AUTISMI=NEROUS?

pohtii

Mietin vain, etta mitas vikaa siina on, jos on vaikka lievasti autistinen? Yleensahan autistiset henkilot ovat keskimaaraista lahjakkaampia/alykkaampia jollain kapealla alalla...ns. "asiantuntija-neroja"...

Jos he nyt ehka ovatkin joskus vahan "hassuja", eli poissaolevan tuntuisia tai puhuvat liikaa kirjakielta, niin so WHAT??

39

4462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • autisti

      "Yleensahan autistiset henkilot ovat keskimaaraista lahjakkaampia/alykkaampia jollain kapealla alalla...ns. "asiantuntija-neroja"... "

      Juu historiastahan näitä lievästi autistisia(aspergereita) neroja löytyy... Esim. Newton, Einstein, Feynman, Michelangelo, Wittgenstein...
      Ainakin fysiikan alalla ne kaikkein suurimpina pidetyt nerot(newton, einstein) ovat olleet aspergereita, eli lievästi autistisia..
      Täytyy korostaa, että lievät tapaukset, aspergerit, komeilevat historian merkkihenkilöiden joukossa suhteettoman suurella miesvahvuudella, mutta syvästi autistisia historian merkkihenkilöiden joukosta ei oikein tahdo löytyä..


      Olen pannut merkille, että "taiteilijasuvuissa" aspergeria esiintyy liki poikkeuksetta..
      Omassa suvussani esiintyy isän puolella autistisia piirteitä, mutta selviä tapauksia löytyy vain juuri meidän perheessämme.
      Äidin puolella ei esiinny tietääkseni minkäänlaista tavallisesta poikkeavaa poikkeavuutta.

      Meillähän on sitten taiteellinen ja tieteellinen perhe. Jotkut lapsista ovat oikeasti aivan häkellyttävän hyviä piirtäjiä. Isää voisi kuvailla matemaatikoksi. Minua fyysikoksi. Myös musikaalisuus on yleistä meillä, lapsista 4 soittaa jotain soitinta :)
      Asperger -diagnoosi on 3 pojalla(minut mukaanlukien)..
      Yhdellä pojalla(jolla ei aspergeria) poikkeuksellisen hyvä numeromuisti, pari vuotta sitten suorittamassani testissä muisti n. 1300 piin desimaalia ulkoa..
      Muut ihmiset kai pitävät aika outoina useimpia perheemme jäseniä, esim. sana "hullu" on yleinen kutsumanimi monille meistä..

      • Mr. Positiivi

        Oli mielestäni todella positiivinen kirjoitus. Kiitoksia :)


    • Pohtija

      Kaikenlaisille ihmisille riittää tilaa.

      Mietin myös tuota neroutta. Jos on nero jollain kapealla alalla, sitä kannattaa tietysti hyödyntää esim. ammatinvalinnassa.

      Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että elämässä on monia paljon tärkeämpiä taitoja kuin jokin kapea kiinnostuksen alue.

      Ihmissuhteet, perhe jne.

      • nero

        Viestisi loppu lyö korvalle sen alkua.
        Mutta taas toisaalta...
        Ihmissuhteet ja perhe ovat tärkeitä asioita mutta miten ne sulkevat pois "kapean kiinnostuksen kohteen"?
        Tietysti aspergerilla ihan jo sen määritelmän mukaisesti ihmissuhteet tahtovat jäädä vähemmälle, vaikka ei välttämättä perhe. Ja jos eivät jää, onko hän sitten asperger?

        Miksi lahjansa pitää piilottaa? Usein näin sanoo lahjaton ihminen. En sano että sinä olet lahjaton, mutta omassa elämässäni olen sen saanut kokea. Älyni ja lahjojeni merkitystä on lahjaton lähimmäinen pyrkinyt väheksymään ja nujertamaan juuri sillä että on niin paljon tärkeämpiä asioita.


      • Pohtija
        nero kirjoitti:

        Viestisi loppu lyö korvalle sen alkua.
        Mutta taas toisaalta...
        Ihmissuhteet ja perhe ovat tärkeitä asioita mutta miten ne sulkevat pois "kapean kiinnostuksen kohteen"?
        Tietysti aspergerilla ihan jo sen määritelmän mukaisesti ihmissuhteet tahtovat jäädä vähemmälle, vaikka ei välttämättä perhe. Ja jos eivät jää, onko hän sitten asperger?

        Miksi lahjansa pitää piilottaa? Usein näin sanoo lahjaton ihminen. En sano että sinä olet lahjaton, mutta omassa elämässäni olen sen saanut kokea. Älyni ja lahjojeni merkitystä on lahjaton lähimmäinen pyrkinyt väheksymään ja nujertamaan juuri sillä että on niin paljon tärkeämpiä asioita.

