Kello on jo yli ½2 ja tässä sitä vaan valvotaan. On kurjaa kun ei saa unenpäästä kiinni ja sitten iltapäivällä väsyttää valtavasti ja nukahtaa ihan väkisin vaikka tuoliin. Monta kertaa on kirja pudonnut kädestä kun olen kesken lukemisen nukahtanut, kerran meinasi läppäri livetä sylistä, mutta onneksi heräsin ja ehdin tarttua kiinni. Olen kokeillut melatoniinit ja lääkkeet joiden pitäisi pitää unessa, mutta eivät auta. Lääkäri ei suostu varsinaista unilääkettä minulle reseptillä antamaan, eikä edes selvästi selitä miksei. Olen koko ikäni ollut illanvirkku, mutta nyt eläkkeellä tilanne vaan pahenee. Toki eläkkeellä on aikaa nukkua mihin vuorokaudenaikaan tahansa, mutta haluaisin kuitenkin elää ns. normaalissa rytmissä, tai edes lähes siinä, mutta tällä menolla ei tule onnistumaan. Onko täällä muita samanlaisia?
Hankalaa kun ei nukuta
46
367
Vastaukset
- Anonyymi00001
mä olen samanlainen
valvon joskus jopa klo3 asti mutta aamulla herää kuin enenki ja sitten torkuu pitkin päivää ja taas valvoo yli puolen yöhön,
onneksi on vanhus, ei enään työ-elämä vaadi aamu herätyksiä
saa nukku niin pitkään kuin unta piisaa, - Anonyymi00002
Rauhaton mieli pitää hereillä, on opittava rauhoittamaan itsensä, ja myös olemaan aktiivinen päivisin, et iltamyöhällä on väsy, ei sinne sänkyyn kannata mennä pirteenä ku peippoinen.
- Anonyymi00003
Itseäni auttaa melatoniini-spray (Sleep Aid Strong), ei ole reseptillä ja on kallis lääke, mutta kun uni ei aina ilmankaan tule. Otan niitä useita suihkeita koska toleranssini on niin korkea.
https://www.yliopistonapteekki.fi/nordaid-sleep-aid-strong-melatoniinisuihke-1-95-mg-30-ml-98313
Usein lisänä vielä n. 1 dl kahvia, ja peitto korviin. - Anonyymi00004
Koittakaapa nukkua silloin kun nukuttaa, ja katsotte mihin se oikeasti johtaa. Siirtyykö nukkuminen kokonaan päiväsaikaan, vai onko se vain jotain tressiä koko epämääräinen uneliaisuus.
- Anonyymi00027
Mitäpä stressiä eläkeläisellä olisi, tuumaa aloittaja. Kuten aloituksessani kerroin, olen ollut aina iltavirkku.
- Anonyymi00005
Jos haluaa säännöllisen yöunen on noudatettava säännöllisiä
nukkumaanmenoaikoja.
Lakkaa nukkumasta päivällä niin eiköhän uni ala tulla helpommin illalla
aikaisemmin.- Anonyymi00024
Helpommin sanottu kuin tehty! En koko päivää jaksa pystyssä olla ja jos istun niin nukahdan. Harvoin minä tahallani päiväunia otan, mutta kun istahdan vaikka lukemaan tain telkkaria katsomaan, niin uni tule ihan varkain, vaikka kuinka pinnistelen vastaan.
- Anonyymi00031
Anonyymi00024 kirjoitti:
Helpommin sanottu kuin tehty! En koko päivää jaksa pystyssä olla ja jos istun niin nukahdan. Harvoin minä tahallani päiväunia otan, mutta kun istahdan vaikka lukemaan tain telkkaria katsomaan, niin uni tule ihan varkain, vaikka kuinka pinnistelen vastaan.
Siihen auttaa kun nousee ylös ja liikkuu heti kun alkaa nukuttamaan, aikaa myöten sitten saa sillä tavalla unirytmin kuntoon niin että nukkuu eikä kuku yöt.
- Anonyymi00035
Anonyymi00031 kirjoitti:
Siihen auttaa kun nousee ylös ja liikkuu heti kun alkaa nukuttamaan, aikaa myöten sitten saa sillä tavalla unirytmin kuntoon niin että nukkuu eikä kuku yöt.
Täh! "... liikkuu heti kun alkaa nukuttamaan, ..."! Mikähän logiikka, vai vain kirjoitus- eli pilkku- ja / tai välimerkkivirheet.
