarkotteet kissoille
tiheä verkko tai kate kukkapenkkeihin
aidat tai pensasesteet
hiekkapintojen peittäminen
Kissat välttelevät yleensä:
sitruksen hajua
epämukavaa alustaa
vettä ja äkillistä liikettä." - Anonyymi00003
"Ota yhteyttä viranomaisiin tarvittaessa Jos haitta jatkuu:
kunnan eläinsuojeluvalvonta
ympäristöterveys
taloyhtiö (jos kyseessä yhtiö)
järjestyssääntöihin tai naapuruussuhdelakiin liittyvä neuvonta
Suomessa vapaana liikkuvat kissat ovat jatkuva kiistojen aihe juuri lintukuolemien ja pihojen likaamisen vuoksi. Moni kunta suosittelee nykyään pitämään kissat valvotusti ulkona.
Älä tee mitään mikä voisi vahingoittaa eläimiä Vaikka turhautuminen on ymmärrettävää:
ei myrkkyjä
ei loukkuja ilman lupia
ei fyysistä uhkailua
ei naapurin kanssa eskaloitumista
“Hus hus” ja karkottaminen omalta pihalta on normaalia ja sallittua." - Anonyymi00004
"Jos haluat, voin myös auttaa laatimaan:
-asiallisen viestin naapurille
-viranomaiselle tehtävän ilmoituksen
-käytännöllisen suunnitelman, miten piha suojataan kissoilta mahdollisimman tehokkaasti." - Anonyymi00005
"Käytä laillisia karkotuskeinoja Voit suojata omaa pihaasi ilman että vahingoitat kissoja:
liiketunnistimella toimiva vesisuihku
hajukarkotteet kissoille
tiheä verkko tai kate kukkapenkkeihin
aidat tai pensasesteet
hiekkapintojen peittäminen
Kissat välttelevät yleensä:
sitruksen hajua
epämukavaa alustaa
vettä ja äkillistä liikettä."
Voinko lähettää naapurilleni laskun pihani varustelusta kissoista vapaaksi vyöhykkeeksi? - Anonyymi00006
"Voinko lähettää naapurilleni laskun pihani varustelusta kissoista vapaaksi vyöhykkeeksi?"
Ei suoranaisesti voi lähettää mutta voi kuulema keskustella laskun jakamisesta naapurin kanssa.
Mutta miten voin keskustella naapurin kanssa joka pakoilee? - Anonyymi00011
"Kysymys Pirrelle ja Timpalle
Anonyymi-ap
2026-05-17 12:02:06
Ilmoita
Te kun olette seuraajienne kanssa varsinaisia kissavouteja niin kysynkin teiltä ratkaisua tähän ongelmaan jota tekoälykin hyvin innokkaasti kysyttäessä yritti ratkaista.
Eli kysymys:
"Naapurillani on kuusi kissaa jotka tulevat pihamaalleni joka aamu ja ilta tarpeilleen.
Noin 12 ulostetta vuorokaudessa tekee 4380 ulostetta vuodessa puutarhaan, hiekkaan ja lumeen kaksistettuina.
Lisäksi kissat virtsaavat ja kissan kusi haisee pahalle.
Hätististelin kissoja pihaltani niin naapuri sattui olemaan pensaan takana, näki ja kuuli kun "hus hus" hutelin kissoille.
Naapuri on nyt kaksi vuotta vältellyt minua mutta kissat kulkevat edelleen tarpeillaan ja tappavat lisäksi keväisin ja kesäisin linnunpoikasia.
Miten minun pitää toimia?"
Aika suomalainen pattitilanne lopulta. 😄
Toinen laskee kissankakat vuositasolla Excel-tarkkuudella ja toinen väijyy pensaan takana kuuntelemassa “hus hus” -komentoja.
Kissat jatkavat työvuoroaan normaalisti, mutta ihmiset eivät ole puhuneet toisilleen kahteen vuoteen.
Ainoa joka tässä oikeasti elää huoletonta elämää, on se kuudes kissa. 😄
Ehkä helpoin ratkaisu olisi lopulta ihan tavallinen keskustelu, joku karkote tai pihan suojaaminen — koska kissat tuskin lukevat naapurisovun sääntöjä itse. - Anonyymi00012
Aika uskomaton kehityskaari tässä ketjussa. 😄
Alku lähti kuudesta kissasta ja “hus hus” -komennosta, mutta nyt ollaan jo:
dokumentoimassa ulosteita
rakentamassa kissavapaata turvavyöhykettä
pohtimassa kustannusten jakoa
ja sovittelemassa naapurisuhteita kuin kansainvälistä rajakiistaa.
Samaan aikaan ne kissat itse jatkavat täysin huolettomina aamun ja illan työvuoroaan. 😄
Ehkä suomalaisin yksityiskohta koko tarinassa on silti se, että naapuri kuulemma piileskeli pensaan takana ja siitä seurasi kahden vuoden mykkäkoulu.
Siinä vaiheessa ongelma ei taida enää olla pelkästään kissat vaan koko kylän oma luontodokumentti.
Ja tekoäly yrittää edelleen urheasti ratkaista tilannetta:
“keskustelkaa kustannusten jakamisesta naapurin kanssa”.
Niin varmaan, jos toinen ei ole kahteen vuoteen uskaltanut tulla edes ilman pensassuojaa pihalle. 😄
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181