        Miksi viestini loppu lyö korvalle?

        Elämänkokemukseni kautta olen oppinut, että ensin tulee perhe ja sitten vasta kaikki muu.

        Edelleenkin puhun omasta näkemyksestäni, kenenkä muunkaan.

        Kenenkään ei pidä lahjojaan piiloitella, olenko jossain kohtaa niin maininnut? Ole ylpeä omista vahvuuksistasi.

        Myöskään toisia ei saa väheksyä tai nujertaa.

        Lahjattomia ihmisiä ei olekkaan. Riippuu siitä mitä arvoja tai asioita kukakin arvostaa.


      • nero
        Pohtija kirjoitti:

        Miksi viestini loppu lyö korvalle?

        Elämänkokemukseni kautta olen oppinut, että ensin tulee perhe ja sitten vasta kaikki muu.

        Edelleenkin puhun omasta näkemyksestäni, kenenkä muunkaan.

        Kenenkään ei pidä lahjojaan piiloitella, olenko jossain kohtaa niin maininnut? Ole ylpeä omista vahvuuksistasi.

        Myöskään toisia ei saa väheksyä tai nujertaa.

        Lahjattomia ihmisiä ei olekkaan. Riippuu siitä mitä arvoja tai asioita kukakin arvostaa.

        Todellakin, sinulla voi olla noin.
        Ihmisellä on monenlaisia elämänvaiheita. Nuoruudessa otetaan usein etäsiyyttä perheestä. Työelämä tms. vie usein ihmisen niin kokonaan että perhe jää sivuun. Ja jos ei ole omaa perhettä eli puolisoa ja lapsia, ei perhe siten voi olla se tärkein. Usein omat sukulaiset jäävät silloin vähähkölle huomiolle, eri syistä.

        Eli tosiaankin sinulla voi olla perhe tärkein. Jollakulla toisella taas ei.

        Lahjattomia ihmisiä on. Tarkemmin sanottuna vähälahjaisia. Asioita voidaan tietysti kaunistella, mutta olen tavannut ihmisiä joilla ei ole sen paremmin kädentaitoja kuin älynlahjojakaan.


      • Pohtija
        nero kirjoitti:

        Todellakin, sinulla voi olla noin.
        Ihmisellä on monenlaisia elämänvaiheita. Nuoruudessa otetaan usein etäsiyyttä perheestä. Työelämä tms. vie usein ihmisen niin kokonaan että perhe jää sivuun. Ja jos ei ole omaa perhettä eli puolisoa ja lapsia, ei perhe siten voi olla se tärkein. Usein omat sukulaiset jäävät silloin vähähkölle huomiolle, eri syistä.

        Eli tosiaankin sinulla voi olla perhe tärkein. Jollakulla toisella taas ei.

        Lahjattomia ihmisiä on. Tarkemmin sanottuna vähälahjaisia. Asioita voidaan tietysti kaunistella, mutta olen tavannut ihmisiä joilla ei ole sen paremmin kädentaitoja kuin älynlahjojakaan.

        Jos työelämä tms. vie usein ihmisen niin kokonaan että perhe jää sivuun, olen sitä mieltä, että se ei ole normaalia.

        Tiedän liiankin kanssa ihmisiä, jotka ovat omistautuneet täysin työlleen. Sitten on tullut lomautus ja irtisanominen ja tällainen ihminen on luhistunut täysin. Mitä hänelle on jäänyt käteen? Ei mitään... On suorastaan vaarallista jättää kaikki yhden kortin varaan.

        On olemassa myös sosiaalista älykkyyttä. Miten sinä määrittelet älykkyyden? Onko se jotain kapea-alaista erikoistietoutta vai laajempaa kokonaisvaltaista elämässä selviytymistä?

        Ne ovat valitettavasti usein kaksi täysin eri asiaa...


      • kommentoi
        Pohtija kirjoitti:

        Jos työelämä tms. vie usein ihmisen niin kokonaan että perhe jää sivuun, olen sitä mieltä, että se ei ole normaalia.

        Tiedän liiankin kanssa ihmisiä, jotka ovat omistautuneet täysin työlleen. Sitten on tullut lomautus ja irtisanominen ja tällainen ihminen on luhistunut täysin. Mitä hänelle on jäänyt käteen? Ei mitään... On suorastaan vaarallista jättää kaikki yhden kortin varaan.

        On olemassa myös sosiaalista älykkyyttä. Miten sinä määrittelet älykkyyden? Onko se jotain kapea-alaista erikoistietoutta vai laajempaa kokonaisvaltaista elämässä selviytymistä?