- Anonyymi00042
Anonyymi00035 kirjoitti:
Täh! "... liikkuu heti kun alkaa nukuttamaan, ..."! Mikähän logiikka, vai vain kirjoitus- eli pilkku- ja / tai välimerkkivirheet.
Oli vastaus tuohon .."kun istahdan vaikka lukemaan tain telkkaria katsomaan, niin uni tule ihan varkain"........ minulla ainakaan uni ei tule varkain , kyllä se ilmoittaa tulostaan ja siinä vaiheessa osaan nousta liikkumaan että saan sen unen siirrettyä myöhempään.
- Anonyymi00006
Melatoniini ei auta jos ei ole sen puute.
- Anonyymi00007
MInulla on joskun öitä, jolloin ei nukuta ja silloin en nuku vaan lueskelen sängyssä ja uni tulee sitten jossain vaiheessa 2 - 3 maissa. Nukun aamulla pidempään, olen eläkkeellä, ja sitten seuraavana yönä uni jo maistuukin
Minä (ja mieheni) olen myös iltavirkku ja yökukkuja; aamulla nukun mielelläni noin 9:ään menimpä mihin aikaa tahansa nukkumaan. Olen eläkkeellä joten ei ole niin nuukaa noiden aikataulujen kanssa.
Älä stressaa nukkumisesta sillä se vain lisää mahdollisia nukahtamisongelmia. Eläkkeellä ei ole aikatauluja eikä nukkumaanmenoaikoja. Voi ilman oman tunnontuskia nukkua juuri silloin kun nukuttaa ja valvoa silloin kun siltä tuntuu- Anonyymi00028
En minä stressaa, kunhan uteliaisuuttani kyselen miten muilla on nukkumisen laita.
- Anonyymi00008
Terv keskuslääkäri ei uusinut D paria joku vuosi sitten ja sen jålkeen en ole nukkunutvain kuutaman tunnin yössä jajoskus valvonut kokonaan. Sairaudet pahentune3t ja olen väsynyt joka päivä ja verensokeri liian korkea siinä fiabetes rahajalla.
Uusia vaivoja tullut.
Ne aiheuttavat tahallaan lääke kiellolla kärsimyksiä ja kuolemia! - Anonyymi00009
Onko sillä niin väliä koska nukkuu?
- Anonyymi00013
Aika usein on lehdissä ym. medioissa juttuja epäsäännöllisen unen vaikutuksista. Meneekö sulta paljon muutakin ohi, kun et nuku 'oikein'?
- Anonyymi00010
Miten asia on aina vain epäselvä? Aikuisille (?) ihmisille! Ei withun varmasti nukuta, jos kukkuu keskellä yötä netissä.
- Anonyymi00011
Niin ja sen lisäksi nukkuu sitten aamulla melkein puolille päivin ja vetää vielä iltapäivällä päikkäreitä tuntitolkulla. Vähemmästäkin yöunet kärsii. Itse nukun yöt 24 - 7.30 enkä nuku päikkäreitä. Tuleva täysikuu kylläkin sotkee unia ja viikon ennen täysikuuta unet jää joka yö 2 - 5 tuntiin, kunnes sitten täysikuun jälkeen taas normaalit unet ja sillä huonounisella viikollakaan en nuku päikkäreitä.
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Niin ja sen lisäksi nukkuu sitten aamulla melkein puolille päivin ja vetää vielä iltapäivällä päikkäreitä tuntitolkulla. Vähemmästäkin yöunet kärsii. Itse nukun yöt 24 - 7.30 enkä nuku päikkäreitä. Tuleva täysikuu kylläkin sotkee unia ja viikon ennen täysikuuta unet jää joka yö 2 - 5 tuntiin, kunnes sitten täysikuun jälkeen taas normaalit unet ja sillä huonounisella viikollakaan en nuku päikkäreitä.
No onneksi jollain on sentään terveystapoja. Hyvä.
- Anonyymi00025
Anonyymi00011 kirjoitti:
Niin ja sen lisäksi nukkuu sitten aamulla melkein puolille päivin ja vetää vielä iltapäivällä päikkäreitä tuntitolkulla. Vähemmästäkin yöunet kärsii. Itse nukun yöt 24 - 7.30 enkä nuku päikkäreitä. Tuleva täysikuu kylläkin sotkee unia ja viikon ennen täysikuuta unet jää joka yö 2 - 5 tuntiin, kunnes sitten täysikuun jälkeen taas normaalit unet ja sillä huonounisella viikollakaan en nuku päikkäreitä.