        Ne ovat valitettavasti usein kaksi täysin eri asiaa...

        ihmiset ovat erilaisia,ei kaikki ole sosiaalisia,ja siitä huolimatta hyvin elämässään pärjäävät.Mielestäni on hieno asia,että on vahvuuksia kenellä mitäkin,eikä niistä kade pidä olla.Antaa kaikkien kukkien kukkia,meitä mahtuu maailmaan kaikenlaisia ihmisiä,eikö vain?


      • Pohtija
        kommentoi kirjoitti:

        ihmiset ovat erilaisia,ei kaikki ole sosiaalisia,ja siitä huolimatta hyvin elämässään pärjäävät.Mielestäni on hieno asia,että on vahvuuksia kenellä mitäkin,eikä niistä kade pidä olla.Antaa kaikkien kukkien kukkia,meitä mahtuu maailmaan kaikenlaisia ihmisiä,eikö vain?

        Mutta alkuperäinen kysymyshän oli Autismi=nerous ja siitä tässä keskustellaan.


      • Autistin äiti
        Pohtija kirjoitti:

        Mutta alkuperäinen kysymyshän oli Autismi=nerous ja siitä tässä keskustellaan.

        Ei siinä paljon apua lapsen neroudesta ole, kun ei selviydy normaaleista arkipäivän haasteista kuten syöminen ja kengännauhojen solmimimisesta ilman apua.

        Muuten tietää kyllä kaiken hyönteisistä. Repikää siitä...


      • nero
        Pohtija kirjoitti:

        Jos työelämä tms. vie usein ihmisen niin kokonaan että perhe jää sivuun, olen sitä mieltä, että se ei ole normaalia.

        Tiedän liiankin kanssa ihmisiä, jotka ovat omistautuneet täysin työlleen. Sitten on tullut lomautus ja irtisanominen ja tällainen ihminen on luhistunut täysin. Mitä hänelle on jäänyt käteen? Ei mitään... On suorastaan vaarallista jättää kaikki yhden kortin varaan.

        On olemassa myös sosiaalista älykkyyttä. Miten sinä määrittelet älykkyyden? Onko se jotain kapea-alaista erikoistietoutta vai laajempaa kokonaisvaltaista elämässä selviytymistä?

        Ne ovat valitettavasti usein kaksi täysin eri asiaa...

        Sanoit tuolla aiemmassa viestissäsi:
        "Kaikenlaisille ihmisille riittää tilaa"

        Taisit tässä viestiketjun varrella jo unohtaa lauseesi.


      • Pohtija
        nero kirjoitti:

        Sanoit tuolla aiemmassa viestissäsi:
        "Kaikenlaisille ihmisille riittää tilaa"

        Taisit tässä viestiketjun varrella jo unohtaa lauseesi.

        Kysyin vain että miten sinä määrittelet älykkyyden? Onko se jotain kapea-alaista erikoistietoutta vai laajempaa kokonaisvaltaista elämässä selviytymistä?

        Kaikenlaisille ihmisille riittää edelleen tilaa. Ja monenlaisille mielipiteille.


    • ritalin

      Yhteys on assilla ja neroudella. Sellainnen, että asseilla on tapana paneutua syvällisesti kiinnostuksen kohteisiin ja heillä on keskimääräinen ÄO 126, kun Suomen keskiarvo on 98.
      Assissa on aika suuri keskihajonta tosin. Mutta silloin huippu älykkäistä juuri monet ovat asseja.
      Kun käyttää paljon aikaa johonkin asiaan, tulosta tulee. Niinhän Einsteinkin sanoi. Nerouteen tarvitaan lahjakkuuden lisäksi paljon työtä.
      NT:t harvemmin innostuvat sellaisista asioista, kuten assit. NT:n mielestä voi olla hassua, että as-lapsi käyttää kaiken vapaa-aikansa vaikkapa fysiikan lukemiseen.
      As on tavallaan nerouden lahja, koska huono sosiaalisuus aiheuttaa asioiden syvällisen tutkinnan, mutta nero ei kukaan ole syntyessään.

    • Totuus esiin

      Kyllä autistisissa on älyllisesti kehitysvammaisiakin. Elokuvan Sademies päähenkilön tapaisia tyyppejä on vain harva.

      • ritalin

        Rainmanissa, jonka olen nähdyt viimeksi ehkä 9 vuotta sitten Hofman näytellyt Savantin syndroomaista? En ole varma.


      • se on

      • as-kamu
        se on kirjoitti:

        savant-oireyhtymä
        http://www.saunalahti.fi/kup/sopalvel/mikrosos/hyvamuis.htm

        savant
        engl. oppinut,
        mutta alun perin ransk. (

        Eri asteissaan vaihtelee. Vanhojen sukujen vitsauksia, geneettistä rappeutumista.

        Suvussamme ollut umpiautistejakin. Omat as-piirteet hyvin vahvat.

        Vanhemmalla iällä kuitenkin ymmärtää, että vaikeisiin
        autistisiin lapsiin verrattuna me as-dg:t ollaan oikeastaan selviytyjiä.

        Tukea näille AD/HD ja syvästi autististen lasten äideille.
        Toivottavasti kukaan meistä ei vähättele heidän suuria vaikeuksiaan.


      • asberger-syndroomainen
        as-kamu kirjoitti:

        Eri asteissaan vaihtelee. Vanhojen sukujen vitsauksia, geneettistä rappeutumista.

        Suvussamme ollut umpiautistejakin. Omat as-piirteet hyvin vahvat.

        Vanhemmalla iällä kuitenkin ymmärtää, että vaikeisiin
        autistisiin lapsiin verrattuna me as-dg:t ollaan oikeastaan selviytyjiä.

        Tukea näille AD/HD ja syvästi autististen lasten äideille.
        Toivottavasti kukaan meistä ei vähättele heidän suuria vaikeuksiaan.

        en lähtisi vertailemaan kenellä on vaikeampaa, kenellä ei. Onhan maailmassa kaikenlaisia sairauksia ja syndroomia ja jotkut kuolee nuorena syöpään.
        Minulle riittää että minulla on koko elämä ollut tosi vaikeaa. VAsta nyt kun olen vanha ja sain diaknoosin ymmärrän miksi on ollut niin vaikeaa. Nyt sitten vain olen yksin mökissäni tyytyväisenä siihen että tähän on muukin syy kuin se että olen "tyhmä"


      • ADHD -pojan äiti
        as-kamu kirjoitti:

        Eri asteissaan vaihtelee. Vanhojen sukujen vitsauksia, geneettistä rappeutumista.

        Suvussamme ollut umpiautistejakin. Omat as-piirteet hyvin vahvat.

        Vanhemmalla iällä kuitenkin ymmärtää, että vaikeisiin
        autistisiin lapsiin verrattuna me as-dg:t ollaan oikeastaan selviytyjiä.

        Tukea näille AD/HD ja syvästi autististen lasten äideille.
        Toivottavasti kukaan meistä ei vähättele heidän suuria vaikeuksiaan.

        Todella vähän sitä tukea vanhemmat saa. Olo on ollut monesti hyvin yksinäinen.


      • mies as-perheestä
        asberger-syndroomainen kirjoitti:

        en lähtisi vertailemaan kenellä on vaikeampaa, kenellä ei. Onhan maailmassa kaikenlaisia sairauksia ja syndroomia ja jotkut kuolee nuorena syöpään.
        Minulle riittää että minulla on koko elämä ollut tosi vaikeaa. VAsta nyt kun olen vanha ja sain diaknoosin ymmärrän miksi on ollut niin vaikeaa. Nyt sitten vain olen yksin mökissäni tyytyväisenä siihen että tähän on muukin syy kuin se että olen "tyhmä"

        Oli valtava helpotus saada as-dg. Olen yhä melkoinen kivireki läheisilleni.

        Vain suurin ponnistuksin voin elää syrjäytyneen elämääni. Toki laitosten ulkopuolella.
        Tästä kiitos hyville, viisaille ihmisille, jotka tukevat yksiniitisyydestäni huolimatta.

        Sitä tuntee olevansa väkijoukossakin yksin.

        Tsemppiä sinulle mökissäsi, samoin kaikille A- asianosaisille.


      • ritalin
        ADHD -pojan äiti kirjoitti:

        Todella vähän sitä tukea vanhemmat saa. Olo on ollut monesti hyvin yksinäinen.

        tarvitsette yhtä paljon. Kiitosta lapsienne puolesta, että olette noin kiinnostuneita ja ymmärtäväisiä asiasta.


      • Asperger-pojan äiti

        mutta hänen ominaisuutensa ovat niin epätasaisesti kehittyneitä, että hän on samalla kehitysvammainen. Elokuvan hahmolla on ollut oikea esikuva, erään amerikkalaisen lääkärin poika. Minusta sademies on hyvä elokuva, joka opettaa ihmisiä ymmärtämään autisteja.

        Syvästi autistisista Kannerin syndroomaa sairastavista valtaosa on kehitysvammaisia, kun taas valtaosa aspergerin syndroomaa sairastavista on tavallista lahjakkaampia.