Et tainnut aloittajan kirjoittamaa ymmärtää, mutta ei se mitään, etä tunnu olevan täällä ainoa.
- Anonyymi00032
Anonyymi00025 kirjoitti:
Et tainnut aloittajan kirjoittamaa ymmärtää, mutta ei se mitään, etä tunnu olevan täällä ainoa.
Kyllä ymmärsin ja unirytmin kyllä saa kohdalleen jos vaan haluaa. Moni väittää toisin, mutta on omakohtainen kokemus jolla sain unirytmin kohdalleen kun pääsin epäsäännöllisestä työelämästä pois. Päikkäreitä en nuku kun sairaana. Heti jos istuessa alkaa tuntumaan siltä että nukuttaa nousen liikkumaan ja sillä saan ne päikkärit siirrettyä pois ja nukun yöllä. Joskus näin käy sillä viikolla kun yöunet jää lyhyeksi ennen täysikuuta.
- Anonyymi00014
Valoisat kesäyöt voi valvottaa.
- Anonyymi00015
Lienee samanlainen tekosyy kuin kaikki muutkin syyt, jotka estävät nukkumasta. Yöllä.
- Anonyymi00017
Anonyymi00015 kirjoitti:
Lienee samanlainen tekosyy kuin kaikki muutkin syyt, jotka estävät nukkumasta. Yöllä.
Paksut verhot on hyvät, huone pysyy aika pimeänä.
- Anonyymi00020
Pimennysverhot on keksitty, ne ikkunaan niin ei valvota.
- Anonyymi00023
Anonyymi00017 kirjoitti:
Paksut verhot on hyvät, huone pysyy aika pimeänä.
Nukun kyllä ihan ilman pimennystäkin silloin, kun on nukkuma-aika. Yöllä.
- Anonyymi00030
Anonyymi00020 kirjoitti:
Pimennysverhot on keksitty, ne ikkunaan niin ei valvota.
Itselläni silkkiset silmäsuojukset.
Helpommat asentaa paikalleen kuin pimennysverhot, ja halvemmat. (Tätä kirjoittaessa ovat otsalla.)
Hörpin kahvia, joka saattaa tönäistä uneen. Tai sitten ei. - Anonyymi00034
Anonyymi00030 kirjoitti:
Itselläni silkkiset silmäsuojukset.
Helpommat asentaa paikalleen kuin pimennysverhot, ja halvemmat. (Tätä kirjoittaessa ovat otsalla.)
Hörpin kahvia, joka saattaa tönäistä uneen. Tai sitten ei.Joo jos osaa nukkua sellaiset silmillä, en osais itse. Ostin kirppikseltä halvalla paksuhkoja verhoja, ja tuplasti laitoin makkarin ikkunaan. Pimeetä tuli.
- Anonyymi00036
Anonyymi00020 kirjoitti:
Pimennysverhot on keksitty, ne ikkunaan niin ei valvota.
Mulla Leveä pimentävä rullaverho ja molemmin puolin vielä pimentävät verhot. Näin ei tule siivultakaan valoa. Verhot 10 e kpl, jysk.
Lisäksi käytän usein silmä suojaa, ihan hyvät, en ole mitenkään kompuroinut lähtiessä sängystä.
- Anonyymi00016
Tuli mieleen, että onko teillä mobiilireitin kotona?
Kun otitte käyttöön niin tuliko mitään oireita sen jälkeen? Minulla on ollut käytössä 3 vuotta Telian 5g laite ja käytössä tuntikausia päivässä. Säteily?
Minulla samaan aikaan alkoi vaivoja, en nukkunut hyvin heräilin ja sekin aiheuttaa huonoa oloa jos ei nuku tarpeeksi ja esim sydän lyö nopeasti vaikka siihen verenpaine lääkitys on. Unettomuutta.- Anonyymi00037
Ei mobiilireitittimestä. Mutta ensin nukuin paiassa jossa sauna alla ja sitten kun muutin, huomasin pian että tässähän nukkuu paremmin.
Olisko ne "vesisuonet" ja vesiputket samoja mietin.