      • Asperger-pojan äiti
        as-kamu kirjoitti:

        Eri asteissaan vaihtelee. Vanhojen sukujen vitsauksia, geneettistä rappeutumista.

        Suvussamme ollut umpiautistejakin. Omat as-piirteet hyvin vahvat.

        Vanhemmalla iällä kuitenkin ymmärtää, että vaikeisiin
        autistisiin lapsiin verrattuna me as-dg:t ollaan oikeastaan selviytyjiä.

        Tukea näille AD/HD ja syvästi autististen lasten äideille.
        Toivottavasti kukaan meistä ei vähättele heidän suuria vaikeuksiaan.

        Joka kerta kun käyn Lastenlinnan osastolla 13 olen tavattoman kiitollinen, kun oma lapseni on vain as. Siellä näkee vaikeita autisteja, jotka ovat täysin omassa maailmassaan, ja jotka eivät osaa esim puhua.

        ADHD:tkin ovat vaikeampia tapauksia. Lapseni luokan luokka-avustaja sanoi, että monet ADHD:t ovat vielä isoinakin niin keskittymiskyvyttömiä, että eivät kykene matkustamaan raitiovaunulla, kun ihmettelin miksi koulukuljetuksessa on vielä 5.- ja 6.- luokkalaisia.


      • ritalin
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        mutta hänen ominaisuutensa ovat niin epätasaisesti kehittyneitä, että hän on samalla kehitysvammainen. Elokuvan hahmolla on ollut oikea esikuva, erään amerikkalaisen lääkärin poika. Minusta sademies on hyvä elokuva, joka opettaa ihmisiä ymmärtämään autisteja.

        Syvästi autistisista Kannerin syndroomaa sairastavista valtaosa on kehitysvammaisia, kun taas valtaosa aspergerin syndroomaa sairastavista on tavallista lahjakkaampia.

        se esikuva henkilö assi oon lukenu.
        Asseissakin on vaihtelevuutta enemmän ja vähemmän rainmanin oloisia tyyppejä. Riippuen siitä, kuinka eri ominaisuudet ovat kehittyneet. Joillain on muihin asseihinkin verrattuna poikkeuksellisia sosiaalisia vaikeuksia, mutta voivat silti olla poikkeuksellisen älykkäitä.
        Jotkut taas ovat sosiaalisen oloisia.
        Itse olen sellainen huono sosiaalisesti, mutta en kuitenkaan ihan epäsosiaalisimpia asseja ja älykkyys on assien keskitasoa.


      • minä
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        Joka kerta kun käyn Lastenlinnan osastolla 13 olen tavattoman kiitollinen, kun oma lapseni on vain as. Siellä näkee vaikeita autisteja, jotka ovat täysin omassa maailmassaan, ja jotka eivät osaa esim puhua.

        ADHD:tkin ovat vaikeampia tapauksia. Lapseni luokan luokka-avustaja sanoi, että monet ADHD:t ovat vielä isoinakin niin keskittymiskyvyttömiä, että eivät kykene matkustamaan raitiovaunulla, kun ihmettelin miksi koulukuljetuksessa on vielä 5.- ja 6.- luokkalaisia.

        voi olla ympäristölle helpompi semmonen kiltti syrjäänvetäytyvä as. Mutta kuka voi arvioida kenen elämä on sisäisesti vaikeampaa. Tuskin ainakaan autisttin.


      • Asperger-pojan äiti
        ritalin kirjoitti:

        se esikuva henkilö assi oon lukenu.
        Asseissakin on vaihtelevuutta enemmän ja vähemmän rainmanin oloisia tyyppejä. Riippuen siitä, kuinka eri ominaisuudet ovat kehittyneet. Joillain on muihin asseihinkin verrattuna poikkeuksellisia sosiaalisia vaikeuksia, mutta voivat silti olla poikkeuksellisen älykkäitä.
        Jotkut taas ovat sosiaalisen oloisia.
        Itse olen sellainen huono sosiaalisesti, mutta en kuitenkaan ihan epäsosiaalisimpia asseja ja älykkyys on assien keskitasoa.

        Niin sanotut autistiset nerot ovat kyllä yleensä aspergereita, mutta elokuvassa kuvataan mielestäni enemminkin ns korkeatasoista autistia (high functional autist). Eli henkilö ei ole älynlahjoiltaan kehitysvammainen, mutta autismi on niin paha, ja henkilö on ilmeisesti myös sen verran laitostunut, ettei hän pärjää ulkomaailmassa.

        Olen kyllä tavannut Lastenlinnassa vähän sen tyyppisiä poikia kuin elokuvan Rainman, mutta en tietenkään tiedä heidän diagnoosiaan.

        Hassua muuten, että melkein kaikki aspergerit ovat miespuolisia, kun taas kehitysvammaisissa autisteissa on molempia sukupuolia tasaisesti.


      • naisasp
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        Niin sanotut autistiset nerot ovat kyllä yleensä aspergereita, mutta elokuvassa kuvataan mielestäni enemminkin ns korkeatasoista autistia (high functional autist). Eli henkilö ei ole älynlahjoiltaan kehitysvammainen, mutta autismi on niin paha, ja henkilö on ilmeisesti myös sen verran laitostunut, ettei hän pärjää ulkomaailmassa.

        Olen kyllä tavannut Lastenlinnassa vähän sen tyyppisiä poikia kuin elokuvan Rainman, mutta en tietenkään tiedä heidän diagnoosiaan.

        Hassua muuten, että melkein kaikki aspergerit ovat miespuolisia, kun taas kehitysvammaisissa autisteissa on molempia sukupuolia tasaisesti.

        Voi olla että naisaspergerit eivät tule niin helposti esille. Luin tälle jonkin perustelun, mutta en enää muista sitä tarkemmin.
        Mutta siinä kyllä muistaakseni sanottiin, että todellisuudessa naisia on yhtä paljon.
        Itse olen asperger-nainen.


      • autisteja...
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        Niin sanotut autistiset nerot ovat kyllä yleensä aspergereita, mutta elokuvassa kuvataan mielestäni enemminkin ns korkeatasoista autistia (high functional autist). Eli henkilö ei ole älynlahjoiltaan kehitysvammainen, mutta autismi on niin paha, ja henkilö on ilmeisesti myös sen verran laitostunut, ettei hän pärjää ulkomaailmassa.

        Olen kyllä tavannut Lastenlinnassa vähän sen tyyppisiä poikia kuin elokuvan Rainman, mutta en tietenkään tiedä heidän diagnoosiaan.

        Hassua muuten, että melkein kaikki aspergerit ovat miespuolisia, kun taas kehitysvammaisissa autisteissa on molempia sukupuolia tasaisesti.

        niin, että esiintyvyys on pojilla suurempi!!!


      • ritalin
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        Niin sanotut autistiset nerot ovat kyllä yleensä aspergereita, mutta elokuvassa kuvataan mielestäni enemminkin ns korkeatasoista autistia (high functional autist). Eli henkilö ei ole älynlahjoiltaan kehitysvammainen, mutta autismi on niin paha, ja henkilö on ilmeisesti myös sen verran laitostunut, ettei hän pärjää ulkomaailmassa.

        Olen kyllä tavannut Lastenlinnassa vähän sen tyyppisiä poikia kuin elokuvan Rainman, mutta en tietenkään tiedä heidän diagnoosiaan.

        Hassua muuten, että melkein kaikki aspergerit ovat miespuolisia, kun taas kehitysvammaisissa autisteissa on molempia sukupuolia tasaisesti.

        Jep elokuvassa kuvataan autistin oloista tyyppiä, mutta en muista siitä mitään, kun on niin pitkä aika, kun olen nähnyt sen. Esikuva on kuitenkin assi. Eli ei se niin tarkasti kerro esikuvastaan.
        Kai rainmani olisi sitten savantti.

        HFA ja LFA. As käsittää lähinnä 90% HFA:n joten käsittääkseni HFA ja as on melkein sama asia.
        HFA:sta siis yli 90% on asseja, vai mitä? Ja mitä ne muut sitten on?

        Assissa on alunperin arvioitu, että 1/8 assista olisi nainen, vai oliko se jokaista nais assia kohden on kahdeksan miestä.
        No kuitenkin tämä suhde on tuoreimpien arvioiden mukaan 1/3, mikä pitänee paikkansa.
        Olen tavannut 2 tyttö-assia ja 5 poika-assia. Ja tietysti itseni, joten voisin karkeasti sanoa kokemuksieni mukaan suhteen olevan 1/3. Tietysti se on arpaa, mutta silti.


      • Asperger-pojan äiti
        naisasp kirjoitti:

        Voi olla että naisaspergerit eivät tule niin helposti esille. Luin tälle jonkin perustelun, mutta en enää muista sitä tarkemmin.
        Mutta siinä kyllä muistaakseni sanottiin, että todellisuudessa naisia on yhtä paljon.
        Itse olen asperger-nainen.

        lievempiä? Eiväthän aspergerit usein muutenkaan paljoa erotu muista ihmisistä. Asperger-tytöt ovat usein aika sosiaalisia. Olen poikani kanssa käynyt jo viisi vuotta Lastenlinnassa ja olen tavannut vain yhden asperger-tytön. Nykyisin sanotaan, että asperger tyttöjä on yksi kymmentä poikaa kohti.