- Anonyymi00018
alottajalle :
hanki nukahtamis lääke, sitä ei tarvi ottaa edes koko pilleriä puolikaski riittää ja saa koko yön nukkua knnolla,
mä olen käyttäny ainak 50 vuotta nukahtamispilleriä ,
eikä haitta vaikutuksia vielä ole ilmaanunu,- Anonyymi00019
Kaikki jotkuu uskosta, mihin on tottunut ja luulee sen vaikuttavan tehokkaasti. Sama ilmiö on niissää lumelääkkeissä, ne vaikuttavat jos uskoo niiden vaikuttavan. Myös ns. kuuhulluus on aivoissa, jota uskottelee itselleen.
- Anonyymi00021
Minulla on myös pitkäaikainen kokemus käytöstä. Turhaa pelottelua sillä jotkut hyötyy kun nukkuu n ja jaksaa mminulka toimi kipulääkkeenä parhaiten D pam kroonisissa nivelkivuissa.
Terveys huononi kun ei käytössä. Ei jaksa. Tervetuloa keskus nulikat ei ymmärrä vanhuksen asioita ! Lusiferaaneja! - Anonyymi00026
Nukahtamispillereitä ei kai saa ilman lääkärin reseptiä.
- Anonyymi00039
Anonyymi00026 kirjoitti:
Nukahtamispillereitä ei kai saa ilman lääkärin reseptiä.
Imovane 7,5g syön, olen syönyt ikuisesti.
Puolikas on yhtä tehokas kuin kokonainen.
Mutta ne ei nukuta, pitää vain heti mennä sänkyyn ja olla paikoillaan. ja uskoa.
Nykyään otan toisen pillerin kun herään tunnin tai kolmen tunnin kuluttua. Tuntuvat oikein hyvältä, pää on kunnossa. Ja saan kai 77 pv jälkeen aina uuden 3 paketin satsin.
Olen monta kokeillut, mm. IRTAZAPIN ORION tabletti, kalvopäällysteinen 15 mg oli periaatteessa tosi hyvä.
KUN otti pienen murun. Ensin puoliksi ja sen halki ja vielä poikki.
Muruna se oli hyvä.
Se nukutti. kun heräsi 5-6-7 tunnin jälkeen sai vielä unen heti, jos halusi. Voi myös nousta ja oli aina aamulla heti pirteä.
Mutta en jaksanut, otin puolikkaan, (lääkärin määräys kai kokonainen)
näin itsemurha unia.
2 yön jälkeen kun otin puolikkaan, olin valmis tuhoamaan lääkäriaseman ja itseni.
Mutta keskin, kun kaikki asiat on hyvin. lopetin.
Jatkan imovanella ja hyvin menee.
Melatonillakin näen hieman huonoja unia. - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Imovane 7,5g syön, olen syönyt ikuisesti.
Puolikas on yhtä tehokas kuin kokonainen.
Mutta ne ei nukuta, pitää vain heti mennä sänkyyn ja olla paikoillaan. ja uskoa.
Nykyään otan toisen pillerin kun herään tunnin tai kolmen tunnin kuluttua. Tuntuvat oikein hyvältä, pää on kunnossa. Ja saan kai 77 pv jälkeen aina uuden 3 paketin satsin.
Olen monta kokeillut, mm. IRTAZAPIN ORION tabletti, kalvopäällysteinen 15 mg oli periaatteessa tosi hyvä.
KUN otti pienen murun. Ensin puoliksi ja sen halki ja vielä poikki.
Muruna se oli hyvä.
Se nukutti. kun heräsi 5-6-7 tunnin jälkeen sai vielä unen heti, jos halusi. Voi myös nousta ja oli aina aamulla heti pirteä.
Mutta en jaksanut, otin puolikkaan, (lääkärin määräys kai kokonainen)
näin itsemurha unia.
2 yön jälkeen kun otin puolikkaan, olin valmis tuhoamaan lääkäriaseman ja itseni.
Mutta keskin, kun kaikki asiat on hyvin. lopetin.
Jatkan imovanella ja hyvin menee.
Melatonillakin näen hieman huonoja unia.MIRTAZAPIN ORION tabletti, kalvopäällysteinen 15 mg
tuo minulle huono.
paljon kehuttu masennuslääke.
- Anonyymi00022
Hermoston rauhoittaminen on tärkeää unen saannin kannalta meditaatio, hengitysharjoitukset, rentoutuminen, uni hypnoosin äänitteen kuuntelua voi kokeilla, makuuhuoneeseen pimennysverhot, jos unikaveri tietysti viekussa on ihanaa läheisyys ja vaikka iltaseksi on hyväksi, älylaitteiden rajoittaminen ennen nukkumaan menoa tai vaikka kirjan lukeminen.