    • minä vain

      Autismia on kanssa monen asteista. Asiaa pitäisi ajatella autistin kannalta. Mahdollinen älykkyys tai taito jossain asiassa ei korvaa sitä että on vaikea sopeutua ns. normaaliin elämään. Autistin mieli saattaa olla yhtä myllerrystä.

    • Juupajuug

      Niin...eihän sinne pääkoppaan voi kaikkea mahtua. Jos järkeä on paljon niin tuskin sinne enää tunneälyä mahtuu ja toisinpäin. :)

      Kaikkia tarvitaan

    • neu.psy.

      ikävä kyllä aika harvinaisia (n.10%). Kaunis ja lohduttava ajatus, mutta todellisuudessa lohtu on pieni. Vaikka on yksittäisellä alueella nero, sosiaalisissa suhteissa ongelmat kuitenkin niin vaikuttavia, että aika laiha lohtu.

      • Asperger-pojan äiti

        tällainen autistinen savant eli kapea-alainen erityislahjakkuus vai mieluummin as? Hahmo tuntuu minusta hyvin todelliselta ja on hyvin kuvattu.


      • neu.psy
        Asperger-pojan äiti kirjoitti:

        tällainen autistinen savant eli kapea-alainen erityislahjakkuus vai mieluummin as? Hahmo tuntuu minusta hyvin todelliselta ja on hyvin kuvattu.

        hän on savant, koska jos hän olisi As, hänen muut älylliset lahjansa eivät olisi noin heikot. Elokuvan tekijät kuitenkin ilmeisesti kuvaavat häntä As:ina, joten voisi hän kai As:kin olla, mutta jos halutaan oikein elokuvaa analysoida, enemmän savantin piirteitä. Hyvä elokuva, ei siinä mitään. Ehkä parempi kun ei mieti liikaa.


      • paikkaansa
        neu.psy kirjoitti:

        hän on savant, koska jos hän olisi As, hänen muut älylliset lahjansa eivät olisi noin heikot. Elokuvan tekijät kuitenkin ilmeisesti kuvaavat häntä As:ina, joten voisi hän kai As:kin olla, mutta jos halutaan oikein elokuvaa analysoida, enemmän savantin piirteitä. Hyvä elokuva, ei siinä mitään. Ehkä parempi kun ei mieti liikaa.

        Kannattaa katsoa Sademies - elokuvasta tehty DVD. Siitä huomaa, että elokuvan päähenkilö on kooste useammasta henkilöstä, joita haastatellaan. Mallina olevat henkilöt ovat pärjänneet hyvin jopa "normaalissa" elämässä. Yksi on mm. yliopiston kirjaston hoitaja ja asuu ihan omissa oloissaan - eli pärjää hyvin ilman laitoshoitoa. Autistin laitoshoidossa viihtyminen rutiinien takia onkin myytti. Laitoshoito on seurausta laitostamisesta ei autistin taipumuksista.

        Asperger tai auitisti ei ole välttämättä nero, mutta se voi olla vahvuus!


    • Breda

      Tämä ketju AUTISMI=NEROUS? on hyvä osoitus siitä, miten ongelmattomasti täällä keskusteltiin kesällä 2005. Ei ollut trolleja, ei ollut kiroilevia ylimielisiä "kyllästyneitä" häätäjätyyppejä, ei ollut multinikkaajia eli niitä jotka vaihtavat nimimerkkiä ja imelästi kehuvat edellisen nimimerkkinsä viestejä. Vuonna 2005 netin keskustelupalstat eivät vielä muistuttaneet niin paljon avoviemäriä kuin nämä nykyiset. :-)

      Asiaan. Eivät tietenkään alkuunkaan kaikki virallisesti AS-diagnosoidut ole neroja. Sen on voinut huomata mm. täällä viime aikoina. Mutta autismilla ja neroudella on monella tavalla tekemistä toistensa kanssa, samoin neroudella ja "hulluudella".

      AS ilmenee usein mm. niin, että on jokin kapea huippuetevyyden alue mutta selvää kyvykkyyden puutetta sosiaalisuudessa. Moni ns. normaali ihminen (eli ylivoimainen enemmistö) pitää sosiaalisuuden puutetta aivan valtavana puutteena. Monet AS-ihmiset kuitenkin tietävät, että elämä voi olla pitkiäkin aikoja erittäin runsassisältöistä myös ilman sosiaalisuutta. Meillä
      AS-ihmisillä on omat AS-arvot. Miksi? Koska ne ja vain ne sopivat meidän erityiseen neurobiologiseen aivotoimintaamme.