- Anonyymi00029
Täällä tuntuu kirjoittavat luulevan minua jotenkin pölkkypääksi, mutta kyllä minä tiedän kaikki nuo "ohjeet", mutta nukkuminen ei ole sama asia kuin pullan leipominen, että sama resepti kaikille käy.
t:aloittaja- Anonyymi00033
no ei niin olekkaa,,,
kuinka nukuit viime yönä,,,,
häräsitkö vähän väliä,
ei ihmisen tarvikkaa nukkua yhtäjaksoon koko yötä,
ei eläimetkää nuku,
koirallaki on aina toinen silmä auki kun se mukanukkuu ,,, heh, - Anonyymi00041
Anonyymi00033 kirjoitti:
no ei niin olekkaa,,,
kuinka nukuit viime yönä,,,,
häräsitkö vähän väliä,
ei ihmisen tarvikkaa nukkua yhtäjaksoon koko yötä,
ei eläimetkää nuku,
koirallaki on aina toinen silmä auki kun se mukanukkuu ,,, heh,"ei ihmisen tarvikkaa nukkua yhtäjaksoon koko yötä,"
minä olen samaa mieltä ja olen hyväksynyt sen, ajatellut jopa niin että veri kiertää paremmin kun liikkuu. Eli AVH riski pienenee.
Mutta hyvä nukkuminen, pimeässä ja hyvässä sängyssä on tärkeää.
Se hyvä sänky ei tarkoita Unikulman tonnien sänkyä. Vaan riittävän leveää ja riittävän pehmeää. Ne 2-3-4 tonnin sängyt on mielestäni "huijausta".
- Anonyymi00038
Näin eläke-äijänä en suostu syömään enää unilääkkeitä. Joskus joutu lähtemään duuniin puolen tunnin nukkumisellakin. Jotenkin niistäkin päivistä töissä selvisi.
antti pohjoisesta.- Anonyymi00043
Silloin, kun opettelin kolmivuorotyön tahtiin, meni joskus koko yö nukahtamatta. Sairaalan iltavuoro loppui klo 22. ja aamuvuoro alkoi klo 7. Siinä välissä olisi pitänyt rauhoittua niin paljon, että uni olisi napannut kiinni. Ei napannut, withutti vain.
- Anonyymi00044
Avaa televisio.
- Anonyymi00045
Olen aina nukkunut huonosti, tai en ollenkaan
Tämä on periytynyt mummoltani ja äidiltäni.
Määrätty krooninen vaiva pitää hereillä.
Diagnoosini on imnesia.
Sillä lääkäri kirjoittaa puolikkaan nukahtamislääkkeen illaksi.
Ja voinen kertoa, että kaikki mahdolliset ja mahdottomat on kokeiltu unen saamiseksi.
En nuku yhtään sen paremmin, olkoon yö tai päivä
Onhan ikää jo paljon. Kyllä tämän lopunajan istuu vaikka kivenpäällä.
Ja miettii menneitä.
Uni on aina ollut saavuttamaton unelma. - Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
Olen aina nukkunut huonosti, tai en ollenkaan
Tämä on periytynyt mummoltani ja äidiltäni.
Määrätty krooninen vaiva pitää hereillä.
Diagnoosini on imnesia.
Sillä lääkäri kirjoittaa puolikkaan nukahtamislääkkeen illaksi.
Ja voinen kertoa, että kaikki mahdolliset ja mahdottomat on kokeiltu unen saamiseksi.
En nuku yhtään sen paremmin, olkoon yö tai päivä
Onhan ikää jo paljon. Kyllä tämän lopunajan istuu vaikka kivenpäällä.
Ja miettii menneitä.
Uni on aina ollut saavuttamaton unelma.Vai amnesia? Se tuskin periytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2363151
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?172897Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n252157Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari262068Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa641947Sofia Virta SUURI POLIITIKKO
Osallistumalla Erikoisjoukkoihin nostaa Vihreät kauaksi ohi perussuomalaisista, joka on muutenkin hajoamassa omaan mahdo761712Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh281569Mitä ikävöit eniten ikäväsi kohteesta?
Rahaa, turvallisuutta, kauniita katseita,seksiä, läheisyyttä vai jotain muuta?1191439Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr411377Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http421253