      Normi-ihmisille puolestaan kehkeytyy aivan oma arvomaailmansa. Sitä voisi kutsua enemmistön arvomaailmaksi. Se ei ole kuitenkaan "AINOA oikea", vaikka siellä enemmistön massojen tavallisten tallaajien runsaan sosiaalisen kanssakäymispelailun syövereissä niin voikin kaikista (melkein kaikista) tuntua. Hyvin sosiaalinen elämä ei ollenkaan sovi kaikille. Samoin kuin esim. tieteellinen tutkimustyö ei sovi kaikille. Huippulahjakas säveltäminen ei sovi kaikille. Suhteellisuusteorian keksiminenkään ei taida sopia ihan jokaiselle.

      Onneksi enemmistönä olevien normi-ihmisten "sosiaalisuus edellä" -arvomaailma ei ole ainoa mahdollinen arvomaailma. Jos olisi niin ihmiskunta olisi jäänyt vaille tärkeitä keksintöjä. Sähkölamppu, puhelin, auto, lentokone, televisio, internet... Facebookin keksijäkin on tunnetusti assi, mikä on minusta jotenkin outoa mutta tietääkseni hän ei itse juurikaan keksimässään fecebookissa roiku, mikä taas on minusta hänessä erittäin terve piirre. :-)

      Tässä vuoden 2005 ketjussa tuolla edellä nimimerkki "ritalin" kirjoitti:
      "Yhteys on assilla ja neroudella. Sellainen, että asseilla on tapana paneutua syvällisesti kiinnostuksen kohteisiin ja heillä on keskimääräinen ÄO 126, kun Suomen keskiarvo on 98.
      Assissa on aika suuri keskihajonta tosin. Mutta silloin huippuälykkäistä juuri monet ovat asseja.
      Kun käyttää paljon aikaa johonkin asiaan, tulosta tulee. Niinhän Einsteinkin sanoi. Nerouteen tarvitaan lahjakkuuden lisäksi paljon työtä.
      NT:t harvemmin innostuvat sellaisista asioista, kuten assit. NT:n mielestä voi olla hassua, että as-lapsi käyttää kaiken vapaa-aikansa vaikkapa fysiikan lukemiseen."

      Normimuotista olen puhunut paljon - ja aiheellisesti. AS-ihmisiä yhä moni ns. normaali "kunnon kansalainen" yrittää tunkea normimuottiin ja se tarkoittaa usein sitä, että assia yritetään väkisin kangeta sosiaalisemmaksi kuin mitä hän on. Kaikki sellainen on AS-ihmisen mielenterveyden horjuttamista. Sellainen kaikkien pakkonormaalistaminen on selvä vakava virhe.

      Onneksi ilahduttavan moni AS-ihminen on ottanut vakavasti todesta sen faktan, että juuri ihan tietyt asiat kiinnostavat poikkeuksellisen paljon juuri häntä - ja että siinä asiassa hänen oppimistehokkuutensa on aivan superia. Ja mahdollisuudet päästä todella pitkälle!

    • Totuusautismista

      Autismi ei ole kuitenkaan pelkkää neroutta vaan siihen littyy myös erilaisia vaikeuksia ja erityisen tuen tarvetta. Vaikeasti autistinen tarvitsee yleensä paljon tukea ja myös lievästi autistiset eli asperger henkilöt voivat tarvita jonkinlaista tukea esimerkiksi erityisopetusta tai tuettua työllistymistä. Autismin kirjon henkilöillä työllistyminen on usein vaikeaa ja voi olla vaikeaa saadaja kavereita ja puoliso.

    • Aspergerinfo_YP

      Niinpä. Tuota ei välttämättä diagnosoimaton ymmärrä. Minusta oli todella loukkaavaa, kun tämä nimimerkki tuli kyseenalaistamaan, että kuinka huonossa kunnossa MUKA pitää autisminkirjon diagnoosin henkilön olla, jotta olisi todella syrjäytynyt eikä pystyisi olemaan toimintakykyinen. Kyllä, aspergeriuteen usein liittyy erittäin paljon vaikeuksia elämänhallinnallisesti, riippuen henkilöstä. Näitä vaikeuksia ei todellakaan tulisi vähätellä kenenkään. Älykkyysosamäärä ei kerro kokonaisselviytymisen tasoa elämässä. Toivon, että aikuiset As-henkilöt saisivat myös autisminkirjon lasten vanhemmilta jatkossa tukea vähättelyn sijaan, mitä olemme saaneet osaksemme vuosikausia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe